Największe gry, na których produkcję przeznaczono kilkaset milionów

Największe gry, na których produkcję przeznaczono kilkaset milionów

Mateusz Wróbel | 21.11.2020, 20:00

Firmy przeznaczają obecnie masę pieniędzy na tworzenie gier wideo. Jeśli zastanawiacie się, jakie produkcje wyniosły firmy najwięcej, zapraszam do rozwinięcia.

Nie ulega wątpliwości, że twórcy wpompowują do swoich produkcji bardzo dużo pieniędzy - mowa tutaj nawet o kilkuset milionach złotych. Często zdarza się, że większość budżetu zostaje przeznaczone na promocję tytułu, a patrząc na statystyki, dzieje się tak najczęściej, gdy wydawcy są pewni sukcesu nadchodzącego projektu na rynku gier wideo, czego świetnym przykładem jest chociażby pierwsza gra w poniższym rankingu.

Dalsza część tekstu pod wideo

Zaznaczam, że na świecie jest sporo pozycji, których stworzenie wyniosło więcej, aniżeli niektórych poniższych przypadków (można w tym momencie wspomnieć chociażby o Red Dead Redemption 2). Niestety, ale 

Battlefield 4

Zestawienie otworzymy strzelanką od amerykańskiej firmy Electronic Arts. Po świetnej trójce opowiadającej bardzo dobrze napisaną historię pewnej jednostki, gracze oczekiwali, że i czwórka utrzyma poziom. "Elektronicy" zaufali szwedzkiemu oddziałowi - DICE - przeznaczając im około 376 milionów złotych na projekt. Mimo tego, iż kampania fabularna odstawała od poprzedniczki, to z Battlefieldem 4 można było spędzić wiele ciekawych chwil.

Max Payne 3

Trzecia odsłona kultowego bohatera to jedna z najlepszych gier, jakie kiedykolwiek powstały, więc nie dziwi fakt, że tak niecierpliwie wyczekujemy jakichkolwiek informacji nt. marki stworzonej przez Remedy Entertainment, a obecnie należącej do Rockstar Games. Amerykańska firma wyłożyła na stół niespełna 400 milionów złotych podczas tworzenia Max Payne 3.

GTA 4

Grand Theft Auto IV to nie pierwsza i nie ostatnia pozycja od Rockstar Games w tymże rankingu. Przygoda Niko Bellica z połowy 2008 roku (w przypadku konsol siódmej generacji) wyniosła Amerykanów 386 miliony złotych, nie wliczając w to kosztów promocji, na którą - jak niektórzy zapewne pamiętają - nie szczędzono środków. Zachodni odbiorcy mogli w wielu miastach oglądać plakaty i inne promocyjne materiały zachęcające do kupna GTA 4.

Dead Space 2

Po sukcesie, jaki odniosła pierwsza odsłona singlowego IP "Elektroników", firma nie bała się stworzyć pełnoprawną kontynuację, na którą przeznaczono lekko ponad 451 milionów złotych. Kwota ta została podzielona na pół, bowiem 225 mln poszło na produkcję, a drugie 225 na promocję "pewniaka", na którego czekała masa fanów. 

Shadow of the Tomb Raider

Wielu z nas może to zdziwić, ale Shadow of the Tomb Raider wyniosło japońską firmę - Square Enix - aż ponad połowę miliarda złotych, co jest naprawdę konkretną sumką. Sama promocja gry (ponad 100 milionów złotych) i popularność marki wśród zainteresowanych nie pozwoliły najnowszej historii poszukiwaczki przygód - Larze Croft - odnieść kolejnego sukcesu.

Destiny

Activision pokładało ogromne nadzieje w Destiny od studia Bungie, twórców niektórych odsłon marki Microsoftu - Halo. Korporacja wyciągnęła z portfela niecałe 530 milionów złotych, aby stworzyć sieciówkę, której zadaniem było zachęcenie graczy do wspólnej zabawy, zachęcając przy tym do płatności w grze, na szczęście, niepsujących zabawę i zdrową rywalizację. Tytuł był na tyle popularny, że w przeciągu pięciu dni od oficjalnej premiery, Activision "odzyskało" wydane fundusze, a także zarobiło ponad pół miliarda złotych. 

Marvel's Avengers

Marvel's Avengers, patrząc na najnowsze wiadomości, okazało się być sporą klapą, do której nie chcą wracać nabywcy, a co więcej, którą nie interesują się także potencjalni klienci. Jest to w sumie drugi projekt od Square Enix, o którym moglibyśmy równie dobrze zapomnieć. Licencjonowany tytuł kosztował Japończyków ponad 650 milionów złotych.

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII to gra dzieciństwa wielu starszych osób. Pewni sukcesu twórcy ze studia Square przeznaczyli na produkcję ponad 300 milionów złotych, co było ogromną sumką zważając na to, iż siódma odsłona rzeczonej marki powstała w poprzednim wieku. 

Halo 2

Halo 2 to kolejny ogromny hit poprzednich lat, nad którym pieczę sprawowało wyżej wspomniane Bungie. Historia walecznego Master Chiefa wyniosła Microsoft niespełna 450 milionów, choć warto zaznaczyć, że twórcy Xboksa przeznaczyli z tej kwoty aż 300 mln na promocję.

Star Wars: The Old Republic

MMORPG w świecie Gwiezdnych Wojen był strzałem w dziesiątkę. Star Wars: The Old Republic, czyli produkcja od starego, dobrego BioWare zbierała w sieci niemalże same oceny na poziomie 9+/10, stając się przy tym jedną z najlepszych gier w tejże kategorii. Można rzec, że kolejnego hitu od Kanadyjczyków EA było pewne, więc na stół Amerykanie wyłożyli aż 753 miliony złotych.

GTA 5

Grand Theft Auto V musiało znaleźć się w tym zestawieniu. Jest to na tyle silna, pożądana przez społeczność marka, że nie dziwi fakt, iż Rockstar Games próbuje wraz z każdą odsłoną tworzyć killera zamiatającego konkurencję pod dywan. Gangsterska część kosztowała korporację prawie MILIARD złotych, który zwrócił się już dawno temu. Patrząc na raport firmy w drugim kwartale bieżącego roku, GTA 5 nabyło już 130 mln odbiorców, a liczby wciąż rosną.

Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2 jest dla wielu najlepszym CoD-em w historii IP - przyczyniła się do tego w dużym stopniu kampania fabularna, która potrafiła w tej części trzymać w napięciu od początku do końca. Pozycję wydano na rynek w 2009 roku, a jej koszt wyniósł 940 mln złotych. Co jednak jest w tym przypadku najciekawsze, Infinity Ward otrzymało od Activision jedynie, czy aż 190 milionów, a reszta funduszy została przeznaczona na ogromną promocję strzelanki. Korporacja wiedziała, co robi, bo zaledwie dwa miesiące po premierze Amerykanie odrobili tę kwotę, sprzedając 15 milionów egzemplarzy CoD:MW2.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Grand Theft Auto V.

Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper