F1 25 - Komponenty w MyTeam: kary, zużycie silnika i części, modyfikacje
Jak przydzielać nowe ulepszenia i komponenty, wymieniać zużyte w MyTeam w F1 25 kierowcom zespołu?
W trybie MyTeam gry F1 25 zarządzanie komponentami i ulepszeniami bolidów to kluczowy element strategii zespołu. Odpowiednie planowanie przydziału części wpływa zarówno na wydajność na torze, jak i na długofalowy rozwój zespołu oraz relacje z kierowcami.




Zarządzanie komponentami bolidu

Każdy bolid składa się z kilku podstawowych komponentów napędowych, których liczba jest ograniczona na cały sezon:
- Silnik spalinowy (ICE),
- Generator kinetyczny (MGU-K),
- Generator cieplny (MGU-H),
- Magazyn energii (ES),
- Turbosprężarka (TC),
- Elektronika sterująca (CE),
- Skrzynia biegów.
Te elementy zużywają się w trakcie użytkowania, a im większe zużycie, tym gorsza wydajność i większe ryzyko awarii podczas weekendu wyścigowego. Dlatego zarządzanie ich przydziałem jest kluczowe - warto śledzić ich stan i zaplanować odpowiedni moment na wymianę.
Kary za nadmiarowe komponenty
Jeśli zdecydujesz się na wymianę zużytego komponentu i przekroczysz dozwolony limit w danym sezonie, twój kierowca otrzyma karę cofnięcia na starcie. Co ważne:
- Kary się kumulują - każda nadprogramowa wymiana to kolejne pola cofnięcia.
- W pewnych sytuacjach może być opłacalne przyjąć karę taktycznie, np. na torach ułatwiających wyprzedzanie (jak Monza czy Spa).
Przydzielanie ulepszeń i części

W bazie zespołu znajduje się strefa przydzielania ulepszeń, w której możesz przypisywać nowe, opracowane części do bolidów swoich kierowców.
- Części możesz swobodnie przenosić między samochodami w dowolnym momencie, o ile znajdujesz się w centrali zespołu.
- Jeśli rozwój danej części był prowadzony jako „podwójny rozwój”, system automatycznie montuje ją w obu bolidach - nie musisz przypisywać jej ręcznie.
- Wpływa to na równowagę sprzętową pomiędzy kierowcami i może mieć znaczenie przy negocjacjach kontraktowych - kierowcy biorą pod uwagę poziom wyposażenia, jaki otrzymują od zespołu.
Modyfikacje od dostawców
W trakcie sezonu otrzymujesz również ulepszenia od wybranego dostawcy jednostek napędowych (np. Mercedes, Ferrari, Honda). W przeciwieństwie do standardowych części:
- Są one wdrażane automatycznie w obu bolidach,
- Trafiają na auta w określonych punktach sezonu,
- Informacje o ich montażu pojawią się na ekranie przydzielania ulepszeń.
Możesz też sprawdzić, które modyfikacje są aktywne, wybierając konkretnego kierowcę.
Podsumowanie
Zarządzanie komponentami i przydzielanie ulepszeń w F1 25 to złożony system, który łączy elementy strategii technicznej, planowania długoterminowego i zarządzania relacjami z kierowcami. Kluczowe jest:
- Monitorowanie stanu zużycia części,
- Przemyślane wprowadzanie ulepszeń,
- Unikanie nadmiarowych wymian w niekorzystnych momentach sezonu,
- Korzystanie z modyfikacji dostawców oraz funkcji podwójnego rozwoju.