Small Radios Big Televisions

Dziś jest Dzień Radia. Oto gry, w których radio odgrywa ważną rolę

Grzegorz Cyga | 11.04, 20:30

Radio to jeden ze starszych środków masowej komunikacji. Praktycznie od początków istnienia słyszy się, że jest to technologia, która nie ma przyszłości. Tymczasem radio wciąż jest obecne we współczesnym świecie. Także w grach ma ono bardzo ważną rolę.

Od ponad 100 lat 11 kwietnia jest w Polsce Dniem Radia, choć na świecie jest on celebrowany 13 lutego. Jest to związane z tym, że to właśnie 11 kwietnia 1923 r. zaczęło funkcjonować polskie radio, gdyż przyjęto ustawę, dzięki której transmisje radiowe są u nas nadawane legalnie.

Dalsza część tekstu pod wideo

Warto jednak pamiętać, że radio to nie jest jedynie przekaźnik, a cały system odbierania fal odkrytych przez Heinricha Hertza w 1887 r. Natomiast odbiornik został wynaleziony przez Nikola Teslę w 1893 roku. Jednakże patent do tej technologii został mu przyznany, dopiero w 1900 r. a do tego czasu za wynalazcę uważany był Guglielmo Marconi.

Tymczasem jemu zawdzięczamy pierwszą transmisję radiową nadaną w 1901 roku. Do dziś stanowią one istotną część życia wielu ludzi i mimo iż aktualnie mamy wiele innych narzędzi, które pozwalają nam się komunikować ze sobą, przekazywać informacje czy słuchać muzyki lub tematycznych audycji, ta wiekowa technologia wciąż jest wykorzystywana, a nawet inkorporowana do innych mediów, np. gier. Dlatego tym tekstem, chciałbym przypomnieć wam kilka tytułów, w których obecność radia ma znaczenie.

Fallout

Dziś na Amazon Prime Video debiutuje serial live action na podstawie marki, która nawiązuje do wizerunku Ameryki z lat 50. XX wieku, kiedy to radio powoli było wypierane przez telewizję. Jednak w serii Fallout było i wciąż jest obecne. 

Dla przykładu, jeśli chcielibyście pogłębić immersję i wczuć się w klimat postapokaliptycznego świata to wystarczy, że uruchomicie grę Fallout 3 i odpalicie Galaxy News Radio lub Enclave Radio, w której prezenterzy uraczy was muzyką puszczaną przed Wielką Wojną, jak i w czasach powojennych. Co więcej, jedna z misji polega na włamaniu się do stacji, by nadawać propagandowe komunikaty.

Radio jako urządzenie jest też często wykorzystywane w serii Fallout jako obiekt potrzebny do wykonania jakiegoś zadania, jak i pełni funkcję znajdźki. 

Grand Theft Auto Vice City

Stacje radiowe w serii Grand Theft Auto są ważnym elementem budującym immersję. Szczególnie da się to odczuć w legendarnym GTA: Vice City, którego akcja rozgrywa się w latach 80. XX wieku. Jeśli chcecie poczuć klimat tamtych lat i przypomnieć sobie, co było popularne w tamtym okresie to trudno będzie o lepszą grę, gdyż mimo iż jesteśmy osadzeni w fikcyjnym mieście, to prezentowana muzyka jest tam jak najbardziej realna.

Przekonać się o tym mogły osoby, które zakupiły kolekcję Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition, gdyż na część utworów dostępnych w oryginalnej wersji z czasów PlayStation 2 / Xbox jak "Billie Jean" Michaela Jacksona czy "Bark at the Moon" Ozzy'ego Osbourne'a wygasła licencja i musiały one zostać usunięte, choć tak naprawdę w plikach gry nadal można je znaleźć i istnieją mody, które na pecetach je przywracają. 

Need For Speed: Most Wanted (2005)

Coraz częściej można natrafić na badania wskazujące na to, że najczęściej radia słuchamy podczas jazdy autem. Dlatego w tym zestawieniu nie mogło zabraknąć gry wyścigowej, w której muzyka wzmacnia adrenalinę i pobudza w nas chęć do zgubienia rywali na drodze do zwycięstwa w wyścigu lub gdy naszym udziałem w nielegalnych rajdach za bardzo zainteresowała się policja. 

Oryginalny Need For Speed: Most Wanted jest jedną z tych gier, która stanowiła dla niejednego gracza wejście do świata współczesnego metalu, jak i ogólnie ciężkich brzmień. To ta produkcja przyczyniła się do tego, że zespoły pokroju Avenged Sevenfold czy Disturbed zyskały nowych fanów, a na dźwięk piosenek takich jak "Decadence" czy "Nine Thou" na naszych rękach pojawia się gęsia skórka, a w głowie odtwarzają się retrospekcje z czasów dzieciństwa, 

Firewatch

Radio najczęściej kojarzy się z puszczaniem muzyki w tle. Jednakże może być też świetnym sposobem na wzmacnianie znaczenia warstwy narracyjnej i budowania wokół niej rozgrywki. Jedną z takich gier jest Firewatch, które można uznać za symulator strażnika lasu. 

W tej produkcji gracze wykorzystują radio jako sposób komunikacji protagonisty Henry'ego z przełożoną Delilah. Dzięki temu nie tylko otrzymujemy kolejne instrukcje, ale też możemy prowadzić rozmowy, które ujawniają informację o przeszłości bohaterów i wzmacniają ich relację.  Ponadto krótkofalówka pomaga budować atmosferę zagrożenia i izolacji.

Silent Hill 2

Silent Hill 2 to klasyk survival horrorów, którego nie trzeba nikomu przedstawiać, mimo iż za jakiś czas doczeka się odnowienia i będzie mógł zainteresować kolejne pokolenie odbiorców. O samej historii Jamesa Sutherlanda i postaciach, które spotkał w tytułowym miasteczku, napisano wiele. Warto jednak przypomnieć, że w grze (jak i w każdej innej odsłonie Silent Hill) było obecne radio i pełniło bardzo ważne funkcje.

Po pierwsze, było głównym narzędziem nawigacji po mglistym miasteczku, gdyż pomagało wykryć potwory. Po drugie, to dzięki niemu poznajemy informacje dotyczące życia głównego bohatera i otrzymujemy wskazówki potrzebne do odblokowania istotnych przedmiotów jak zapas amunicji czy przedmiotów uzdrawiających. Co więcej, obecność radia można traktować jako metaforę stanu psychicznego Jamesa. 

Marvel's Spider-Man

Na koniec przykład nieoczywisty. Radio często w grach jest wykorzystywane jako urządzenie do odtwarzania muzyki czy prezentowania nam informacji pogłębiających naszą wiedzę o świecie gry, czy jej bohaterach. Jednakże Marvel's Spider-Man to jedna z tych produkcji, które pokazały, że ustawianie częstotliwości radiowych, które jest dobrze znane każdemu posiadaczowi radia czy to w samochodzie, czy w domu, można wykorzystać jako element gameplayu.

W pierwszej części serii od Insomniac Games są misje, w których musimy tak dopasować częstotliwość fal radiowych, aby Spider-Man mógł się połączyć z daną dzielnicą i odkryć kolejne fragmenty mapy. Oprócz tego za pomocą radia informowano gracza m.in. o kolejnych przestępstwach, misjach od Screwball, tudzież audycjach J.J. Jamesona, w których to próbował on zdyskredytować nowojorskiego bohatera, lecz z odwrotnym skutkiem.

Grzegorz Cyga Strona autora
cropper