TOP 10 turowych RPG z najlepszym systemem walki

TOP 10 turowych RPG z najlepszym systemem walki

Bartosz Dawidowski | 28.02.2021, 08:00

Turowe systemy walki w RPG-ach - jeśli są wykonane z pomysłem i werwą - potrafią zapewniać nawet większe emocje, niż mechanizmy bitewne oparte na czystej akcji i motywach zręcznościowych. Gry z naszej najnowszej listy TOP 10 stanowią najlepsze potwierdzenie dla tej tezy.

10. Fire Emblem: Three Houses

Dalsza część tekstu pod wideo

Twórcy Fire Emblem Three Houses odeszli od ścisłego przestrzegania klasycznego "trójkąta" zależności broni znanego z tej marki i wyszło to mechanice bitewnej na zdrowie. Odświeżona walka okazała się w tym exclusivie najciekawsza i najlepsza w serii. Jeśli chodzi o zaawansowanie taktycznych mechanizmów, Fire Emblem Three Houses znajduje się w pierwszej lidze gier w swoim gatunku.

Platformy: Switch

9. Persona 5

Persona 5 może i nie powala głębią swojego systemu walki, ale to w jaki sposób opakowano ten turowy mechanizm zasługuje na umieszczenie gry w naszym rankingu. Dynamiczne rzuty kamery, pięknie wykonane, animowane menusy i fantastyczne "onomatopeje" na ekranie. System walki w Persona 5 to artystyczne cudeńko, zasilane świetnymi fuzjami demonicznych istot, które zbieramy i trenujemy trochę jak "poksy" w exclusive'ach Nintendo. Całość oparto na mechanizmie wykorzystywania słabych punktów oponentów poprzez używanie określonych żywiołów.

Platformy: PS3, PS4

8. Final Fantasy X

Twórcy Final Fantasy X może nie odtworzyli w całości geniuszu systemu bitewnego z Grandii, ale i tak zaimplementowali sporo jego najlepszych składników w przygodzie Tidusa. Znakomicie wypadła w FFX możliwość opóźniania ruchów oponentów i przede wszystkim opcja wymieniania składu aktywnej drużyny z rezerwowymi postaciami. W ciekawym kierunku poszli też deweloperzy w Final Fantasy X-2, wprowadzając dodatkową dynamikę do znanej mechaniki bitewnej.

Platformy: PS2, PS3, PS Vita, PS4, PC, Switch, XOne

7. Radiant Historia

Niech was nie zmyli prosta grafika w Radiant Historia. Ten niedoceniany tytuł, wydany na DS-ie i 3DS-ie, zoaferował jeden z najwspanialszych turowych systemów walki w dziejach RPG-ów. Bardzo duże możliwości taktyczne, świetnie przemyślane zdolności specjalne i wreszcie genialnie zaprojektowane grupy wrogów. Radiant Historia to mistrzostwo w swojej handheldowej formule.

Platformy: DS, 3DS

6. Final Fantasy XIII

Przygoda Lightning zawiodła pod względem fabularnym, porażając przy tym niesamowicie liniowymi - "bobslejowymi" wręcz lokacjami-rynnami. Nie można jednak odmówić FFXIII jednego - fenomenalnego systemu turowego. To była ostatnia, wielka próba utrzymania przez Square Enix mechaniki turowej w swoich głośnych RPG-ach i uważam, że była to próba ze wszech miar udana, w rewelacyjny sposób anażująca gracza w akcję (przez system zmian Paradygmatów). Marka Final Fantasy przestała się ograniczać tylko do prozaicznego "klepania" w komendę ataku - turowe walki nabrały w końcu rumieńców. Szkoda tylko, że sprzężono ten świetny mechanizm z tak kiepską fabułą i level designem, co sprawiło, że mało osób docenia dzisiaj potyczki z FFXIII.

Platformy: PC, PS3, XOne, X360

5. Resonance of Fate

Studio tri-Ace to mistrzowie pomysłowych systemów walki (czego najlepszym dowodem jest marka Valkyrie Profile), więc Resonance of Fate nie zawiodło pod względem bitewnym. Fenomenalnie głęboki i wyrafinowany system walki w tej grze z 2010 roku to jakość sama w sobie. Bardzo wymagająca pod względem poziomu trudności i wiedzy, którą trzeba przyswoić, ale przy tym ogromnie satysfakcjonująca. Jakość, którą od 2018 roku można poznawać nie tylko w pierwotnym wydaniu z PS3 i X360, ale również na PS4 i PC, dzięki wydaniu remastera HD.

Platformy: PS3, X360, PS4, PC

4. Divinity: Original Sin 2 - Definitive Edition

Przez wiele lat twórcy RPG z Zachodu odchodzili od turowych systemów walki. Ostatnio deweloperzy coraz częściej wracają jednak do takiej mechaniki batalii, a najlepszym i najdoskonalszym tego wyrazem jest Divinity: Original Sin 2, które zapewna zachwycająco bogaty, drużynowy system walki, w którym nie brakuje fantastycznie pomyślanych interakcji między różnymi magicznymi żywiołami i elementami znajdującymi się w samych lokacjach.

Platformy: PC, PS4, XOne, Switch

3. Final Fantasy Tactics

W Final Fantasy Tactics występują tak ciekawe profesje, jak w żadnej innej grze z turowym systemem walki (np. "arytmetyk", czyli mag posługujący się skomplikowaną matematyką przy odpalaniu zaklęć). Zarządzanie zdolnościami bohaterów, tworzenie niesamowitych kombinacji zawodników, współpracujących ze sobą czy wreszcie wykorzystywanie rzeźby terenu sprawiają tu ogromną przyjemność. Trudno znaleźć taktycznego RPG-a o wspanialszym systemie bitewnym, który na dodatek nie byłby nastawiony na bezmyślny grind.

Przypominam, że oprócz PS1 w FFT można zagrać na PSP i na smartfonach z Androidem lub iOS (w ulepszone wydanie War of the Lions).

Platformy: PS1, PSP, smartfony

2. Grandia

Grandia była prawdziwą rewolucją w dziejach turowych systemów bitewnych, a z pomysłów wprowadzonych w 1997 roku przez studio Game Arts czerpało później wielu deweloperów (w tym Square). Twórcy tego hitu z Saturna i "Szaraka" nie tylko pokazali w czytelnty sposób porządek, w jakim przeciwnicy i bohaterowie drużyny wchodzą w turę działania, ale pozwolili też bezpośrednio wpływać na ten mechanizm. Gracz mógł korzystać ze specjalnych ataków, by "kasować" zaplanowane działania adwersarzy - opóźniając ich kolejkę działania lub doprowadzając w ogóle do porzucenia zakolejkowanej akcji. Zadziałało to rewelacyjnie - starcia z Grandii nie nudziły się nigdy.

Grandia doczekała się w 2019 roku remastera HD Collection, wydanego z myślą o PC i Switch. Gorąco polecam to wydawnictwo, jeśli nie mieliście jeszcze okazji zagrać w tę perełkę jRPG!

Platformy: Saturn, PS1, Switch, PC

1. Valkyrie Profile 2: Silmeria

Valkyrie Profile 2 to doskonały przykład tego, jak angażujące mogą być turowe systemy walki. Z jednej strony w grze znalazło się miejsce dla niespotykanie ciekawej i głębokiej sekcji manewrowania przed rozpoczęciem wymachiwania ostrzami. Z drugiej - gdy już zaainicjujemy starcie - rozpoczyna się rewelacyjnie zaprojektowana młócka, w której kluczowe znaczenie ma odpowiedni timing odpalania ataków. tri-Ace w fenomenalny sposób połączyło tutaj "statyczną", turową mechanikę z motywami wymagającymi odrobiny refleksu i koordynacji, tworząc jeden z najwspanialszych systemów bitewnych w dziejach gier RPG.

Platformy: PS2

Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper