"Nowe konsole mogą nie uratować branży" - pesymistycznie wizje Avalanche Studios
Czy wydawcy boja się inwestować w gry AAA na XONE i PS4? Ostatnio mogliśmy poczytać trochę o bojach Warhorse, które bezskutecznie szukało przez ponad rok wydawcy Kingdom Come: Deliverance. Dziś swoją cegiełkę do tego tematu dołożył Christofer Sundberg, założyciel Avanalche Studios (twórcy serii Just Cause).
Sundberg powiedział w wywiadzie dla GameSpot, że aktualna sytuacja z grami AAA na current-genach (XONE i PS4) pozostawia wiele do życzenia. Deweloperzy zmagają się z problemem znalezienia wydawcy, który chciałby podjąć się ryzyka zainwestowania dużych pieniędzy w ich projekty.
"Sytuacja nie jest zdrowa w tym momencie. Gry ewoluowały, technologia się rozwinęła, ale biznes pozostał na tym samym miejscu, gdzie byliśmy 15 lat temu. Im większe stają się budżety, tym bardziej wzrasta ryzyko. Wydawcy są nerwowi, bo muszą inwestować w projekt, który ma się stać wielkim hitem, ale dopiero za 3 lata. Deweloperzy są z kolei sfrustrowani, bo muszą godzić się na każdą decyzję wydawców (...) Bardzo niewiele gier generuje zyski w obecnym modelu tytułów za 60 dolarów. Wydawcy rzadko mogą cieszyć się zwrotem zainwestowanych pieniędzy w 5-8 godzinną grę" - powiedział Sundberg.
Sytuacja pogorszyła się wg Sundberga po wprowadzeniu na rynek Xbox One i PlayStation 4. Wydawcy nie są w tym momencie przekonani, że nowe konsole odniosą sukces komercyjny. Założyciel Avalanche dodał, że nowy hardware "może nie ocalić branży". Sundberg wierzy jednak, że sytuacja może się poprawić, w miarę jak wielkie korporacje będą się dowiadywać o wysokiej sprzedaży nowych konsol.
Avalanche pracuje aktualnie nad Mad Max, które ma zostać wydane w 2014 roku na PS4, PS3, XONE i X360.