Raport finansowy Segi za 2025 - wszystkie gry oprócz Sonic Crossworlds zaliczyły ,,underperforming sales''

BLOG
660V
user-78296 main blog image
Sejman22 | Dzisiaj, 14:14
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

W listopadzie zawsze pojawia się u Segi raport finansowy obejmujący ostatnie 6 miesięcy (kwiecień-listopad). W nim możemy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Niestety tak jak się spodziewałem, sprzedaż i zyski są znacznie niższe niż rok temu w analogicznym okresie. I to aż trzykrotnie !!!

 

Z poniższego wycinka raportu wynika, że wszystkie gry z rynku konsumenckiego (CS) zaliczyły znacznie gorszą sprzedaż niż oczekiwano. W tym okresie wydali z tego segmentu: Raidou Remastered (Atlus, Team Maniax), Shinobi Art of Vengeance (Sega CS2, Lizardcube), Sonic Crossworlds (Sega, Team Sonic), oraz porty na Switch 2: Persona 3 Reload (Atlus, Team Maniax), Yakuza 0 (Sega, RGG Studio), Puyo Puyo Tetris 2S (Sega, Team Sonic). Dodajmy do tego jeszcze tzw. repeat sales takich gier jak Metaphor Refantazio, Persona 3 Reload (pozostałe platformy), SMT V Vengeance, Pirate Yakuza in Hawaii, czy Demon Slayer 2, które również są niższe niż oczekiwano. Jedynym wyjątkiem jest Sonic Crossworlds, który sprzedał się w 1 mln + kopii i to był jedyny tytuł CS, który osiągnął zadowalającą sprzedaż u włodarzy Segi. Na dodatek debiut Rovio (Sonic Rumble) pod egidą Segi też przyniósł im niezadowalające rezultaty.

Dodatkowo mamy informację, że Sega planuje wydać w najbliższym czasie jedynie Football Manager 2026 (którego już wydano), Yakuza 3 Kiwami (Sega, RGG Studio) i kolejną mobilkę Sega Football Club Champions 2026, które zakończą im raport fiskalny za cały 2025 rok, który kończy im się w marcu 2026. Sądząc po miernej jakości technicznej Football Manager 2026 jest też duża szansa, że ta gra również dołączy do listy gier z ,,unerperforming sales'', tyle, że będzie to już w kwietniu. Jest też wstępna rozpiska na czym planują się skupić i co planują wydać na rok 2026 i 2027. Pisząc w skrócie: skupić się na tym sam co zwykle, czyli milkingu Sonica, Yakuzy, Persony i wydać w międzyczasie Persona 4 Revival, Stranger Than Heaven, Virtua Fighter 6, Golden Axe, Streets of Rage, Alien Isolation w segmencie CS, oraz Jet Set Radio, Crazy Taxi, Angry Birds w segmencie GaaS (F2P). Podział przyrostów zysków Segi na procenty: 60% - Sonic, 16% - Atlus, Yakuza etc., 24% - cała reszta (głównie GaaS).

 

 

 

Sega jest również ,,umiarkowanie'' zadowolona z wyników GaaS takich jak Persona 5X i planuje dalszą ekspansję w ten rynek z Sonic Rumble i Sega Club Champions 2026:

 

Moje wnioski po raporcie:

widać jak na dłoni coraz większy focus Segi na GaaS-y (gry usługi) kosztem ilości nowych gier z segmentu konsumenckiego (CS), albo może chcą iść teraz w jakość, a nie w ilość jak to było jeszcze 5-10 lat temu

- Sega nadal zbyt mocno zależy od Sonica, Yakuzy i Persony (aż 2/3 ich zysków jest z tych serii, jeśli chodzi o segment CS), kiedy pojawia się rok bez dużych gier z tych serii, to mają duży problem i notują znaczący spadek w zyskach, mniejsze IP typu Shinobi Art of Vengeance, czy remastery / późne porty nie są w stanie pokryć im tych strat, dlatego zaczynają inwestować coraz mocniej w GaaS-y (gry usługi), żeby w międzyczasie, gdzie nie wydają gier AAA singleplayer mieli z czego żyć

- brak dywersyfikacji dochodów w segmencie CS u Segi zrobił swoje, brakuje dużych gier AAA (jak na możliwości Segi) z innych serii niż Sonic / Yakuza / Persona, które będą w stanie załatać lukę w trakcie oczekiwania na nowe tytuły z tych serii. Stranger of Heaven i Virtua Fighter 6 będą starały się to w najbliższym czasie zmienić, ale mogę się założyć, że sprzeda się z tych dwóch gier dobrze tylko Stranger of Heaven, bo to właściwie klon Yakuzy pod inną nazwą, z Virtua Fighterem może być problem (ogromna konkurencja w postaci Tekkena, czy Street Fightera + będą musieli szukać nowej audiencji właściwie od zera, tak jak to było wcześniej przy Valkyria Chronicles, czy Shin Sakura Wars).

- większość fandomu Sonica, Yakuzy, czy Persony, nadal kupuje od Segi tylko Sonica, Yakuzę i Personę, co widać jak na dłoni po ,,underperforming sales'' Shinobi Art of Vengeance, czy Raidou Remastered. To ogromny problem na ten moment u Segi, jak ich zachęcić do kupna czegokolwiek spoza tej ,,świętej trójcy''. Będą próbowali teraz z crossoverami w GaaS-ach i przy Sonic Crossworlds z darmowymi DLC z postaciami z innych serii Segi, ale raczej wątpie, czy to odniesie jakiś większy skutek. Te trzy betony nie będzie łatwo skruszyć.

- kolejne IP od Overworks / Sega CS2 zaliczyło ,,underperforming sales'' (Shinobi), mają bardzo ładny ,,łańcuszek'' never ending flopów, które będzie ciężko im przerwać: Skies of Arcadia -> Shinobi (PS2) -> Skies of Arcadia: Legends -> Nightshade / Kunoichi -> Sakura Wars 5: So Long My Love -> Valkyria Chronicles -> Valkyria Chronicles 2 -> Valkyria Chronicles 4 -> Shin Sakura Wars -> Shinobi: Art of Vengeance.  Zapowiada się na to, że kolejnymi w łańcuszku będą również nowe Golden Axe i Streets of Rage: Revolution. Może zamiast ,,skakać'' pomiędzy swoimi franczyznami i próbować robić cały czas czegoś nowego, a następnie porzucać IP na kolejne 10-20 lat, nie lepiej wybrać sobie jedno i skupić się na robieniu gier tylko z tej serii jak to zrobiło RGG Studio z Yakuzą, czy Falcom z Trialsami ? Taka moja mała osobista sugestia.

- mniejsze IP, zwłaszcza te w 2D typu Shinobi Art of Vengeance niestety nie mają takiej siły przebicia jak molochy AAA, pomimo bardzo wysokich ocen po prostu się dzisiaj nie sprzedają, albo często ich sprzedaż to kwestia hajpu lub szczęścia, jak to było z Streets of Rage 4.

Oceń bloga:
3

Dlaczego według ciebie Shinobi Art of Vengeance zaliczyło ,,underperforimg sales'' (i to pomimo 87% na Metacritic):

zbyt niszowy gatunek / IP
12%
słaby marketing i lipna data premiery (razem z Silksongiem, Ninja Gaiden Ragebound, oraz pomiędzy Metal Gear Solid Remake, a Silent Hill f)
12%
bo miała niewiele wspólnego z Shinobi
12%
pójscie w indyka 2D, zamiast w grę AA w pełnym 3D w stylu Shinobi (PS2), lub Ninja Gaiden Black nie było najlepszym pomysłem
12%
bo Sega ma dupie swoje IP niebędące Soniciem lub Yakuzą
12%
bo dzisiejsza dzieciarnia oraz młodzież woli grać w Fortnite'y i ,,cinematic experience'' gry AAA z ładną grafiką
12%
bo gry arcade po prostu umarły razem z Segą
12%
Pokaż wyniki Głosów: 12

Komentarze (7)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper