Piątkowa GROmada #200 Anniversary Edition, ep. III - O encyklopedii słów kilka(set)

BLOG
608V
Piątkowa GROmada #200 Anniversary Edition, ep. III - O encyklopedii słów kilka(set)
BZImienny | 02.08.2020, 12:07
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Po mniej-bardziej standardowym odcinku o Heroes III: Złota Edycja oraz opowieści o Sony Poland, LiCompie czy American Computers & Games (od Nintendo, jakby nazwa na to nie wskazywała), pora na trzecią lekturę. Ta będzie poświęcona jednej z rzeczy, która mnie tu trzyma od dłuższego czasu. Mowa tu o tutejszej encyklopedii.

Witam was w ramach ostatniego odcinka rocznicowej mini-serii w ramach 200 odcinka Piątkowej GROmady. W ramach niego przedstawię wam swój pogląd na encyklopedię oraz związaną z nią elementy. W końcu mam za sobą ponad 700 notek i kilkaset poprawionych tytułów, więc mam chyba jakieś doświadczenie w tej materii. ;)

Nie przedłużając zapraszam do lektury, która to będzie podzielona na dwa rozdziały:

  • Pisanie notek dla każdego, czyli poradnik co, gdzie, jak i kiedy;
  • Przedyskutowanie tego, co widziałbym w encyklopedii (forum nie ma, a chciałbym jakoś zabrać głos);

Skąd idea na to całe pisanie, mógłbyś mnie zapytać? Od chęci oceny Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory, a jako, że uznałem, że notkę o tytule przy którym spędziło się tysiące godzin lepiej napisać samemu, tak też zrobiłem. Potem była chwila przerwy, a następnie rozpędziłem się pisząc i pisząc, trochę nie zważając na to, ile ja tego mam. I tak dotarłem do ponad 720 notek, co nie jest końcem.

Fun fact: Zastanawiałem się nad tym, ile faktycznie mam notek i naszła mnie taka konkluzja:

  • System nie liczy mi notki o Heroes of Might & Magic V. Było to spowodowane tym, że została ona pierwotnie odrzucona (moderator pomylił tytuł z Heroes of Might & Magic IV - jak, nie pytajcie, bo sam tego nie rozumiem). Później, zgodnie z sugestią osób z /sb/ (gdy jeszcze funkcjonował), zarzuciłem PW do administratora, a ten przeniósł z odrzuconych do odebranych. Liczba dodanych gier wzrosła i nie wzrosła jednocześnie. ;)
  • Poza systemem jest notka o Crash Bandicoot - normalnie zarzuciłbym tytuł, ale ze względu na liczbę dyskusji/ocen jakoś było mi żal. Tak więc zarzuciłem, że jest błąd, a w ramach tego poza polskim wydaniem od Sony Poland (nie SCEP) dorzuciłem też notkę. Została przyjęta, a kto chce ją poczytać (i skomplementować przy okazji, jeśli uzna, że warto), zarzucam źródło.

I ty możesz zostać encyklopedystą

Z racji ułożenia będę po kolei omawiał poszczególne fragmenty - w kilku przypadkach je ominę, bo są na tyle proste, że  komentarz jest zbędny. Zacznijmy jednak od potencjalnych źródeł z wyliczeniem ich zalet/wad z uwagą, że trzeba mieć pecha, by wszystkie naraz były nieprzydatne. Mi przydarzyło się tylko raz - mowa o Inferno, na którego natrafiłem tworząc materiał o projektancie BioShocka - jedynym źródłem była stara recenzja z okolic polskiego wydania od PLAY.pl. Udało mi się coś tam odratować, z czego, nie powiem, że nie, jestem do pewnego stopnia dumny. Dodatkowo biorę tu po uwagę źródła, które to nie są bezpośrednio od dewelopera/wydawcy/polskiego dystrybutora. Mowa tu o (zarchiwizowanych) stronach internetowych czy informacjach z pudełek czy wydarzeń (np. targi).

Sugerowane źródła z ich krótkim omówieniem (kto zna jakieś inne, nie da znać) - zarzucam trzy:

Mobygames.com

Jest to zarządzany przez Blue Flame Labs projekt mający ponad 20 lat, a w jego ramach mamy bazę zawierającą setki różnych platform. Mamy więc tu zarówno dobrze znane PlayStation 4 czy Xbox One jak i te mniej znane u nas jak PC Booter, PC-98 czy gry telewizyjne (Terminal). 

Dokładność danych - Sam od dłuższego czasu edytuje i myślę, że ciężko o bardziej wiarygodne źródło. Dodatkowo nazewnictwo to najwyższa półka, po pozwala dość dokładnie oszacować, jaka nazwa dewelopera/wydawcy jest tą właściwą.

Okładki - nie licząc cyfrowej dystrybucji, mamy tam do czynienia ze skanami. I choć zdarzają się przypadki średnich skanów, tak większość z nich to najwyższa jakość. Zwłaszcza, że jeśli użytkownik zdecydował się tam na coś więcej niż przód/tył, można podejrzeć całą zawartość, i to w zależności od kraju czy wydania. Przy okazji, wrzucanie skanów (czy okładek wydań elektronicznych) to wręcz banalna droga do zarobienia masy punktów - korzystając z okazji, sam zarzucam parę od siebie: Populous: The Third Coming (Populous: The Beginning), Sid Meier's Alpha Centauri czy Wolfenstein.

 Okładki - wymóg skanowania sprawia, że można natknąć się na sytuację, gdy okładki nie ma. Niemniej to można spokojnie uzupełnić korzystając z innych źródeł i na tle niewątpliwych zalet jest to tylko drobna niedogodność.

Gamefaqs.gamespot

Odnośnik do wiki - Jeśli ktoś lubi angielską wiki (a dodatkowo ma ona przypisy w formie bardziej oficjalnych materiałów, to trafił na zdecydowanie dobry adres.

Data, a dokładnie sposób jej zapisu. Nie wiem, kto uznał amerykański (o ile dobrze pamiętam) styl zapisu daty za jakkolwiek intuicyjny, ale jest on po prostu zł. Drobna uwaga, gdy ktoś planuje stamtąd brać datę - trzeba ją czytać MM - DD - RRRR. W niektórych momentach jest to dość oczywiste, ale nie raz się zastanawiałem, czy mowa o 3 grudniu czy 12 marca.

Gry-online.pl

Wersja językowa. Największa przewaga nad pozostałymi wymienionymi to fakt, że jest to jedno ze źródeł na temat tego, czy tytuł otrzymał wersję językową (chyba, że takowa pojawiła się na okładce

Nazewnictwo firm. I o ile ciężko mi się do czegokolwiek przyczepić (są błędy w wydaniach, ale to bardziej kwestia tego, że część wydań jest zapomniana), tak nazewnictwo firm po prostu leży. Na temat tego, jak potraktowano tam Cenegę, Mirage Media, LEM czy Paradox Development do gier sprzed ery Crusader Kings II nie będę szerzej wspominał. I jak ktoś opiera się na tym źródle, gorąco zachęcam, by gdzieś innej sprawdzić nazewnictwo firmy, by nie przekazywać tych błędów dalej. Jak ja. 

Skoro źródła mamy za sobą, pora rozpocząć prosty proces wpisywania notek (jedna notka to około 20-25 minut, licząc poszukiwania - zakładając, że wiemy jaką grę chcemy wstawić), rozpoczynamy tradycyjnie. I tutaj trzeba ostrzec przed jednym prostym znakiem, mogącym być źródłem poważniejszego zamieszania - apostrofem. Z tego też względu w takich tytułach po ich przekopiowaniu lepiej wykreślić ten znak i napisać się na nowo. Związane jest to z faktem, że są dwa typy apostrofów, z czego jednego z nich nie da się wyprodukować przyciskiem na klawiaturze. To zresztą tłumaczyło, dlaczego kiedyś nie wyświetlała się połowa gier z serii Assassin's Creed.

Następnie, bo wyborze platform(y) i gatunków pora na tekst. Poniżej w punktach parę sugestii oraz przybliżony opis tego, jak sam piszę notki:

  • Wstęp jak wstęp - co to za gra, jaki deweloper/wydawca oraz platformy. Daty sugerowałbym umieszczać wtedy, gdy różnią się one między wersjami* i nie było zbyt dużo konwersji. Przy tym drugim wariancie tylko odznaczam, że tytuł doczekał się licznych konwersji, a reszta w opisie (dobry sposób na 
  • Opis przedstawiam w następującym szeregu - Skrótowo mechanika, potem fabułą (jeśli takowa jest), dodatkowy opis (jeśli to wydanie kompletne), wydania (jeśli tych było bardzo dużo, jak w przypadku np. Space Invaders**. Unikam przy tym prywatnych opinii,  czy bardziej szczegółowego opisywania tytułu. Przy tym stylu dobicie do dolnego limitu 900 znaków jest stosunkowo proste i tylko przy Little Fighter 2 miałem problem.
  • Komentarz dla moderatora w nawiasie - przydatny, jeśli trzeba dodać dewelopera, zmienić okładki przy niektórych wydaniach czy zasugerować podobny tytuł (to ostatnie jest szczególnie przydatne, jeśli jest to mało znana gra).

Następnie przychodzi pora na uzupełnienie danych i tu drobne ostrzeżenie - jeśli nie jesteście pewni co do dewelopera, nie odznaczajcie go, bo już wtedy zostaje on zabetonowany na amen (luźne wpisywanie nie stwarza problemu). Po tym jest konieczność uzupełnienia wersji językowej - w przypadku starszych tytułów albo trzeba się uciec do GOL'a albo szukać takowej informacji na okładce. W przypadku współczesnych Steam/PS Store jest bardzo pomocny, a MS Store bezużyteczny. Następnie sekcja poświęcona informacjom jakiem by było miło umieścić, ale ich brak nie jest jakoś szkodliwy.

Następnie okładka - w przypadku starszych tytułów trzeba kombinować (najlepiej na okładkę ogólną nadają się te, gdzie nie ma oznaczenia platformy lub gdzie się da je sprawnie wyciąć). W przypadku nowszych tytułów najlepszym źródłem jest sklep MS, a najgorszym Steam - przykładowo:

https://store-images.s-microsoft.com/image/apps.49728.13868663292317454.11682e58-f458-4309-bdd5-c302b991d71f.5276fec0-a75f-4485-8545-4b14f88b2db3?mode=scale&q=90&h=300&w=200

Sekcja "mode=scale&q=90&h=300&w=200" odpowiada za wielkość okładki, zmniejszonej na potrzeby sklepu. Usuniesz ją i *bum*, wielkość okładki staje się domyślna (z zachowaniem skali oczywiście). Identyczny patent mają produkcje z PS Store, tylko tam są one kwadratowe (1024x1024 to domyślna wielkość).

W ramach ostatniej części nadmienię, że zawsze staram się celować w stronę materiałów od dewelopera/wydawcy/dystrybutora. I teraz można - po uprzednim sprawdzeniu całości - dodać, a następnie wysłać szkic do publikacji. Trzeba czekać chwilę na publikację, niemniej jest to stosunkowo krótki odsetek czasu (rekordzista chyba 5 tygodniu - dla porównania ciekawostka ode mnie na mobygames mówiąca o tUnderworld Ascendant*** była w limbo przez pół roku)

* - PC oraz Mobile traktuję jako zbiór platform i jak w nim jest różnica, to o niej piszę. przykład

** - Jakby wszystkie wersje wszystkich wersji Space Invaders zebrać w jedno, wyszłoby opracowanie - co najmniej 20+ różnych wersji (w tym i telewizyjna).

*** -  Na oficjalnym kanale OtherSide na discordzie ówczesny CM przyznał, że planowano wersję VR dla tego tytułu (pewnie wydanie Windowsowe). Ta, ze względu na brak zainteresowania ze strony inwestorów, została anulowana.

Wszystko, co tak/nie tak z encyklopedią

Uwaga: Jest to luźny zbiór sugestii będący efektem obserwacji. Nie wiem, na ile te rozwiązanie mogą zostać zaimplementowane (z niektórymi wyjątkami).

Kiedy jeszcze było forum, planowałem popełnić dłuższy post z tym, co mi leży na sercu, jeśli chodzi o tutejszą encyklopedię. Niemniej forum zostało zamknięte, a myśli się kłębiły dokładając do skromnej bazy nowe elementy, gdzie widziałbym zmiany:

  • Platformy -  Poza Game Boyem (którego mi tu brakuje, bo od dłuższego czasu chciałbym dodać Pokemony) zarzucam też do przedyskutowania ideę dodania iOS, Androida oraz N-Gage (pozostawić Mobile jako zbiór mniej popularnych platform);
  • Dodatkowo krótko o VC (Virtual Console). Obserwując inne źródła ciężko jest mi wskazać, na co taka platforma. Zwłaszcza, że w jej przypadku mówi się bardziej o wydaniu na np. Wii, a nie VC będące bardziej czymś na modłę programu, a nie platformy do gry.
  • Zasugerowałbym też, by przy skrótach nazw platform dać pełną nazwę tak, by ci początkujący nie czuli się zagubieni.

Skoro jesteśmy przy platformach, to przydałoby się odnieść się do elementu, co do którego spotkałem się z różnymi podejściami (czego osobiście nie lubię) - Mianowicie, czy przy platformach uwzględniać reedycję w ramach wstecznej kompatybilności (XONE) i PSOne Classics (PS3, PSP, PSVita)). Bo jak raz zwróciłem na to uwagę, to została przyjęta, a raz odrzucona - sam byłbym za uwzględnianiem takiego wydania. Po prostu ze względu na fakt, że jest to osobne wydanie tytułu - myślę, że tak proste wytłumaczenie jest najlepsze.

Zakończę to taką prośbą, by oznaczenia PEGI wzbogacić o "In-Game Purchase"

Powyżej jest fragment, przez który drapię się po głowie. Bo o ile sam w sobie jakoś nie jest dziwny, tak pewien konflikt pojawia się z perspektywy ogólnej - "Wydawca w Polsce" zmienia się tam w "Dystrybutor PL". Co, jak pokazuje chociażby rzeczywistość lat 90., nie jest sobie równe - taki IPS Computer Group rzadko kiedy był wydawcą, a był raczej dystrybutorem. A bardziej współczesnym przykładem jest tu polskie wydanie Survarium - według obrazka wyżej powinienem wpisać IMGN.PRO, według widoku z encyklopedii Techland. Zunifikowałbym to w stronę "Dystrybutor PL", bo danie wydawcy sprawi, że jedna firma będzie się powtarzać.

Powyższy obrazek wskazuje też na inną rzecz, czyli producenta. System dość prosty w obsłudze można spokojnie "wykrzaczyć", jeśli w trakcie istnienia firmy ta zmieniła nazwę - i o ile przypadków jak LK Avalon (brak zmian w nazwie przez 31 lat istnienia) pewnie kilka jest, tak wielu w trakcie swego istnienia zmieniało nazwę. Dobrym uzupełnieniem mogłaby być etykieta, która rozpoznawałaby datę pierwszego wydania i w oparciu o nią dawałaby odpowiednią nazwę. W sytuacji wyjątkowej (np. data wydania to rok w którym deweloper zmienił nazwę, trzeba by oprzeć się na materiałach od twórcy - np. tył okładki).

A skoro jesteśmy przy deweloperach, to kwestia na jaką natknąłem się przy pisaniu o Supreme Commander, czyli fakt, że obecnie do danej gry można przypisać jednego dewelopera (zbiorowisko deweloperów wciąż jest z perspektywy systemu jednym deweloperem). Nie wiem na ile jest możliwe z perspektywy kodu strony, ale powinna istnieć możliwość przypisania wielu deweloperów do jednej gry tak, by byli oni widoczni w dwie strony. W podanym przykładzie można przejść z Supreme Commander na Hellbent Games, ale w drugą stronę taki ruch jest niewykonalny. Na ten moment jedyny sposób obejścia jaki widzę, to "dana wersja gry jako osobna platforma", co ciężko mi uznać za zadowalające rozwiązanie.

Podsumowanie

I tak dotarliśmy do końca jubileuszowego GIGAodcinka sekwojowego wydania Piątkowej GROmady. Pisanie go sprawiło mi nieskrywaną przyjemność, choć nie powiem, że zrobiłem to w 5 minut popijając zieloną herbatę - do zobaczenia w piątek, gdzie będzie  kolejny tytuł Ubisoftu (nie sponsoruje on cyklu, jakby co), czyli Far Cry Primal z 300. wydania CD-Action (w formie kodu dostępnego po wpisaniu kodu z zawartej w piśmie karty). Choć wcześniej drobne ogłoszenie, co do ankiety. Ta oczywiście zostaje, bo wciąż cieszy się popularnością. Niemniej ze względu na chęć jej przeorganizowania nie będę do wyczerpania tej dodawać nowych opcji, tak więc najpóźniej za kilka tygodni będzie BattleBlock czy Tribes: Zemsta. Później planuję rozdzielić to w następujący sposób:

  • 3 tematy historyczne/biograficzne, czyli historia dewelopera - zarówno osoby jak i firmy (zarówno deweloper, wydawca jak i dystrybutor). Ewentualnie sprzętu, jeśli będzie taki odzew.
  • 3 tematy "growe", czyli wrażenia z ogrywania tytułów w formie recenzji. Bo ta trochę ułatwia mi pracę.

O ile ta druga grupa jest ograniczona przez to, co ograłem, tak w przypadku pierwszego działu jestem otwarty na sugestie o czym opowiedzieć. W ramach ułatwienia poniżej lista tematów historycznych z jakimi się rozprawiłem (chyba, że uznacie ideę "remastera bloga" za dobrą, wtedy możecie ja zignorować):

Oceń bloga:
16

Czy mam dodawać więcej gier do encyklopedii?

Jeszcze jak!
34%
Pokaż wyniki Głosów: 34

Komentarze (7)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper