Original War niedoceniona perełka

BLOG RECENZJA GRY
1914V
Original War niedoceniona perełka
Maciej2801 | 21.01.2017, 18:33
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Original War powstał w Brnie w siedzibie Altar Games w 2001 roku. Jest to dość nietypowa strategia jak na swoje czasy, ponieważ poza RTS łączyła również elementy RPG. Niezapominajmy iż w uwczesnym czasie królowały strategie pokroju C&C i Starcrafta czyli zbieraj surowce i stwórz niepokonaną duża armię. Natomiast Czesi postanowili wnieść odrobinę świeżości w skostniałe RTS.

Wydarzenia w grze związane są z konfliktem o złoża fikcyjnego minerału zwanego syberytem przez Amerykanów bądź alaskitem przez Rosjan. Złoża te znajdują się na Syberii dwa miliony lat przed naszą erą. Syberyt jest katalizatorem zimnej fuzji: w jego obecności atomy wodoru łączą się w atomy helu wydzielając przy tym energię.

Świat współczesny przedstawiony w grze zależny jest od wybranej przez gracza kampanii. Kampania amerykańska opowiada o wysłanych w przeszłość za pomocą urządzenia EON żołnierzach mających przewieźć złoża syberytu z Syberii na Alaskę. W ich świecie Związek Radziecki sięga do połowy Niemiec. Choć nie wiadomo dokładnie czy cofnięcie w czasie nastąpiło przed upadkiem muru Berlińskiego i czy dzięki syberytowi Związek Radziecki stał się o wiele potężniejszy, jednak ta druga teoria wydaje się o wiele bardziej prawdopodobna ze względu na stopień rozwoju technologicznego oraz niektóre informacje pojawiające się w filmach w grze.

Druga kampania opowiada o żołnierzach Plioceńskiego Batalionu Armii Czerwonej, którzy zostają wysłani w przeszłość po odkryciu na Syberii pozostałości amerykańskiej ekspedycji oraz śladów alaskitu, minerału który występował tylko na Alasce i był ważnym źródłem potęgi USA. Przywódcy ZSRR doszli do wniosku, że Amerykanie cofnęli się w czasie i ukradli Związkowi Radzieckiemu złoża alaskitu. Przy pomocy urządzenia CZAPA (rosyjska nazwa EONa) wysyłają w przeszłość oddziały Armii Czerwonej by bronić złóż.

 

To co wyróźniało gre w 2001 roku na tle C&C i gier mu podobnych,było to iż każdy członek naszej drużyny jest na wagę złota, ponieważ jego smierć jest ostateczna.

 

CZŁOWIEK

Każdy członek naszej druzyny mógł zajmować sie czteroma specjalnościami :

a) żołnierz - był postacia najlepiej walczącą i radząca sobie na polu walki, jako jedyny potrafi w grze sie czolgać. W późniejszym etapie gry każda z nacji posiadała specjalnego żolnierza. amerykanie posiadali snajpera, rosjanie operatora wyrzutni rakiet, a arabowie operatora moździerza. Warto wspomniec iż każda nacja mogła mieć równiez specjalistow innych nacji po przejęciu ich budowli.

b) inzynier - jako jedyny potrafi budować budynki, robi to szybciej aniżeli inne postaci, potrafi naprawiać budowle i przejmować wrogie.

c) mechanik - produkuje pojazdy w warsztacie,potrafi ściągnąć z pola walki pojazdy w których skończyło sie paliwo i oczywiście je naprawiać. Amerykański jak i Arabski mechanik potrafi również za pomocy zdalnego sterowania kierować pojazdami. ( co masa osób uważała za uciążliwe, ale warto wspomnieć iż inzynier na 10 poziomie kierowal 10 pojazdami i im miał wyższy poziom tym wieksze obrażenia zadawał pojazd )

d) naukowiec - wynajduje nowe technologie, leczy rannych żołnierzy, oswaja małpoludy.

 

SUROWCE

Energia słoneczka - najtańsza, jak i najmniej wydatna energia w grze. Stosowana zarówno do zasilania budynków jak i pojazdów. Wymaga wielu elektrowni do zasilenia bazy a w pojazdach wymaga, skokowych ataków, aby baterie sie doładowały. Ładowanie podczas walki idiotyzm. Wyśmiana i nie używana przez Rosjan.

Energia spalinowa - o wiele wydajniejsza od elektrowni słoneczne. Ma tylko jeden minus wymaga ropy a ta szybko sie kończy i wymaga non stop paliwa. Używają jej wszystkie nacje.

Energia syberytowa/ alaskitowa - najpotężniejsza, jedna elektrownia zasila dużo budynków, a w pojeździe jest perpetum mobile niekończaca się energią.

 

POJAZDY

W RTS tamtego okresu tworzylo się określone jednostki np w Red Alert 2 Rhino tank, natomiast w Original War mieliśmy wybór podwozia czy ma to byc lekki pojazd, średni czy cieżki, rodzaj napędu czy mają to byc koła czy gasienice, rodzaj silnika: elektryczny, spalinowy, syberytowy. No i rodzaj uzbrojenia a mamy tu duzy asortyment od karabinów maszynowych, Gatlinga, dział, miotaczy ognia, rakiet, lasery po bombę alaskitową.

TECHNOLOGIE i MAŁPOLUDY

Każda z nacji posiada również różne technologie, ale jednym co łączy wszystkie nacje to szkolenie małpoludów i wykorzystywanie ich w walce bądź jako inzynierów. Najmniej technologicznie zaawansowana frakcją są Arabowie, natomiast Rosjanie i Amerykanie sa na podobnym poziomie technologicznym. Arabowie korzystają z prymitywnego uzbrojenia takiego jak działa, miotacz ognia, balista, technologia rakietowa nie jest im wogóle znana. Amerykanie i Rosjanie różnią się wytrzymałością pojazdów i ich zwrotnością. Rosyjskie pojazdy sa masywne poteżne i mało zwrotne, za to amerykańskie sa średnio opancerzone ale szybkie i zwrotne.

Co do jednostek specjalnych wśród zołnierzy Arabowie szkolą obsługę moździeża, Amerykanie dzięki zaawansowanej optyce mogą szkolić snajperów, a na pojazdach montować śmiercionośne dla innych pojazdów lasery, natomiast Rosjanie jako potega rakietowa, szkolą jednostki z Bazookami a ich rakiety maja większy zasieg od amerykańskich i zadają ciut wieksze obrażenia.

 

RPG

Każda z postaci opisana jest atrybutami specjalności: walki, inzynieri, mechaniki, nauki. Jesli nasz żołnierz w danej misji poza walką pomagał budowac bunkry i prowadził pojazd to równiez rosło jego doświadczenie. Przechodzac z misji na misję posiadaliśmy potężne a śmierć jej bardzo bolała.

KAMPANIA

Gra oficjalnie składa się z 2 nacji. Radzieckiej i Amerykanskiej. Każda z nich ma po 15 misji, ale po zakończeniu 11 misji po stronie obu z nich mamy mozliwosc zdrady naszej armi i dołączenia do tzw Przymierza czyli połączonych sił naukowców amerykańskich ia radzieckich, którzy chcą zakonczyc wojne o syberyt.

Oficjalnie gra miała zawierać 3 kampanię arabską, ale naciski ze strony wydawcy spowodowały iż nigdy sie ona nie ukazała w grze... ALe przy pomocy zachowanych plików gry udostepnionych przez Altar i determinacji moderów dziś możemy zagrac w arabską kampanię, która jest najtrudniejszą ze wszystkich. I tez umożliwia jak w przypadku dwóch poprzednich zmianę strony w 11 misji na Legion - bande najemników za surowce.

TECHNIKALIA

Gra została stworzona w grafice 2 D i w dniu premiery była bardzo ładna i dokladna. Dziś może sie komus nie spodobac dla mnie jest ponad czasowa. Warto nadmienić iż w grze dodano taką pierdole jak często chodzimy w danym miejscu lub jeździmy pojazdami wygniatamy trawę. W jednej misji pomaga nam to w zasadce na czerwonych.

Za muzyke odpowiada Michal Pavlíček i szczerze mówiąc muzyka pasuje do tego co widzimy na ekranie, ma odpowiedni klimat i nie męczy jak np. muzyka w Shadowrun-ie.

Wspomnieć również należy o przegenialnej polskiej wersji językowej w której wystąpili taki aktorzy jak:

ś.p. Andrzej Butruk -  nadzorca z Dungeone Keepera

Andrzej Blumefeld - Sully z Uncharted

Jarosław Boberek - master blaster polskiego dubbingu w grach

Marek Barbasiewicz - Zabij mnie Glino i masa wspanialych filmów

Jacek Braciak - Romuś z Pitbulla od 3 kurw bo jedna go nie rusza

Rafał Mackowiak - Billborad, Job ten co lubi zapierdalać na motorze

Paweł Szczesny, Brygida Turowska, Mieczyslaw Morański, Andrzej Precigs

Gameplay

 

Gra ma bardzo oddana rzeszę fanów, którzy np z pozostałości plików i z bogosławięństwem ALTAR GAMES robią i doszlifowują Arabską kampanie ( swoja droga jest bardzo trudna ) i łataja gre na bierzaco. Pokaźcie mi drugi tytuł który dostałby łatke 16 lat po premierze...

 

 

Konkurs !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mam na zbyciu jedna kopię gry w formie STEAM GIFTU dostanie go autor najlepszego komantarzu, który opisze w nim swoją ukochaną grę.

Oceń bloga:
1

Atuty

  • - Fabuła
  • - Kampania
  • - Mechanika gry
  • - Grafika
  • - Długość gry
  • - Muzyka

Wady

  • - brak oficjalnie zawartej kampani arabskiej
Maciej2801

Maciej Radziejewski

Tytuł obowiązkowy dla każdego fana strategii

10,0

Komentarze (4)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper