eRPeGowy Przegląd Tygodnia #50 - KARCZMA
Nie śpię, bo wstawiam Przegląd.
Doszedł nam kolejny wdzięczny temat - zaniedbywany na głównej Xenoblade Chronicles X może liczyć u nas nie tylko na azyl, ale i na skrupulatnie uzupełniane wieści, których tak pragną obserwujący bacznie temat fani jRPGów i właściciele Wii U. Tak sam status należy się w sumie Yakuzie Zero, która po pierwszej wzmiance więcej się na głównej nie pojawiła. To samo Etrian Odyssey and Mysterious Dungeon. I Final Fantasy Explorers. I The Legend of Legacy... Tego nie znajdziesz na głównej!
P.S. Podobno jeszcze wena Affikowi wróciła. Jeżeli ma to oznaczać, że newsy zaczną regularniej dochodzić, to jestem za.
Daaku
1. Niedawno w Europie zawitała przeszczepiająca świat Persony na grunt dungeon crawlingu Persona Q, a Atlus zdążył już zapowiedzieć kolejny crossover z jedną ze swoich marek w roli głównej. Etrian Odyssey and Mysterious Dungeon jest - jak łatwo się domyślić po tytule - grą z serii Etrian Odyssey w konwencji roguelike (przedstawicielami tego gatunku są np. Shiren the Wanderer i Pokemon Mystery Dungeon). Gra mam umiejętnie łączyć elementy obu konwencji, a jej tworzeniu przyświeca slogan "RPG z tworzeniem postaci, w który zagrasz tysiąc razy". Samo tworzenie postaci jest żywcem wyjęte z Etrian Odyssey: z 10 dostępnych klas musimy upchnąć do czteroosobowej drużyny pasujących nam reprezentantów, którym możemy nadać imiona oraz wybrać awatar.
Sama eksploracja lochów odbywa się już jednak na zasadzie roguelike'ów. Naszą grupkę odkrywców warto ułożyć w konkretną formację (ciężkozbrojni na przedzie, łucznicy i pikinierzy w środku, magowie zamykający szereg - klasyka), choć oczywiście wybór należy do nas. Zgodnie z prawidłami serii, rozkład każdego piętra i każdego dungeonu ma być losowy, dlatego warto wypracować sobie ustawienie, które pozwoli nam wyjść cało z nagłych sytuacji.
Jednak żadna formacja nie będzie "nie do rozbicia" - lochy upstrzone będą nie tylko potworami zdolnymi atakować postacie na tyłach, ale także pułapkami mogącymi np. rozproszyć całą drużynę w inne zakątki mapy! Uważać należy także na "Monster House'y" - pomieszczenia po brzegi wypełnione nacierającymi na nas przeciwnikami. Wytchnieniem mogą okazać się pojawiający się tu i ówdzie handlarze oferujący tak potrzebne nam medykamenty czy ciekawy ekwipunek. Ciekawostką jest fakt, że możemy albo zapłacić wydartą od dzikiej fauny walutą (odwieczna zagadka - dlaczego ze zwierząt wypadają złote monety?), albo zwiać z leżącym odłogiem cackiem - musimy się jednak liczyć z tym, że sprzedawca nie da sobie w kaszę dmuchać i podejmie pościg albo, w razie miażdżącej różnicy poziomów - spuści nam manto.
Poniżej opis z oficjalnej strony gry:
"Głęboko w górach, niewielka wioska Aslarga staje się bazą wypadową dla podróżników szukających sławy i bogactwa w Tajemnych Lochach. Ale wymagające wyzwania oczekują nawet najodważniejszych śmiałków w Etrian Mystery Dungeon, turowym action RPG w stylu roguelike tworzonym przez ATLUS i Spike Chunsoft. Ten tytuł na wyłączność dla Nintendo 3DS łączy w sobie szeroki wachlarz ustawień drużyny i umiejętności z Etrian Odyssey oraz nieskończenie losowe przygody w lochach z Mystery Dungeon. System walki będący hybrydą akcji i działań turowych sprawia, że potyczki z potworami nie polegają wyłącznie na używaniu odpowiednich umiejętności, ale stają się jednocześnie eleganckim tańcem pozycjonowania. Gracze tworzą swoje drużyny w oparciu o znajome Etrian Odyssey klasy w rodzaju Landsknechta czy Runemastera, ustawiają ich uzdolnienia w oparciu o Etrianowe drzewka umiejętności, po czym zabierają do czterech członków do lochów. Lochy te, zawsze losowo wyposażone w przeróżne ścieżki i poziomy, wymagają wytężonej eksploracji. Nie zapominaj także o wspaniałych skarbach i nagrodach - ale strzeż się tego, co czyha w najgłębszych odmętach...
Tak z kolei prezentuje się lista nazwisk zaangażowanych w tworzenie gry:
Producer: Shigeo Komori (Atlus)
Director: YukariYokoro (Atlus)
Project Director: Seiichiro Nagahata (Spike Chunsoft)
Character Designer: Kaoru Hasegawa (Spike Chunsoft)
Composer: Yuzo Koshiro (Etrian Odyssey)
Class Designs: Yuji Himukai (więcej w "Rozkładówce")
Monster Designs: Shin Nagasawa
Art Supervisor: Nizo Yamamoto
Gra ma otrzymać w Ameryce oznaczenie wiekowe ESRB "10+". Głównymi powodami mają być głębokie dekolty niektórych postaci, nawiązania do picia alkoholu oraz obecne w dialogach epitety w rodzaju "p*ssed off" i "a*s". Jest to trzecia po EOII i EOIII odsłona serii, która otrzymała takie oznaczenie.
W Kinotece znajdziecie także pierwszy teaser Etrian Odyssey V.
Etrian Odyssey and Mysterious Dungeon ukaże się na 3DSa 5 marca 2015 r.
2. Ciekawie prezentuje się ostatnio sytuacja z Xenoblade Chronicles X. Tetsuya Takahashi, kierownik projektu, od pary dni wymienia poprzez swoje konto na Twitterze nazwiska kolejnych uczestniczących w pracach nad grą ludzi, których obecność bardzo dobrze rokuje tytułowi. Pora nieco usystematyzować te wpisy, przedstawmy więc członków załogi:
Yuichiro Takeda - autor scenariusza do poprzedniego Xenoblade Chronicles, pracował wcześniej z Takahashim nad adaptacją anime Xenosagi. Po dość generycznej historyjce w stylu fantasy, w Xenoblade Chronicles X uraczyć ma nas dużo głębszą, bardziej rozpoznawalną fabułą.
Kazuho Hyodo - scenopisarz uczestniczący w produkcji wielu odcinków anime takich jak Gundam SEED Destiny, Gundam Age, Robot Girls Z, The Pilot's Love Song czy Wagnaria. Do projektu zaprosił go w/w Takeda. Będzie pomagać w pisaniu scenariusza, gdyż jest on tym razem dużo obszerniejszy od tego z Xenoblade Chronicles.
Hiroyuki Sawano - kompozytor mający na swoim koncie m.in. muzykę do seriali anime Attack on Titan, Kill la Kill czy ostatnio Aldnoah.Zero wspomoże projekt swoimi umiejętnościami muzycznymi.
Kunihiko Tanaka - chara-designer wszystkich poprzednich odsłon uniwersum (Xenogears, Xenosaga, Xenoblade). Jak wspomina sam Takahashi, "z panem Tanaką znamy się już kawał czasu, ale tym razem poprosiłem go o zawarcie w swojej sztuce właściwej mu Xeno-wości." Ponieważ w grze znajdzie się wiele pozaziemskich ras, kulturę i sposób bycia każdej z nich przedstawi inny rysownik.
Takayuki Yanase - chwalony przez Takahashiego za umiejętność dokładnego przeniesienia każdego pomysłu na deskę kreślarską. Pracował wcześniej m.in. nad Ghost in the Shell: Arise, Tenkai Knights i Metal Gear Rising, gdzie odpowiadał za designy robotów (poniżej). Ma własną stronę internetową.
Kouichi Mugitani - weteran ekipy, production designer Xenosagi I, II i III oraz twórca portretów postaci do tych gier. Według Takahashiego "tylko on jest w stanie unaocznić linię produkcyjną jednego z mocarstw" zawartych w grze. Żartobliwie napomknął także, że ma smykałkę do modeli o seksownych, kobiecych kształtach. Także ma własną stronę internetową.
Takayuki Yanase - mecha-designer maszyn w m.in. Muv-Luv Alternative, Valvrave the Liberator, After War Gundam X i cago uniwersum Gundam 00. Jego specjalnością są roboty zdolne do transformacji w kilka rodzajów pojazdów naraz, dlatego też Takahashi zaprosił go o projektu - obecne w grze Dolls (roboty bojowe) mają działać na podobnej zasadzie. Poniżej design jednego z Frame Arms, wykonany dla uznanej firmy modelarskiej Kotobukiya.
Yasushi Suzuki - utalentowany artysta, dobry zarówno w rysowaniu postaci, mechów, jaki i otoczenia. piastował jednocześnie stanowiska character designera i effect diesgnera w Sin & Punishment z Nintendo 64 oraz art directora w Sin & Punishment: Star Successor z Wii. Projektował wielkiego mecha widocznego na pierwszym materiale z gry pokazywanym na targach E3 (poniżej). Jego strona internetowa.
Raita Kazama - znany już z pierwszego Xenoblade'a, tym razem jego zadaniem będą designy NPCów innych ras oraz prymitywnych form życia zamieszkujących planetę. Jego strona internetowa.
W innych twittach Takahashi powraca do tematu samych Dollsów. "Są pięciokrotnie większe od dorosłego człowieka, czyli ich wysokość wynosi ok. 9-10 metrów. Zostało to wcześniej obliczone jako najbardziej optymalny stosunek wzrostu pilota i jego maszyny, biorąc pod uwagę eksplorację i walkę przy jej użyciu. Gdyby roboty były wyższe - musielibyśmy powiększyć mapę świata, a to znacznie spowolniłoby poruszanie się po niej postacią pilota". Pokrywa się to z doniesieniami magazynu EDGE, któremu Takahashi chwalił się, że świat Xenoblade Chronicles X jest pięciokrotnie większy od tego z Xenoblade Chronicles.
Swoje wyjaśnienia podsumował następująco: "Od założenia Monolith minęło 15 lat, a dopiero teraz udaje mi się tworzyć grę co do której postawiłem sobie wyzwanie, grę RPG w której ludziom i maszynom uda się pokojowo koegzystować".
Xenoblade Chronicles X ma się ukazać na Wii U wiosną 2015 w Japonii, a w Stanach i Europie do końca tegoż roku.
3. Wieści o Yakuzie Zero ciąg dalszy, choć tym razem skupimy się raczej na drugim głównym bohaterze gry - Goro Majimie i prowadzonym przez niego przybytku typu cabaret club o wdzięcznej nazwie Sunshine. Według serwisu 4Gamer, trzonem gry Goro będzie rywalizacja z innymi klubami w okolicy o miano najbardziej wpływowego miejsca w Soutenburi. Ale aby rosnąć w siłę, trzeba zacząć dbać o podstawy - czyli o zyski. A zyski zapewniać nam będą głównie dziewczyny, które zatrudniać będziemy w naszym klubie. Nie możemy jednak najmować każdej, jaka minie nasze drzwi - dziewoje różnią się budową ciała i umiejętnościami, a co piękniejsze i bardziej wygadane będą żądać od nas wyższej pensji. Nie zabraknie także znanej z serii opcji rozmowy, choć tym razem będzie ona ograniczona do "sesji treningowych", w trakcie których Majima zyska sobie wśród pracownic większe zaufanie. Do klubu możesz zajść w godzinach otwarcia, aby obserwować panie przy pracy, jak również uspokajać zdenerwowanych klientów i traktować z buciora tych sprawiających kłopoty. Sami klienci dzielić się będą na bardziej lub mniej zamożnych, więc będzie można wziąć pod uwagę, komu warto się przypodobać, a kogo bezceremonialnie wziąć za frak. Same dziewczyny będą się także męczyć, więc trzeba będzie pozwalać im odpocząć.
Więcej "kabareanek" odblokujesz podczas wykonywania sub-questów, choć te najlepsze trzeba będzie odbić z kadr konkurencyjnych klubów. Największą rolę pełnią tutaj akcje - wykupując klub przejmiesz także jego największe gwiazdy, ale też mocno odczujesz brak popularności - twoja renoma mocno spadnie, a klientela - przerzedzi.
Całe szczęście obejdzie się bez drapania i ciągnięcia za włosy - cała mechanika "zapasów" oparta jest o grę w papier-nożyce-kamień. Każda z zawodniczek ma swoje nawyki dotyczące sposobu ataku - niektóre wyraźnie preferują "nożyce", ale zrzadka rzuconym "kamieniem" zadają dużo większe obrażenia. Podobne wymiany mają miejsce aż do momentu, gdy jednej z dziewczyn skończy się HP. Sega podkreśla, że kluczem do zwycięstwa w Catfight jest dogłebne poznanie przeciwniczki i stosowanie odpowiednich strategii.
Yakuza Zero pojawi się w Japonii 12 marca 2015, zarówno na PS3, jaki i PS4.
4. Nie tylko Atlus upodobało sobie ostatnio crossovery - Marvelous nie ma zamiaru pozostawać w tyle. PoPoLoCrois Farm Story jest właśnie takim połączeniem dwóch światów: Story of Seasons (znanego na naszym rynku jako Harvest Moon) oraz popularnej w Japonii w czasach PSXa serii PoPoLoCrois. Gra opowie historię 10-letniego księcia Pietro, który w swoje urodziny postanawia odwiedzić swoja przyjaciółkę, mieszkającą w lesie Narcię. Zamiast niej Pietro natyka się jednak na wiedźmę imieniem Guilda, a w lesie zaczynają pojawiać się potwory zwane Mrocznymi Bestiami. Z pomocą przychodzi jednak Marmella - dyplomatka z królestwa Galariland, z którą Pietro wyrusza w podróż celem powstrzymania nowego zagrożenia.
Będąc już w Galariland wychodzą na światło dzienne rozwiązania z rolniczej serii - Pietro może zająć się uprawą warzyw, sprzedawać je oraz wchodzić w interakcje z innymi przyjaźnie nastawionymi mieszkańcami królestwa. W Galariland widać upływ czasu i pór roku - na wiosnę sadzić będziemy kwiaty i truskawki, latem wyrosną nam największe słoneczniki, a jesień to czas na dynie i bakłażany.
PoPoLoCrois Farm Story powstaje na 3DSa.
5. W Final Fantasy Explorers musimy walczyć z przyzwanymi bestiami, które chronią kryształów. Poniżej opisane są dwie, którym będziemy musieli sprać tyłki.
eRPeGowa Piguła
18. Ustalona na 22 stycznia Tales of Zestiria doczeka się kolaboracji z marką gier rytmicznych IDOLM@STER - Sorey i spółka będą mogli przywdziać sceniczne kostiumy idolem, a wejście w nich do walki zmieni także motyw muzyczny. Bonusy te mają się później pojawić na PS Store jako DLC.
19. Final Fantasy: Brave Exvius jest kolejnym z wielu smartfonowych wynalazków opartych o flagową serię Square-Enix, gdzie walki toczymy znanymi z kolejnych odsłon postaciami. Odpowiedzialne za niego studio, A-Lim, pochwaliło się kilkoma sprajtami postaci, jakie zobaczymy w grze.
20. W pierwszej partii Bladestorm: Nightmare przeznaczonej na rynek japoński pojawić się mają kody zawierające kostiumy postaci z Dynasty Warriors. Joanne d'Arc otrzyma strój Wang Yuanji, a Edward the Black Prince - Zhao Yuna. Potwierdzono także obecność sieciowego co-opa oraz tryb Versus ze zmiennymi zasadami potyczek.
21. Medabots AX - dostępny w wersjach Rokusho i Metabee taktyczny RPG z GameBoya Advance - prawdopodobnie zawita na Virtual Console dla Wii U. Powodem domysłów jest przyznane niedawno oznaczenie wiekowe dla tej gry na terytorium Australii (z tych samych źródeł wyciekła np. premiera Mega Man Battle Network 3).
22. Gust jak zwykle rozpieszcza fanów wizualiami, prezentując ogromną galerię grafik do nadchodzącego na Vitę Atelier Escha & Logy Plus (wszystko w źródle). Na zwiastun prezentujący nową grywalną postać, Nio Altugle, zapraszamy do Kinoteki.
23. Nowy tytuł znanego z Mind Zero i Akiba's Trip Acquire, Absolute Interception Wars: Metropolis Defenders będzie przeznaczoną na Vitę strategią, w której przejmiemy kontrolę nad systemami wielkiej bojowej metropolii (tak, metropolii!), która odpierać będzie ataki gigantycznych bestii. Więcej informacji prawdopodobnie już wkrótce.
24. Na 12 grudnia o godzinie ósmej wieczorem czasu japońskiego (u nas o szóstej rano) Square-Enix zapowiedziało stream poświęcony Bravely Second. Link do ">streama znajdziecie tutaj, choć naturalnie na razie powita was tylko odliczanie.
25. Podobny podcast, choć przeznaczony już dla Ameryki i Europy Squre Enix Presents, wystartuje 11 grudnia o godzinie ósmej czasu PST (u nas o godz. 14). Tematem przewodnim ma być tym razem Final Fantasy Type-0 HD.
Verdanowy Piecyk
eRPeGowa Kinoteka
9. Teaser nowo zapowiedzianego Etrian Odyssey V (brak danych):
eRPeGowa Rozkładówka
W zeszłym tygodniu obiecałem nadrobić zawartość tej kolumny - i słowa dotrzymuję. W pierwszej kolejności suty artwork od wspomnianego wcześniej Yujiego Himukai - class designera serii Etrian Odyssey. W przyszłym tygodniu także postaram się coś od niego wrzucić, bo przywiązanie do szczegółów oraz wykonanie ekwipunku po prostu "robią".
Następna jest Akagi - dziewczyna (a w zasadzie battleship girl) z Kantai Collection, która jeszcze chyba nie do końca wie, jak grać na Vicie w doprawiony port KanColle Kai... Kolejne dwie grafiki to także KanColle, choć tym razem w wersji mecha - Yamato pokazuje nam, jak wygląda model lotniskowca z pełnym (pierwsze) i krytycznym (drugie) HP.
...i to już koniec na dzisiaj.