GTA 6

GTA 6 opóźnione na maj 2026 roku - czy ktoś czuje się w ogóle zaskoczony takim obrotem spraw?

Mateusz Wróbel | Wczoraj, 20:30

Tegoroczna majówka nie jest spokojnym okresem dla graczy. Wczoraj, a więc 1 maja, Xbox ogłosił stosunkowo spore podwyżki cen za konsole (jedna z wersji XSX jest droższa niż najmocniejsza konsola 9. generacji, a więc PS5 Pro), pady czy gry, które teraz będą kosztować 80 euro na premierę.

Znikąd pojawił się też Rockstar Games, który opracowuje jeden z najbardziej, jak nie najbardziej oczekiwany w historii projekt - Grand Theft Auto VI. O grze było bardzo głośno po opublikowaniu pierwszego trailera, każdy z fanów doszukiwał się szczegółów, lecz najważniejsza kwestia, data premiery, wciąż nie była wyjaśniona.

Dalsza część tekstu pod wideo

Bazując na raportach finansowych spółki Take-Two, a więc wydawcy GTA, szósta odsłona bestsellerowej serii miała ujrzeć światło dzienne jeszcze w 2025 roku. Szczegóły te nabierały na sile, zważywszy na to, że Take-Two w wakacje tego roku wypuszcza na rynek Mafia 4, a chwilę później Borderlands 4, którego przecież premiera została nawet przyśpieszona, co jeszcze bardziej podsyciło nadzieje graczy na debiut GTA 6 w listopadzie czy nawet grudniu 2025 roku.

To nie jest polityka Rockstar Games, jaką znamy

Dzisiaj wiemy już, że tak się nie stanie. GTA 6 jest planowane na 26 maja 2026 roku, więc jesteśmy świadkami obsuwy sięgającej minimum pół roku. Szczerze powiedziawszy - po zobaczeniu tego komunikatu nawet nie zabiło mi szybciej serce. Spodziewałem się takiego obrotu spraw i myślę, że akurat w tym przypadku jestem w większości. Przez brak kolejnych materiałów promujących grę, de facto 6-7 miesięcy przed jej planowanym przez Take-Two pierwotnie debiutem, zapalało lampkę ostrzegawczą i nie pozwalało uwierzyć w to, że gra Rockstar Games rzeczywiście trafi na rynek w 2025 roku.

Rockstar Games znane jest z wyjątkowo przemyślanej i oszczędnej polityki marketingowej, opartej na rzadkich, ale silnie oddziałujących materiałach promocyjnych. Firma unika tradycyjnej agresywnej kampanii reklamowej i zamiast tego opiera się na budowaniu napięcia oraz wykorzystywaniu potęgi własnej marki. Przykładem tego podejścia była kampania promująca Red Dead Redemption 2 - ostatni wielki tytuł amerykańskich deweloperów. Pierwszy zwiastun gry został zaprezentowany 20 października 2016 roku - aż dwa lata przed premierą, która odbyła się 26 października 2018. Od tego momentu Rockstar publikował kolejne materiały średnio co kilka miesięcy.

Kolejne zwiastuny pojawiały się w dłuższych lub krótszych odstępach czasowych - drugi trailer pokazano dopiero w maju 2017 roku, a trzeci we wrześniu 2017. Gameplay po raz pierwszy zaprezentowano dopiero latem 2018, niespełna trzy miesiące przed premierą. Każdy materiał był dokładnie zaplanowany i miał swoje wyraźne cele: pierwszy - klimat i świat gry, drugi - postacie i fabuła, trzeci - gameplay i mechaniki. Rockstar z premedytacją unikał nadmiaru informacji, co w połączeniu z rzadkością materiałów sprawiało, że każdy zwiastun był wydarzeniem samym w sobie, komentowanym przez całe branżowe media i społeczność graczy. 

W przypadku GTA 6 pierwszy trailer otrzymaliśmy w grudniu 2023 roku, przez 2024 rok nie otrzymaliśmy żadnego konkretnego materiału na temat gry i ten stan utrzymał się przez łącznie półtora roku od ujawnienia Trailer 1 z GTA 6. To po prostu nie miało prawa się udać i uważam, że kolejny zwiastun otrzymamy dopiero pod koniec 3 kwartału 2025 roku.

Poczekajmy, będzie warto

Intergalactic: The Heretic Prophet
resize icon

Wielkie hity potrzebują sporo czasu i nie jest to żadna nowość w naszej branży. Możemy w tym momencie przywołać Marvel's Wolverine, które po zapowiedzi już 4 czy 5 lat temu dalej nie ma daty premiery. Insomniac Games ma albo problemy z tym tytułem, albo naprawdę chcą nam zaoferować coś ogromnego. Nie inaczej jest z CD Projekt RED i Wiedźminem 4, który pierwotnie miał pojawić się na rynku pod koniec 2026 roku, ale w ostatnich raportach firmy CD Projekt potwierdzono, że najwcześniej projekt ujrzy światło dzienne w 2027 roku.

Nie zmienia to faktu, że od 2025 roku do 2027 otrzymamy naprawdę masę hitów, o których będziemy pamiętać przez wiele lat. Końcówki generacji konsol zawsze są pełne bestsellerów i nie inaczej będzie w przypadku PS5 oraz Xbox Series X - jeśli popatrzymy na to, nad czym pracują teraz studia z PlayStation Studios, Xbox Games Studios czy najbardziej szanowane ekipy pokroju Kojima Productions, The Coallition, Naughty Dog czy Playground Games.

Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper