Rynek VR przechodzi kryzys? Pomimo debiutu Meta Quest 3, zainteresowanie marką w 2023 roku spadło aż o 25%

Gry
3216V
Meta Quest 3
Igor Chrzanowski | 07.01, 20:01

Wielce wyczekiwana przez wielu graczy rewolucja VR w końcu miała się rozpocząć. A może i już się rozpoczęła? W sumie ciężko to stwierdzić, bowiem pomimo premiery nowej generacji najpopularniejszych gogli VR na rynku, zainteresowanie nimi spadło o 25%.

Sektor VR w naszej branży miał być niczym złote góry - szał, całe wirtualne Metaversa, miliony użytkowników zachwycających się technologią wirtualnej rzeczywistości i miliardowe zyski. Jaka jest jednak prawda? Wszystkie znaki na ziemi i niebie mówią o tym, że moda na VR-a przemija i to bardzo boleśnie. Ostatnio mogliśmy czytać o tym, że studio odpowiedzialne za jeden z system-sellerów PlayStation VR i PS VR 2, czyli markę Firewall zostało zamknięte.

Dalsza część tekstu pod wideo

Teraz zaś za pośrednictwem portalu Gamedeveloper.com (wcześniej Gamasutra) możemy dowiedzieć się, że zainteresowanie mobilną aplikacją Meta Quest, która jest niezbędna do rejestracji na goglach Meta Quest 2 i Meta Quest 3, zmalało w 2023 roku aż o 25%! W 2022 pobrano ją na Google Play i App Store 10.3 miliona razy, zaś w 2023 roku tylko 7,5 miliona razy (dane za Sensor Tower), co jest bardzo niepokojącym trendem dla rynku VR. Dlaczego? W poprzednim roku doczekaliśmy się premiery next-genowego Questa 3, a więc co logiczne, zainteresowanie samą aplikacją powinno być znacznie większe.

Dodatkowo jeśli chodzi o okres świąteczny, tutaj dane też nie są zbyt optymistyczne. Według zebranych informacji w tym roku wynik dnia świątecznego to 402,940 pobrań, czyli aż o 91 tysięcy mniej niż w 2022, kiedy to apkę Meta Quest na urządzenia mobilne pobrano 493 tysiące razy - wynik blisko 19% mniejszy. Co ciekawe jeśli przyjrzymy się danym z Amazonu z listopada 2023 (czyli okresu Black Friday i Cyber Monday) zobaczymy tam, że Quest 2 był wtedy ponad dwukrotnie popularniejszy niż nowy Quest 3 - kupiono średnio 2,25 Questa 2 na jednego Questa 3. Co też nie jest zbyt dobrym prognostykiem. Jak sądzicie, VR-owi uda się jeszcze wybić na powierzchnię, czy to początek końca mody na wirtualną rzeczywistość?

Źródło: Gamedeveloper.com

Komentarze (216)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper