Recenzje Steam Decka zachwalają sprzęt. „Przenośny PC zdolny do konsolowej jakości gier”

Gry
3293V
Steam Deck
Wojciech Gruszczyk | 25.02.2022, 20:09

Pojawiły się pierwsze recenzje Steam Decka, które w bardzo pozytywnych słowach komentują jakość oraz możliwości platformy Valve. Urządzenie zbiera pochwały za wiele detali i będzie to na pewno bardzo dobry sprzęt dla fanów rozgrywki na PC.

O godzinie 19:00 minęło embargo na publikacje wrażeń ze Steam Decka i szczerze mówiąc – nie spodziewałem się aż tak pozytywnych tekstów. Wielu dziennikarzy jest zachwyconych możliwościami platformy, która właśnie dzisiaj debiutuje.

Dalsza część tekstu pod wideo

„Wyobraź sobie wydajność na poziomie PlayStation 4 w rozdzielczości mobilnej Nintendo Switcha lub lepszej, a będziesz miał pewne wyobrażenie o tym, co może zaoferować Steam Deck firmy Valve pod względem surowej wydajności. Przy minimalnym podrasowaniu grasz w Horizon Zero Dawn lub God of War w natywnej rozdzielczości przy 30 klatkach na sekundę i szczerze mówiąc, jest to coś wspaniałego. Steam Deck nie jest jednak następcą PlayStation Vity - to coś znacznie więcej”

Powyższymi słowami swój tekst zaczyna Richard Leadbetter, redaktor ds. technologii, Digital Foundry, który w bardzo szczegółowy sposób przeanalizował możliwości Steam Decka.

Dziennikarz jednak nie ukrywa, że Valve do samego końca walczyło z aktualizacjami i dopiero 21 lutego pojawiła się łatka systemu, która sprawiła, że system SteamOS zaczął działać poprawnie. Niektóre gry nadal mają problemy, jednak producent wciąż eliminuje niedogodności.

„Doom Eternal? Podkręć wszystko do ustawień ultra, włącz dynamiczne skalowanie rozdzielczości, aby przeciwdziałać spadkom klatek przy dużych eksplozjach i zabójstwach w chwale, a będziesz mieć 60 klatek na sekundę od początku do końca – niesamowite” – Richard Leadbetter opisuje wrażenia z gry id Software

Zdaniem dziennikarza „Steam Deck jest w stanie zapewnić wydajność na poziomie konsoli, nawet w przypadku wymagających tytułów” – gracze muszą oczywiście liczyć się ze spadkiem rozdzielczości z konsolowego standardu 1080p do zorientowanego na urządzenia mobilne 720p lub 800p.

Steam Deck według Digital Foundry jest „duży i gruby” (jest to cena specyfikacji i chłodzenia), ale nawet w tej sytuacji – „poziom komfortu podczas gry przewyższa Switcha”. Platforma Valve posiada łatwe do trzymania gripy, które nie tylko rozwiązują problemy z wygodą, ale dają ci wystarczającą pewność siebie, byś bez problemu poradził sobie z ciężarem urządzenia.

Nintendo zapewniło jednak lepszy ekran – nawet w przypadku zwykłej wersji – a ponadto Steam Deck jest dość... Głośny:

„Po zestawieniu Steam Deck z ekranem OLED Switcha różnica na korzyść urządzenia Nintendo jest wyraźna i chyba nawet wolę oryginalny wyświetlacz LCD Switcha. Akustyka to worek mieszany: z jednej strony same głośniki robią ogromne wrażenie i rzadko zdarza się, by można było pochwalić mobilny system za poziom basów - to świetnie! Jednak hałas wentylatorów jest bez wątpienia uciążliwy”.

Valve pomyślało o ciekawych opcjach i podczas rozgrywki możemy otworzyć specjalne menu, gdzie znajduje się ustawienie limitu płynności (30 fps lub 60 fps), a nawet pojawia się opcja dostosowania mocy procesora AMD Van Gogh i taktowania GPU.

„Na poziomie systemu dostępna jest także obsługa technologii AMD FidelityFX Super Resolution - FSR. Użytkownik wybiera rozdzielczość wyświetlania w grze, a opcja FSR skaluje ją do natywnej liczby pikseli ekranu, przy czym dostępne jest także ustawienie ostrości, które pozwala dostosować efekt uwydatnienia krawędzi”.

Digital Foundry podkreśla, że Valve „dołożyło również starań, aby przekształcić przenośny komputer PC w konsolową hybrydę” i pomaga w tym opcja wstrzymania rozgrywki znana z Nintendo Switcha. Wciskając przycisk zasilania włączamy tryb niskiego poboru mocy – sprzęt przechodzi w stan czuwania.

Natomiast wydajność to „pakiet niespodzianek”, ale najważniejsze jest tutaj RDNA 2, ponieważ to dzięki tej architekturze „Deck jest tak imponujący”, a gracze mogą liczyć na włączenie pecetowych portów na konsolowych ustawieniach.

„W ostatecznym rozrachunku osiągnięcie przyzwoitego czasu pracy na baterii sprowadza się do dostrojenia gry przez użytkownika, jeśli jest to konieczne oraz wykorzystania ustawień gry i narzędzi systemowych w celu uzyskania pożądanego czasu pracy na baterii. Wszystko zależy od matematyki: maksymalny pobór mocy z baterii, jaki zaobserwowałem w Decku to około 27W (15W na procesor, reszta na ekran, pamięć, WiFi, itp. 40 podzielone przez 27 to 1,48, co oznacza, że jeśli uruchomisz wymagające gry, uzyskasz półtorej godziny pracy na baterii. Jeśli jednak zmniejszysz ustawienia, obniżysz rozdzielczość i - co ważne - wykorzystasz limit 30 klatek na sekundę, obciążenie baterii spadnie, co poprawi wytrzymałość systemu. Valve udostępnia przydatną nakładkę z metrykami wydajności, która wykonuje wszystkie obliczenia za ciebie. Wygląda więc na to, że [otrzymujemy] około 1,5 godziny gry w God of War na ustawieniach jakościowych PS4 z odblokowaną liczbą klatek na sekundę, co wzrasta do dwóch godzin, jeśli ograniczymy liczbę klatek na sekundę do 30 klatek na sekundę. Z drugiej strony, w Cupheada w 60 klatkach na sekundę mogłem grać przez ponad sześć godzin”.

W przypadku baterii Digital Foundry sporo zależy od ustawień, ale co ciekawe... Dziennikarz podczas sprawdzania jakości gier, korzystał z informacji na temat konsolowych wersji:

„Moją ogólną zasadą podczas grania w najnowsze gry na Steam Deck jest sprawdzanie, czy działały one w 30 lub 60 klatkach na PlayStation 4 lub Xbox One, a następnie odpowiednie dostosowywanie ustawień na Steam Deck - ale pomaga mi to, że mam konsolowe odpowiedniki lub zoptymalizowane ustawienia dla tytułów na PC, które Alex Battaglia dla nas przygotował”.

Valve opracowało nawet własny ogranicznik 30 klatek na sekundę, który podobno sprawdza się bardzo dobrze:

„Tak, ogranicznik 30 klatek na sekundę w Steam Deck stara się zapewnić spójne odświeżanie obrazu. Jest to jedyny sposób, by 30fps wyglądało płynnie i spójnie na ekranie 60fps, a Valve rozumie to i zaimplementowało. I tak, oznacza to, że gry konsolowe, w których 30fps jest "złe", działają poprawnie na Steam Decku - Dark Souls 3 jest tego przykładem”.

„Port Horizon Zero Dawn na PC miał swoje problemy, ale czy Steam Deck jest w stanie zapewnić solidne 30 klatek na sekundę przy ustawieniach odpowiadających PS4? Pomijając sporadyczne zacinanie się grafiki w tle, tak, jest to możliwe!”

 

 

 

 

 

 

Źródło: eurogamer

Komentarze (102)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper