Warner Bros. krytykowane przez deweloperów za opatentowanie systemu Nemesis

Gry
4495V
Warner Bros. krytykowane przez deweloperów za opatentowanie systemu Nemesis
Iza Łęcka | 08.02.2021, 09:54

System Nemesis wykorzystywany przez Monolith Productions w Śródziemie Cień Mordoru oraz Śródziemie: Cień Wojny to jeden z najlepszych elementów tych produkcji. Warner Bros. nie zamierza się dzielić pomysłem, dlatego opatentował mechanikę. Działania wydawcy zostały bardzo negatywnie odebrane przez wielu deweloperów.

W dwóch przygodach Taliona twórcy z Monolith Productions opracowali rywali generowanych losowo, a wprowadzony system tworzy hierarchię oponentów, którzy dzięki działaniom w świecie gry mogą rozwijać umiejętności i stawać się coraz potężniejsi. Gdy gracz zginie z rąk jednego z przeciwników, ten może awansować i zdobyć uznanie wśród innych rywali.

Dalsza część tekstu pod wideo

Mechanika jest zdecydowanie jedną z najciekawszych propozycji obu gier Monolith Productions (sprawdźcie recenzję ostatniej z nich), przez co Warner Bros. zdecydowało o podjęciu bezkompromisowych działań. 23 stycznia Amerykańskie Biuro Patentów i Znaków Towarowych zatwierdziło patent, który będzie w rękach wydawcy do 2035 roku.

Kwestią sporną okazuje się jednak szeroki opis mechaniki, gdyż projekt odwołuje się do systemu proceduralnie generowanych postaci niezależnych, które istnieją w hierarchii i wchodzą w interakcję z graczem oraz zapamiętują jego postępowanie. Patent może odnosić się do mechanik wykorzystywanych już teraz przez wielu deweloperów.

„To naprawdę karygodne, zwłaszcza dla marki, która zbudowała swój genialny system Nemesis na całej stercie mechanik powielonych z innych gier. Jak jest to we wszystkich grach. Bo tak właśnie działa kultura i kreatywność. Bądź lepszym sąsiadem, WB”. – Mike Bithell, projektant stojący za Thomas Was Alone i John Wick Hex.

„Spojrzałam na patent i jest on tak szeroki, że aż absurdalny! Wiele innych systemów narracji emergentnej, które widziałam i nad którymi pracowałam, można by opisać za pomocą tego języka! Prawdopodobnie nie będzie on prawnie egzekwowany, ale ja i inni niezależni twórcy nie mamy pieniędzy, by się o tym przekonać! Nie mam żadnego interesu w kopiowaniu systemu Nemesis w całości! Osobiście jest tam wiele rzeczy, które zrobiłabym inaczej. Ale patent jest tak szeroki, że wciąż obawiam się, że jest to licencja na powstrzymanie przed stworzeniem KAŻDEJ podobnej pracy! – Cat Manning, projektantka narracji w Riot Games.

W Sieci można znaleźć wiele negatywnych opinii na temat ruchu Warner Bros., choć trzeba zwrócić uwagę, że jest to dość standardowa praktyka – dla przykładu, swego czasu Electronic Arts opatentowało system koła dialogowego, który był wykorzystywany przez BioWare, ale pojawił się także między innymi w Deus Ex: Mankind Divided czy Fallout 4.

Co ciekawe, amerykański wydawca próbował zastrzec mechanikę od 2015 roku.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Śródziemie: Cień Wojny.

Źródło: https://www.videogameschronicle.com/news/warner-bros-receives-criticism-for-patenting-shadow-of-mordors-nemesis-system/

Komentarze (114)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper