Returnal
2562V

Returnal

Returnal
  • Producent: Housemarque
  • Wydawca: Sony Interactive Entertainment
  • Wersja językowa: Polska Pełna
  • Premiery
  • Świat: 30.04.2021
  • Europa: 30.04.2021
  • Polska: 30.04.2021
  • Gatunek: Strzelanina, Akcja, Roguelike
  • Liczba graczy: 1
  • od lat 16

Returnal to gra akcji z elementami roguelike wyprodukowana przez studio Housemarque i wydana przez Sony Interactive Entertainment. Tytuł ukazał się na PlayStation 5.

Galeria - Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal

Fabuła - Returnal

Główną bohaterką Returnal jest astronautka o imieniu Selene, która zostaje zmuszona do awaryjnego lądowania na pewnej tajemniczej planecie. Szybko okazuje się, że nie zalicza się ona do miejsc przesadnie przyjaznych. Niepokój budzą monumentalne ruiny dawno wymarłej w niejasnych okolicznościach cywilizacji i obce, nieomal oniryczne krajobrazy w żaden sposób nieprzypominające tych ziemskich; grasujący licznie przedstawiciele miejscowej flory i fauny nie dają wytchnienia, a jakby tego było mało bohaterka wpada w pułapkę - pętlę czasu, od której nie wybawia nawet śmierć. 

Zadaniem Selene jest więc nie tylko ucieczka z nieprzyjaznej planety, ale też uwolnienie się z dziwnego cyklu życia i (przeważnie okrutnej) śmierci. W drodze do tego celu będzie ona musiała nie tylko rozprawić się z polującymi na nią na każdym kroku stworzeniami, ale też tkwiącymi głęboko w jej psychice traumami z przeszłości. 

Rozgrywka - Returnal

Returnal pod względem gameplayu nie ustępuje wcześniejszym produkcjom Housemarque. Filozofia jest tu podobna - dynamiczna rozgrywka i efektowne, liczne eksplozje. Oprócz tego gra oferuje też jednak sporo od siebie.  Po pierwsze, jak twierdzili twórcy, jest ona w pełni trójwymiarowa. Poruszać możemy się tu nie tylko na boki, ale także w górę i w dół w czym pomaga skafander głównej bohaterki wyposażony w silniki odrzutowe i tzw. hook shota pozwalającego chwycić niektóre elementy otoczenia i przyciągnąć się do nich.  Są też w Returnal silne naleciałości z gier typu bullet hell - wyjątkowo wymagającego podgatunku shmupów (scrollowanych strzelanin), w którym liczba wystrzeliwanych przez nieprzyjaciół pocisków jest tak duża, że przesłaniają one niemal cały ekran

Na szczególną uwagę zasługują w tym kontekście jednak elementy roguelike. Rozgrywka jest tu ściśle zespolona z narracją - śmierć Selene oznacza konieczność rozpoczynania zmagań od nowa, a co z tym idzie sterowaną przez algorytmy przebudowę odwiedzanych wcześniej lokacji i zmianę rozstawienia przeciwników, choć przy zachowaniu pewnych udogodnień ułatwiających kolejne próby. Do dyspozycji mamy dziesięć podstawowych rodzajów broni oraz liczne modyfikatory wpływające na ich działanie. 

Twórcy starali się zrobić użytek z funkcji nowej konsoli Sony. Dla przykładu adaptacyjne triggery kontrolera DualSense w zależności od siły nacisku pozwolą zmienić tryb strzelania (sterowanie będzie też jednak można zmodyfikować według własnego uznania), a haptyczny feedback poczuć to, co akurat dzieje się w grze - czy to przy używaniu broni, czy przy doświadczaniu wspomnień Selene.

Recenzje

Podobne gry