Co nowego w Edycji 2023 Biznesu Filmowego 2

BLOG
242V
user-53172 main blog image
tomiga | 09.03.2023, 18:32
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Po rocznej przerwie czas powrócić do zwyczaju napisania nieco dłuższego tekstu przedstawiającego nowości w kolejnej wersji Biznesu Filmowego.

Przyznam szczerze, że liczba nowości w edycji 2023 na pierwszy rzut oka nie jest zbyt imponująca, a wynika to z dwóch głównych czynników. Po pierwsze nietypowego terminu mundialu (zamiast pisać grę w listopadzie i grudniu oglądałem mecze), a po drugie moich perypetii zdrowotnych i leczenia z początku roku. Ostatecznie jednak nowa edycja zawiera kilka nieoczekiwanych i interesujących nowości.

Jak zwykle oprócz opisu wprowadzonych funkcji tekst ten zawiera motywacje za nimi stojące, sposób ich realizacji oraz dodatkowe uwagi i komentarze autorskie.

Nawet jeżeli nie słyszałeś o grze albo nie jesteś jej fanem, a masz wolny wieczór, to zapraszam do lektury, bo to ciekawy wgląd w to, jak powstaje prawdziwa gra indie od kuchni...

Własne logo

Motywacja

Zacznijmy jednak od ukłonu w stronę fanów chcących mieć większe możliwości dostosowywania gry, a konkretnie własnego loga gracza.

Realizacja

W opcji edycji loga i koloru gracza będzie miał możliwość wgrania własnego loga dla graczy posiadających profil.

Logo to będzie pojawiać się w oknach dialogowych oraz np. w trakcie festiwali gdy gracz będzie nominowany do nagrody.

Uwagi i komentarze

Logo powinno być plikiem png o rozmiarze 128x153 pikseli.

Własne zestawy twórców Motywacja

Kilku graczy zgłaszali mi chęć posiadania zestawu twórców, który będzie zawierał całkowicie fikcyjne postacie. Przyznam się, że osobiście nie byłem specjalnie przekonany do tego pomysłu, ponieważ cała idea Biznesu Filmowego, w tym grom jego funkcjonalności, bazuje na fakcie, że domyślny zestaw gry zawiera prawdziwych twórców. Mimo wszystko własne zestawy twórców (lub inaczej zwane "zestawy twórców użytkownika") ma kilka plusów, które aktualnie nie są możliwe do uzyskania w grze. Chodzi przede wszystkim o dodawanie twórców, którzy nie przeszliby moderacji do oficjalnego zestawu, lub możliwość zmiany parametrów konkretnego twórcy jeżeli gracz nie zgadza się z tym ustawionymi przeze mnie.

Wbrew pozorom sam pomysł nie jest nowy, a wręcz przeciwnie, na początku istnienia gry dostępny był edytor w którym można było tworzyć własne zestawy. Niestety nie cieszył się on wielką popularnością (osobiście nie otrzymałem informacji, że ktoś stworzył sobie taki zestaw i chciałby podzielić się nim z innymi graczami). Tak więc ze względu na konieczność jego wsparcia projekt został zarzucony (no i pojawiło się MovieStats czyli webowy serwis, gdzie gracze mogą partycypować w rozszerzaniu zestawu bazowego co w praktyce sprawdzało się całkiem dobrze).

Dlatego postanowiłem, że nowe podejście do własnych zestawów będzie zdecydowanie prostsze.

Realizacja

Własne zestawy twórców będą przechowywane w pliku tekstowym w formacie csv (Comma-Separated Values) gdzie poszczególne atrybuty będą oddzielone średnikiem.

Własne zestawy będzie można wykorzystać w grze imprezowej. Korzystanie z takiego zestawu spowoduje kilka ograniczeń w trakcie rozgrywki:

  • nie będą dostępne trofea
  • nie będzie możliwy eksport filmów do MovieStats po zakończeniu rozgrywki
  • nie będą dostępne Stories oraz niektóre Quizy
  • nie będą dostępne kultowe filmy

Więcej szczegółów dotyczących formatu i sposobu tworzenia nowego własnego zestawu znajdziecie w dedykowanym wpisie w pomocy gry.

Uwagi i komentarze

Przyznam szczerzę, że nie wierzę aby ta funkcjonalność stała się bardzo popularna wśród graczy ale przynajmniej teraz będę mógł odpisywać tym którzy twierdzą, że jest ona im niezbędna do życia, że owszem gra ją wspiera ;).

Zestaw fikcyjnych twórców

Motywacja

Wprowadzenie własnych zestawów twórców pozwoliło na stworzenie fikcyjnego zestawu twórców, którego domagało się ze dwóch graczy ;)

Realizacja

Zestaw będzie zawierał 3000 fikcyjnych postaci we wszystkich zawodach oraz płciach. W przypadku twórców mogących być aktorami będą oni posiadali zdjęcia młodych twórców dostępnych w grze. W przypadku innych zawodów zdjęcia nie będą dostępne.

Z ciekawostek data rozpoczęcia kariery konkretnego twórcy będzie losowa i będzie dostosowywana w zależności od daty rozpoczęcia rozgrywki.

Ograniczenia dotyczące gry z wykorzystaniem fikcyjnego zestawu twórców będzie taki sam jak w przypadku każdego innego własnego zestawu.

Uwagi i komentarze

Jak wspomniałem moim zdaniem Biznes Filmowy to gra, która najlepiej sprawdza się z domyślnym zestawem, gdzie możemy tworzyć filmy z prawdziwymi twórcami.

Zdjęcia generowane przez AI

Motywacja

Biznes Filmowy już od kilku edycji wykorzystuje zdjęcia wygenerowane przez AI do wizualizacji tzw. młodych twórców (twórców fikcyjnych generowanych podczas rozgrywki). Do tej pory korzystano z bazy thispersondoesnotexist

Od momentu jej powstania progres w generowaniu obrazów przez sztuczną inteligencję poszedł jednak mocno do przodu. Stąd stwierdziłem, że można by rozszerzyć bazę takich zdjęć. Realizacja

Ostatecznie do gry trafiło ponad 4000 nowych zdjęć wygenerowanych głównie przez MidJourney. Dzięki takiej bazie (w sumie ok 10 000 zdjęć) mogą być one również wykorzystywane jako zdjęcia do własnych zestawów twórców.

Chat z Asystentem

Motywacja

A skoro jesteśmy już przy sztucznej inteligencji to pewnie słyszeliście o ChatGPT. Chat AI który zdominował w ostatnich miesiącach wszelkie dyskusje na temat rozwoju nie tylko sztucznej inteligencji ale ogólnie przyszłości internetu. Postanowiłem więc, że w Biznesie Filmowy będziecie mogli pogadać z lokalną sztuczną inteligencją w postaci... waszych asystentów.

Realizacja

W oknie asystenta pojawi się nowa opcja Chat. Po jej wybraniu będziecie mogli porozmawiać ze swoim asystentem. O czym? Na przykład o twórcach, filmach, nagrodach czy uniwersach. Asystent może też odpowiedzieć na kilka ogólnych pytań. Listę przykładowych pytań które możecie zadać znajdziecie tutaj.

Uwagi i komentarze

Oczywiście nie oczekujcie poziomu ChatGPT algorytmy są znacznie prostsze no i to jest dopiero wersja alpha aby sprawdzić czy pomysł się przyjmie. Zastanawiałem się nawet czy na pewno chcę ją umieszczać w takiej postaci w grze. Uznałem jednak, że chętnie dowiem się, o co gracze chcieli by pytać swojego asystenta. Dlatego w trakcie rozmowy Wasze pytania będą zapisywane i wysyłane do MovieStats aby w kolejnych wersjach mógł odpowiadać na najciekawsze pytania.

Co więcej oryginalnie chciałem zintegrować tą funkcję z prawdziwym ChatGPT ale niestety na dzień dzisiejszy nie jest dostępne API do tej usługi... ale w przyszłości kto wie... może i taka integracja się pojawi.

Biznes Filmowy na Linuksie

Motywacja

Od czasu do czasu pojawiały się zapytania od graczy czy będzie wersja na Linuksie. Niestety nie planowałem oddzielnej wersji gry na ten system operacyjny, a próby odpalenia jej na Wine w przeszłości nie kończyły się sukcesem. Okazało się jednak, że w końcu Linux (a bardziej konkretnie Wine) dojrzał do odpalenia Biznesu Filmowego.

Realizacja

Dzięki użytkownikowi SomeGuy na Discordzie okazało się, że Biznes Filmowy 2 można uruchomić na Linuksie!

Korzystając z najnowszej wersji aplikacji Wine (Wine is Not an Emulator) oraz kilku dodatkowym bibliotekom, można zainstalować i uruchomić Biznes Filmowy 2 na komputerach z systemem Linux. Osobiście testowałem to na Ubuntu i program działa świetnie (choć nie idealnie, jest kilka elementów które zachowują się nieco inaczej niż pod Windowsem).

Więcej informacji o tym czego potrzebujecie do instalacji oraz na jakie inne zachowania możecie się natknąć w porównaniu z wersją windowsową znajdźcie w dedykowanej sekcji pomocy Biznes Filmowy na Linuksie.

Uwagi i komentarze

Choć poprzednie wersje gry też działają na najnowszym Wine (pierwszą wersją, którą udało się uruchomić była edycja 2022.0.3) to edycja 2023 jest pierwszą, która była testowana pod tym systemem i wprowadza kilka usprawnień dotyczących działania gry pod Linuxem.

Stwórz gwiazdę: Operacja plastyczna

Realizacja

Stwórz gwiazdę (czyli możliwość inwestowania w młodych, odkrytych przez gracza twórców) otrzyma nową funkcję: Operacja plastyczna. Pozwoli ona drastycznie zmienić wygląd postaci (w praktyce losuje dla niej nowe zdjęcie). Jedyny problem jest taki, że nie wiemy czy operacja taka powiedzie się. Jeżeli tak, to Sexappeal danej postaci zwiększy się... w przeciwnym przypadku może się zmniejszyć.

Zmiany w algorytmach

Motywacja

Od kilku edycji starałem się nie majstrować zbytnio przy algorytmach gry dotyczących ocen i zysków filmów. Przyszła pora jednak na kilka istotnych modyfikacji, które głównie wynikły z uwag i komentarzy graczy. Przyjrzyjmy się więc jakie algorytmy gry zostały zmodyfikowane w edycji 2023.

Realizacja

Wpływ postprodukcji

Jeden z użytkowników Discorda zaproponował aby rozróżnić efektywność reklamy od typu/gatunku filmu. Jako przykład podał filmy z zaawansowanymi efektami specjalnymi, które łatwiej reklamować w TV i TVSat (jako media wizualne).

W pierwszym momencie nie do końca chciałem iść w taki micro-management jednak po chwili zastanowienia (oraz biorąc pod uwagę, że filmy z postprodukcją, a bardziej konkretnie z wysokim budżetem, bardzo trudno się zwracają w grze) postanowiłem, że rzeczywiście jeżeli film posiada postprodukcję jego reklama w TV i TVSat będzie bardziej efektywna.

Druga zmiana w pewien sposób powiązana z postprodukcją ale także studiem dotyczy sequeli. Otóż jeżeli sequel filmu będzie miał gorsze studio/postprodukcję niż jego pierwowzór zostanie to negatywnie przyjęte przez fanów.

Optymalne miesiące dla gatunku

Każdy z gatunków otrzymał optymalny miesiąc tzn. że w konkretnym miesiącu w trakcie roku, filmy z danego gatunku, zarabiają nieco więcej. Przykład romanse w lutym (ze względu na walentynki). Jeżeli premiera danego filmu trafi w odpowiedni miesiąc film dostaje dodatkowy boost oglądalności. O tym który miesiąc jest najbardziej optymalny dla danego gatunku najlepiej podpytać asystenta.

Popularność filmu a motywy z gatunku

Można będzie oczekiwać małego wzrost popularności filmu gdy posiada on motyw z danego gatunku.

Animki oraz ich wpływ na filmy animowane i familijne

Kilka zmian które wprowadzono w algorytmach dotyczących animek

  • liczba animek w filmie animowanym wpływa na jego ocenę/popularność (w domyśle brak takich postaci powoduje rozczarowanie widzów).
  • zwiększono publiczności dla filmów familijny i animacji gdy jego kategoria wiekowa jest 0+ (w końcu z dziećmi musi przyjść do kina z rodzicem czyli co najmniej x2 więcej biletów zostanie sprzedanych)

Wpływ premiery na inne produkcje

W momencie premiery jeżeli film uzyskał pozytywną ocenę to inne filmy gracza przebywające aktualnie w BoxOffice zyskują nieco widowni. W przypadku gdy ocena nie jest pozytywna ma to również negatywny wpływ na inne filmy. Podobnie jest z filmami z tego samego uniwersum, oraz poprzednie części różnych typów kontynuacji.

Złota Malina też wpływa na popularność

Dotychczas nagroda Złotej Maliny nie miała wpływu na popularność filmu. Teraz się to zmieni. Podobnie jak przy innych festiwalach, filmy z taką nagrodą również zyskają na popularności. W końcu wielu widzów z czystej ciekawości lub dla przysłowiowej "beki" będzie chciało zobaczyć "najgorszy film roku" lub popularnego aktora "w najgorszej roli".

Inne drobniejsze zmiany

  • Zwiększono współczynniki wpływu targetu na publiczność (spowoduje to nieco większe zyski dla wszystkich filmów oprócz komercyjnych)
  • Niższe ceny dla twórców oryginalnie występujących w kultowym filmie (co ma nieco ograniczyć koszta produkcji tych filmów)

Uwagi i komentarze

Wszystkie te drobne zmiany powinny spowodować, że troszkę łatwiej będzie zarabiać na filmach. W szczególności na tych o wysokich budżetach. Zobaczymy jakie to przyniesie finalne skutki. Mam nadzieję, że gra nie stanie się zbyt prosta.

Co prawda spotkałem się z komentarzem, że problem z Biznesem Filmowy jest taki, że filmy o budżecie powyżej 100 000 000 nie zwracają się. Jednak twarde dane w MovieStats pokazywały, że najbardziej kasowy film graczy zarobił ponad 630 000 000 i co najważniejsze zwrócił się on. Tak więc nie zdziwię się, jeśli najlepsi gracze po tych zmianach w algorytmach dobiją do 1 000 000 000 przychodów.


Dowód że spokojnie można zarabiać na filmach ze zdecydowanie większym budżetem niż 100 000 000. Oczywiście nie jest to proste i takie wyniki osiągają absolutnie najbardziej wytrawni gracze.

Usprawnienia interfejsu

Jak pewnie zauważycie interfejs w niektórych miejscach został lekko zmodyfikowany. Dotyczy to w szczególności rozmiarów czcionek. Tam gdzie występuje duża ilość tekstu (we wszystkich oknach "dialogowych") wielkość czcionki została zwiększona aby ułatwić czytanie na monitorach z większą rozdzielczością a mniejszą ilością cali.

Bigger, better, more badness

Każda edycja gry stara się rozszerzać również istniejące elementy tak jest również i tym razem.

  • nowi twórcy
  • nowe kulowe filmy (z roku 2022 , oraz kilka innych np. produkcje Uwe Bolla)
  • nowy pytania w trakcie wywiadów i konferencji
  • nowe cheat cody
  • nowe teksty recenzji (w sumie ponad 6135)

Aktualizacja zestawu

Edycja 2023 zadebiutuje więc z wersją zestawu 76, w której sumarycznie znajdzie się prawie 5500 prawdziwych twórców!

Podsumowanie

To najważniejsze zmiany wprowadzone w Edycji 2023, Oczywiście są jeszcze dziesiątki mniejszych usprawnień dotyczących interfejsu, algorytmów czy balansu gry. Mam nadzieję, że spełnią one swoje założenia oraz oczekiwania graczy nie wprowadzając przy okazji zbyt wiele nowych błędów ;).

Jak zwykle po premierze czekam na wszystkie uwagi, sugestie i komentarze.

Banner Biznes Filmowy 2 - Medium 512

Więcej o grze:

P.S Jeżeli chcecie poczytać o zmiana wprowadzonych w poprzednich wersjach gry to polecam poniższe teksty opublikowane na Tomiga Blog

Pozostałe teksty powiązane z grą, a opublikowane na Tomiga Blog oznaczone są tagiem: Biznes Filmowy. Linki do nich możecie również znaleźć w sekcji Director's cut na stronie oficjalnej gry.

P.S. Wpis oryginalnie został opublikowany na Tomiga Blog

 

Oceń bloga:
2

Komentarze (0)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper