Growe Kulisy: Tomb Raider (1996)

BLOG O GRZE
1304V
Growe Kulisy: Tomb Raider (1996)
kalwa | 24.10.2019, 17:53
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Tomb Raider to jedna z tych gier, które znacząco wpłynęły na branżę. Śmiało można powiedzieć, że kilka rzeczy obecnych nawet w nowych produkcjach i zgoła odmiennych gatunkach, swoje początki ma właśnie tutaj. Większość fanów pewnie wie jak doszło do powstania tej kultowej pozycji, ale mimo wszystko nie zaszkodzi zajrzeć za kulisy i zebrać to wszystko w jednym miejscu.

fPrace nad Tomb Raider rozpoczęły się już w 1993 roku i pierwsze koncepty w dużym stopniu przedstawiały co innego niż mogliśmy zobaczyć w końcowej wersji produktu. Początkowo bohaterem gry miał być mężczyzna – pomysłu tego twórcy trzymali się przez 2 miesiące. Jednak wraz z postępami prac, Toby Gard odpowiedzialny za wygląd Lary oraz styl artystyczny gry, stwierdził, że kobieca postać lepiej pasuje do jego wizji. Zanim Lara nabrała ostatecznej formy, którą znamy do dziś, główny artysta odrzucił około 5 swoich szkiców. W międzyczasie Core Design wpadło na pomysł, aby dać graczom wybór spośród obu płci. Pojawił się jednak problem – takie rozwiązanie wymagałoby znacznie większego wkładu w produkcję przerywników filmowych, dlatego zdecydowano się na usunięcie męskiej postaci – tym bardziej, że Toby'emu bardziej podobała się Lara. Dodatkowo na tę decyzję wpłynęły jego obserwacje – jako przykład podał Virtua Fighter. Mimo, iż wśród postaci z bijatyki przeważali mężczyźni, gracze wybierali postacie kobiece.

 

 

W pierwszych wersjach poszukiwaczka przygód była zimną najemniczką imieniem Laura Cruz. Stopniowo jednak koncept ten zastępowany był tym co pozostało w produkcie końcowym. Tak zrodziła się poszukiwaczka przygód z Anglii, która ma w sobie coś z kultowego Indiany Jonesa. Zamysł ten dobrze wpasował się w charakter jaki główny projektant dotychczas nadał postaci. Jednocześnie dzięki temu zabiegowi mieliśmy odczuć, że życie protagonistki to coś więcej niż bieganie po grobowcach i ogólnie pojęta demolka. Żeby wszystko do siebie pasowało zmieniono jej nazwisko, które dzisiaj bardzo dobrze znamy (nawet ci, którzy z serią nie mieli bezpośredniej styczności). Bohaterka została zaprezentowana światu i reakcja z jaką się spotkała, przerosła najśmielsze oczekiwania twórców. Ich kreacja wylądowała na okładce magazynu Face co przyciągnęło sporo uwagi. Wkrótce Core Design zaczęło otrzymywać zaproszenia do współpracy z przeróżnymi markami – jak choćby Timberland zajmujące się tworzeniem obuwia. Twórcy nie chcieli jednak korzystać z podobnych ofert, aby gracze nie pomyśleli, że zrobili grę tylko dla kasy. W przyszłości jednak Lara mimo wszystko i tak pokaże się w stroju jednej z firm – mowa o drugiej części, gdzie bohaterka pokazuje się w stroju pływackim marki Sola.

Toby Gard odpowiedzialny był nie tylko za wygląd bohaterki – zajął się również jej animacjami. Model jej postaci składał się z około 350 wielokątów. Mówi się, że biust Lary to wynik błędu – Toby Gard miał za bardzo przeciągnąć wielokąt przedstawiający klatkę piersiową bohaterki i tak już po prostu zostało. Okazuje się jednak, że niekoniecznie jest to prawda jak przyznał zainteresowany w późniejszych wywiadach. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że już pierwsze szkice koncepcyjne dobrze pokazują jak miała wyglądać bohaterka. Projektant zaprzeczył jednak, że tworzył postać z myślą o przyciągnięciu do jej krągłości.

W tamtym czasie nie było gier w trójwymiarowym środowisku, dlatego zespół deweloperski dość mocno trudził się ze spełnieniem wizji pomysłodawcy. Przełomem okazała się decyzja o stworzeniu środowiska opartego na tak zwanej kracie. Uwarunkowało to sposób w jaki wygląda rozgrywka, bo nietrudno zauważyć, że Lara Croft przemieszcza się „po kwadratach”. Zastosowanie tej techniki pozwoliło na stworzenie otwartych lokacji, po których możemy się w miarę swobodnie poruszać. Deweloperzy mieli do dyspozycji mapę składającą się z sześcianów, na których mogli operować niczym podczas budowania z klocków, by na koniec ubrać to wszystko w tekstury oraz dobrać oświetlenie i rozmieścić przedmioty i przeciwników. Poniżej możecie zobaczyć jak prezentowała się wczesna wersja projektu na konsoli Sega Saturn.

W ramach ciekawostki warto wspomnieć, że w tamtym czasie Core Design pracowało w Derby Studios, którego okolice zostały użyte jako wzór dla dworu Croftów. Sama posiadłość zainspirowana jest Kedleston Hall mieszczącej się w Derbyshire – tak przynajmniej twierdzą pracownicy studia. Dociekliwi fani trafili na inne ślady, wskazujące na to, że Croft Manor bliżej jest do Compton Wynyates mieszczącej się w Warwickshire niedaleko Derby.

Tomb Raider powstawało z myślą o 32-bitowej konsoli Sony PlayStation. Po drodze jednak pojawiła się propozycja tymczasowej ekskluzywności dla Segi Saturn. Zespołowi tworzącemu grę nie do końca się to spodobało, bo chcieli zmieścić się z premierą na święta bożego narodzenia. Kontrakt został ostatecznie podpisany, dlatego gra wylądowała na konsoli Segi o niemal miesiąc wcześniej. Jest to jednak pierwsza i ostatnia odsłona serii, która pojawiła się na tym sprzęcie. Stwierdzono, że tworzenie na konsolę Segi jest zbyt uciążliwe i przeszkodziłoby to w rozwinięciu kolejnej odsłony. Po premierze na sprzęt Segi zespół deweloperski miał okazję popracować nad błędami, które tam wykryto. Wersja na PlayStation była więc poprawiona. W porównaniu do wersji na Segę, oferowała lepiej wyglądające tekstury, oświetlenie oraz lepiej brzmiące udźwiękowienie. Pozostaje jeszcze wersja na komputery osobiste, która pod kilkoma względami sprawdzała się gorzej niż wersja na konsolę Sony. Nie miała tak dobrego cieniowania oraz znacznie mniej muzyki w związku z ograniczeniami narzuconymi przez system.

W połączeniu z wymagającą rozgrywką, rzadko pojawiająca się muzyka sprawdziła się znakomicie. Sama rozgrywka w swoim czasie pokazała wiele nowości. W przeciwieństwie do innych gier z tamtego okresu, Lara mogła poruszać się we wszystkie strony, robić przewroty, skakać, pływać czy nawet strzelać w trakcie skakania i to wszystko w trzech wymiarach. Oprócz eksploracji i walki, grę cechowały jeszcze zagadki, które testowały inteligencję gracza. Charakterystycznym elementem są dwa pistolety z nieskończoną amunicją, ale nie było to jedyne uzbrojenie Lary. Jeśli chodzi o fabułę, to akurat tutaj nic odkrywczego nie ma. Opowiada o współpracy jaką Lara nawiązuje z niejaką Natlą. Jej zadaniem jest odzyskanie artefaktu, a później ocalenie świata przed zagładą. Po drodze dzieje się kilka zwrotów akcji, ale to co w fabule jest najciekawsze to miejsca które zwiedzamy.

Tomb Raider pojawiło się w 1996 roku – 25 października na Saturnie, a 22 listopada na PlayStation i komputery osobiste. Sukces gry przerósł najśmielsze oczekiwania wydawcy i 6 osobowego zespołu deweloperskiego. W pierwszych trzech miesiącach gra sprzedała się w blisko pół miliona egzemplarzy, co uplasowało ją na szczycie najlepiej sprzedających się tytułów z tamtego okresu. Również recenzje były bardzo pozytywne, choć trochę narzekano na pracę kamery, czy ograniczenia w zapisywaniu gry w wersji na PlayStation.

Wielu graczy sięgnęło po nową markę jaką było Tomb Raider z uwagi na to, że chciało wcielić się w inną postać niż męskiego twardziela. Lara była nie tylko atrakcyjna z wyglądu, ale też inteligentna, elokwentna, odważna – to cechy, które według Garda w głównej mierze decydują o atrakcyjności Lary. Marketing prezentował Larę jednak w innym świetle, co nie spodobało się głównego projektantowi gry. Podczas produkcji gry został nawet poproszony o umieszczenie nagiego modelu bohaterki w grze, ale odmówił. Lara Croft w mediach prezentowana była jako symbol seksu na co Toby nie miał wpływu. W roku 1997 odszedł z Core Design, aby pracować nad innymi grami. Do prac nad serią powrócił dopiero przy Tomb Raider Legend.

Oprócz wymienionych wcześniej platform, gra pojawiła się również na Nokii N-Gage oraz na systemach iOS i Android. W 1998 roku pojawiła się rozbudowana wersja nazwana Tomb Raider: Unfinished Business, która oprócz podstawowej gry zawierała trudniejsze rozdziały, z dwoma poziomami na rozdział. Wersja ta pojawiła się tylko na komputerach osobistych. Znacznie później powstał remake tej odsłony, ale to temat na inny tekst. Ja znikam, a Wam zostawiam jedną z wyciętych scenek. Dajcie znać jakie macie wspomnienia z tą grą czy nawet serią.

Przy okazji odsyłam do swoich poprzednich tekstów z tej serii:
Deadly Premonition (PS3)
Devil May Cry (PS2)
Final Fantasy (NES)
Final Fantasy VII (PS One)
Silent Hill (PS One)

Oceń bloga:
34

Komentarze (43)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper