Spider-Man PC

Marvel's Spider-Man Remastered (PC) – recenzja i opinia o grze. Venom, wskakuj na ring!

Wojciech Gruszczyk | 10.08.2022, 17:01

Jeszcze kilka lat temu Insomniac Games zarzekało się, że Marvel's Spider-Man będzie dostępny wyłącznie na platformach Sony. Czasy się jednak zmieniły, Japończycy szeroko uśmiechają się do rynku PC, więc kolejni gracze otrzymają szansę zagrać w moim zdaniem jedną z najlepszych gier poprzedniej generacji. Jak wypada Marvel's Spider-Man Remastered na PC? Przeczytajcie naszą recenzję.

We wrześniu 2018 roku na PlayStation 4 zawitała pierwsza przygoda Petera Parkera stworzona przez Insomniac Games, czyli studio, które w 2019 roku oficjalnie trafiło do rodziny PlayStation i od tego czasu jest jedną z najbardziej płodnych ekip w rękawie Hermena Hulsta. Deweloperzy na przestrzeni miesięcy udowodnili, że potrafią opracować nie tylko kolejną część znanej serii, ale posiadają umiejętności, by przygotować jedną z najlepszych superbohaterskich opowieści – twórcy zmierzyli się z wymagającym IP, ale ich praca została doceniona przez dziennikarzy i fanów uniwersum.

Dalsza część tekstu pod wideo

Teraz gdy posiadacze PS5 wyczekują na Spider-Mana 2, w którym Peter Parker i Miles Morales zmierzą się z Venomem, Sony postanowiło przenieść Marvel's Spider-Man Remastered na komputery osobiste. Nowa odsłona ulepszonej wersji gry z 2020 roku została zapowiedziana kilka miesięcy temu, ale już teraz możecie szykować przebrania i przygotowywać pajęczyny, bo Insomniac Games oraz Nixxes Software nie zawiodły dostarczając przygodę na kolejną platformę.

Marvel's Spider-Man Remastered – co oferuje gra na PC?

Spider-Man PC - recenzja - piękna poza w powietrzu

Insomniac Games w 2018 roku nie zdecydowało się na klasyczne origin story. Spider-Man trafił na PlayStation 4 jako w zasadzie ukształtowany superbohater, który choć miał sporo problemów, to jednak posiadał już szereg umiejętności i potrafił odnaleźć się w walce z nawet kilkoma zbirami. TUTAJ znajdziecie pełną recenzję gry w wersji na PS4, a ja siadając do wydania na PC chciałem się przekonać, czy będę miał ochotę ponownie mierzyć się z tą opowieścią... A nie było to zwykłe "drugie podejście", bo historię poznałem już kilkukrotnie.

I tak jak się spodziewałem – Spider-Man na PC ponownie mnie porwał, bo choć nie mogłem liczyć na żadne zaskoczenie w przypadku opowieści, to jednak sam gameplay był dla mnie ponownie znakomitym doświadczeniem. Szczególnie biorąc pod uwagę świetną walkę, która jest wystarczająco angażująca, by kolejny raz cieszyć się grą... Jednocześnie Insomniac Games zapewniło kapitalną eksplorację świata, która sprawiła, że ponownie chętnie zatrzymywałem się przy kolejnych znajdźkach i nie miałem problemu z wykonywaniem dość powtarzalnych misji pobocznych, podczas których możemy przykładowo eliminować zbirów lub brać udział w następnych pościgach. Mam też wrażenie, że ponowne poznanie recenzowanego Marvel's Spider-Man Remastered po seansie „Spider-Man: Bez drogi do domu” jest ciekawym doświadczeniem i mam tylko nadzieję, że Spider-Man 2 również postawi na kilku antagonistów – samą opowieść poznacie w około 17-18 godzin.

Spider-Man trafia na PC z fabularnymi dodatkami, więc gracze mogą zapoznać się z trylogią Marvel's Spider-Man: The City That Never Sleeps. Deweloperzy już za czasów PS4 zaoferuje trzy dodatkowe historie (The Heist, Turf Wars, Silver Lining), których ukończenie zajmuje około 7 godzin, ale chcąc poznać każdą przygodę w pełni spędzicie przy PC blisko 12 godzin. Rozszerzenia zostały umiejscowione po zakończeniu głównego wątku, ale nie musimy ukończyć fabuły, by otrzymać dostęp do dodatków – wystarczy spędzić w tytule 2 godziny i następnie pojawia się komunikat informujący o możliwości włączenia rozszerzeń. Z perspektywy czasu jestem zaskoczony, że rozszerzenia nie zyskały większej aprobaty, ponieważ Insomniac Games opracowało naprawdę ciekawą i dobrze zrealizowaną opowieść, która oferuje swoje dodatkowe misje, a jednocześnie główny wątek jest wystarczająco ciekawy, by spędzić przy sprzęcie kilka godzin.

Spider-Man PC - recenzja - biały strój

W konsekwencji Marvel's Spider-Man Remastered oferuje zawartość na ponad 40 godzin i jest to naprawdę dobry czas... Szkoda jedynie, że Insomniac Games nie pomyślało, by opracować nową zawartość, która mogłaby trafić także na PS4 i PS5, ale zachęciłaby wielu do ponownego zapoznania się z przygodą. Twórcy nie stworzyli także opcji przenoszenia rozgrywki z konsol Sony, więc każdy gracz w tym wypadku musi rozpoczynać grę od początku – tytuł jednak od premiery otrzymał pełne wsparcie Steam Decka, więc posiadacze platform Valve mogą zabrać Pająka w podróż lub swobodnie rozłożyć się na kanapie i cieszyć się grą w każdym miejscu.

Deweloperzy nie zapomnieli o wsparciu kontrolera, więc podczas rozgrywki bez problemu podłączycie przykładowo DualSense, by poczuć przyjemne wibracje. Z głośnika pada wydobywają się dodatkowe komunikaty, ale twórcy nie wykorzystali możliwości adaptacyjnych triggerów. Możecie oczywiście liczyć na bezproblemowe przejście pomiędzy myszką/klawiaturą i padem, ale zdecydowanie zalecam rozgrywkę na kontrolerze. Tytuł otrzymał również pełną polską lokalizację, ale możecie także włączyć zestaw rodzime napisy + angielskie głosy, więc w tym wypadku nikt nie będzie narzekał.

Marvel's Spider-Man Remastered – co możemy wybrać i jak dostosować grę?

Spider-Man PC - recenzja - strój metalowy

Insomniac Games jeszcze przed pełnym włączeniem recenzowanego Marvel's Spider-Man Remastered pozwala nam wybrać szereg najważniejszych funkcji – tryb okna (pełny, bez ramek, w oknie), na którym monitorze ma być włączona rozgrywka, rozdzielczość (w moim przypadku do 3840x2160), metoda skalowania (wyłączona, DLSS, AMD FSR 2.0, IGTI), jakość skalowania (maksymalna wydajność, maksymalna jakość, wydajność, równowaga, jakość), dynamiczne skalowanie, częstotliwość odświeżania oraz VSync (wyłączone, włączone, połowa częstotliwości odświeżania). 

W drugim oknie wybierzemy ustawienia graficzne – firma przygotowała pięć gotowców (bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie), a następnie nic nie stoi na przeszkodzie, by wybrać odpowiednią jakość tekstur (niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie), filtrowanie tekstur (trójliniowe, anizotropowe x2, anizotropowe x4, anizotropowe x8, anizotropowe x16), jakość cieni (bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie), głębię ostrości (wyłączona, bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie), poziom szczegółów (bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie), Hair Quality (bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie), okluzję otoczenia (wyłączona, SSAO, HBAO+), odbicia przestrzeni ekranu (wyłączone, włączone), jakość cząstek pogodowych (bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie), śledzenie promieni – odbicia (wyłączone, średnie, wysokie, bardzo wysokie), a nawet pojawia się opcja dostosowania pola widzenia, siły rozmycia w ruchu oraz intensywność ziarna. Gracze mogą także włączyć lub wyłączyć bloom, winietę, aberrację chromatyczną i efekt flary.

Test Marvel's Spider-Man Remastered – co możemy uzyskać na jakich ustawieniach? 

Spider-Man PC - recenzja - Pająk się czai

Marvel's Spider-Man Remastered postanowiłem sprawdzić na dwóch przygotowanych ustawieniach grafiki (bardzo wysokie, średnie), dwóch metodach skalowania (DLSS, AMD FSR 2.0), dwóch rozdzielczościach (3840 x 2160, 1920 x 1080), z włączonym i wyłączonym ray tracingiem oraz w trzech scenariuszach rozgrywki (spacer obok mieszkańców, walka z kilkoma bandziorami, szybka eksploracja po mieście). W trakcie testu wykorzystałem platformę składającą się z NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition, AMD Ryzen 9 3900X i 32GB pamięci RAM. Tak prezentują się wyniki:

DLSS (RT off, 3840 x 2160, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 95-110fps
  • Walka: 89-100 fps
  • Eksploracja: 80-125 fps

DLSS (RT on, 3840 x 2160, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 45-50 fps
  • Walka: 45-50 fps
  • Eksploracja: 55-70 fps

DLSS (RT off, 1920 x 1080, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 90-110
  • Walka: 90-110  fps
  • Eksploracja:  100-130 fps

DLSS (RT on,1920 x 1080, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 53-69 fps
  • Walka: 50-65 fps
  • Eksploracja: 53-75 fps

DLSS (RT off, 3840 x 2160, średnie )

  • Spacer: 100-130 fps
  • Walka: 95-110 fps
  • Eksploracja: 85-135 fps

DLSS (RT on, 3840 x 2160, średnie)

  • Spacer: 88-95 fps
  • Walka: 88-95 fps
  • Eksploracja: 88-110 fps

DLSS (RT off, 1920 x 1080, średnie)

  • Spacer: 95-140 fps
  • Walka: 95-130 fps
  • Eksploracja: 95-175 fps

DLSS (RT on, 1920 x 1080, średnie)

  • Spacer: 83-90 fps
  • Walka: 85-90 fps
  • Eksploracja 88-130 fps

Spider-Man PC - recenzja - pająk w transie

AMD FSR 2.0 (RT off, 3840 x 2160, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 90-120fps
  • Walka: 90-118 fps
  • Eksploracja:  93-125 fps

AMD FSR 2.0 (RT on, 3840 x 2160, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 60-72 fps
  • Walka: 60-70 fps
  • Eksploracja: 64-90 fps

AMD FSR 2.0 (RT off, 1920 x 1080, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 103-125 fps
  • Walka: 100-125 fps
  • Eksploracja: 100-140 fps

AMD FSR 2.0 (RT on,1920 x 1080, bardzo wysokie ustawienia)

  • Spacer: 62-70 fps
  • Walka: 60-70 fps
  • Eksploracja:  65-90 fps

AMD FSR 2.0 (RT on, 3840 x 2160, średnie )

  • Spacer: 100-105 fps
  • Walka: 94-105 fps
  • Eksploracja: 87-115 fps

AMD FSR 2.0 (RT off, 3840 x 2160, średnie)

  • Spacer: 90-105 fps
  • Walka: 90-100 fps
  • Eksploracja: 89-130 fps

AMD FSR 2.0 (RT off, 1920 x 1080, średnie)

  • Spacer: 109-122 fps
  • Walka: 108-118 fps
  • Eksploracja: 90-155 fps

AMD FSR 2.0 (RT on, 1920 x 1080, średnie)

  • Spacer: 99-110 fps
  • Walka: 99-108 fps
  • Eksploracja:  79-115 fps

Zdaję sobie sprawę, że istnieją jeszcze inne opcje gotowych ustawień, możemy zdecydować się na przygotowanie własnych propozycji lub sprawdzić trzecią metodę skalowania, ale myślę, że przedstawione dane wystarczą, by zobrazować, że Marvel's Spider-Man Remastered może pod względem wydajności działać na PC bardzo dobrze. Oczywiście muszę wspomnieć, że wszystkie decyzje dotyczące grafiki wybierzecie także w samej produkcji, więc możecie na bieżąco wybierać i odpowiednio dostosowywać grę do swojej platformy.

Trudno też w najmniejszym stopniu narzekać na grafikę, ponieważ mając odpowiednio mocny PC otrzymacie rezultaty, które są znane z PS5. Recenzowany Marvel's Spider-Man Remastered może wyglądać znakomicie i jestem pewien, że wielu graczy z chęcią będzie obserwować drobne szczegóły na strojach głównego bohatera – a jak wiadomo jest ich naprawdę sporo. Kapitalnie prezentują się także główni antagoniści, a w samej opowieści nie brakuje kilku urzekających miejscówek – szczególnie polecam wybrać się na najwyższe budynki i zabawić się umiejętnościami Parkera. Twórcy dopracowali także cienie, zapewnili wsparcie ultra szerokich monitorów, a ray tracing dodaje rozgrywce pikanterii – warto na pewno sprawdzić, jak wyglądają oszklone budynki upiększone przez RT. Tej grze tak naprawdę nie brakowało niczego na PS5, a mając odpowiedni sprzęt otrzymacie równie piękną opowieść na PC.

Marvel's Spider-Man Remastered? Sony wykorzystuje okazję

Zapowiedź Uncharted: Kolekcja Dziedzictwo złodziei w wersji na PC odbyła się już w zeszłym roku, ale Sony nie wspomina o nowym wydaniu. Dlaczego? Jestem przekonany, że gigantyczny sukces filmu „Spider-Man: Bez drogi do domu” zmienił plany korporacji i firma postanowiła skupić się na przeniesieniu Spider-Mana. Japończycy mogą wykorzystać wielkie zainteresowanie przygodą Petera Parkera, a jednocześnie już w przyszłym roku Spider-Man 2 ma trafić wyłącznie na PS5 – czy może być lepszy wabik na nowych graczy jak właśnie Marvel's Spider-Man Remastered? Zdecydowanie nie.

Dla gracza, który przeszedł Spider-Mana kilkukrotnie, może w wersji na PC zabraknąć nowości – wabika by ponownie wskoczyć w strój Pająka i kręcić się po mieście bijąc zbirów, pomagając gliniarzom i po prostu dobrze się bawiąc. Jeśli jednak nie graliście w pozycję Insomniac Games, to nie powinniście się zastanawiać. Deweloperzy opracowali fantastyczną produkcję, która została powiększona o rozszerzenia i mając odpowiednio mocny PC przeżyjecie kapitalną historię... Pamiętajcie tylko o jednym – z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzialność!

Ocena - recenzja gry Marvel's Spider-Man Remastered

Atuty

  • Dobrze prowadzona, ciekawa i angażująca historia
  • Sporo zawartości po poznaniu głównego wątku
  • Wszystkie wcześniej przygotowane, fabularne dodatki
  • Gra działa naprawdę dobrze
  • Mnóstwo opcji i możliwości ustawień
  • Peter Parker w różnych strojach ponownie błyszczy

Wady

  • Brak żadnych nowości względem edycji z PS5/PS4
  • Cross-save? Niestety nie...

Marvel's Spider-Man Remastered to kolejna solidna produkcja Sony na PC. Japończycy nie bez powodu dołączyli mistrzów portów do PlayStation Studios, by mieć pewność, że kolejni gracze w odpowiednich warunkach zapoznają się z fantastycznymi przygodami.
Graliśmy na: PC

Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper