redakcja PPE redakcja PPE 21.11.2020
Resident Evil Village (PS5, Xbox Series X|S, PC) - wszystko, co wiemy o grze
878V

Resident Evil Village (PS5, Xbox Series X|S, PC) - wszystko, co wiemy o grze

Już w nie tak dalekiej przyszłości (być może za mniej niż pół roku) seria Resident Evil powinna zadebiutować na konsolach dziewiątej generacji. Jej nowa, pozbawiona tym razem numeracji ósma część zatytułowana Resident Evil Village ma być, czemu sprzyjają okoliczności, tour de force Capcomu i stanowić kumulację know-how zebranego przez Żółto-Niebieskich na przestrzeni lat. 

Premiera

Premiera Resident Evil Village odbędzie się oficjalnie w przyszłym roku. Gra trafi na PC oraz konsole PlayStation 5 i Xbox Series X|S.

Według nieoficjalnych informacji, które znalazły się w niedawno wykradzionych przez hakerów dokumentach Capcomu, Resident Evil Village do sprzedaży trafi w kwietniu 2021 roku, a premierę poprzedzi wydanie dema. Gra, choć nie zostało to jeszcze potwierdzone, ma także ukazać się na sprzętach ósmej generacji: PlayStation 4 i Xbox One (taką możliwość sugerowali już zresztą twórcy w swoich wypowiedziach).

Możliwość składania pre-orderów powinna pojawić się w styczniu. Osoby, które złożą takie zamówienie na specjalną edycję powinny otrzymać pakiet “Ethan’s Trauma Pack” zawierający dodatkową broń, akcesorium, ścieżkę dźwiękową, cyfrowy artbook i wyższy stopień trudności (informacja pochodzi z dokumentów Capcomu).

Fabuła

Resident Evil Village to ósma główna odsłona popularnej serii survival horrorów, której korzenie sięgają czasów pierwszego PlayStation. Gra jest bezpośrednią kontynuacja Resident Evil VII: Biohazard i zarazem zwieńczeniem historii Ethana Wintersa, głównego bohatera ‘siódemki’.

Akcja rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach ukazanych w poprzedniku. Po ucieczce z plantacji Bakerów w Luizjanie Ethan i jego żona Mia osiadają w nowym, ustronnym miejscu, gdzie próbują na nowo ułożyć sobie życie. Czas spokoju i gojenia ran po traumach z przeszłości zostaje jednak nieoczekiwanie przerwany wraz z pojawieniem się Chrisa Redfielda, bez mała już legendarnego bohatera, który -- bynajmniej nie po bohatersku -- bez pardonu i słowa wyjaśnienia rozprawia się z Ethanem. Jaki jest cel Redfielda i dlaczego tak brutalnie wtargnął on w życie Wintersów? Odpowiedzi na te i inne pytania główny bohater będzie musiał odnaleźć w tytułowej wiosce gdzieś na głębokiej europejskiej prowincji.

Resident Evil Village - Umbrella

Rozgrywka

Styl rozgrywki Resident Evil Village nie uległ zmianie względem poprzedniej (głównej) części cyklu. Wydarzenia obserwujemy tu z perspektywy pierwszej osoby, przy czym -- jak tłumaczą producenci gry w wywiadzie udzielonym japońskiemu tygodnikowi Famitsu -- ów styl doczeka się ewolucyjnych zmian. - I widok z oczu, i znad ramienia ma swoje plusy, ale wydaje się nam, że perspektywa pierwszej osoby pozwala na większą immersję podczas rozgrywki. Nie możemy mówić o [konkretnych] zmianach względem RE7, ale perspektywa pierwszoosobowa przeszła w Village znaczącą ewolucję - skomentowali Peter Fabiano i Tsuyoshi Kanda.

Jak nietrudno odgadnąć, tytułowa wioska odgrywa kluczową rolę nie tylko w fabule (jako miejsce skrywające wiele tajemnic tutejszego uniwersum), ale też w rozgrywce. We wspomnianych już wykradzionych dokumentach Capcomu najnowsza odsłona Resident Evil określana jest jako metroidvania, co sugeruje, że eksploracja stosunkowo otwartego świata gry i kombinowanie z rozmaitymi gadżetami i przedmiotami w celu odblokowywania nowych przejść i lokacji będzie istotną częścią zmagań. Znaczenie settingu, tego, że nie jest on jedynie fasadą czy pozbawioną głębszego znaczenia scenografią, są słowa twórców, którzy w wiosce widzą postać samą w sobie - trochę tak jak postacią samą w sobie był dla Martina Scorsese Nowy York, a dla Wong Kar-Waia (“Chungking Express”, “Upadłe anioły”) Hong Kong.

Resident Evil Village - Screen 1

Innym ważnym aspektem gameplayu będzie też akcja. Według developerów zostanie ona w Resident Evil Village ‘podkręcona’. Nie ujawniono na ten temat więcej szczegółów, można jednak przypuszczać, że atrakcyjność rozgrywki w tej dziedzinie podniesie dwa razy większa liczba rodzajów przeciwników. Na dotychczas ujawnionych materiałach pokazano jednego z adwersarzy przypominającego zachowaniem wilkołaka. Przeciwnicy ci mają atakować w grupach (jak watahy wilków) i starać się otaczać Ethana. Dodatkowo Dusk Golem, dobrze poinformowany w sprawach Capcomu insider, wspomniał o innych oponentach: “człowieku gorylu” wymachującym olbrzymim toporem i dowodzącym rzeczonymi wilkołakami, a także o dosiadającym konia wojowniku uzbrojonym we włócznię.

Poza “akcją” w grze nie zabraknie atrakcji, z których od zarania słynie Resident Evil. Walkę i eksplorację urozmaicą dla przykładu łamigłówki. Pojawi się również zarządzanie inwentarzem - Ethan będzie miał bowiem ograniczoną ilość miejsca w swoich ‘kieszeniach’, dlatego w niektórych sytuacjach będziemy zmuszeni podjąć decyzję, co zabrać, a z czym się rozstać. W świetle powyższego warto wspomnieć, że ostatni zwiastun dość jasno dał do zrozumienia, że powróci sprzedawca znany z Resident Evil 4, a przynajmniej ktoś bardzo mocno go przypominający. Capcom nie chciał potwierdzić jego tożsamości wprost, wspomniano więc tylko, że postać z trailera jest kimś, na kim Ethan może polegać.

Resident Evil Village - Screen 2

Gra działa na silniku RE Engine - podobnie jak RE7, Resident Evil 2 (2019), Resident Evil 3 (2020) i Devil May Cry 5. Producenci wspomnieli, że RE Village stanowi kumulacją całego technicznego know-how nabytego przy procesie tworzenia wcześniejszych gier. Tytuł ma korzystać z dobrodziejstw sprzętów nowej generacji: ray tracingu, szybszych loadingów, technologii Tempest 3D AudioTech czy funkcji kontrolera DualSense (te dwie ostatnie atrakcje dotyczą oczywiście PS5).

Co jeszcze warto wiedzieć

  • W Resident Evil Village nie zabraknie funkcji sieciowych. Przeciek z Capcom wspomina o trybie zwanym “Dominion”.
  • Jak twierdzi DuskGolem, RE Village będzie najprawdopodobniej najdłuższą grą stworzoną dzięki RE Engine, choć nie oznacza to, że będzie ona przesadnie rozwleczona. Jej przejście powinno zająć jakieś dwie-trzy godziny więcej niż przejście RE7.
  • RE Village powstaje od blisko czterech lat.
  • Zaprezentowana na drugim zwiastunie cutscenka przywodzącą na myśl stylistyką bajki z książek z obrazkami nie będzie czymś jednorazowym. W trakcie grania zobaczymy więcej przerywników tego typu. Mają one ułatwiać zrozumienie fabuły.

Video - Resident Evil Village

Tagi: Capcom Resident Evil Village