redakcja PPE redakcja PPE 22.08.2020
Blade Runner: Enhanced Edition (PS4, Xbox One, Switch, PC) - informacje o grze
1049V

Blade Runner: Enhanced Edition (PS4, Xbox One, Switch, PC) - informacje o grze

Miesięcznik Edge, opisując w 2010 roku morderczy proces produkcji Blade Runnera, kultowej przygodówki studia Westwood, wyraził kiedyś opinię, że okiełznanie i uwspółcześnienie niemal terabajtu stworzonych w latach 90. na potrzeby gry assetów byłoby zadaniem wymagającym nadludzkiego wysiłku, który pod dużym znakiem zapytania stawiałby opłacalność wydania odświeżonej wersji. Chętny do zrealizowania takiego przedsięwzięcia jednak się znalazł. Zadanie zremasterowania klasyka wzięło bowiem na siebie Nightdive Studios. Po kilku latach produkcji i prawnych zawirowań w tym roku premierę powinien mieć Blade Runner: Enhanced Edition

Premiera

Premiera Blade Runner: Enhanced Edition odbędzie się w tym roku (konkretniejsza data nie została dotąd podana do wiadomości). Tytuł ukaże się na PC oraz konsolach PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch.

Polonizacja

Brak informacji na ten temat. Warto jednak dodać, że pierwowzór, choć oficjalnie wydany w Polsce, nie był dostępny w polskiej wersji językowej.

Fabuła

Blade Runner: Enhanced Edition, podobnie jak oryginał wydany pierwotnie w 1997 roku, powstał na podstawie filmu znanego w Polsce pt. “Łowca androidów”. Nie jest on jednak jego adaptacją (jak wyjaśniali twórcy, nigdy nie byli zainteresowani takim rozwiązaniem, a nawet gdyby było inaczej, na przeszkodzie stała skomplikowana sytuacja prawna). Akcja produkcji Westwood rozgrywa się w tym samym uniwersum i równolegle do wydarzeń ukazanych w filmie Ridleya Scotta, lecz skupia się ona na perypetiach zupełnie innego bohatera - nie Ricka Deckarda (granego przez Harrisona Forda), tylko Raya McCoya.

Sceną dla wydarzeń jest cyberpunkowe Los Angeles z alternatywnego 2019 roku. W dystopijnym świecie przedstawionym w filmie i grze ludzkość wchodzi na wyższy stopień rozwoju. Nauka umożliwia tworzenie sztucznych istot, w tym ludzi, których nazywa się “replikantami”. 

Replikanci jako ‘niepełnoprawni’ członkowie społeczeństwa pozbawieni są pełni praw, mają za to obowiązki - służyć ludziom z krwi i kości. Nie każdemu ta rola przypada do gustu. W głowach niektórych zaczynają tlić się pomysły zorganizowana rebelii. Detektyw Ray McCoy, początkujący ‘łowca androidów’, tropi takich właśnie buntowników. Podczas swojego śledztwa zagląda w rozmaite zakamarki Los Angeles, poznając miasto z zupełnie innej, nieznanej dotąd strony. To, co odkrywa, zaczyna z czasem burzyć jego uporządkowaną wizję świata.

Za scenariusz gry odpowiadał David Yorkin, syn Buda Yorkina, producenta wykonawczego “Łowcy androidów”.

Blade Runner Screen 1

Rozgrywka

Blade Runner: Enhanced Edition to przygodówka z interfejsem point-and-click nieodbiegająca drastycznie od innych klasyków gatunku z lat 90. Produkcja Westwood pewne akcenty rozkładała jednak zgoła inaczej niż pokryta szlachetną patyną dawna konkurencja. Mniej jest tutaj główkowania przy nierzadko abstrakcyjnych zagadkach, częściej za to wykonujemy czynności, które przywodzą na myśl pracę prawdziwego detektywa. McCoy, którym przychodzi nam kierować, gromadzi przede wszystkim dowody i przesłuchuje świadków oraz podejrzanych. Rozwiązywanie typowych przygodówkowych łamigłówek schodzi na dalszy plan.

Główny bohater ma do dyspozycji kilka przydatnych narzędzi służących pomocą w trakcie dochodzenia. System ESPER umożliwia analizowanie i powiększanie zdjęć, dzięki czemu możemy natknąć się na szczegóły, których nie widać gołym okiem. McCoy dysponuje także pistoletem (można go załadować różnymi rodzajami amunicji) przydającym się czasami do rozprawy z napotkanymi zakapiorami. Najważniejsze jest jednak urządzenie pozwalające przeprowadzić test Voighta-Kampffa, czyli test empatii służący do identyfikacji replikantów.

Blade Runner Screen 2

Test Voighta-Kampffa przypomina trochę badanie na wykrywaczu kłamstw. W jego trakcie obserwujemy gałkę oczną przesłuchiwanego oraz wskaźniki, które informują nas o intensywności pytań i prawdopodobieństwie tego, że mamy do czynienia z replikantem. Jeśli przesadzimy z agresywnością swoich dociekań, weryfikacja zakończy się przed czasem. Jeżeli natomiast zidentyfikujemy replikanta, gra pozwoli nam podjąć decyzję, co z nim zrobić: zabić, zamknąć czy puścić wolno. Przeprowadzenie testu w niektórych sytuacjach jest obowiązkowe, ale czasami to wyłącznie od nas zależy, czy się na taki krok zdecydujemy. Tożsamość replikantów zmienia się losowo przy każdym kolejnym przejściu gry.

Jednym z najważniejszych założeń twórców Blade Runnera było stworzenie świata, który reaguje na nasze poczynania i zmienia się z czasem. W tym kontekście można wspomnieć np. o nieliniowej strukturze. Podejmowane przez nas decyzje rzutują na bieg historii, a tę zwieńczyć może jedno z trzynastu zakończeń. Ciekawy jest także patent z bazą danych policji. Jej zawartość zmienia się w czasie rzeczywistym. Po wgraniu zgromadzonych przez nas danych do głównego komputera otrzymujemy na nasz KIA (Knowledge Integration Assistant) informacje pozyskane przez innych blade runnerów działających w Los Angeles.

Blade Runner Screen 3

Nowości - Blade Runner: Enhanced Edition

Wersja Enhanced Edition, wszystko na to wskazuje, nie doczeka się dodatkowej zawartości ani zmian w rozgrywce. Odpowiedzialne za remaster Nightdive Studios skupia się na uwspółcześnieniu oprawy graficznej i dostosowaniu jej do obecnych standardów (przykładem tryb szerokoekranowy). Poprawione zostaną modele postaci, animacje oraz cutscenki.

Gra działa na autorskim silniku KEX, który posłużył już Nightdive do odświeżania innych klasyków elektronicznej rozrywki.

Uwaga: Zamieszczone w artykule screeny pochodzą z wersji wydanej na serwisie GOG. Nightdive Studios nie udostępniło jak dotąd żadnych materiałów z Blade Runner: Enhanced Edition.

Tagi: Blade Runner: Enhanced Edition Nightdive Studios