Tomasz Ambroziak Tomasz Ambroziak 20.07.2019
Marvel’s Avengers (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze
849V

Marvel’s Avengers (PS4, Xbox One, PC). Co wiemy o grze

Avengersi to w tej chwili najgorętsza marka w świecie filmu, dlatego nie dziwi, że firmy z branży gier video też chciałaby dla siebie kawałek tego sporej wielkości tortu. Marvel's Avengers będzie próbą uszczknięcia czegoś z wielkiej popularności produkcji powstających w ramach marvelowskiego filmowego uniwersum. Dla Crystal Dynamics, zasłużonego studia należącego obecnie do Square Enix, to zdecydowanie największe i najważniejsze przedsięwzięcie w historii.

Premiera

Premiera Marvel's Avengers odbędzie się 15 maja 2020 roku. Gra ukaże się na komputerach, konsolach PlayStation 4 i Xbox One oraz platformie Google Stadia.

Produkcja

Jak powiedział Scott Amos z Crystal Dynamics, Marvel's Avengers to zdecydowanie największa i najbardziej ambitna gra w historii jego studia. W produkcji uczestniczy w sumie aż pięć ekip: główna siedziba Crystal Dynamics, relatywnie niedawno otwarty w Bellevue oddział Crystal Northwest, holenderskie Nixxes Software, Eidos Montreal oraz japoński oddział Square Enix.

- Musieliśmy zmienić to, jak pracujemy, jak jesteśmy zorganizowani jako zespół; liczbę pracowników potrzebnych do zrealizowania celu, [czy] liczbę zewnętrznych partnerów… - wyliczał niedawno Amos. Na kluczowe stanowiska Crystal Dynamics/Square Enix zatrudniło ludzi ze znaczącym dorobkiem w branży. Funkcję dyrektora kreatywnego pełni np. Shaun Escayg, który wcześniej pracował w Naughty Dog przy serii Uncharted i The Last of Us; multiplayer to działka Dave’a Fifielda (wcześniej Halo i Call of Duty), zaś za system walki odpowiada Vince Napoli (God of War).

Przy produkcji wykorzystano silnik Foundation Engine, który w przeszłości napędzał między innymi gry z serii Tomb Raider, choć developerzy zapewnili w swoich wypowiedziach, że został on odpowiednio zmodyfikowany, by zaoferować lepszą oprawę graficzną czy umożliwić pojawienie się większej liczby postaci na ekranie.

Fabuła

Marvel’s Avengers, choć ma czerpać garściami z filmów i komiksów, nie jest adaptacją i opowiada zupełnie nową historię.

O fabule gry nie wiadomo na razie zbyt wiele. Punktem wyjścia jest A-Day, dzień, w którym Avengersi otwierają swoją nową siedzibę w San Francisco. Radość z tego wydarzenia nie trwa jednak długo. Wkrótce dochodzi bowiem do wydarzeń, w wyniku których zniszczona zostaje duża część miasta, a Kapitan Ameryka przepada bez wieści. Prawdziwy sprawca (sprawcy?) tej katastrofy nie zostaje zidentyfikowany, ale w oczach opinii publicznej winę ponoszą superbohaterowie. W efekcie, pogrążeni w niesławie i wyjęci spod prawa, rozpierzchają się oni na cztery strony świata . Dopiero pięć lat później, wraz z postępującym i coraz bardziej dotkliwym kryzysem na globalną skalę, "Mściciele" postanawiają jeszcze raz połączyć siły.

Rozgrywka

Marvel’s Avengers to gra action-adventure z widokiem z perspektywy trzeciej osoby. Gra ma oferować pełnokrwistą kampanię singlową, ale bardzo ważnym jej elementem będzie także moduł sieciowy. Jak szacowali twórcy, główny wątek stanowi mniej niż połowę zawartości.

W produkcji Crystal Dynamics pojawią się oczywiście rozliczni superbohaterowie znani z komiksów oraz filmów, lecz zaznaczyć należy, że nie użyczają im głosów oraz wizerunków aktorzy znani z Marvel Cinematic Universe. Z dotychczas udostępnionych informacji wynika, iż w grze zobaczymy np. Iron Mana, Hulka, Czarną Wdowę, Thora, Ant Mana czy Kapitan Marvel. Z czarnych charakterów ujawniono zaś jak dotąd Taskmastera.

W pierwszych zapowiedziach szczególną uwagę zwracano na strukturę gry, gdzie singiel stanowi kręgosłup, zaś reszta to opcjonalna zawartość w postaci dodatkowych misji pozwalających np. rozwijać wątki poświęcone konkretnym superbohaterom lub zadania, jakie można przechodzić z maksymalnie trzema innymi osobami. Z poziomu bazy wypadowej będziemy mogli zadecydować, czym chcemy się zająć. 

Większość zadań można przechodzić dowolną postacią, ale nie zabraknie również przypadków, gdy będziemy potrzebować kogoś konkretnego. Superbohaterowie mają się oczywiście różnić umiejętnościami, przy czym chodzi nie tylko o walkę, ale też o zdolności przydatne w trakcie eksploracji. Dla przykładu Iron Man może latać, z kolei Hulk niszczyć niektóre obiekty, co pozwali odblokowywać dostęp do zupełnie nowych miejsc. W grze zaimplementowano system rozwoju w formie drzewek, a każdy nasz podopieczny/podopieczna ma posiadać swoje własne. Twórcy podkreślają, że chcą, abyśmy już na starcie zmagań poczuli, iż kierujemy poczynaniami Avengersów, nie powinno być więc tak, że rozpoczniemy z byle jakimi zdolnościami, a to co naprawdę ‘superbohaterskie’ zobaczymy dopiero po wielu godzinach.

Marvel’s Avengers nie będzie grą open world, a przynajmniej nie w tradycyjnym sensie, czyli duża mapa usiana najrozmaitszymi aktywnościami. Jak wspomnieliśmy, zadania będziemy wybierać ze swego rodzaju bazy wypadowej. Mogą to być misje pchające do przodu główny wątek czy różnego rodzaju misje poboczne (kooperacyjne lub poświęcone konkretnym bohaterom) itd. W trakcie zmagań odwiedzimy wiele zakątków świata, które -- według składanych deklaracji -- mają być bardzo zróżnicowane, a to wszystko po to, byśmy poczuli, że Avengersi chronią cały świat, a nie tylko Amerykę. Odnosząc się do komentarzy, że pokazana podczas prezentacji gameplayu lokacja z prologu jest bardzo liniowa, twórcy zapewnili, iż jej konstrukcja jest, jaka jest, ponieważ ma wprowadzać w meandry rozgrywki i późniejsze miejscówki będą już bardziej otwarte. 

Funkcje sieciowe

Integralnym elementem całości jest moduł sieciowy tworzący spójną całość z singlem. Raz: gra pozwoli nam wykonywać niektóre misje z trzema osobami. Wspomniany wyżej Vince Napoli stwierdził, że zadania tego typu mają być od podstaw projektowane z myślą o kooperacji, a nie być lekko zmodyfikowanymi levelami z trybu dla jednego gracza. Dwa: po premierze Marvel’s Avengers ma być wspierane wieloma dodatkami oferującymi nowe lokacje czy superbohaterów. Koniec fabularnej kampanii nie będzie równoznaczny z końcem zabawy.

Co ciekawe, rozprowadzana przez sieć zawartość ma być darmowa. Wyjątek będą stanowić jedynie pewne stroje dla grywalnych postaci (niektóre będzie można zdobyć przechodząc grę, niektóre będą dostępne tylko jako płatne DLC), choć w żaden sposób nie wpłyną one na rozgrywkę. Developerzy mocno podkreślili, że zależy im na transparentności, dlatego w ich produkcji nie uraczymy ani loot boxów, ani elementów pay-to-win.

Materiały video

Do tej pory Square Enix udostępniło oficjalnie tylko jeden materiał video z gry (nie licząc zajawki sprzed kilku lat) - zwiastun z tegorocznego E3. Prezentacja gameplayu ma trafić do sieci pod koniec sierpnia, przy czym już teraz można znaleźć na YouTube nagrania słabej jakości wykonane w trakcie San Diego Comic-Con.

Tagi: Crystal Dynamics Marvel's Avengers Square Enix