Perfect Dark, Everwild, zespól Forzy Motorsport - jak teraz wygląda portfolio Xboxa i Xbox Game Studios?

Perfect Dark, Everwild, zespól Forzy Motorsport - jak teraz wygląda portfolio Xboxa i Xbox Game Studios?

Mateusz Wróbel | Dzisiaj, 09:00

W lipcu 2025 roku Microsoft Gaming ogłosił jedne z największych cięć w swojej historii, zamykając studia, anulując długo oczekiwane tytuły i przeprowadzając masowe zwolnienia.

Najgłośniejszą decyzją było całkowite zamknięcie The Initiative - studia powołanego w 2018 roku z ambicją stworzenia „gry klasy AAAA”. Jednocześnie anulowano projekt Perfect Dark, który miał być rebootem kultowej serii z czasów Nintendo 64. Pomimo kilkuletnich prac, współpracy z Crystal Dynamics i dużych oczekiwań, projekt nie doczekał się premiery, a cały zespół rozwiązano.

Dalsza część tekstu pod wideo

Podobny los spotkał inny wysoko oceniany, choć nigdy niewydany projekt - Everwild od studia Rare (deweloperów Sea of Thevies). Gra była zapowiadana jako unikalna przygoda osadzona w świecie natury i magii, jednak przez lata nie doczekała się żadnych konkretów, co budziło wątpliwości co do kierunku rozwoju. Microsoft ostatecznie zdecydował się ją anulować, tłumacząc to reorganizacją i skupieniem się na projektach z większym potencjałem komercyjnym.

Będzie lepiej?

Microsoft logo
resize icon

Jeszcze większe poruszenie wywołały wydarzenia w Turn 10 Studios, znanych z serii Forza Motorsport. Studio doświadczyło ogromnych zwolnień - według doniesień pracę straciła niemal połowa zespołu, co praktycznie oznacza koniec dedykowanego wsparcia dla tej linii gier. Choć Microsoft nie ogłosił oficjalnie końca serii, według przecieków i relacji byłych pracowników, Forza Motorsport może nie doczekać się kontynuacji. Zasoby mają zostać przekierowane do Playground Games i rozwijania bardziej przystępnej i popularniejszej serii Forza Horizon.

W ramach tej samej fali cięć, dotkniętych zostało wiele innych zespołów z całej struktury Xbox Game Studios - m.in. ZeniMax Online, Blizzard, Raven Software, a także zespoły wsparcia technicznego i operacyjnego. Łącznie redukcje objęły około 9 000 osób na całym świecie, z czego około 2 000 pracowało bezpośrednio przy projektach gamingowych. Dla wielu z nich była to już druga lub trzecia fala zwolnień w ciągu kilkunastu miesięcy.

Microsoft tłumaczy tak drastyczne decyzje koniecznością optymalizacji i lepszym dopasowaniem do aktualnych realiów rynkowych. Firma posiada obecnie ponad 30 projektów w produkcji i chce skoncentrować się na największych i najbardziej dochodowych markach, takich jak Call of Duty, Gearsy czy przywołana już Forza Horizon. Dzisiaj przyjrzymy się projektom Xbox Games Studios, które zostały już zapowiedziane, a które nie "doczekały się" anulowania i są na dobrej drodze do premiery:

Marvel's Blade

Arkane Lyon, twórcy Deathloop i Dishonored, pracują nad brutalnym, trzecioosobowym slasherem osadzonym w mrocznym świecie wampirów. Gracz wcieli się w kultowego łowcę potworów - Blade’a - przemierzając Paryż opanowany przez krwiopijców.

The Elder Scrolls 6

Bethesda Game Studios rozwija kolejny rozdział kultowego RPG-a, który ma przenieść graczy do krainy Tamriel znacznie większej i bardziej złożonej niż w Skyrimie. Produkcja znajduje się we wczesnym stadium, ale obiecuje rozbudowaną eksplorację i systemy typowe dla wysokobudżetowych gier RPG.

Gears of War E-Day

The Coalition powraca do korzeni serii, prezentując prequel ukazujący pierwszy kontakt z Szarańczą. Strzelanka TPP ma ponownie postawić na intensywną akcję, dynamiczne osłony i emocjonalną narrację skupioną na młodym Marcusu Fenixie.

Fable

Playground Games, znane z Forza Horizon, przenosi graczy do magicznego świata Albionu w nowym RPG-u akcji. Gra ma łączyć brytyjski humor z narracją opartą na wyborach i klasycznymi elementami serii w nowoczesnej oprawie.

The Outer Worlds 2

Obsidian Entertainment rozwija kontynuację swojego kosmicznego RPG-a z otwartym światem, stawiając tym razem na większe lokacje i bardziej rozbudowaną mechanikę decyzji. Zachowany zostanie charakterystyczny humor oraz satyryczny klimat retro-futurystycznego uniwersum.

Keeper

Projekt od Double Fine, autorów znakomitego Psychonauts 2 wyróżniającego się dobrze wyważonym humorem i nie tylko. Nowy tytuł ma zapewnić powiew świeżości, bowiem główną rolę odegra sterowanie chodzącą latarnią i jej towarzysz, latający ptak.

Nowe HALO

343 Industries przygotowuje odświeżenie marki po mieszanym odbiorze Halo Infinite. Gra ma być rebootem duchowym, kładącym nacisk na klasyczną atmosferę pierwszych odsłon i intensywną walkę science fiction w trybie solo i kooperacji.

Clockwork Revolution

InXile Entertainment zapowiada steampunkowego RPG-a z mechaniką manipulacji czasem, osadzonego w alternatywnym świecie Avalonu. Produkcja zaoferuje walkę z perspektywy pierwszej osoby, nieliniową fabułę i głęboką personalizację postaci.

Call of Duty Black Ops 7

Treyarch powraca z kolejną częścią swojej mroczniejszej podserii FPS-a, tym razem osadzonej na początku XXI wieku. Gra ma kontynuować realistyczne podejście do konfliktów zbrojnych, łącząc kampanię z popularnym trybem zombie i rozbudowanym multiplayerem.

Indiana Jones: Order of the Giants

Po świetnym przyjęciu Indiana Jones i Wielki Krąg ekipa MachineGames kuje żelazo, póki gorące, oferując graczom całkowicie nową opowieść skupiającą się na tajemniczym zakonie. Poszukiwacz skarbów oraz przygód nie odetchnie ani na trochę.

Project: MARA

Eksperymentalna produkcja Ninja Theory koncentruje się na realistycznym przedstawieniu zaburzeń psychicznych w formie immersyjnego horroru psychologicznego. Gra powstaje z użyciem skanów 3D prawdziwych lokacji i minimalistycznej, kameralnej narracji.

State of Decay 3

Undead Labs rozwija trzecią część swojej survivalowej serii o zombie, zapowiadając bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencję, system frakcji i mechaniki przetrwania. Gra ma też korzystać z technologii Unreal Engine 5, oferując większy realizm i głębsze zarządzanie społecznością ocalałych.

Wspomnieć warto przy tym wszystkim także o Contraband powstającym we współpracy z Avalanche Studios. Nie wiadomo jednak, czy gra nie została anulowana w ostatnim czasie, bowiem Microsoft zdecydował się usunąć materiały związane z tym projektem w ostatnim tygodniu.

Źródło: Opracowanie własne
Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper