TOP 15 gier z State of Play, Xbox Games Showcase, Summer Game Fest 2025

TOP 15 gier z State of Play, Xbox Games Showcase, Summer Game Fest 2025

Mateusz Wróbel | Dzisiaj, 13:00

Letnie pokazy za nami. Pokazały one mniej więcej, w jakiej kondycji jest branża gier wideo, a także na co możemy czekać w niedalekiej przyszłości.

Widać jak na dłoni, że State of Play oraz Xbox Games Showcase były miszmaszami gatunkowymi, kiedy Summer Game Fest 2025 to przede wszystkim pokaz gier twórców z Azji. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że ich spora część to soulslike, roguelike lub animowany styl.

Dalsza część tekstu pod wideo

Niemniej - w następnych kilkunastu miesiącach otrzymamy naprawdę sporo intrygujących gier, a 15 tytułów must-have umieszczam poniżej. Dodaję wyłącznie, iż w zestawieniu nie znajdziemy Death Stranding 2 (premiera tuż za rogiem) oraz Ghost of Yotei, które otrzymało wyłącznie teaser zapowiedzi gameplayu...

Clockwork Revolution

Zestawienie otwiera jedno z największych moich zaskoczeń, a więc Clockwork Revolution. Gra została osadzona w steampunkowym świecie miasta Avalon, gdzie podróże w czasie odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu fabuły. Gracz, eksplorując różne epoki, podejmuje decyzje wpływające na przyszłość miasta i jego mieszkańców. Mechanicznie gra łączy dynamiczną walkę z bronią palną i zdolnościami specjalnymi z rozbudowanymi elementami narracyjnymi i nieliniowymi wyborami.

Silent Hill f

Silent Hill f było niespodzianką State of Play - tym razem mamy do czynienia z psychologicznym survival horrorem osadzonym w Japonii lat 60., łączącym klasyczne elementy grozy z nowym, unikalnym klimatem inspirowanym folklorem i florą. Fabuła skupia się na tajemniczej zarazie, która pochłania ludzi i otoczenie, wprowadzając surrealistyczne i niepokojące wizje. Gra stawia na eksplorację, zagadki oraz atmosferyczny horror, budując napięcie poprzez narrację i oprawę audiowizualną.

Pragmata

Pragmata wraca z martwych - przygodowa gra akcji science fiction osadzona w dystopijnej przyszłości, gdzie Ziemia została opuszczona, a rzeczywistość jest zakrzywiona przez zaawansowaną technologię. Gracz wciela się w astronautę, który wraz z tajemniczą dziewczynką próbuje odkryć prawdę o świecie i ich losach. Gra oferuje eksplorację surrealistycznych lokacji, elementy walki oraz interakcje z otoczeniem opartą na futurystycznych gadżetach i manipulacji przestrzenią.

Resonance: A Plague Tale Legacy

Uwielbiane przez wielu fanów gier akcji i mocnych historii powraca - Resonance: A Plague Tale Legacy to nadchodząca akcja-przygodowa z dużym naciskiem na dynamiczny gameplay, osadzona w mrocznym uniwersum „A Plague Tale” – prequel, który przenosi nas 15 lat przed wydarzenia z „Innocence”. Fabuła koncentruje się na postaci Sophii, poszukiwaczki skarbów, która wraz z tajemniczą sferą stara się odkryć sekrety swojej przeszłości na tzw. Wyspie Minotaura, unikając wojska i wpływu pradawnego zła zwanego Macula. Mechanicznie gra oferuje bardziej intensywne i intuicyjne starcia niż poprzednie części – rozbudowany system walki, zagadki środowiskowe (w tym manipulacje światłem przy użyciu sfery Daedalus) oraz eksplorację, wszystko na tle surrealistycznych, pełnych mitologicznego klimatu lokacji.

007 First Light

Podczas letnich pokazów spojrzeć mogliśmy na nową grę o Jamesie Bondzie. 007 First Light będzie nadchodzącą gra akcji‑przygodową z silnym naciskiem na elementy skradankowe i klasyczne spy‑gadgets, opracowana przez IO Interactive (twórców serii Hitman). Fabuła to prequel opowiadający o młodym Bondzie, który jako agent MI6 musi udowodnić, że zasługuje na status „00”, mierząc się m.in. z rogue agentem 009 i globtroterskimi misjami. Mechanicznie oferuje elastyczne podejście - misje można realizować skradankowo lub poprzez intensywną akcję, ze strzelaniną, walką wręcz, pościgami samochodowymi i szerokim arsenałem gadżetów.

Atomic Heart 2

Podczas Summer Game Fest pojawiło się Mundfish z kilkoma projektami, ale ten, który zrobił największe wrażenie, to Atomic Heart 2. Tytuł stanowi rozwinięcie uniwersum swojego poprzednika. Fabuła skupia się na globalnych konsekwencjach upadku społeczeństwa opartego na zaawansowanej sztucznej inteligencji i robotyce, wciągając gracza w konflikt ideologiczny i technologiczny na szeroką skalę. Mechanicznie tytuł łączy dynamiczną strzelankę z rozwiniętymi systemami RPG - rozbudowywalnym ekwipunkiem, skillem postaci, telekinezą i biegiem po ścianach - a opracowany na Unreal Engine 5 oferuje bardziej otwarte środowiska oraz mocniejszy arsenał, gdzie elementy akcji, eksploracji i mityczne horrory łączą się w surową, surrealistyczną całość

Dying Light The Beast

Techland w końcu szerzej zaprezentował Dying Light The Beast, a w produkcję zagramy jeszcze w okresie wakacyjnym, bo w sierpniu. Wcielamy się w Kyle’a Crane’a – po 13 latach eksperymentów łączących ludzkie i zombi DNA – próbującego zemsty na tajemniczym Baronie i jednocześnie ratującego ocalałych w postapokaliptycznym lesistym regionie Castor Woods. Mechanicznie gra rozwija klasyczny parkour i dynamiczny dzień–noc, dodając „Tryb Bestii” umożliwiający potężne ataki, rzucanie obiektami, użycie broni palnej. Nie zabraknie korzystania z samochodów.

Mafia The Old Country

Mafia powraca w chwale! The Old Country to trzecioosobowa gra akcji‑przygodowa, prequel do klasycznej trylogii Mafia, osadzona w sycylijskim kontekście początku XX wieku. Fabuła koncentruje się na Enzo Favarze, byłym robotniku w kopalni siarki, który dołącza do mafijnej rodziny Torrisi, wspinając się w brutalnych strukturach Cosa Nostry . Mechanicznie gra powraca do liniowej narracji znanej z pierwszych odsłon serii, kładąc nacisk na taktyczne potyczki z użyciem epokowych broni (lupara, strzelby, noże), elementy skradankowe, intensywne starcia wręcz oraz dynamiczną eksplorację.

Resident Evil 9 Requiem

Capcom zabawił się ze wszystkimi oglądającymi Summer Game Fest, ale finalnie wyszło na nasze, bo ujawniono Resident Evil Requiem. Tytuł osadzono w postnuklearnej Raccoon City w 2027 roku, gdzie gracz wciela się w agentkę FBI, Grace Ashcroft, badającą tajemnicze zgony w nawiedzonym hotelu, powiązane z tragiczną śmiercią jej matki . Fabuła łączy psychologiczny horror z powrotem do korzeni serii, podkreślając klaustrofobiczną atmosferę, starcia z groteskowymi mutacjami (w tym możliwy powrót kultowej postaci Lisy Trevor) oraz intensywne napięcie . Mechanicznie tytuł opiera się na sprawdzonych elementach gatunku - ograniczone zasoby, łamigłówki środowiskowe, powolne tempo eksploracji - wzbogacone zaawansowaną oprawą graficzną opartą na RE Engine. RE Requiem ma zapoczątkować nową erę survival horrorów.

The Expanse: Osiris Reborn

The Expanse: Osiris Reborn zadowoliło oglądających Future Games Show: Summer Showcase 2025, bowiem mamy do czynienia z RPG akcji z silnym nastawieniem na narrację, bazująca na uniwersum The Expanse - inspirowanym klimatem i mechanikami znanym fanom serii „Mass Effect”. Gracz wciela się w najemnika z Pinkwater Security, utknionego na stacji Eros podczas wybuchu epidemii protomolekuły - zadaniem jest przetrwanie, dowodzenie załogą i własnym okrętem, a także poruszanie się w realiach napięć polityczno-militarnej konfrontacji między Ziemią, Marsem i Beltą. Mechanicznie tytuł oferuje taktyczny system walki z perspektywy trzecioosobowej, kryjącą się za osłoną strzelaninę, dynamiczną kontrolę załogi (do dwóch członków w akcji), niską grawitację, zero‑G i głębokie wybory fabularne wpływające na relacje załogi i przebieg całej historii.

The Dark Pictures Anthology: Directive 8020

The Dark Pictures Anthology: Directive 8020 rozpoczyna nową antologię - interaktywny horror sci‑fi, łączący dramat narracyjny z survivalowym napięciem, rozwinięty przez Supermassive Games w Unreal Engine 5. Fabuła skupia się na załodze statku kolonizacyjnego Cassiopeia, która po awarii na planecie Tau Ceti f staje twarzą w twarz z groźnym, zmieniającym postać obcym - członkowie ekipy muszą walczyć o przetrwanie i wzajemnie się sobie ufać. Mechanicznie tytuł wprowadza nowe elementy - system „Turning Points” pozwala cofnąć decyzje w kluczowych momentach, elementy skradanki, narzędzia jak latarka, skaner i klin do ogłuszania, a także tryb Survivor, który wyłącza możliwość cofania, by rozgrywka była bardziej wymagająca.

Echoes of the End

Echoes of the End, inaczej Forspoken of War (połączenie Forspoken z God of War) zapowiedziano jeszcze na lato 2025 roku - cinematiczna gra akcji‑przygodowa w trzecioosobowej perspektywie, osadzona w oryginalnym fantasy świecie Aema, zainspirowanym krajobrazami Islandii. Fabuła opowiada historię Ryn, potężnej magicznie uzdolnionej wojowniczki, która wraz z uczonym Abramem przemierza krainę, by uratować swojego brata i ujawnić starożytny spisek zdolny sprowokować nową wojnę. Mechanicznie tytuł łączy dynamiczne walki mieczem i zaklęciami, środowiskowe zagadki oparte na manipulacji czasem i grawitacją oraz parkourową eksplorację epickich lokacji .

Cronos The New Dawn

Po Silent Hill 2 Remake Bloober Team zajmuje się rozwojem własnej marki, jaką jest Cronos The New Dawn. Akcja przenosi gracza między alternatywnym latach 80. w Polsce a postapokaliptyczną przyszłością, gdzie jako „Traveler” poszukuje się ocalałych poprzez otwarte wyrwy czasoprzestrzenne . Mechaniki obejmują strategiczną walkę z ograniczonymi zasobami (broń biała i palna), unikalny system pozbywania się ciał, przemieniających się w groźniejsze formy, a także rozwijaną historię z wymuszonym brakiem trybu łatwego.

Mudang: Two Hearts

Ubisoft nie robi Splinter Cella, więc do akcji wchodzą koreańscy twórcy ze studia EVR. Zaprezentowali oni podczas Xbox Games Showcase 2025 Mudang: Two Heart, stealth‑action osadzony w niedalekiej przyszłości. Fabuła opowiada o trzech protagonistach - północnokoreańskim żołnierzu, członkini grupy K‑pop „Ordo” oraz byłym południowokoreańskim żołnierzu-terroryście, których losy splatają się w miarę narastającego napięcia w trakcie zjednoczenia Korei . Mechanicznie gra kładzie nacisk na skradankę, realistyczne starcia, różne podejścia do misji i decyzje podejmowane z perspektywy menadżera-gwiazdy oraz agenta, co pozwala graczowi śledzić wydarzenia z kilku punktów widzenia.

The Blood of the Dawnwalker

Zestawienie zamknie The Blood of the Dawnwalker, a więc otwarte RPG akcji osadzone w XIV‑wiecznej, mrocznej Europie, w której ludzkość walczy z plagą i rosnącą dominacją wampirów . Gracz kontroluje Coena – Dawnwalkera, pół‑człowieka‑pół‑wampira - który w ciągu 30 dni i nocy musi uratować swoją rodzinę, balansując między mocami wampiryzmu w nocy a bronią i czarną magią za dnia. Mechanicznie gra oferuje otwarty świat, system narracyjny sandbox z nieliniowymi decyzjami, cykl dzień–noc wpływający na rozgrywkę i moralną mechanikę „Blood Hunger” zmuszającą do karmienia się krwią.

Źródło: własne
Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper