HamburGIER: Wywiad z przedstawicielem muveswap

Gry
385V
HamburGIER: Wywiad z przedstawicielem muveswap
[email protected] | 09.05.2012, 12:00

Swego czasu przeprowadziliśmy i zamieściliśmy wywiad z panem Damianem Legawcem z serwisu Gametrade. By jednak nie prezentować tylko jednego punktu widzenia na nasz rynek, postanowiliśmy wziąć na przepytki przedstawiciela serwisu Cenegi - muve swap. Los chciał, że na nasze pytania odpowiedział pan Adam Wróblewski, który jest managerem w serwisie muve swap. Jeżeli jesteście ciekawi pomysłów nowego gracza na rynku wymiany gier, zapraszamy do wywiadu...Swego czasu przeprowadziliśmy i zamieściliśmy wywiad z panem Damianem Legawcem z serwisu Gametrade. By jednak nie prezentować tylko jednego punktu widzenia na nasz rynek, postanowiliśmy wziąć na przepytki przedstawiciela serwisu Cenegi - muve swap. Los chciał, że na nasze pytania odpowiedział pan Adam Wróblewski, który jest managerem w serwisie muve swap. Jeżeli jesteście ciekawi pomysłów nowego gracza na rynku wymiany gier, zapraszamy do wywiadu...

PS3Site Polska: Pytanie może eksploatowane, ale myślę, że czytelnicy chętnie dowiedzą się co stało za pomysłem uruchomienia takiego serwisu. Konkurencja na rynku sklepów stacjonarnych, jak i internetowych jest duża i trzeba ostro walczyć o klienta.

Adam Wróblewski: Pomysł na uruchomienie muve swap bierze się z rodowodu całej platformy muve.pl. Chcemy by każdy gracz - użytkownik konsoli – miał więcej dróg i opcji na legalne pozyskiwanie gier.

PS3S: A konkurencja? Z której strony spodziewacie się największej? Stacjonarne sklepy, takie jak Empik, czy raczej serwisy, które oferują możliwość wymiany gier online?

AW: Wymiana gier w sieci, bez wychodzenia z domu to najwygodniejsza opcja dla użytkownika. Dlatego też właśnie taki typ wymiany gier jest naszym celem i jasno określa naszą grupę docelową.

PS3S: Zostańmy jeszcze na chwilę przy sprawach konkurencji. Posiadacie także sklep internetowy – muve.pl, nie sądzicie, że może to w jakikolwiek sposób kolidować z platformą do wymiany gier i niepotrzebnie konkurować z sobą? Gracze mogą woleć wymieniać używane tytuły, niż kupować nowe.

AW: Teoretycznie może się właśnie tak wydawać, jednak jest bardzo duża grupa osób, która preferuje zakup w dniu lub przed premierą, aby móc zagrać najszybciej jak się da. Ponadto istnieje bardzo duża grupa graczy, którzy preferują dodatki do gry, które można otrzymać składając zamówienie przedpremierowe lub posiadając produkt z pierwszej ręki (np. DLC). Bardzo trudno zrezygnować z przyzwyczajeń, ale ostatecznie upatrujemy szanse w przekonwertowaniu „piratów”, aby bez ponoszenia dodatkowych kosztów, ale i legalnie, mogli pozyskać oczekiwany produkt, zamiast ściągać go z Internetu.

PS3S: A jak patrzycie na kwestię reklamowania się? Od rozpoczęcia działalności muve swap minęło już sporo czasu, jednakże wielu graczy nawet nie usłyszało o waszej inicjatywie. Czy planowane są działania, które będą miały na celu poinformowanie ludzi o serwisie do wymiany gier?

AW: Na razie cały czas obserwujemy w serwisie wzrastającą tendencję odwiedzin, ale zdajemy sobie sprawę, że nie musi być ona trwała. Oczywiście mamy długofalowe plany zarówno wobec swapa, jak i całej platformy muve. Dlatego też planujemy w szerszej perspektywie czasu działania stricte reklamowe, promocje, jak i inicjatywy związane z poszerzaniem funkcjonalności serwisu oraz całej platformy muve, tak, by dotrzeć do jeszcze większej grupy osób.

PS3S: Dobrze wiedzieć. Muszę jednak na chwilę odejść od spraw rozwoju i poruszyć ważny temat, który pojawił się w naszym poprzednim wywiadzie. Mianowicie pan Damian Legawiec z serwisu Gametrade zarzucił Państwu, że regulamin muve swap to w rzeczywistości kopia tego z jego serwisu i najprościej mówiąc, popełniona została kradzież. Czy możemy oczekiwać

AW: Te zarzuty pozostawiamy bez komentarza.

PS3S: Rozumiem. Powróćmy więc do tematu rozwoju serwisu muve swap. Czy planowane są jakieś zmiany? Jaki kierunek rozwoju został obrany na najbliższy czas?

AW: Nadrzędną dla nas wartością jest kontakt z użytkownikami. Chcemy, aby to oni w głównej mierze decydowali, w jakim kierunku będzie się rozwijał muve swap. Jednak nie jest tak, że nie robimy nic i zostawiamy serwis samemu sobie. Wprowadziliśmy już szereg zmian zarówno co do możliwości wystawiania ofert, jak i w działaniu forum. Niedawno dodaliśmy także w serwisie wyraźną ikonografię dla osób, za które możemy poręczyć, bo dokonały zakupu w sklepie muve.pl. Takie osoby łatwo rozpoznać w serwisie dzięki ikonce kciuka, która pojawia się przy nickach.

PS3S: Problemowe może być poza konkurencją – prawo w naszym kraju, które jest pełno luk, niedopowiedzeń i które pozostawia mnóstwo furtek interpretacyjnych. Nie boicie się, że w pewnym momencie może pojawić się sytuacja w której wymiana gier zostanie uznana za coś nielegalnego, czyli stanie się to, o co walczą korporacje.

AW: Obecna interpretacja przepisów prawa nie zabrania takiego działania. W naszym przekonaniu portal muve swap może wręcz być argumentem w walce z piractwem. Oczywiście będziemy przyglądać się regulacjom ustawodawcy w tym zakresie i będziemy na bieżąco reagować na wszystkie zmiany.

PS3S: Skoro już przy tym temacie jesteśmy. Jakie jest wasze zdanie na temat walki z rynkiem wtórnym, wykorzystywaniem Online Passów do tych celów oraz ograniczania zawartości gry dla graczy, którzy kupili tytuł z drugiej ręki?

AW: Wolałbym odwrócić to pytanie na zasadzie „robimy to, co na zachodzie mocno się już upowszechniło”. Będziemy przekonywać swoich partnerów, że dzięki wymianie oryginalnych gier zwiększa się install base [baza wiernych fanów – dop. redakcja] danej marki. Prosty przykład: Jeśli ktoś pozyska dzięki wymianie, dajmy na to, którąś z gier Hitman, to jest duża szansa, że na tyle polubi Agenta 47, iż zakupi nowy tytuł Hitman: Rozgrzeszenie.

PS3S: A jakie jest wasze zdanie na temat szczątkowych jak na razie informacji, że następna generacja jeszcze bardziej postawi na obostrzenia używanych gier. Jak traktowany jest pomysł blokowania używanej gry aż do momentu wykupienia odpowiedniej przepustki sieciowej?

AW: Walkę z rynkiem wtórnym zostawmy proszę wydawcom. Naszym priorytetem jako platformy muve jest klient.

PS3S: Jeszcze jedno, ostatnie pytanie dotyczące serwisu muve swap. Na ten moment wymiana gier jest kompletnie darmowa, jednak nie ma co ukrywać, że każdy serwis musi na siebie zarabiać. Czy w takim razie wymiany nadal pozostaną darmowe, czy też po pewnym czasie wprowadzone zostaną usługi premium? A może muve swap ma kompletnie inny pomysł na finansowanie działalności?

AW: muve swap jest i będzie serwisem darmowym. Jest on mocno zakorzeniony w większej platformie, która przynosi zyski i która dalej będzie rozwijana. Także nie potrzebujemy zmieniać obecnego stanu rzeczy – tj. całkowitej darmowości muve swap. Tutaj użytkownicy nie muszą martwić się o nagłe pojawienie się opłat.

PS3S: Dziękujemy za wywiad.

Z redakcją PS3 Site Polska rozmawiał Adam Wróblewski - Manager muve.pl

Dalsza część tekstu pod wideo
Źródło: własne

Komentarze (8)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper