Migawki z Rapture

Gry
3191V
Migawki z Rapture
admin | 13.02.2010, 17:02

W końcu nadeszła ta chwila. BioShock 2 wylądował na sklepowych półkach a zatem czeka Was kolejne zejście w oceaniczne głębiny. Drugie odwiedziny w Rapture z marszu rzucają Gracza głęboką wodę. Brak wprowadzenia w realia wywoła pewnie u nowych adeptów kompletne zagubienie. Ano właśnie, czeka Was niesamowita przygoda w tym jakże dziwnym uniwersum, ale pod warunkiem, że będziecie znać podstawy (co najmniej podstawy!). Tych Graczy, których grali w "jedynkę" nie trzeba zachęcać do zanurzenia się w ten świat. Świeżo upieczonym adeptom przyda się jednak mała retrospekcja, dzięki której zapoznają się z realiami (jeśli zamierzacie grać w "jedynkę", to czytajcie tylko do momentu info o spoilerach). Czym jest ADAM, kim są Big Daddy i Little Sister, o co walczymy w świecie Rapture? Postaram się to Wam wyjaśnić. Zapraszam na tę wirtualną podróż po niesamowitym świecie Rapture. Za kilka dni recenzja "dwójki"!


W końcu nadeszła ta chwila. BioShock 2 wylądował na sklepowych półkach a zatem czeka Was kolejne zejście w oceaniczne głębiny. Drugie odwiedziny w Rapture z marszu rzucają Gracza głęboką wodę. Brak wprowadzenia w realia wywoła pewnie u nowych adeptów kompletne zagubienie. Ano właśnie, czeka Was niesamowita przygoda w tym jakże dziwnym uniwersum, ale pod warunkiem, że będziecie znać podstawy (co najmniej podstawy!). Tych Graczy, których grali w "jedynkę" nie trzeba zachęcać do zanurzenia się w ten świat. Świeżo upieczonym adeptom przyda się jednak mała retrospekcja, dzięki której zapoznają się z realiami (jeśli zamierzacie grać w "jedynkę", to czytajcie tylko do momentu info o spoilerach). Czym jest ADAM, kim są Big Daddy i Little Sister, o co walczymy w świecie Rapture? Postaram się to Wam wyjaśnić. Zapraszam na tę wirtualną podróż po niesamowitym świecie Rapture. Za kilka dni recenzja "dwójki"!





Miasto, gdzie artyści nie będą obawiać się cenzury,
gdzie naukowcy nie będą skrępowani drobnymi moralnościami,
gdzie wielcy nie będą ograniczani przez małych.


Andrew Ryan





Żadnych bogów, żadnych królów. Tylko człowiek.








Jednym z najbardziej przełomowych osiągnięć dokonanych w Rapture było odkrycie ADAM, niestabilnych komórek macierzystych jednego z gatunków ślimaka morskiego.





Substancja pozwoliła na wytwarzanie plazmidów i toników genetycznych. Uściślając, ADAM umożliwił użytkownikom dołączanie nowego materiału genetycznego do DNA, wzmacniając zdrowie i potęgując intelekt, a nawet dając specjalne moce.


Eksperymenty genetyczne stały się na tyle popularne, by wkrótce przerodzić się w dochodowy przemysł.





Zaprojektowano przestrzenie, w których mieszkańcy Rapture mogli odnaleźć wszystko to, co znali ze swojego dawnego domu na powierzchni. Takim miejscem była Arcadia – płuca podwodnej metropolii. To tu zakochana para może usiąść na drewnianej ławce, zaczerpnąć chłodnego powietrza i spędzić urocze chwile przy butelce tutejszego wina.





Innym kierunkiem, który obrała nauka w podwodnej metropolii, było opracowanie technologii mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa jej mieszkańcom. Tak powstała sieć monitoringu, a także robotopochodni „stróże prawa”: bezzałogowe mini-helikoptery (boty) i zautomatyzowane wieżyczki strzelnicze.





O minionym dobrobycie panującym w Rapture świadczyć może fakt wszechobecności automatów sprzedażowych i nie tylko. Jeśli tylko masz pieniądze, możesz zakupić co tylko zechcesz i kiedy tylko zechcesz - tak działa system.






Ten swoisty system ekonomiczny, opierający się przede wszystkim na substancji ADAM, musiał być stabilny i sprawnie funkcjonujący. W trosce o to stworzono duet Little Sister – Big Daddy. Ona - bezbronna, zajmowała się pozyskiwaniem ADAM, podczas gdy on - zakuty w potężny kombinezon, miał ją chronić przed wszelkimi niebezpieczeństwami podwodnego miasta.





Jednym z najbardziej tajemniczych i zarazem najpotężniejszych lokatorów Rapture jest wspomniany wyżej Big Daddy. Zadziwiający jest widok postaci zamkniętej w zbrojonym kombinezonie, która z o ojcowską troskliwością dogląda beztroskiej Little Sister - oto i główny cel istnienia tych istot. Kiedy tylko w pobliżu dziewczynki pojawi się zagrożenie, neutralny „ochroniarz” przemienia się w pałającego agresją potwora, niszczącego WSZYSTKO i WSZYSTKICH, którzy staną na jego drodze.





Jednakże wkrótce okazało się, że ADAM powoduje zarówno fizyczne jak i psychiczne zmiany u ludzi, ponieważ biologiczne komórki zostały zastąpione przez te niestabilne.





Potrzeba ADAM przekształciła się w uzależnienie, które w prostej linii doprowadziło 31 grudnia 1958 roku do wybuchu wojny domowej. Wtedy to klasa robotnicza pod przywództwem człowieka kryjącego się pod nazwą Atlas, wywołała zamieszki. Główna oś konfliktu trwała około czterech miesięcy, ale dalsza przemoc nadal dzieliła społeczeństwo Rapture.




UWAGA: Dalej znajdują się spojlery związane z "jedynką"! Jeśli zamierzasz zagrać w BioShocka, a nie chcesz psuć sobie zabawy, nie czytaj dalej.


 

Dalsza część tekstu pod wideo



Tymczasem gdzieś na Oceanie Atlantyckim ma miejsce katastrofa samolotu. Samolotu którym Ty leciałeś. Po dramatycznych chwilach walki o własne życie, udaje Ci się dotrzeć do znajdującej się w pobliżu latarni morskiej. Wszystko co pamiętasz, to tylko niewyraźne migawki: portfel, krótka notatka, turbulencje...





Ostrożnie wchodzisz do wnętrza budowli. Kiedy skrzypiące drzwi już się za Tobą zamykają, zapalają się światła rozpraszające nieco panujący tu mrok. Idziesz dalej, zmierzając ku najniższemu poziomowi budowli. Kiedy już Twoja stopa z kamiennych schodów przeniesie się na połyskującą posadzkę, w centrum pomieszczenia dostrzegasz... unoszącą się na wodzie metalową sferę. Jest tam jakaś dźwignia. Pociągasz ją i... zaczynasz zanurzać się w oceaniczną głębię!





Jesteś w Rapture! Miejsce początkowo wydaje Ci się opuszczone, wręcz porzucone w chaosie... Szybko jednak okazuje się, że byłeś w błędzie – wpadasz w pułapkę! Niespodziewanie z opresji ratuje Cię ktoś, kto przedstawia się jako Atlas. Wydaje się być „dobrą duszą”... Poza tym, czy masz inne wyjście, niż zdać się na jego wskazówki i ruszyć w głąb miasta?





Kiedy już trochę poznajesz realia życia w Rapture, Atlas prosi Cię o wyświadczenie przysługi: jego żona i dziecko są uwięzieni w jednej z części miasta. Trzeba im jak najszybciej pomóc. Nie może tego dokonać samemu, więc prosi Cie o pomoc. Życie za życie – to wydaje się sprawiedliwym targiem. Przystajesz zatem na życzenie Atlasa, chcąc w jakiś sposób odwdzięczyć się za otrzymaną pomoc.


--------------


Mimo wszelkich starań misja się nie powiodła. Co gorsza, najbliżsi Atlasa zginęli a za całe zajście obwinia on samego Ryana, bezpiecznie zaszytego w swoim gabinecie do czasu wygaśnięcia buntu. Ma już tylko jedno życzenie – zabić okrutnego tyrana. A ponieważ rozumiesz cierpienie i gniew Atlasa postanawiasz pomóc mu w dokonaniu zemsty.





Udało się. Człowiek, który wzniósł Rapture od podstaw, główny ideolog całego przedsięwzięcia, a jednocześnie okrutny tyran, dla którego liczyła się tylko władza, bez względu na ponoszone ofiary – zginął od zwykłego uderzenia własną, drewnianą laską.



Atlas ma jeszcze tylko jedno życzenie: aby dokończyć procesu, należy zrestartować systemy miasta. Kiedy ów restart dobiega końca, w Twoich uszach rozlega się zwycięski, złowrogi śmiech. Atlas to tak naprawdę Frank Fontaine, ukrywający się w Rapture opozycjonista Ryana! Pojmujesz, że od samego początku miał on jasny cel – zdobyć władzę w mieście. A Ty byłeś jedynie ślepym narzędziem w jego rękach... Po skończonej brudnej robocie, narzędzie przestaje być potrzebne - Fontaine chce Cię zabić, używając przeciwko Tobie systemu bezpieczeństwa. Być może uda Ci się chwilę bronić, ale nie masz większych szans...


Kątem oka dostrzegasz jednak Little Sister, która macha do Ciebie ręką – najwidoczniej chce Cię gdzieś zaprowadzić. Biegniesz za nią, wpadasz do szybu wentylacyjnego, pełzasz w ciemnościach, co rusz obijając się o metalowe ściany. I kiedy nagle kończy się pod Tobą grunt i bezwładnie spadasz w ciemność...





...budzi Cię delikatny kobiecy głos. Pierwsze, co zauważasz, to obecność wielu Little Sisters. Miejsce, w którym się znajdujesz, okazuje się być kryjówką Dr. Tenenbaum, jednego z pierwszych naukowców podwodnego miasta, twórcy tych istot.


Tenenbaum wyjaśnia Ci kim jesteś. Prawda jest szokująca – nazywasz się Jack... Ryan! Zabiłeś własnego ojca, kierowany ukrytym poleceniem wydawanym przez Fontaine'a.


Okazuje się, że zostałeś zaprojektowany tak, by nie sprzeciwiać się tym słowom. Ale jest sposób, by to odwrócić... Na drodze ku ostatecznemu celowi – pomszczeniu śmierci ojca – stoi tylko odwrócenie skutków dawnego eksperymentu.





W końcu nadszedł czas ostatecznej bitwy. Mimo że przystępujesz do niej w kombinezonie Big Daddiego, zwycięstwo nie będzie łatwym zadaniem. Fontaine bowiem jest prawdziwym magazynem ADAM, najpotężniejszą istotą w całym Rapture. Następuje wycieńczająca walka i gdy sytuacja wydaje się już beznadziejna, niespodziewanie pojawiają się Little Sister, które rzucają się na Fontaine - wbijając w niego igły swoich strzykawek, wyciągają z niego całą zgromadzoną w postaci ADAM energię.


To koniec. Fontaine zostaje pokonany. A Rapture pogrąża się w bezkrólewiu...



Co będzie dalej z Jackiem? Jak potoczą się losy podwodnej metropolii? Czy na dobre pogrąży się w upadku, czy powstanie ku świetności? Odpowiedzi na te, i wiele innych pytań, przyniesie kontynuacja gry. Nie wiem jak Wy, ale ja właśnie ruszam do sklepu po moją kopię! Recenzja wkrótce.

Źródło: własne

Komentarze (24)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper