AMD FSR 4 uruchomione na Radeon RX 6800 XT – lepsza jakość obrazu kosztem spadku wydajności

Po niedawnym wycieku kodu źródłowego AMD FSR 4, gracze zaczęli eksperymentować z uruchamianiem technologii na starszych kartach graficznych. Do tej pory udało się ją odpalić na GPU z serii Radeon RX 7000 (RDNA 3) oraz na GeForce’ach RTX 30, a teraz pojawiły się pierwsze testy na kartach opartych na architekturze RDNA 2, takich jak Radeon RX 6800 XT.
Na forum Chiphell użytkownikowi udało się wymusić działanie FSR 4 w grze Stellar Blade, która standardowo obsługuje FSR 3. Wykorzystano do tego zmodyfikowaną bibliotekę DLL i narzędzie OptiScaler. Obraz w trybie jakości prezentował się zauważalnie lepiej niż z wykorzystaniem FSR 3, ale ceną był (na szczęście niewielki) spadek wydajności.
- FSR 3 w trybie jakości: ok. 110 FPS
- FSR 4 w trybie jakości: ok. 100-107 FPS




Oznacza to stratę na poziomie 10–20% względem starszej wersji, choć przy tak wysokiej liczbie klatek różnica może być akceptowalna - szczególnie że zyskujemy zauważalnie lepsze skalowanie i ostrość obrazu.

Warto dodać, że spadki wydajności są tym większe, im starsza architektura GPU.
- RDNA 4 (RX 9000): 2–4% spadku, pełne wsparcie sprzętowe
- RDNA 3 (RX 7000): 7–10% spadku
- RDNA 2 (RX 6000): 10–20% spadku
Powodem jest brak obsługi instrukcji WMMA (Wavefront Matrix Multiply Accumulation) w RDNA 2. Starsze układy muszą korzystać z innych jednostek (np. DP4a lub Integer), co powoduje dodatkowe obciążenie i większy koszt wydajności.
Na razie AMD oficjalnie ogranicza FSR 4 do kart z serii Radeon RX 9000, ale wyciek źródeł sprawił, że starsze układy zyskują możliwość testowania technologii dzięki społeczności. Jeśli AMD zdecyduje się udostępnić oficjalne wsparcie dla RDNA 2 i RDNA 3, można oczekiwać lepszej optymalizacji i mniejszych strat FPS niż w przypadku obecnych, amatorsko modyfikowanych bibliotek.