SKLEP
Europa Universalis
76V

Europa Universalis

Europa Universalis
  • Producent: Paradox Development
  • Wydawca: Blackstar Interactive, Vision Park, Strategy First
  • Polski dystrybutor: Lemon Interactive
  • Wersja językowa: Polska Pełna
  • Premiery
  • Świat: 20.10.2000
  • Europa: 20.10.2000
  • Polska: 14.03.2001
  • Gatunek: Strategiczna
  • Liczba graczy: 1-8
  • Kontroler ruchu: Nie
  • Tryb 3D: Nie
  • Dystrybucja cyfrowa: Tak

Europa Universalis to strategia wyprodukowana przez Paradox Development Studio i wydana przez Blackstar Interactive 20 października 2000 roku na terenie Niemiec, a w późniejszym czasie w innych krajach przez m. in. Strategy First, Vision Park czy Koch Media. Na terenie Polski, dzięki Lemon Interactive, produkcja pojawiła się 14 marca 2001 roku.

Produkcja jest strategią przywodzącą na myśl tworzoną przez Target Games serię Svea Rike, która to w momencie wydania produkcji należała już do szwedzkiego Paradox. W tym przypadku deweloper zdecydował się na poszerzenie obszaru gry, starając się przy tym dochować wierności realiom historycznym - tak więc gracz będzie mógł wcielić się w przywódcę takich państw jak Polska, Wielka Brytania czy Prusy, a w trakcie gry będzie świadkiem opartych na prawdziwych wydarzeń. Przy okazji wykorzystał także pomysły nabytej serii w trakcie tworzenia gry. Mechanika rozgrywki opiera się na umiejętnym zarządzaniu dyplomacją, ekonomią oraz siłą militarną w sposób, który pozwoli stać się przywódcą najpotężniejszego państwa na świecie. Gracz może zapoznać się z tą mechaniką w rozgrywce dla pojedynczego gracza albo trybie wieloosobowym do 8 osób przy wykorzystaniu Internetu/sieci lokalnej.

W ramach kampanii opowiedziana jest historia osadzona w okresie od 1492 roku (odkrycia geograficznego) do 1792 roku (Wojny Napoleońskie). Zadaniem gracza w tym czasie jest stać się - wykorzystując do tego dostępne środki - stać się przywódcą najpotężniejszego państwa na świecie, czy to w określonym stopniu do upływu czasu gry czy w największym stopniu w momencie upłynięcia czasu gry.

Produkcja spotkała się z ciepłym odbiorem zyskując oceny na średnim poziomie 75-80 procent, a Computer Games Magazine nominował go w ramach konkursu na najlepszą strategię 2001 roku, który to finalnie przypadł Cywilizacji III. Gra sprzedała się na tyle dobrze, że seria w następnych latach była kontynuowana, a ponadto doczekała się licznych spin-offów, z których trzy przekształciły się potem w samodzielne serie.


Opis opracował: BZImienny

Podobne gry
Miesięcznik PSX Extreme