Piątkowa GROmada #475 - Stara Era, czyli kilka słów o HoMM Olden Era

BLOG O GRZE
85V
user-62289 main blog image
BZImienny | Dzisiaj, 01:37
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Motywem przewodnim dzisiejszej opowieści jest powrót mniej spodziewany niż Hiszpańska Inkwizycja. Nawet nie pod względem samego faktu istnienia, a jakości jak na demko. Przygotujmy więc krzesełka, bo to przyda się podczas opowieści o Olden Era.

Witam was w ramach kolejnego odcinka Piątkowej GROmady, gdzie tym razem opowiem wam o HoMM: Olden Era w wersji demonstracyjnej na Windowsa - deweloperem jest mające miejsce na Cyprze rosyjskie studio Unfrozen, a wydawcami Ubisoft oraz Hooded Horse. Produkcja jest przedstawicielem gatunku strategii turowych będących spin-offem zapomnianego Might & Magic. Gracz wybiera więc jedną z dostępnych frakcji i stara się podbić inne wrogie samemu zachowując stan posiadania. Sprawdźmy więc czy warto ograć dostępne demko.

Nota - Jest to wersja w ramach sprzed Wczesnego Dostępu, tak więc niestety błędy są w większej liczbie niż standardowo. Mi szczęśliwie zdarzały się głównie problemy z interfejsem, głównie bardziej śmieszkowe niż poważne, ale byli ludzie dla których przygoda kończyła się softlockiem czy blokadą gry. Czasem mając trudności z jej odpaleniem (w jednym przypadku próbując na karcie graficznej, która może dałaby radę z Heroes VI, ale i to nie jest pewne).

W ramach dostępnej na moment pisania bloga wersji demonstracyjnej mamy dostępne:

  • Samouczek, czyli wprowadzenie w formie "kampanii z jedną misją" z wprowadzeniem kilku mechanik.
  • Tryb pojedynku, gdzie tworzy się armię oraz bohatera, a następnie bije na arenie z innym przeciwnikiem
  • Klasyczna walka, czyli na jednej mapie jest w zależności od miejscówki 2-4 graczy
  • Powyższe, ale tylko z jednym bohaterem i bez dostępnej tawerny.
  • Wszystkie powyższe wyłącznie w trybie dla pojedynczego gracza.

Jeśli chodzi o dostępne dla gracza frakcje, to deweloper oddał w nasze ręce 4 (2 inne są w grze, ale najwyżej do zdobycia z siedlisk lub dyplomacji neutralnych istot)

  • Ludzi
  • Nieumarłych 
  • Loch
  • Nowość, czyli Schizm (tacy dziwni czarodzieje po wizycie u Obcych)

Co na ten moment działa w tym zakresie?

  • Poradnik - Szczerze, po tym jak jedna gra wprowadziła chyba najgorszy tutorial jaki widziałem w historii gracz ciężko nie docenić kogoś, kto autentycznie przyłożył się do tego elementu. Tworząc coś kompleksowego i tłumacząc rzeczy nawet tak by się wydawało oczywiste jak poddanie się czy handel. Idealne, aby w kontakt z marką weszli ludzie mniej z nią zaznajomieni. 
  • Tryb pojedynku/pojedynczego bohatera - Ciekawe urozmaicenia na potrzeby rozgrywki bez zbędnego kombinowania - i widzę potencjał na rozwinięcie w coś ciekawego.

Uczciwie, to sekcja kampanyjna nie ma tu zbyt wiele do zaoferowania, tak więc ciężko cokolwiek pochwalić.

Co wymaga korekty?

  • Wielkość map - Dobrze, że dodali mniejszą mapę na dwie osoby, bo w pierwotnym wariancie miałem wrażenie map za dużych na normalną rozgrywkę dla mnie. Rozmiar będący ekwiwalentem XL na 2 osoby to gruba pomyłka. Aż dziwne, że w miarę sensownie zlokalizowana M-ka czy L-ka z bardziej realną liczbą przeciwników nie była priorytetem, zamiast tego dali mapę tak nużącą, że można było przy niej autentycznie usnąć.
  • Generowanie map - Trochę szkoda, że demko zamiast ręcznie robionych map mamy generowane losowo... a tu zdarzają się niestety wpadki i takie konstrukcje, że łatwo byłoby stworzyć bardzo nieproporcjonalną armię (rekordzistą chyba było 5 siedlisk zbrojnych w odległości mniej niż 2 dni od startowej bazy). A nie muszę mówić, że przy pewnej frakcji anihiluje to jakikolwiek sensowny balans, dodatkowo mam wrażenie jakby mapki były małymi miejscówkami podzielonymi przez potężniejsze zgromadzenia przeciwników. Uczciwie mam nadzieję, że przed premierą w EA dostaniemy jakąś ręcznie zrobioną mapkę.
  • Miejscówki z łupem - Czy ja mam tylko wrażenie, że różnego typu miejscówek z łupami jest po prostu za dużo? Czasem tłocząc tyle, że ma się wrażenie jakby deweloper zagrywał się w Horn of the Abyss (wieża ze smokiem sprawiła, że miałem "deja-vu" z Czarną Wieżą).
  • Przypisanie zapisów stanu gry do wersji językowej - Czasem wykonanie zawodzi, czasem zawodzi wskutek błędów, ale jest kilka instancji gdzie sama idea już wywołuje lekkie zdziwienie. Tak więc drobna rada: Jeśli zasiądziecie do gry, to nie zmieniajcie wersji jęzkowej w trakcie, bo mogą dziać się rzeczy.

HoMM to przedstawiciel strategii turowych podzielony na fazę eksploracyjną oraz bitewną - w eksploracyjnej zwiedza się mapkę, zbiera zasoby oraz zdobywa siedliska celem zgromadzenia jak największej armii i pokonania przeciwnika. Nowością w tej sekcji jest allternatywna ścieżka rozwoju dotycząca nie określonego bohatera, a całego królestwa - każda tura to doświadczenie, a po zebraniu odpowiedniej ilości dostaje się punkt który następnie można wydać w drzewku rozwoju. A tam albo premie wynikające z określonej rasy albo benefit do przyrostu populacji (skrajnie takżem możliwosć dodatku w formie złota, drewna i rudy, ale ten brałem raczej jako ostateczność).

Innym rozwojem jest także ten związany z bohaterem, gdzie po zdobyciu doświadczenia może on awansować na wyższy poziom witając gracza z rozwojem będący trochę rozwinięciem tego z Heroes V - bo poza główną zdolnością dostaje on także podumiejętność do tej zdolności (np. Dowodzenie ma podumiejętność obniżającą morale przeciwnika).

No i jest jeszcze faza bitewna, gdzie najpierw gracz rozmieszcza swoje jednostki w określonym rejonie, a następnie stara się tak atakować/bronić swoimi jednostkami, by pobić przeciwnika bez większych strat w swoich. Ew. Jeśli jest w zamku to po prostu się broni i strzela w przeciwnika kanonadą taką, że 2 miesiące budowania armii można zaprzepaścić w walce trwającej 2-3 minuty

Co na ten moment działa?

  • Nowe mechaniki - Egzekucja pomysłu może i nie do końca dobra przez błędy o jakich wspominała społeczność, tak sama idea zrobienia czegoś nowego bez przekombinowania zasługuje na pochwałę. I nie wiem jak inni, ale ja kupuję koncepcję chociażby nowej/starej gildi magów czy "dodatkowego rozwoju" i z ciekawością będę czekać na nowe mechaniki w tym zakresie.
  • Ale i powrót do kilku starych rozwiązań - Nowe mechaniki nowymi mechanikami, ale cieszy powrót do niektórych "jednorazowych" rozwiązań jak alternatywna ścieżka ulepszenia jednostki z Heroes V: Dzikie Hordy.
  • Nowa frakcja - Jedna z nowszych frakcji nie jest dostępna jako grywalna, niemniej jej przedstawiciele będący dziwną hybrydą Inferno i Cytadeli z HEroes III wyglądają bardziej niż ciekawie. Zobaczymy, jak będzie wyglądała gdy stanie się dostępna.
  • Nowe spojrzenie na stare jednostki - Może i egzekucja pomysłu czasem osobliwa (anioły), tak dobrze oceniam próbę spojrzenia na stare jednostki z nowej perspektywy. Bo trochę męczy mnie powielanie starych schematów bez dania czegoś nowego.

Co wymaga korekty?

  • Balans - Trochę powiązane z następnym punktem, ale widać że ten element wymaga naprawy zwłaszcza w kontekście tego co następne. ALe ciężko tu nie wspomnieć o absolutnie chyba największym masakratorze czegokolwiek, czyli wieżyczkach - w poprzednich częściach był to bardziej dodatek niż coś bazowego. Tutaj natomiast wieże to narzędzie absolutnej anihilacji, zdolne do zniszczenia armi nawet 5-krotnie większej. A zważając na to, że Mury na najwyższym poziomie są stosunkowo łatwe do konstrukcji daje dość łatwe narzędzie obrony przed przeciwnikami. Aż zastanawiające jest, czy przywrócenie poziomu miasta z Heroes V nie byłoby dobrym pomysłem.
  • Jednostki - Jeśli widzi się coś pokroju zbrojnych czy sokolników co niemal zmiata z planszy to wiesz, że masz do czynienia z grą gdzie można łatwo zaburzyć balans rozgrywki.
  • Pył alchemiczny - Czy tylko ja mam wrażenie, że zaburza to lekko rozbudowę w późniejszej fazie gry ze względu na dostępność? Przez co czasem kończy się grę bez jednostki najwyższego poziomu, tak więc uczciwie mam nadzieję na większą dostępność tego materiału bez ryzyka na zepsucie w drugą stronę.
  • Wizualizacja zarządzania kopalnią - Flaga umieszczona na uboczu to trochę dziwny pomysł na projekt, bo gdy generacja zasłoni obszar to nie trudno o lekkie zakłopotanie i pytanie "Czy to do kogoś należy?" albo "Czy ja to już przejąłem?". Aż dziwne, że flaga nie jest na samym szczycie, co jakoś dawało radę w Heroesach bardziej rozbudowanych wizualnie.
  • Brak ucieczki - W sumie dziwny pomysł, ale SI w obecnej wersji nie ucieka nawet w sytuacji gdy przegrało. I mam nadzieję, że to zmienią po wygląda to słabo.

Chyba największy punkt dyskusyjny we wczesnej fazie dotyczył właśnie tego elementu, czyli grafiki - nawet nie pod względem ogólnej jakości, a wizji artystycznej dla części przypominającej gierkę mobilną czy coś, co ogrywa się za 15$ (cena raczej nierealna dla Olden Era). Niezależnie od tego, mamy do czynienia z fantasy, czyli różne magiczne wróżki.

Co działa dobrze?

  • Muzyka - Jeśli motyw z menu jest tak dobry, że masz vibe wspomnień i musisz iść dalej, by się nie wzruszyć to wiesz, że masz do czynienia z małym dziełem sztuki. I tak jest ogólnie z całym udźwiękoweniem, które daje radę - i jak tak będzie wyglądała wersja finalna to daję okejkę i szansę na wybicie się po dwóch raczej chłodno przyjętych odsłonach i mobilnym spin-offie (a próbę połączenia marki z NFT potraktujmy jako koszmar, który się nie wydarzył).
  • Grafika - Może lekko na upór, ale dla mnie gra ta nie wygląda szczególnie źle, widać kolejna instancja "Na zrzutach ekranu gorzej niż na żywo"

Co można by poprawić? Szczerze to na ten moment niech zostawią - może niech dopracują rozgrywkę, a potem zajmują się czymś tak delikatnym jak warstwa wizualna. Bo mam wrażenie, że krok w złą stronę sprawi, że wrażenie mobilkowości stanie się faktem. 

 

I to by było na tyle, jeśli chodzi o Olden Era - powrót niespodziewany, ale bardzo udany i szczerze będę śledził jak gra wypadnie w przyszłosci, ponieważ tutaj jest szansa na porządną i cenioną nową odsłonę serii od czasu Heroes V (o ironio z tego samego kraju, choć to chyba bardziej zbieżność niż zamierzone działanie).  

Ankieta

Przypominajka co do ankiety.

  • Ankiety związane z grami pozostaną bez zmian.
  • Ankiety związane z tematami historycznymi ulegają zmianie, bo teraz to WY proponujecie takie tematy, a następnie ja wybiorę do omówienia biorąc pod uwagę to, czy był (jak nie jesteście pewni, prywatna wiadomość i rozwiążę wątpliwości) oraz jego popularność wśród innych.

Cała reszta bez zmian, czyli ankieta trwa tydzień.

Wyniki poprzedniej ankiety:

Mój wybór pada na Vagrant Story :)

  • Opcja 1. GROmadierowy ranking, czyli kilka słów o rankingu bossów w Elden Ring: NIghtreign

A czemu nie ranking bossów. Trochę narzekania, trochę zachwytów.

  • Opcja 2.  Sekiro FPP, czyli demko Valor Mortis

Było dziwne dobrze działające kombo, to czemu nie inne dziwnie dobrze działające kombo.

Oceń bloga:
14

Komentarze (29)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper