Legendy Zeldy – czym są i czy się łączą?

BLOG
757V
Legendy Zeldy – czym są i czy się łączą?
Gracz23 | 28.04.2022, 22:28
Poniżej znajduje się treść dodana przez czytelnika PPE.pl w formie bloga.

Jedna z czołowych serii Nintendo oraz ta, która już trzykrotnie rewolucjonizowała przygodowe gry akcji, przeszła dość istotne zmiany. Nie są to zmiany dotyczące wyłącznie konstrukcji świata, ale też warstwy fabularnej. Japońska korporacja, wydając BotW, posprzątała linię czasową Legend Zeldy. Ciekawostką jest też to, że do 2011 roku (i ukazania się księgi pt. Historia Hyrule, związanej z dwudziestopięcioleciem serii oraz wydaniem The Legend of Zelda: Skyward Sword), seria nie miała oficjalnego „timeline”, któremu przyjrzymy się dziś.

Czym są Legendy Zeldy?

Jak sama nazwa wskazuje, mamy do czynienia z opowieściami gatunku fantastyki, inspirowanymi motywami religijnymi lub historycznymi – leczy w tym przypadku, motywami pochodzącymi ze świata Hyrule. Każda z tych Legend może być samodzielna, a osoba, której jest opowiadana (przez Nintendo, za pośrednictwem gier z serii), nie musi znać pozostałych.

Co łączy wszystkie Legendy?

Do 2011 roku gracze sami doszukiwali się powiązań pomiędzy tymi grami. Jak już pisałem, wraz z wydaniem oficjalnej historii królestwa Hyrule sporo się zmieniło, natomiast bez względu na to, po którą część serii sięgnie odbiorca, pewne są 4 elementy:

- Hyrule oraz Triforce – Legendy Zeldy mają swój początek wraz z trzema złotymi Boginiami (Bogini mocy – Din; Bogini mądrości – Nayru; Bogini odwagi – Farore). Din uformowała lądy, Nayru utworzyła prawa, które rządziły światem, Farore powołała życie, które miało przestrzegać i podtrzymywać tych praw; po czym powróciły w niebiosa, a w miejscu, w którym opuściły świat Hyrule, pozostał złoty obiekt uformowany z trzech trójkątów. Ten obiekt, zwany Triforce, stał się symbolem opieki Bogiń nad światem (każdy z trójkątów odpowiada jednej złotej Bogini i jej „mocy”) oraz spoczywa w uświęconym królestwie (Sacred Realm). Trzy boginie opuszczając ten świat, powierzył go w opiece Bogini Hylii (Goddess Hylia). Poniżej fragment Ocarina of Time przedstawiający te wydarzenia

- Zelda -  wg większości Legend księżniczka, lecz bez względu na pochodzenie, jest reinkarnacją Bogini Hylia, więc w każdej z opowieści to na jej barkach spoczywa odpowiedzialność ochrony królestwa oraz Triforce.

- Link –  reinkarnacja/następca bohatera wybranego przez boginię Hylię, którego celem była obrona jej, królestwa oraz Triforce.

Te cztery elementy (Triforce czasami jako symbol, a nie fizyczny obiekt), stanowią bazę dla każdej Legendy Zeldy, natomiast to, w jakich czasach toczy się dana Legenda, co jest w niej przeciwnością losu i co spotyka główne podmioty to już kwestie rozłączne i zależne od opowiadających daną Legendę. Warto zaznaczyć, że historia Hyrule, Bogiń oraz obrońców była prezentowana stopniowo, niechronologicznie w poszczególnych częściach i dopiero księga Historii Hyrule to poukładała na osiach czasu.

Czy poszczególne Legendy łączą się?

Dzięki wspominanej już księdze wiemy w jakiej kolejności należałoby datować wydarzenia będące bazą dla poszczególnych Legend oraz co doprowadziło do pewnych rozbieżności w kolejnych wersjach opowieści o Zeldzie i Linku. Czyli znamy timeline :)

źródło: https://zelda.fandom.com/wiki/Zelda_Timeline

Do tego wszystkiego należy dorzucić Breath of The Wild, które dzieje się 10000 lat po tych wszystkich wydarzeniach i czyści timiline. Ludzie przekazujący historię nie pamiętają już, czy bohater został pokonany czy też odniósł zwycięstwo. Dlatego jest to swojego rodzaju zjednoczenie trzech osi czasu. Ponadto przez te 10000 lat dużo się zmieniło i nawet sam Triforce nie jest bezpośrednio wspominany (a widnieje jedynie jako symbol na wielu elementach gry). Jest to swojego rodzaju nowe otwarcie dla serii (gdyby gry były bardziej ze sobą powiązane, pisalibyśmy o reboocie serii), tym ciekawsze, że zapowiedziano „sequel” – czyli bezpośrednią kontynuację.

Jak widzicie na powyższej grafice pochodzącej z księgi Historia Hyrule, wcześniej mieliśmy następujący rodzaje powiązań:

- Legendy Zeldy (wszystkie gry), które łączyły 4 wspomniane elementy.

- Oś czasu, gdzie gry były powiązane z daną interpretacja wydarzeń z Ocarina of Time oraz wydarzeniami tuż po tym (trzy główne osi czasu). Gry na tej samej osi były częściowo świadome wydarzeń poprzedniczek, ale nie mogły być związane z Legendami innych osi (chociaż i tu było kilka wpadek).

- Era – Legendy przedstawiające wydarzenia następujące po sobie w niewielkich odstępach czasowych – często opowiadające historie tych samych bohaterów. Najbliższe bezpośredniej kontynuacji – w pełni świadome wydarzeń poprzedniczki - ale nią nie były (bohater mógł być tą samą wersją, co w poprzedniej Legendzie, ale wydarzenia nie łączyły się tworząc całość – Legendy mogły być nadal prezentowane samodzielnie). Przykładami są tu: Ocarina of Time wraz z Majora’s Mask; czy The Wind Waker oraz Phantom Hourglass.

Ponadto mamy dwa przypadki następowania pod względem nazwy:

1. The Legend of Zelda (NES 1986) oraz Zelda II: The Adventure of Link (NES 1987) - te gry współdzielą świat, historię i mamy faktycznie bezpośrednią kontynuację.

2. A Link to the Past (Triforce of the Gods w Japonii) oraz A Link Between Worlds (przed premierą A Link to the Past 2, co zostało utrzymane choćby w Japonii - Triforce of the Gods II) – te gry współdzielą światy, sporą część postaci, lecz przedstawiają różne historie. Pod tym względem ktoś mógłby nazwać A Link Between Worlds remakiem z poprawioną mechaniką, grafiką oraz odświeżoną historią.

Ciekawostką może być początkowy brak spójności nazewnictwa. W Japonii pierwsze dwie części nosiły nazwę: „The Hyrule Fantasy: The Legend of Zelda…” (na niektórych opakowaniach nawet samo „The Hyrule Fantasy") i dopiero ewentualny podtytuł. Zostało to zmienione z powodu zbyt długiej nazwy oraz ew. powiązań z serią wydaną pod koniec 1987 roku przez Square, która stała się wielkim hitem -  Final Fantasy. W Stanach druga część nie miała członu „The Legend of” w nazwie – było, po prostu, Zelda II: The Adventure of Link.

Problematyczna wydaje się tu druga część, po latach mocno odstająca koncepcyjnie od pozostałych – jest jedyną grą z serii, o której główni autorzy mówią, że coś by w niej zmienili.

Konkretniejsze opisy wydarzeń możecie poznać już z samych Legend, ksiąg (Hyrule Hstoria oraz  BotW: Master Works) lub, jeżeli nie boicie się spojlerów, filmików " target="_blank" rel="noopener">zestawiających całą historię na YT.

Tyle słowem "wstępu", gdyż planuję mini cykl o Legendach Zeldy. Na zakończenie polecam znakomity tekst z ppe o początkach serii:

https://www.ppe.pl/publicystyka/202618/Historia-gier-Nintendo-The-Legend-of-Zelda.html

Z tym, że jeżeli chcecie go przeczytać, musicie skopiować adres ręcznie lub usunąć "blog" z adresu przekerowania, gdyż na blogach dalej .../blog/... we wszystkich adresach jest wrzucane.

Oceń bloga:
21

Komentarze (6)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper