Blog użytkownika wojtekmarchewka

wojtekmarchewka

wojtekmarchewka wojtekmarchewka 16.01.2018, 23:15
Konsole i Gry mojego dzieciństwa
636V

Konsole i Gry mojego dzieciństwa

O to krótka historia „moich” konsol i gier. Tytuł bloga brzmi „Konsole i gry mojego dzieciństwa”, ale jak w tym przypadku wiedzieć, kiedy skończyło się owe dzieciństwo, przecież nadal posiadam konsole i gram w „GRY". Już nie bawię się w chowanego, nie skacze na gumie, i nie gram w podchody, jak opisałem to w poprzednim blogu. Skupię się tu do mojego 18 roku życia, czyli wieku, w którym mogłem już starć się o dowód osobisty :)

Lata 80'

Prawdopodobnie moją pierwszą grą mając 4-latka, była...... pozytywka. Nie byle jaka, bo przypominała kokpit samochodu, gdzie skręcało się plastikowym samochodzikiem z zapętloną melodią, i niekończąca się. Nigdzie nie mogę znaleźć zdjęcia dla zobrazowania Wam, ale za przykład niech posłuży to zdjęcie, tyle że to tak jakby porównać PSX-a i NES-a (moja gierka). 

Rodzice, widząc że mam smykałkę do wyścigów postanowili mi zakupić własny model samochodu, do Street Racingu :D

By rok 1987, pamiętam to jako szczęśliwy, a zarazem tragiczny rok. Szczęśliwy, ponieważ nasz kraj i miasto Lublin (do dziś tu i tu żyję :D) odwiedził Jan Paweł II, wszyscy się cieszyli ja także, w tymże roku, przyjechał wujek z zagranicy (nie pamiętam skąd) przywiózł Atari konsole 2600

 

Powiedział Wojtuś, wiem jak bardzo cię ciągnie do gier, i nowości technologicznych, zobacz co mam. Moje oczy zaświeciły się tak, że tylko dzisiejszy HDR mógł oddać ich blask, natychmiast podłączyłem konsole pod TV, wszystko miałem w jednym paluszku, ponieważ sąsiadom i rodzinie stroiłem telewizory :). Ogarnął mnie szał szczęścia, tyle wspaniałych gier

Pitfal Activision (1982)

Gra wydana przez Activision na Atari 2600 w 1982 roku. Jest to druga najlepiej sprzedająca się gra stworzona dla Atari 2600 (po Pac-Man), z ponad 4 milionami sprzedanych egzemplarzy.

River Raid Activision (1982)

River Raid to gra wideo  zaprojektowana i opracowana przez Carol Shaw (prawdopodobnie pierwsza kobieta w branży gier video), wydana przez Activision w 1982 roku na konsolę  Atari 2600. Activision później przeniosłoy tytuł na konsole  Atari 5200, ColecoVision i Intellivision, a także do Commodore 64, IBM PCjr, MSX, ZX Spectrum i 8-bitowych komputerów domowych Atari. Activision opublikowało River Raid II w 1988 roku.

Superman Atari, Inc. (1978)

Superman to gra opublikowana przez Atari, Inc w 1979 roku.
Gracz  przejmuje kontrolę nad postacią DC Comics Supermana, który musi naprawić most zniszczony przez Lexa Luthora, złapać Luthora i jego kryminalnych podwładnych, wejść do budki telefonicznej, aby przebrać się i stać sie  z powrotem do Clarkiem Kentem, a następnie powrócić do Daily Planet w jak najkrótszym czasie Ilość czasu.

Spider-Man Parker Brothers (1982)

Spider-Man to gra wideo akcji wydana w 1982 roku przez Parker Brothers dla Atari 2600. Była to pierwsza gra wideo z udziałem Spider-Mana, a także pierwszą grą opartą na Marvel Comics.

 

Ach te wspaniałe gry, rewelacyjna grafika, super fabuła :P. Spytacie, dlaczego tak mało, okazało się, że konsola nie jest dla mnie, a dla mojego kuzyna, który w tym roku miał komunie, więc z konsolą spędziłem tyle czasu, ile zajęło mojemu Wujkowi i tacie wypicie 0,7 „Czystej". Wujek chciał po prostu sprawdzić, czy wszystko z prezentem jest OK, wyobraźcie sobie, jak się czułem, gdy go pakowałem z powrotem i jak wychodził z mojego domu :(

No nic jest rok 1989, przyszedł czas mojej komunii, i prezentów tylko dla mnie :D, nie miałem wygórowanych oczekiwań, chciałem to, co było na każdym bazarze i można było zabrać gdziekolwiek, aby się pochwalić w szkole kolegom i koleżankom. A była to gierka firmy Elektronika czyli „Ruskie Jajeczka".

Moja prywatna kolekcja

Nu Pogodi (Ruskie jajeczka)

Gra z postaciami bazującymi na słynnej kreskówce, wydawanej od 1968r, w związku radzieckim. Wydawane przez radziecką firmę Elektronika.

Game & Watch

Słynna ośmiorniczka wydana w roku 1981. Gra polegała na dotarciu płetwonurkiem do skarbu, omijając macki tytułowej ośmiornicy

O tej drugiej nie miałem prawa słyszeć, do tej pierwszej śliniłem się, jak szczerbaty na suchary. Już wtedy była moda na pytania, a co chcesz dostać na komunie. Skorzystałem z okazji i odpowiedziałem wujkowi i cioci (od rodziny mamy) CHCĘ DOSTAĆ „RUSKIE JAJECZKA". Odpowiedź była dobrze Wojtusiu i przyszedł ten dzień, tak ten dzień! Nie przyjęcia Chrystusa do serca, a przyjęcie góry prezentów i pieniążków, które oczywiście wedle tradycji, trzeba było po wszystkim „pożyczyć" rodzicom. Po ceremonii kościelnej gdzie chyba najgłośniej śpiewałem "Oto jest dzień, który dał nam Pan" zacząłem przyjmować gości, oczekując na tych najważniejszych, pojawili się, a ja myślałem, że posikam się ze szczęścia. Gdy nagle przyszło mi usłyszeć „przepraszamy Wojtusiu, ale nigdzie nie mogliśmy znaleźć dla ciebie, tej gry co chciałeś” w tym czasie inne prezenty mnie nie bawiły, przysmaki zrobione przez mamę przestały smakować, inne dzieci mnie denerwowały, że się cieszą..... prawie runął mój świat. Pech jeszcze miał mnie nie opuścić, o czym miałem przekonać się już nie długo. 

Lata 90'

Dochodzimy do najlepszych lat mojego dzieciństwa, i gier z którymi miałem do czynienia tylko u kolegów. Wiele czasu spędziłem wspólnie z kolegą z bloku, na grze 

North & South Infogrames (1989)9) (1989) 

Północ & Południe, to połączenie strategii i gry akcji, wydana w 1989 roku dla Commodore Amiga i Atari ST i przeniesiona później na NES, Amstrad CPC, MSX, DOS i ZX Spectrum. Została opracowany i opublikowany przez Infogrames.

Scorched Earth Wendell Hicken (1991)

To popularna gra wideo, która jest podgatunkiem gry strategicznej. Gra została opracowana w erze DOS, pierwotnie napisanej przez Wendella Hickena ,w której czołgi toczą bitwy turowe, na  dwuwymiarowym terenie, przy czym każdy gracz dostosowuje kąt i moc swojej wieży czołgu przed każdy strzał. Grę śmiało można zakfalikwikować jako pierwsze "Wormsy"


Następnie czas umilała mi Konsola Pegasus, niestety wersja mocno limitowana, bo dostępna tylko u kolegi z klasy. Tej maszynki nie trzeba Wam przedstawiać i doskonale znacie jej historie. Graliśmy głównie w dwie 2 gry „Super Mario” i „Contra". Żeby pójść do kolegi, wymyślałem że lekcje zaczynają się wcześniej, lub kończą później :). Nie trwało to jednak długo, ponieważ mimo mojej wzmożonej nauki, nie było widać postępów, ba nawet te dodatkowe zajęcia przynosiły odwrotny skutek nauczania, i gdy rodzice się zorientowali, dostałem szlaban na te „dodatkowe korepetycje". Smutek nie trwał długo ok roku 92' na moim osiedlu powstała jedna z dwóch wypożyczalni gier i konsol, rok później wypożyczyłem jakieś czarne pudełko z napisem Sega, dopiero później wiedziałem, że to była Sega Mega Drive II.

 

 

 

Odpalenie pierwszej gry, na tej konsoli było dla mnie szokiem, jeszcze nigdy wcześniej nie widziałem takiej grafiki, rozbudowania, dźwięku i miodności, a tą grą był oczywiście 

Sonic The Hedgehog Sega (1991)

To jest (był Król Segi) Wtedy nikt nie był tak dobry i szybki jak on, do dziś najszybszy, ale czy najlepszy? Gra jest pierwszą odsłoną serii Sonic the Hedgehog. Fabuła gry skupia się na wysiłkach Sonica mających na celu powstrzymanie planów dr. Robotnika dotyczących dominacji nad światem, uwolnienia zwierząt Dr Robotnika uwięzionych i zebrania sześciu magicznych szmaragdów znanych jako Szmaragdy Chaosu.

Wypożyczalnia dała mi masę innych wspaniałych gier jak:

NBA JAM Midway Games (1993)

NBA Jam to gra arkadowa do koszykówki opublikowana i opracowana przez Midway w 1993 roku. Czy w jakieś innej grze były takie wsady i towarzyszące im komentarze?

Mortal Kombat Midway Games (1993)

Tę grę najpierw poznałem na automatach. To arkadowa gra walki stworzona i wydana przez Midway Games w 1992 roku jako pierwszy tytuł z serii Mortal Kombat. Został następnie wydany przez Acclaim Entertainment na prawie każdą platformę gier wideo w tamtych czasach. Gra wprowadziła wiele kluczowych aspektów serii Mortal Kombat, w tym unikalny pięcio-przyciskowy schemat sterowania i krwawe wykończa, zwane "FATALITY". Dopiero po latach dowiedziałem się że to była jedyna słuszna wersja na konsole, z krwią i Fatality

Tych gier było całe mnóstwo, niestety nie wszystkie pamiętam, ale za to pamiętam, że przez to rodzice zaczęli bankrutować, a butelki po ptysiu, piwie i winie z dług szyjką, nie wystarczały na wypożyczenie. Więc zacząłem drążyć coraz większą dziurę i prosić rodziców o własną konsolę, przedstawiam im same plusy: Raz zapłacą i z głowy, nie będę się szlajał po kolegach, przyłożę się do nauki, znajdę gry edukacyjne (były takie :D ?). UDAŁO się !, jedziemy po MOJĄ pierwszą konsolę, po moją Sege. Pojechaliśmy na targ, chodzimy, szukamy najlepszej okazji, znajdujemy, chce aby 1,5mln złotych, dzisiejsze 150zł, och, jaki ja bylem szczęśliwy. Zaraz po przyjedzie do domu, rozpakowałem sprzęt, ale nie zacząłem grać, pobiegłem do wypożyczalni wypożyczyć samą grę, pan by zdumiony, bo zawsze brałem konsolę z grą. Odpowiedziałem z dumą w głosie, że tatuś kupił mi własną konsolę, zabrałem grę i wybiegłem. Pamiętacie, wspominałem Wam o tym, że los ze mnie jeszcze zakpi, tak to był właśnie ten moment, gdy chciałem włożyć wypożyczony kartridż do SMD, ale on coś mi nie pasował, nieświadomy problemu, poszedłem z moją pierwszą konsolą do wypożyczalni, że coś jest nie tak, jego plastikowe szajs kartridże nie pasują do mojej konsoli. On patrzy, na to co ja mam w ręku i z politowaniem mówi „synku to nie jest konsola Sega, to jest podróbka Pegasusa (nawet nie NES-a? o której nadal nie miałem pojęcia), do niego pasują tylko jedne kartridże. Wróciłem do domu jakiś taki zbity, mówię swoim żywicielom „moi drodzy nie jest to to, co chciałem, ale dziękuję Wam i za to” W końcu miałem swojego własnego Pegasusa (a raczej jego podróbę), która wyglądała tak.

No czy nie jest podobna do Segi Mega Dive?

Napiszcie mi w komentarzach czy byłem tak mało doświadczony głupi, czy oni tacy sprytni. Dziś wiem o "Polystation" i innym tworom, wtedy miałem małą wiedzę a moi rodzice żadnej.Napiszcie mi w komentarzach czy byłem tak mało doświadczony głupi, czy oni tacy sprytni. Dziś wiem o "Polystation" i innym tworom, wtedy miałem małą wiedzę a moi rodzice żadnej
Po pierwszym szoku, przyszedł czas na zabawę, miałem własną "Contre" "Mario" oraz Jarosła.... oj "Kaczki". W tym momencie trzeba by zrobić TOP 10 gier na platformę "Terminator" ale znacie moją opinię. Topka jest taką jaką che ich autor i zaraz w komentarzach byłoby, dlaczego nie ma tego, czy tego. Dlatego ja nie zrobię takowej, ale.... napiszę jakie gry zostały mi w pamięci, pomijając te najbardziej oczywiste kolejność przypadkowa.

Goal 3 Technōs Japan Corporation (1993)

Jedna z gier seri Kunio-Kun, W tym wypadku jest to "symulator" piłki nożnej, bardzo nie typową, bo z super strzałami jeszcze bardziej zwariowanymi niż w Tsubasie (piłka ryba). Kałuża spowalniała ruchy, gdy była burza, mogła porazić  zawodnika, ten mógł oddać elektryzujący strzał.

Captain Tsubasa Vol. II: Super Striker Tecmo 1990

Znany jako Tsubasa Ozora z anime wyświetlanym na kanale Polonia 1, gra wymagała znajomości języka japońskiego :P. Żartuje, komend trzeba było się wyuczyć na pamięć, i rozpoznawać alfabet, który był potrzebny do wpisania kodów, które służyły jako sejwy. Ciekawostką jest fakt że na większości kartridży gra nazywała się Goal 5

Złota Piątka  1994 

 Czy ktoś jej nie zna? 5 świetnych gier Codemasters

Chip 'n Dale: Rescue Rangers  Capcom (1990)

Świetna platformówka, gdzie nawet sobą można było rzucać. Oparta na popularnej u nas animacji, idealna gra jako multi oraz singiel

Blades of Steel Konami (1988)

Blades of Steel, później wydany w Japonii jako Konamic Ice Hockey, to gra wideo hokeja na lodzie wydana przez Konami dla  salonów gier w 1987 roku i przeniesiona na Nes-a w 1988 roku. Wszystkie zespoły są fikcyjne, ale oparte z prawdziwych miast kanadyjskich i amerykańskich. Gra znana jest z szybkiej akcji, a szczególnie walk przy spornych sytuacjach, która była pokazywana z innego, bardziej szczegółowego ujęcia .

Samurai Pizza Cat Tecmo (1991)

Gra z 1991r. wydana na podstawie komiksu i anime pod tytuem Kyatto Ninden Teyandee. Wcielamy się w rolę trzech głównych kotów i członków otasuke (Rescue Team), z których można się w każdej chwili włączyć i mieć własne specjalne umiejętności

 

W mojej historii nie mogło zabraknąć automatów Arcade, które dawały to co nie osiągalne było w domu. Pozwalało także na nawiązywaniu znajomości, z innymi podobnymi do siebie maniaków. Cwaniaczków i złodziei także tam nie brakowało.

I odwiedzin tychże przybytków rozkoszy, znałem chyba wszystkie, miejsca z grami w Lublinie, a w miarę czasu znali mnie prawie wszyscy pracownicy tych miejsc. Największym (a także najdroższym) takim miejscem było dawne kino „Kosmos”

Wiele automatów było w specjalnym budach, przypominających kokpit samochodu, samolotu czy czołgu, lub miało inny typ sterowania, niż gałki i przyciski.

W takich miejscach obowiązywała waluta wymienna. ciężko uzbierane pieniądze wymienialiśmy na żetony, w zależności od salonu, żetony mogły się różnić. Mieć 3 wycięcia, lub falowane, żeby przypadkiem nie kupić gdzieś taniej, a grać na droższych maszynach 

Najwięcej czasu spędzałem w mniejszych „spelunach” i wozach Drzymały to tam poznałem najlepszą do dziś grę automatową.


Cadillacs and Dinosaurs Capcom (1993)

Świetna bijatyka w którą do dziś gram na emulatorze. Gra jest oparta na komiksie, który również stał się serią animowaną.

Oraz inne perełki 


Punisher Capcom (1993)

Kolejna świetna gra akcji, w której równie dużo bijemy co i strzelamy. Istnieje port na Sege Genesis, fajna gra, ale bardzo mało klasycznego, zręcznościowego gameplayu z oryginału.

Knights of the Round Capcom (1994)

Wcielamy się w  legendarne postacie, takie jak Lancelot, Perceval i sam Artur. Postaci tutaj mogą awansować, jak w RPG co faktycznie zmienia ich wygląd. Istnieje także doskonały port na  Super Nintendo. 

Metamorphic  Force Konami (1993)

Jedna z niewielu beat ’em ups Konami, które mają oryginalne IP. Pomysł jest podobny do Altered Beast, wydanej przez Segę w 1988r. Grasz jako para postaci, które przez ograniczony czas mogą przekształcać się w potężną formę zwierzęcą.

Na PKP także były automaty i tam poznałem pierwszego

Tekkena Namco (1994)

Tekken to jedna z najwcześniejszych serii gier walki 3D, z pierwszą grą stosującą wiele koncepcji znalezionych w Virtua Fighter wydanej przez Sege.

 

To było niezapomniane przeżyci i tam wydawałem majątek, szlifując swoje umiejętności, oglądając godzinami jak inni grają, a później oferując swoją pomoc w przejściu gry :).

Mamy rok ok 1997 dwa lata po premierze  konsoli Playstation, o której ja i tak nic nie wiem ( pierwszy raz zobaczyłem ją1999 roku). Bardziej dojrzewam jako świadomy gracz, potrafiłem zbierać na gry czy konsole, pierwszym takim moim zakupem był

GameBoy Nintenddo (1989)

Przenośna konsola (handheld) wydana  początkowo w 1989 roku. Był to pierwszy dedykowany 8-bitowy przenośny system firmy wykorzystujący wymienne wkłady do odtwarzania wielu różnych tytułów. Wyposażono go w 4-calowy ekran LCD o przekątnej 2,6 cala, dźwięk stereo przez słuchawki i wymienne kartridże. Nie przeszkadzało  mi że grafika zaliczyła krok wstecz, a wręcz przeciwnie gry cieszyły bardzo, samym tym że byłem uwolniony od ekranu, który był tylko jeden, a oglądać chcieli wszyscy

Nie pamiętam okoliczności jej nabycia. Spędziłem dziesiątki godzin na sadzeniu kartofelków i innych plonów w 

Harvest Moon Victor Interactive Software (1997)

Zmarły dziadek gracza odwiedza ich jako ducha i prosi, by przejęli jego farmę. Zachęca ich, by zastąpili go ranczo, stwierdzając, że pod koniec każdej zimy sprawdzi gracza, aby określić jego postępy. Gra na kilkadziesiąt godzin, ucząca cierpliwości i zachęcająca do dalszego planowania.

Rozwoziłem wiele gazet, oraz wiele okien wybiłem :D w

Papper Boy (1990)

 

Uciekamy przed psem, samochodem i wściekłym właścicielem posesji, któremu wybiliśmy okno, bo nie trafiliśmy gazetą.

Byłem złym alter ego Mario czyli Wario w grze

Wario Land: Super Mario Land 3 Nintendo (1994)

Pamiętam że ta gra zaskoczyła mnie szczegółowością grafiki jak na 8bit, oraz tym że była rozbudowana. Wario Land oferuje rozgrywkę znacznie różniącą się od poprzednich dwóch gier z serii Super Mario Land. Gra toczy się na trasie przez kilka obszarów tematycznych, podzielonych na kilka pól zakończonych walką z bossem. Wario może wskakiwać lub uderzać we wrogów, aby ich przewrócić. W ten sposób ogłuszeni wrogowie mogą zostać poderwani i rzuceni na innych wrogów. W swojej rozwiniętej postaci Wario może również wykonać ładunek na ramię, który służy do atakowania wrogów, przebijania się przez klocki i otwierania ukrytych skrzyń ze skarbów.

Zbliżamy się do końca moich zwierzeń, i ostatniej konsoli przed 18 rokiem życia. Była to także konsola przenośna, miała kolorowy wyświetlacz, podświetlenie ekranu, wspaniałą 16 bitową grafikę, pożerała baterie, ale pozwalała grać po kołderką, mowa o... 

Sega Game Gear (1990)

Wspaniała konsola, niedoceniona  za życia i jednak za duża na miano przenośnej, miała zagrozić Nintedno GB, jak wiecie nie udało się tego osiągnąć. Problemem okazało się wadliwe ekrany (paski) oraz szybkie (bardzo szybkie) rozładowanie baterii 3-5h. Graficznie to był kiler, ale Nintendo nie raz wygrało i udowodniło, że grafika to nie wszystko, co pokazały premiery Wii, czy NSwitch 

Do dziś posiadam kolekcję kartridży na tę konsole

Mile wspominam, każdą grę i ciężko mi sobie przypomnieć crapa. 

Sonic The Hedgehog Sega (1991)

100% wierna kopia gry z konsoli SMS, nic dodać nic ująć

TaleSpin Radiance Software, Interactive Designs (1993)

Gra wideo dla Sega Genesis, TurboGrafx-16 i Game Gear. Oparty jest na animowanej serii Disney o tej samej nazwie. Sega wydała grę na Sega Mega Drive / Genesis w 1992 i Sega Game Gear w 1993 roku. NEC stworzył własną grę dla swojego systemu TurboGrafx-16 w 1991 roku. Wersja Game Gear to gra platformowa, podobna do wersji Mega Drive / Genesis, w której gracze mogą ponownie kontrolować Baloo lub Kit i muszą zbierać skrzynie ładunkowe na  planszach. Gra graficznie mocno odstawała od wersji z SMD, ale nie można było jej odmówić miodności, będącej na tym samym poziomie.

Czy nie było nic wspanialszego jak, powrót z salonów, i odpalenie gry na której właśnie straciliśmy 15 zł, czyli ok. 10- 15 żetonów, w zależności jak salony sobie ceniły, taką właśnie grą był


Outrun (1991)

 

Celem OutRun jest po prostu poprowadzenie swojego samochodu sportowego do jednego z pięciu celów, oznaczonych symbolem A do E, jak najszybciej i z jak najmniejszą stratą czasu. Ze względu na ograniczenia w tej technologii nie można całkowicie obrócić samochodu, ani cofać się. Jest to praktycznie kolejny perfekcyjny port z salonów na konsole.

 

No i dotarliśmy do końca mojego dzieciństwa, czyli wieku w którym, mogę zarabiać, zakładać rodzinę, i legalnie pić alkohol. Taka ciekawostka, swoje 18-naste urodziny spędziłem bez grama alkoholu, ale za to  przy konsoli PSX z drugiej wypożyczalni, otworzonej w 1997 roku, na moim osiedlu, było mnóstwo znajomych, czyli ok. 4, i graliśmy na podłodze, wpatrując się na odległości ok pół metra w kineskopowy 21-calowy telewizor, dziś nie pamiętam co to był za gra. Ogólnie jako że rodzice nie byli majętni i zawsze nam brakowało, uważam, że źle nie miałem, lata 90' dały mi to wszystko, co miały do zaoferowania, że wszystko było późno......  to nie ma znaczenia ważne że było :D. Miałem okazję poznać wiele  technologii, dorastać z nią, być jej obserwatorem, nie zamkniętym na jedną platformę.

Oczywiście wiele gier pominąłem, bo i pamięć nie ta, a i nie chciałem pisać o tych najbardziej oczywistych, O ktrych już wiele napisano, posiadałem także inne sprzęty, ale to były epizodyczne przygody. W komentarzach, możecie napisać jak wasze  growe dzieciństwo wyglądało w tych latach :) 

Kiedyś nie miałem nic, ale miałem czas na wszystko. Dziś mam wiele, ale nie mam czasu na nic.  

Tagi:

Oceń notkę
+ +40 -

Oceń profil
+ +51 -
wojtekmarchewka
Ranking: 129 Poziom: 63
PD: 31683
REPUTACJA: 8570