Kultowe gry, które zostały skasowane

Kultowe gry, które zostały skasowane

Mateusz Wróbel | 01.02.2020, 13:00

Pracownicy bardzo często muszą anulować prace nad projektem, do którego włożyli całe swoje serce. Na poniższej liście przedstawimy kilka gier, które z różnych powodów zostały usunięte przez wydawców, czy też samo studio.

Deweloperzy bardzo często są zmuszeni usuwać swoje projekty - przyczyn takiego zachowania jest bardzo dużo - najczęściej jednak dzieje się tak, kiedy twórcy sami nie wierzą w sukces swojej produkcji na rynku. W przeszłości zdarzyło się już kilka dotkliwych decyzji, przez które obiecujące projekty zostały wrzucone do kosza. Poniżej możecie poczytać o kilku wyśmienicie zapowiadających się tytułach, którym nie było dane ujrzeć światła dziennego.

Dalsza część tekstu pod wideo

Eight Days

Eight Days to nieopublikowana gra akcji, która była rozwijana przez 63 pracowników w studiu SCE London Studio - produkcja miała ukazać się wyłącznie na konsoli PlayStation 3. Pierwszy raz o produkcji usłyszeliśmy podczas ogromnego eventu E3 2006, kiedy to dowiedzieliśmy się, że ów projekt miał wprowadzić interesujące innowacje - gdybyśmy grali w nocy, w grze również byłaby noc, czas w grze miał być taki sam jak w realistycznym życiu itp. Eight Days miało skupić się przede wszystkim na historii o dwóch postaciach - jednej złej, a drugiej dobrej - oboje bohaterowie w pewnym momencie mieli zacząć ze sobą współpracować. Produkcja zapowiadała się bardzo dobrze, ale mimo to, 4 czerwca 2008 roku dowiedzieliśmy się, że projekt został anulowany.

Sadness

Sadness miał być survival horrorem zmierzającym na konsolę Wii - jednocześnie był to jeden z pierwszych projektów zapowiedzianych własnie na ów sprzęt. Psychologiczny horror miał zachęcić potencjalnych kupców do kupienia konsoli od Japończyków. Uwagę graczy zwróciła przede wszystkim budująca dodatkowe napięcie czarno-biała grafika oraz przemoc widoczna już na pierwszych materiałach promocyjnych. Gra była rozwijana przez cztery lata, ale w końcu postanowiono anulować projekt ze względu na problem z terminami oraz relacjami między deweloperami. Co więcej, przez cały ten czas, do sieci nie trafił żaden zapis rozgrywki. Możemy domyśleć się, że projekt od kilkunastu miesięcy leżał w koszu, a sami twórcy czekali tylko na dogodny moment na poinformowanie oczekujących fanów o anulowaniu gry.


Doom 4

Doom 4 (nie mylcie z Doom z 2016 roku) to anulowana strzelanka FPS, która pierwotnie miała być restartem kultowej serii od studia id Software. Pierwszy raz o produkcji usłyszeliśmy w 2007 roku, a kolejne konkrety odnośnie projektu nie były zbyt często ujawniane przez deweloperów - przez większość czasu gracze mogli usłyszeć o problemach i zmianach, które dotykają Dooma 4 - w końcu, wydawca Bethesda postanowił zareagować i lekko przeorganizować id Software. Przez 4 lata, według Kotaku, Doom 4 był uwięziony z powodu niewłaściwego zarządzania, a rozwój został wznowiony dzięki reakcji Bethesdy. Pomiędzy 2011 a 2013 rokiem, Doom 4 był kilka razy restartowany, aż w końcu postanowiono zająć się nowym projektem. 

Silent Hills

Silent Hills to wyśmienicie zapowiadający się survival horror opracowywany przez Japończyka Hideo Kojime. Produkcja miała ukazać się wyłącznie na PlayStation 4, a fani kultowej serii już od pierwszych materiałów zacierali ręce. Wydawca Konami zapoznał Kojime ze swoimi wstępnymi planami we wrześniu 2012 roku - to wtedy ambitny twórca zaczął pracować nad swoim dziełem. Dwa lata po pierwszych zapowiedziach, do sieci została udostępniona wersja demo w PlayStation Store, która została bardzo ciepło przyjęta przez krytyków. Niestety, mimo świetnie przyjętych materiałów promocyjnych, Konami postanowiło anulować projekt studia Kojima Productions, co spotkało się z ogromną falą krytyki przez dziennikarzy i fanów serii. Kojima nie miał zbyt wiele tutaj do gadania - Japończyk, wraz z reżyserem del Toro oraz aktorem Normanem Reedusem rozpoczęli prace nad wydanym już Death Stranding.

Star Wars: 1313 

Star Wars: 1313 to kolejna świetnie zapowiadająca się gra, której nie było dane ujrzeć światła dziennego. Za grę odpowiadało studio LucasArts - podczas rozgrywki, gracz wcieliłby się w rolę tajemniczego łowcy nagród, który wkrótce zostałby zgładzony przez inną, tajemniczą postać. Po pewnym czasie, mieliśmy dowiedzieć się, że niezidentyfikowanym zabójcą jest Boba Fett, łowca nagród nawigujący na poziomie 1313 po podziemnej metropolii na planecie Coruscant. Grę ujawniono na E3 2012, została tworzona od zera na wydajnym silniku Unreal Engine. Projekt miał kłaść duży nacisk na szybką akcję - walka miała koncentrować się na szybkich ciosach i ludzkich umiejętnościach. Odzew po pierwszym ujawnieniu gry na E3 2012 był bardzo pozytywny, więc studio pracowało przez kilka miesięcy nadal w pocie czoła nad swoim projektem. Mimo to, we wrześniu, trzy miesiące po E3, dyrektor studia LucasArts postanowił anulować projekt i zawiesić studio na rynku pracy z niewiadomych przyczyn.

Chrono Break

Chrono Break to niewydana na rynek trzecia odsłona serii od studia Square. Dyrektorzy studia potwierdzili parę lat temu, że w studiu powstały wczesne plany gry, a także zostały zgłoszone znaki towarowe dla Chrono Break. Po namyśleniach, Square postanowiło nie pracować nad owym projektem, a pracownicy, którzy mieli pracować nad Chrono Break, zostali przeniesieni do prac nad Final Fantasy XI. Niektórzy, z powodu decyzji dyrektorów studia, postanowili opuścić Square na własne życzenie.

Project Titan

Project Titan był projektem gry online od Blizzarda. Oficjalnie prace nad grą ruszyły w 2007 roku, kiedy to wydawca ujawnił pierwsze konkrety odnośnie produkcji - Titan miał być całkowicie nowym tytułem mającym zamiar wprowadzić interesujące innowacje, niepowiązane z trzema głównymi seriami Blizzarda. W maju 2013 roku studio chciało całkowicie odświeżyć projekt, i mimo, że Project Titan zapowiadał się bardzo dobrze, to we wrześniu 2014 roku anulowano projekt. Według informacji z serwisu Polygon, Blizzard wyrzucił do kosza około 50 milionów dolarów - Blizzard podobno uznał, że ów projekt nie wniósłby niczego nowego na rynku, przez co jego sprzedaż mogłaby być niezadowalająca.

Agent

Agent to bardzo dobrze zapowiadająca się produkcja od zasłużonego studia Rockstar Games, która nigdy nie ukazała się na rynku. Prace nad grą ruszyły w 2007 roku - pierwszy raz mogliśmy o niej usłyszeć na konferencji Sony podczas targów E3 2007 - produkcja miała ukazać się wyłącznie na PlayStation 3, konsoli, z której miały zostać wyciśnięte siódme poty. Ów tytuł miał zabrać graczy do świata szpiegostwa, zabójstw politycznych i innych rzeczy związanych z gangsterką. Mimo interesujących zapowiedzi, japoński gigant postanowił zablokować IP tłumacząc, że Agent ustanowiłby zbyt wysoką poprzeczkę dla innych tytułów dla PS3. Rockstar nigdy nie potwierdził całkowitego usunięcia projektu, więc możliwe, że w przyszłości tytuł doczeka się odświeżenia i premiery.

StarCraft: Ghost

StarCraft: Ghost to usunięta gra akcji od studia Blizzard. Pierwszy raz o niej mogliśmy usłyszeć we wrześniu 2002 roku - gra była rozwijana przez parę zespołów - początkowo projektem zajmowało się studio Nihilistic Software, a w późniejszym czasie, po opóźnieniu oficjalnej premiery, projekt trafił w ręce Swingin Ape Studios, które zostało kilka lat potem wykupione przez Blizzarda. Prace trwały i trwały, a fani serii nigdy nie doczekali się premiery StarCraft: Ghost - gra została anulowana w 2014 roku przez Blizzarda.

Scalebound

Scalebound to bardzo dobrze zapowiadająca się gra RPG od twórców takich gier jak Bayonetta czy też NieR. Według pierwotnych założeń, produkcja miała zadebiutować w 2017 roku na konsoli Xbox One oraz komputerach osobistych - wydaniem tytułu miał zająć się Microsoft. Nie wszystko jednak po myśli "zielonych", ponieważ projekt anulowano na początku 2017 roku. Phil Spencer, szef Xboksa bardzo głośno rozmawiał o Scalebound - miała to być gra, która będzie główną atrakcją jego konsoli. Przyczyn anulowania projektu niestety nie znamy, ale sam Spencer mówi, że tak jest lepiej dla graczy. 

Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots

Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots to anulowana strzelanka FPS będącą kolejną częścią jednej z głównych serii Ubisoftu. Ową odsłonę ogłoszono w 2011 roku poprzez serwis Game Informer - nad projektem pieczęć sprawował oddział francuskiej firmy położony w Montrealu, a do pomocy mieli oddział Ubisoft Toronto. Patriots zostało anulowane po trzech latach ciężkiej pracy - wszyscy pracownicy, którzy zajmowali się ową grą, zostali oddelegowani do prac nad Rainbow 6: Siege. W Rainbow 6: Patriots mieliśmy uporać się z grupą terrorystyczną siejącą zamęt na tamtejszych ulicach. Do naszej kontroli miał zostać oddany lider zespołu Rainbow, James Wolfe, były członek oddziału Navy SEAL - to właśnie on miał za wszelką cenę powstrzymać zabójców.

Whore of the Orient

Whore of the Orient to gra akcji, która miała zadebiutować na komputerach osobistych oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Grą zajmowało się studio KMM Interactive Entertainment - pierwszy raz mogliśmy o niej usłyszeć w 2012 roku, a jej oficjalna premiera miała odbyć się w 2015 roku. Parę tygodni po przeniesieniu premiery na 2016 rok, fani oczekujący na ową produkcję zostali poinformowani, że projekt trafił do kosza. Sam tytuł miał koncentrować się na skorumpowanych politykach sprawujących władzę w Szanghaju - produkcja miała poruszyć kwestię problemów politycznych oraz wzmożonej przestępczości.

Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper