Tomasz Ambroziak Tomasz Ambroziak 28.09.2019
Doom Eternal (PS4, Xbox One, Switch, PC). Premiera, cena, informacje o grze
930V

Doom Eternal (PS4, Xbox One, Switch, PC). Premiera, cena, informacje o grze

Przez ostatnie trzy lata w id Software sporo się zmieniło. Hugo Martin, reżyser Doom Eternal, twierdził, że premierze wydanego trzy lata temu reboota serii towarzyszyła niepewność, którą najlepiej podsumowywało pytanie, czy uda się sprostać legendzie? Jak się okazało: sprostano. Dziś zasłużone teksaskie studio ma zdecydowanie więcej pewności siebie, co potwierdzają jego pracownicy, widząc w nowym Doomie być może najlepszą grę w dotychczasowej niemal 30-letniej historii id.

Premiera

Premiera Doom Eternal odbędzie się 22 listopada 2019 roku. Gra ukaże się na komputerach, konsolach PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch oraz na platformie Google Stadia.

Cena

Gra będzie dostępna w dwóch edycjach.

Edycja standardowa - 289,00 zł (PS Store); 289,99 zł (Microsoft Store); 249,99 zł (Steam); brak informacji (eShop)

Edycja Deluxe - 419,00 zł (PS Store); 419,99 zł (Microsoft Store); 390,00 zł (Steam)

Edycja Deluxe zawiera:

  • Jednoroczną Przepustkę - Dostęp do 2 dodatków kampanii, które ukażą się w ciągu roku od premiery DOOM Eternal. Te samodzielne historie wprowadzą nowe perspektywy i sposoby gry. Opowiadają o katastrofach, które doprowadziły do poddania się Ziemi demonom.
  • demoniczną skórkę Slayera,
  • klasyczne odgłosy broni - odgłosy odrzutu broni palnej z Doom Eternal.

Co więcej, osoby, które złożą przedpremierowe zamówienie na dowolną z ww. edycji, otrzymają w prezencie pakiet “Walcz i zabijaj” zawierający:

  • skórkę postaci DOOT Revenant do trybu walki,
  • mistrzowską Bazę kultysty - Wersja „Bazy kultysty” z kampanii, a w niej nowe wyzwania i niespodzianki.
  • skórkę „Odrzut” do strzelby.

Polonizacja

Doom Eternal będzie dostępny w pełnej polskiej wersji językowej.

Fabuła

Doom Eternal jest bezpośrednią kontynuacją Doom (2016). Gra pozwala nam ponownie wejść w buty Slayera stawiającego czoło piekielnym hordom, które najechały Ziemię i uczyniły z niej miejsce rodem z najgorszych koszmarów. Tym razem jednak zagrożenie ze strony demonów i reszty plugastwa o podobnej proweniencji to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Slayer podpada bowiem również siłom niebios, przez co w konsekwencji musi walczyć na dwa fronty.

O ile może się wydawać, że fabuła Doom Eternal ma charakter pretekstowy (tak jak w poprzednich częściach), developerzy z id Software w przedpremierowych wypowiedziach zapewniali, że dużo pracy włożono tym razem w szeroko pojętą narrację. Dowodem na to jest nie tylko rozbudowany lore doomowego uniwersum i cutscenki przedstawiające wydarzenia z perspektywy trzeciej osoby, ale też np. tzw. hub będący dla Slayera czymś w rodzaju bazy wypadowej tudzież bezpiecznej przystani, gdzie będziemy mogli poznać go z nieco innej strony. 

Rozgrywka

Marty Stratton, drugi reżyser, stwierdził, że w jego odczuciu Doom Eternal, dzięki mnogości usprawnień szlifujących solidną formułę pierwowzoru, może być najlepszą grą w historii studia id Software.

Kiedy zakończyliśmy prace nad Doomem 2016, wiedzieliśmy, że udało nam się pozytywnie zaskoczyć wiele osób i że gracze chcieli więcej. Mogliśmy zrobić więcej i gdy popatrzyliśmy na Doom Eternal, zadaliśmy sobie pytanie: jak podnieść poprzeczkę w każdym aspekcie, od technologii, przez design, świat, aż po epicki rozmach w multiplayerze? W każdej dziedzinie poszliśmy dalej niż w jakiejkolwiek innej [naszej] grze. Myślę, że może to być najlepsza rzecz [Doom Eternal], jaką udało nam się stworzyć.

Tytuł korzysta z nowej, siódmej wersji silnika id Tech będącego teraz w stanie wyświetlić np. dziesięć razy więcej szczegółów geometrii niż użyty w poprzedniku id Tech 6. Udoskonalona dzięki niemu będzie też destrukcja ciał przeciwników, którzy mają bardziej realistycznie reagować na zadawane im obrażenia.

Główne założenia rozgrywki nie uległy rzecz jasna zmianom. Doom Eternal zachowuje dynamiczny styl pierwowzoru, premiując agresywną grę i parcie do przodu po trupach nieprzyjaciół.

Twórcy oddali do naszej dyspozycji różne rodzaje broni, zarówno te znane z poprzedniej odsłony, jak i zupełnie nowe. Jest wśród nich m.in. shotgun, super shotgun, karabin plazmowy, wyrzutnia rakiet czy BFG 9000. Z nowych warto natomiast wymienić np. crucible sword, miecz pozwalający dokonywać efektownych egzekucji, czy ballistę, która wystrzeliwuje pociski przyczepiające się do ciał przeciwników przed eksplozją.

Na uwagę zasługują także kilka innych patentów. Do super shotguna jest tym razem przyczepiony hak, którego można używać nie tylko do walki, skracając dystans do znajdujących się w dalszej odległości nieprzyjaciół, ale też w trakcie eksploracji, kiedy pełni funkcję linki z hakiem. Slayer dysponuje ponadto dashem i potrafi wspinać się po ścianach, zaś jego pancerz można modyfikować, np. montując wyrzutnię rakiet, granatnik czy miotacz płomieni.

Nowy jest system żyć, który stara się pożenić rozwiązania charakterystyczne dla oldskulowego game designu ze współczesnymi trendami. Eksplorując poziomy, natknąć możemy się na znajdźki w postaci zielonych hełmów. Po ich zebraniu otrzymujemy dodatkowe życie. Jeżeli zdarzy się, że Slayer wyzionie ducha, będzie on mógł dzięki temu z powrotem stanąć na nogi w miejscu, w którym zginął, a nie rozpoczynać od ostatniego checkpointu.

Wspomnieć też warto, że w Doom Eternal pojawi się dwa razy więcej rodzajów przeciwników niż w poprzedniku, a lokacje mają być bardziej zróżnicowane (i pod względem stylistycznym, i pod względem samej konstrukcji poziomów). Oprócz opanowanej przez demony Ziemi odwiedzimy również Fobos, jeden z księżyców Marsa, oraz inne miejscówki, które -- jak mogliśmy się dowiedzieć -- powinny zaskoczyć fanów cyklu. 

Multiplayer

W przypadku Doom Eternal za rozgrywkę wieloosobową odpowiada id Software (w Doom 2016 to zadanie przypadło ekipie Certain Affinity). Jak mówili przedstawiciele studia, projektując tutejszy multiplayer chcieli oni jak najlepiej oddać ducha singlowych kampanii.

W grze zaimplementowano dwa asymetryczne tryby multi. Pierwszy to Invasion, który działa podczas singlowej kampanii. Inni gracze przejmują kontrolę nad demonami i na ile to możliwe próbują nam, czyli Slayerowi, uprzykrzyć życie. Jeśli nie jesteśmy zainteresowani takim typem zabawy, możemy go oczywiście wyłączyć.

Drugi jest oddzielny tryb Battle Mode, w którym rywalizuje maksymalnie trzech graczy. Dwóch wciela się w demony, jeden w Slayera. Rywalizacja składa się z pięciu rund. W razie wygrania swojej rundy Slayer otrzymuje BFG 9000. Jeżeli natomiast górą będą demony, wówczas zyskują one możliwość przyzwania Barona Piekieł. Slayer dysponuje rozbudowanym arsenałem z kampanii, z kolei demony mogą np. przyzywać pomocników, którymi kieruje sztuczna inteligencja. Ten pierwszy, należy też nadmienić, musi uporać się z drugim rywalem w ciągu dwudziestu sekund od zabicia pierwszego. W przeciwnym wypadku uziemiony demon powróci do życia z połową energii.

Na premierę gry przygotowanych zostanie sześć map i pięć rodzajów grywalnych demonów. Dodatkowa zawartość ma być udostępniana po premierze jako DLC.

W Doom Eternal nie pojawi się edytor map obecny w poprzedniej części. Zamiast tego twórcy postanowili skupić się na produkcji właśnie rozszerzeń i dodatków.

Wymagania sprzętowe

Brak informacji.

Materiały video

Tagi: Bethesda Doom Eternal id Software