SKLEP
977V

Wszystko o Spider-Man. Data premiery, fabuła, rozgrywka, umiejętności

Spider-Man występował już w wielu przeciętnych grach i zaledwie kilku rzeczywiście dobrych. Insomniac Games szykuje jednak coś, co może być grą roku. Kropka.

Spider-Man - data premiery, deweloper i wersja językowa

Spider-Man do sprzedaży trafi 7. września 2018 roku. Deweloperem gry jest studio Insomniac Games, znane m.in. z serii Spyro the Dragon, Ratchet & Clank i Resistance. Grę wyda Sony Interactive Entertainment i tytuł zostanie na naszym rynku zlokalizowany. Spider-Man jest grą na wyłączność PlayStation 4.


Spider-Man - Fabuła gry

Akcja gry rozegra się na przestrzeni kilku tygodni. Peter Parker jest Spider-Manem już od dłuższego czasu, a w swoim „cywilnym” życiu ukończył szkołę i zaczyna pracować jako naukowiec. Jego związek z Mary Jane zszedł na dalszy plan – młoda para od sześciu miesięcy ze sobą nie rozmawia, ale wydarzenia z gry wymuszą na nich współpracę (MJ będzie nawet grywalną postacią w niektórych misjach!).

Naszym głównym przeciwnikiem będzie Mr Negative - prowadzący przytułek dla bezdomnych filantrop Martin Li, którego skrywana osobowość złoczyńcy potrafi obrócić moralność ofiary o 180 stopni (przy okazji zmieniając jej kolory na odwrotne…). Zobaczymy też inne znajome twarze, choć niektóre postacie będą się nieco różniły od swoich pierwowzorów. Może to wynikać z innego zawodu czy pozycji społecznej, np. w targowym demie Spider-Mana widzimy w pewnym momencie bilbord "Reelect Osborn for Mayor", tak więc Norman Osborn (Green Goblin) tym burmistrzem już musiał kiedyś być. Pojawi się również Wilson „Kingpin” Fisk, Shocker czy Taskmaster.

Historia gry nie będzie kanoniczna ani oparta o istniejący już komiks lub film. Dostaniemy zupełnie autorską opowieść, inspirowaną m.in. komiksową serią Ultimate Spider-Man, gdzie postanowiono uwspółcześnić początki Petera Parkera i opowiedzieć o nich na nowo. Co ciekawe w świecie Ultimate tożsamość Spider-Mana przejmuje ostatecznie czarnoskóry Miles Morales, którego widzieliśmy na jednym ze zwiastunów gry. Na razie jednak nie wiemy, jaką Miles odegra rolę w produkcji Insomniac Games.


Mechanika bujania się na sieciach w Spider-Manie

Bujanie się na sieciach ma być proste i intuicyjne, ale też pozwalać na wyjątkowo efektowne ruchy, kiedy już zaznajomimy się z podstawami i odpowiednio wykorzystamy pęd postaci. Przytrzymanie R2 umożliwia wyjątkowy sposób poruszania się bohatera (bujanie się, bieganie po ścianach), z kolei L2 chwilowo spowalnia czas, pozwalając wycelować sieciowodami.

Mimo że sterowanie ma być łatwo przyswajalne, dopiero wyczucie pędu i momentu wystrzelenia kolejnej sieci da nam poczucie satysfakcji. Wszystko rozbija się o płynność, ale też pęd, którego nie utracimy, włączając do naszego repertuaru ruchów szybkie wbieganie po budynkach czy odbijanie się od nich. A kiedy wybijemy się wysoko ponad zabudowania, gdzie nie ma o co zaczepić sieci, po wduszeniu lewego analoga można pikować w stronę chodnika, by w ostatnim momencie wystrzelić sieciowodem i bujać się dalej.


Gadżety Spider-Mana

Biorąc pod uwagę, ile zwariowanych broni studio Insomniac Games stworzyło na potrzeby serii Ratchet & Clank, twórcy nie mogli odpuścić sobie stworzenia innych wymyślnych gadżetów dla Spider-Mana obok obowiązkowych sieciowodów.

Jednym z nich będzie linka (Tripwire), która działa trochę jak ta z Just Cause 3 – przyciąga do siebie dwa obiekty (albo obiekt do jakiejś powierzchni) i oplata je grubą warstwą sieci. Możemy w ten sposób np. wciągnąć po cichu przeciwnika pod sufit, gdzie utknie w kokonie. Liczba posiadanych linek w jednym momencie będzie ograniczona, chociaż nasz zapas nie uszczupli się, jeśli podczas walki zrzucimy wroga z budynku i Spider-Man przy pomocy takiej linki automatycznie uratuje go od pewnej śmierci. W końcu Peter nie zabija!

Wykorzystanie linki w Spider-Manie

Innym gadżetem jest bomba sieciowa (Web Bomb), czyli obszarowe unieruchomienie wszystkich przeciwników w zasięgu wybuchu. Ulepszając ten gadżet, uwolnienie się z takiego czegoś zajmie wrogom więcej czasu.

Wykorzystanie Spider-bomb

Pokazano też drona (Spider-Drone), który lata obok bohatera i atakuje wrogów małymi pajęczynkami. Przyda się np. w celu odwrócenia uwagi. Osoby, które złożą zamówienie przedpremierowe, otrzymają szybszy dostęp do takiego drona.


Umiejętności Spider-Mana

W trakcie zabawy będziemy zdobywać punkty umiejętności, którym rozwiniemy postać bohatera. Peter Parker będzie mógł np. szybciej i lepiej bujać się na sieciach po mieście, ale w kwestii samego drzewka umiejętności nie wiemy na razie niczego konkretnego.


Spider-Man - Otwarte miasto i misje poboczne

Obszarem działań Spider-Mana będzie oczywiście Nowy Jork, gdzie pojawią się znane fanom komiksów i filmów Marvela miejsca, jak wieża Avengers czy ambasada Wakandy. Mowa tu o ogromnym otwartym świecie, 4-6 razy większym niż poprzednia produkcja studia InsomniacSunset Overdrive (Xbox One).

Poza misjami fabularnymi, znajdziemy tam wiele rzeczy do robienia w czasie wolnym. Z tych dotychczas ujawnionych poznaliśmy:

  • Przestępstwa - podczas przemierzania miasta zobaczymy rozmaite przestępstwa, jak kradzieże czy napady; co ciekawe można się im przyglądać i niczego nie zrobić;
  • Punkty obserwacyjne Czarnej Kotki - Felicia "Black Cat" Hardy ma swoje punkty, skąd planuje kradzieże; wygląda na to, że planuje coś dużego, ale najpierw będzie trzeba odnaleźć oznaczone miejsca;
  • Misje Taskmastera - Taskmaster to wróg Spider-Mana, który potrafi kopiować umiejętności innych po zobaczeniu takowych; po mieście rozrzucił wiele urządzeń do komunikacji, przez które powiadomi nas np. o mającej zaraz wybuchnąć bombie;
  • Stacje badawcze Oscorp - w czasie wydarzeń z gry Harry Osborn wyjechał do Europy, ale przed wyjazdem poprosił Petera (nie wiedząc o jego supermocach), by czuwał nad stacjami badawczymi swojej firmy; misje te mogą polegać m.in. na pobraniu próbki z chmury zanieczyszczeń, mogą być też ograniczone czasowo, a ich celem będzie nakreślenie relacji między Peterem i Harrym;
  • Bazy Fiska - Kingpin na początku gry zostanie aresztowany, ale jego biznes wciąż działa, więc przyda się wyczyścić meliny pełne podległych mu oprychów;
  • Stare plecaki Petera - gdy Peter musi przebrać się w swój kostium, często zostawia codzienne ubrania w plecaku i potem o nich zapomina; odkrycie ich pozwala na wgląd na życie bohatera przed wydarzeniami z gry.

Spider-Man - Stroje alternatywne

W grze obecne będą alternatywne stroje dla bohatera, których prawdopodobnie będzie ponad 20. Peter będzie je odblokowywał (i własnoręcznie tworzył) wraz z postępami i znajdowanymi surowcami. Każdy kostium posiada unikalną umiejętność, więc nie jest to tylko kosmetyczna zmiana.

Klasyczny kostium

Klasyczny, czyli taki, jaki najbardziej kojarzy się z Pająkiem. Czerwono-niebieski kostium z czarnym pająkiem na piersi będzie strojem, w którym Peter spędzi pierwsze minuty w nowej grze. Jego wyjątkową cechą będzie możliwość chwilowego zadawania poczwórnych obrażeń.

Główny kostium w grze

Znany z materiałów promocyjnych kostium z białym pająkiem szybko zastąpi klasyczny strój i deweloper stale podkreśla, że jego design ma uzasadnienie fabularne. Peter Parker ma go stworzyć własnoręcznie. Na razie nie wiemy, jaką dodatkową moc nam udostępni.

Spider-Man Noir

Czarny, pragmatycznie zaprojektowany kostium, który powstał na potrzeby komiksu w alternatywnej rzeczywistości. Gracze znają go ze Spider-Man: Shattered Dimensions na PS3, gdzie Spider-Man Noir był jedną z kilku grywalnych postaci. Na razie nie znamy jego specjalnych właściwości.

Spider-Punk

Punkrockowa wersja stroju ze jeansową kamizelką i kolczastym irokezem to dość niespodziewana opcja, która będzie dostępna dla osób, które złożą zamówienie przedpremierowe. W tym kostiumie Peter będzie w stanie wyciągnąć gitarę i wykorzystać jej mocne brzmienie do posłania w kierunku przeciwników fali uderzeniowej.

Filmowy Iron-Spider

Kolejną atrakcją dla preorderowców ma być metalowy strój od Tony'ego Starka, jaki powstał na potrzeby filmu Avengers: Wojna bez granic. Tutaj również nie podano, czym urozmaici rozgrywkę.


Mikrotransakcje i zawartość popremierowa

Deweloper stanowczo zdementował pogłoski o mikrotransakcjach, aczkolwiek pojawią się rozszerzenia fabularne. Łącznie dostaniemy trzy takie DLC, które obejmą dodatkowe misje, stroje i postacie, m.in. Czarną Kotkę.


Wsparcie dla PS4 Pro

Deweloper potwierdził usprawnienia na PlayStation 4 Pro, ale na razie nie ujawniono szczegółów. Obie konsole będą miały zablokowany framerate na poziomie 30 klatek na sekundę.


Zwiastuny Spider-Mana

Spider-Man - Announce Trailer


Spider-Man - PS4 Pro Sizzle Montage


Spider-Man - E3 2017 Gameplay Trailer


Spider-Man - PGW 2017 Trailer

 

Ostatnia edycja: 15.04.2018

Tagi: insomniac games playstation 4 publicystyka spider-man

Miesięcznik PSX Extreme