I po wszystkich świętych. Śmierci bohaterów w grach wideo, które wstrząsnęły graczami

I po wszystkich świętych. Śmierci bohaterów w grach wideo, które wstrząsnęły graczami

Mateusz Wróbel | Dzisiaj, 09:00

Wszystkich świętych, listopad, mikołajki, a potem Boże Narodzenie i sylwester. Coraz bliżej do premiery GTA 6, Wiedźmina 4 czy kolejnego blockbustera od Naughty Dog. Czas leci nieubłaganie, lecz pomimo tego w naszym sercu wciąż pamiętamy o wielu produkcjach, które w przeciągu ostatnich kilkunastu lat zrobiły na nas największe wrażenie.

Dlaczego? Bo udało im się wywoływać mocne emocje. A jak to zrobić? A właśnie za sprawą niezwykle dobrze napisanego scenariusza wypełnionego po brzegi bohaterami z krwi i kości. Dodając do tego zżycie się z postaciami, a potem ich niespodziewaną (lub wręcz przeciwnie - spodziewaną) śmierć, o wielu charakterach pomimo upływu lat pamiętamy do dzisiaj.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dzisiaj wymienimy kilkanaście śmierci bohaterów, które - przynajmniej na mnie - zrobiły ogromne wrażenie.

Uwaga na spoilery z The Last of Us, Red Dead Redemption 2, Mass Effect, Mafia The Old Country, Mafia 2, The Walking Dead, Wiedźmina, Batman Arkham City, Clair Obscur Expedition 33, Spider-Man, Cyberpunk 2077, Silent Hill 2 Remake, A Plague Tale Requiem, God of War Ragnarok!

Joker z Batman: Arkham City

Joker w grze Batman: Arkham City umiera wskutek śmiertelnej choroby zwanej Titan Disease, będącej skutkiem jego wcześniejszego przyjęcia formuły Titan. W finale gry okazuje się, że jego stan jest już krytyczny - mimo że nadal stanowi zagrożenie dla Batmana, to choroba go wyniszcza. Gracze pokochali Jokera jako kultowego antagonistę Batmana - jego szaleństwo, charyzma, bezwzględność i nieprzewidywalność sprawiały, że był absolutnie fascynującym przeciwnikiem. Jego śmierć miała wielkie znaczenie dla Batmana, bowiem oznaczała koniec epoki jego głównego rywala, a jednocześnie otworzyła nowe wyzwania i wyrzuty sumienia dla Batmana, który mimo wszystko przeżył. Dla gracza to moment symboliczny - pokazuje, że nawet największe zło może odpaść i zmusić bohatera do przewartościowania własnej roli.

Mordin Solus z Mass Effect

Mordin (z serii Mass Effect) ginie podczas misji (o ile do niej doprowadzimy na bazie podjętych wyborów) na planecie Tuchanka w grze Mass Effect 3 - dobrowolnie zostaje przy wieży kontroli leczenia genofagium, aby uruchomić procedurę i rozprowadzić lek dla krogan, mimo iż oznacza to dla niego śmierć. Gracze uwielbiali go za jego wyjątkową osobowość: genialny salariański naukowiec, który mimo zimnej logiki potrafił mieć wyrzuty sumienia, "umiał śpiewać", miał poczucie humoru i głębię moralną. Jego śmierć miała ogromny wpływ na dalszą część kampanii - pokazała, jakie koszty niesie się za ratowanie całej rasy i bardzo silnie zadziałała na głównego bohatera, który musiał zmierzyć się z utratą przyjaciela i konsekwencjami jego działania. Dla graczy była to jedna z najbardziej emocjonalnych scen w całej serii.

Sarah z The Last of Us

Sarah jest córką Joela w grze The Last of Us. Ginie na samym początku pandemii - po zamieszaniu podczas wybuchu infekcji zostaje postrzelona przez żołnierza, gdy próbuje uciec z ojcem z miasta. Chociaż miała bardzo mało czasu na ekranie, gracze ją polubili za autentyczną relację z ojcem - za to, że była zwykłą, kochającą córką, i że jej strata natychmiast rzuca gracza w głęboką traumę świata. Jej śmierć stanowi punkt odniesienia dla całej opowieści - kształtuje Joela jako zagubionego ojca, jego podejście do dzieci i ochrony oraz wpływa na to, jak podejmuje decyzje później. Dla gracza była to brutalna lekcja: w tym świecie nie ma bezpieczeństwa, nikt nie jest nietykalny.

Arthur Morgan z Red Dead Redemption 2

Arthur Morgan, protagonista gry Red Dead Redemption 2, umiera w wyniku choroby (gruźlica) oraz działań swoich byłych sojuszników - jego stan zdrowia pogarsza się, a w jednej z ostatnich misji oddaje życie, by ratować towarzyszy i spłacać swoje długi. Gracze pokochali Arthura za jego złożoność: twardy, ale z wyrzutami sumienia, wierny grupie Van der Linde i jednocześnie człowiek, który próbuje naprawić częściowo swoje błędy. Jego śmierć ma ogromny wpływ na dalszą grę - pozostawia grupę w rozsypce, a gracza w głębokim poczuciu straty. Dla postaci głównej (jego przyjaciół i członków gangu) to moment zwrotny - koniec pewnej epoki, konieczność podjęcia nowych działań i zmierzenia się z pustką po Arthurze.

Enzo z Mafia The Old Country

Enzo jest głównym bohaterem gry Mafia: The Old Country. Jego śmierć robi się tu bardzo emocjonalna: po wygranej walce z Donem Torrisim i w starciu z wulkanem nadchodzi zdrada - jego dawny przyjaciel Cesare Massaro udaje, że mu pomaga, po czym brutalnie go dźga. Gracze lubili Enzo za jego drogę - od pracy w kopalni siarki po członka rodziny mafijnej, za miłość do Isabelli (która była z nim w ciąży i chciała ruszyć do Empire Bay właśnie z Enzo, aby rozpocząć nowe życie z dala od "wojen") i za próbę wyrwania się z toksycznego świata przestępczości. Jego śmierć wpływa na Isabellę oraz ich nienarodzone dziecko - to ich ucieczka staje się nowym punktem w narracji. Dla gracza to przypomnienie, że nawet jeśli bohater dąży do zmiany, złe decyzje i środowisko mogą go dogonić.

Hugo z A Plague Tale Requiem

Śmierć Hugo w A Plague Tale: Requiem to jeden z najbardziej przejmujących momentów - w mojej opinii - w całej branży gier wideo. Opanowany przez mroczną moc młody chłopiec staje się zagrożeniem dla całego świata, tracąc kontrolę nad sobą i swoimi emocjami. W finale Amicia - jego siostra - zmuszona jest zakończyć jego życie, by ocalić innych, choć oznacza to dla niej niewyobrażalny ból. Gracze pokochali Hugo za jego niewinność i za to, jak pięknie przedstawiono więź między nim a Amicią - relację, która była sercem całej serii. Jego śmierć całkowicie zmienia bohaterkę: z dziewczyny walczącej o przetrwanie staje się kimś, kto musi żyć z ciężarem utraty ukochanej osoby. Dla graczy to scena, która pozostaje w pamięci na długo - pełna smutku, ale i tragicznego piękna.

Brok z God of War Ragnarok

Brok ginie w God of War: Ragnarok w dramatycznych okolicznościach, gdy odkrywa, że Tyr, z którym podróżują bohaterowie, jest w rzeczywistości Odynem w przebraniu. Zanim zdąży ostrzec resztę, zostaje brutalnie zamordowany. Jego śmierć to nie tylko szok dla graczy, ale też moment, który pęka emocjonalnie - Brok był jednym z najbardziej kochanych towarzyszy Kratosa i Atreusa, zawsze szczery, bezpośredni i oddany (nie to co Sindri, jego brat). Finałowy pogrzeb, w którym bohaterowie oddają mu cześć, to jedna z najbardziej wzruszających scen w grze. Jego odejście wpływa zwłaszcza na Sindriego, który po tej tragedii zamyka się w sobie i oddala od wszystkich. Dla graczy Brok pozostaje symbolem lojalności, humoru i serca w świecie pełnym bogów i wojen.

Joel z The Last of Us 2

Śmierć Joela w The Last of Us Part II to jeden z najbardziej wstrząsających momentów w historii gier wideo. Zostaje on brutalnie zamordowany przez Abby, córkę chirurga, którego Joel zabił w pierwszej części, ratując Ellie. Scena jego śmierci jest długa, surowa i bolesna - zmusza gracza do oglądania, jak bohater, z którym spędziliśmy całą poprzednią grę, ginie bezsilny i upokorzony. Gracze pokochali Joela za jego człowieczeństwo, surową dobroć i za to, jak stał się ojcem dla Ellie (po utracie córki Sarah) w świecie pozbawionym nadziei. Jego śmierć staje się motorem całej fabuły drugiej części - napędza zemstę Ellie, ale też pokazuje, jak spirala przemocy niszczy wszystkich, którzy się w nią wplątują.

Henry z Mafia 2

Henry w Mafii II ginie w wyjątkowo brutalny sposób. Po tym, jak okazuje się, że współpracował z FBI, zostaje zdradzony i dosłownie zatłuczony przez chińskich gangsterów na oczach Vito i Joe. To jedna z najbardziej szokujących scen w grze - pełna krwi i emocji. Gracze lubili Henry’ego za jego charyzmę, zmianę, współpracę z bohaterami drugiej części marki i tajemniczość do ostatniego momentu żywota, a jego śmierć pokazała, jak niebezpieczny i bezwzględny jest świat mafii, w którym nie ma miejsca na pomyłki ani zdradę. Dla Vito to moment przełomowy - traci przyjaciela i coraz bardziej zdaje sobie sprawę, że jego życie w mafii prowadzi donikąd. To scena, która odcisnęła się na całej serii i w pamięci graczy.

Dom z Gears of War 3

Dom w Gears of War 3 poświęca swoje życie, by ocalić resztę oddziału Delta. W jednym z najbardziej pamiętnych momentów serii wjeżdża ciężarówką w cysternę z paliwem, powodując eksplozję, która zatrzymuje hordę, ale tym samym zabija siebie samego. Gracze kochali Doma za jego lojalność wobec Marcusa i jego cierpienie po utracie żony Marii, co nadawało mu głębi i ludzkiego wymiaru. Jego śmierć była heroicznym aktem miłości i przyjaźni, który odmienił cały zespół.

Evelyn z Cyberpunk 2077

Evelyn Parker w Cyberpunk 2077 umiera w sposób cichy, ale niezwykle bolesny emocjonalnie. Po nieudanym skoku na korporację i brutalnym wykorzystaniu przez gangi nie potrafi już poradzić sobie z traumą, którą przeżyła. Znajdujemy ją martwą w mieszkaniu Judy, w wannie - odebrała sobie życie. Gracze pokochali Evelyn za jej marzenia o wolności i pięknie przedstawioną relację z Judy Alvarez, a także za to, że była jedną z nielicznych postaci w Night City, która wciąż miała w sobie ludzkie uczucia. Jej śmierć pozostawia ogromną pustkę, a sama Judy pogrąża się w żalu. V zaczyna rozumieć, że w tym świecie nawet dobrzy ludzie giną bez sensu. To jedno z najbardziej przygnębiających, ale też realistycznych przypomnień, jak okrutny i obojętny potrafi być świat Cyberpunka.

Ciocia May z Spider-Man

Śmierć cioci May w grze Marvel’s Spider-Man to moment, który na zawsze zmienia Petera Parkera. Zostaje ona zarażona śmiercionośnym wirusem, który rozprzestrzenia się po Nowym Jorku. Peter staje przed niemożliwym wyborem - ma antidotum, ale jeśli użyje go, nie zdąży wyprodukować większej ilości, by uratować resztę miasta. Ostatecznie pozwala cioci umrzeć, wybierając dobro ogółu. Gracze pokochali May za jej ciepło, mądrość i to, jak była moralnym kompasem Petera, jego przypomnieniem o odpowiedzialności i empatii. Jej śmierć to kulminacja emocjonalna - zmienia Spider-Mana w dojrzałego bohatera, który naprawdę rozumie, co znaczy poświęcenie.

Maria z Silent Hill 2 Remake

Maria w Silent Hill 2 Remake (podobnie jak w oryginale) jest tajemniczym odbiciem zmarłej żony Jamesa. Choć wydaje się żywa, jest jedynie manifestacją jego winy i pragnień. W grze ginie wielokrotnie - zabijana przez potwory, znikająca w różnych momentach, zawsze w sposób, który symbolizuje cierpienie Jamesa. Gracze pokochali ją za jej niejednoznaczność - jednocześnie zmysłową, ludzką i tragiczną. Jej "pożegnania" są metaforyczne - pokazują, że James musi pogodzić się z własną przeszłością i winą.

Gustave z Clair Obscur Expedition 33

Gustave, lider ekspedycji w Clair Obscur: Expedition 33, ginie w akcie poświęcenia, próbując powstrzymać tajemniczą Artystkę, której moc co roku wymazuje kolejny numer ekspedycji. Jego śmierć to wynik desperackiej próby uratowania towarzyszy i świata przed całkowitym unicestwieniem. Gracze pokochali Gustave’a za jego charyzmę, opanowanie i przywódcze cechy, choć początkowo sam w to nie wierzył - był symbolem nadziei i determinacji w obliczu nieuchronnej zagłady. Jego odejście pozostawia drużynę rozbitą emocjonalnie, zmuszając ich do kontynuowania misji bez swojego przywódcy. To śmierć tragiczna, ale pełna sensu - pokazująca, że w walce o przetrwanie potrzebne jest nie tylko bohaterstwo, ale i poświęcenie.

Źródło: Opracowanie własne
Mateusz Wróbel Strona autora
Na pokładzie PPE od połowy 2019 roku. Wielki miłośnik gier wideo oraz Formuły 1, czasami zdarzy mu się sięgnąć również po jakiś serial. Uwielbia gry stawiające największy nacisk na emocjonalną, pełną zwrotów akcji fabułę i jest zdania, że Mass Effect to najlepsza trylogia, jaka kiedykolwiek powstała.
cropper