PlayStation 5 kontroler DualSense

Gra, w której każdy błąd kosztuje - i właśnie dlatego ją uwielbiam

Kajetan Węsierski | Wczoraj, 21:30

Nie każda gra pozwala się pomylić. Czasem wystarczy jeden nierozważny ruch, jedno niedoszacowanie ryzyka, by wszystko runęło jak domek z kart. I choć wielu graczy właśnie wtedy traci cierpliwość, ja mam odwrotnie - to właśnie ten moment, gdy gra mówi „nie wybaczę ci tej decyzji”, sprawia, że nie potrafię się od niej oderwać. Bo porażka to nie koniec - to zaproszenie do nauki, do zemsty, do powrotu silniejszym.

Dziś opowiem o grze, która nie bierze jeńców. Nie gładzi krawędzi i nie podsuwa pomocnej dłoni, kiedy robisz głupstwo. Każdy błąd zostaje - i właśnie dlatego ją uwielbiam. Bo satysfakcja z przetrwania, z mistrzowskiego rozegrania partii lub wyjścia z opresji, jest wtedy prawdziwa. Bez taryfy ulgowej, bez skrótów. Tylko Ty, system i nieubłagana konsekwencja.

Dalsza część tekstu pod wideo

Chodzi o Bloodborne

Bloodborne zadebiutowało 24 marca 2015 roku jako exclusive na konsolę PlayStation 4. Za produkcję odpowiadało studio FromSoftware, a reżyserem gry był Hidetaka Miyazaki - twórca kultowej serii Dark Souls. Tytuł szybko zyskał status jednej z najważniejszych gier mijającej dekady, oferując unikalne połączenie brutalnej rozgrywki, mrocznego klimatu i niepokojącej stylistyki inspirowanej literaturą grozy.

Fabuła osadzona została w mieście Yharnam - miejscu zniszczonym przez tajemniczą plagę, która zamienia ludzi w potwory. Gracz wciela się w bezimiennego Łowcę, przemierzającego labiryntowe ulice, gotyckie katedry i ponure lasy, by odkryć źródło choroby i przetrwać noc polowania. Historia opowiadana jest w sposób nieoczywisty - przez fragmentaryczne dialogi, opisy przedmiotów i środowiskowy storytelling - co stało się jednym ze znaków rozpoznawczych studia FromSoftware.

Rozgrywka stawia na agresję, refleks i ryzyko. System walki rezygnuje z tarcz i defensywy znanej z poprzednich gier studia na rzecz szybkich uników, precyzyjnych ataków i wykorzystywania unikalnych broni transformujących się w locie. Ważnym elementem stała się również mechanika odzyskiwania zdrowia przez natychmiastowy kontratak po otrzymaniu obrażeń, co promuje dynamiczny styl gry. Całość wspierana jest przez ikoniczne projekty wrogów i projekt poziomów z rozbudowanymi skrótami oraz powiązaniami między lokacjami.

Bloodborne zostało entuzjastycznie przyjęte zarówno przez graczy, jak i krytyków. Doceniono nie tylko system walki i oprawę audiowizualną, ale przede wszystkim klimat oraz warstwę narracyjną, która do dziś budzi liczne interpretacje i teorie. Gra sprzedała się w milionach egzemplarzy i regularnie pojawia się w zestawieniach najlepszych produkcji w historii. Pomimo upływu lat, wciąż pozostaje jednym z najjaśniejszych punktów w portfolio Sony i niedoścignionym wzorem dla wielu duchowych spadkobierców.

Nie ma lekko…

Bloodborne nie wybacza, ale właśnie w tym tkwi jego największa siła. Każdy krok w głąb Yharnam to gra nerwów, w której jeden nieprzemyślany ruch kończy się śmiercią. Brak tarczy, ograniczone zasoby i przeciwnicy, którzy nie dają czasu na oddech - to wszystko tworzy napięcie, które nie znika nawet po kilkudziesięciu godzinach. Nie ma tu miejsca na rozkojarzenie czy bezmyślność. Wszystko ma swoją cenę - i najczęściej płacimy ją krwią.

Ale im więcej się traci, tym mocniej chce się wracać. Bloodborne uzależnia jak niewiele innych gier. Moment, w którym po kilkunastu nieudanych próbach wreszcie pokonuje się bossa, daje więcej satysfakcji niż niejedna gra w całości. Ten balans między frustracją a euforią jest perfekcyjnie wyważony - i sprawia, że nawet najtrudniejsze starcia nie zniechęcają, a wręcz motywują do dalszego działania.

Każda walka to lekcja. Z czasem człowiek nie tylko zaczyna rozumieć przeciwników, ale wręcz czytać ich jak otwartą księgę. Zmieniamy styl gry, dostosowujemy się do wymagań, uczymy pokory i cierpliwości. A mimo to napięcie nie spada - bo w Bloodborne nawet najdrobniejszy błąd potrafi przekreślić cały plan. I właśnie dlatego każdy sukces, nawet najmniejszy, smakuje jak osobiste zwycięstwo.

To nie jest gra, która trzyma za rękę. Ale jeśli pozwolimy jej się poprowadzić, to odwdzięczy się czymś unikalnym - nie tylko emocjami, ale i poczuciem autentycznego rozwoju. Bloodborne uczy, że upadek to nie koniec - to tylko część procesu. I choć czasem boli, to zawsze warto wrócić i spróbować jeszcze raz.

… Ale jest warto! 

Bloodborne to gra, która testuje nie tylko refleks, ale i charakter. Zmusza do cierpliwości, uczy pokory, ale daje też ogromną satysfakcję z każdego, nawet najmniejszego sukcesu. To tytuł, który nie prowadzi za rękę - ale jeśli damy się porwać jego atmosferze i zaakceptujemy własne porażki jako element nauki, odkryjemy doświadczenie, które zostaje z nami na długo po napisach końcowych.

Bo choć Yharnam to świat ponury, brutalny i bezlitosny, to trudno się od niego oderwać. Każdy błąd kosztuje - ale każde zwycięstwo smakuje jak triumf. I właśnie za to Bloodborne uwielbiam. Nie za grafikę, nie za fabułę, ale za emocje, które wywołuje. Za to, że zmienia sposób, w jaki patrzymy na gry. I na samych siebie. Koniec końców trudno ten tekst zakończyć w inny sposób niż pytaniem… Kiedy sequel?! 

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Bloodborne.

Źródło: Własne
Kajetan Węsierski Strona autora
Gry są z nim od zawsze! Z racji młodego wieku, dojrzewał, gdy zdążyły już zalać rynek. Poszło więc naturalnie z masą gatunków, a dziś najlepiej bawi się w FIFIE, produkcjach pełnych akcji oraz przygód, a także dziełach na bazie anime i komiksów Marvela. Najlepsza gra? Minecraft. No i Pajączek od Insomniac Games.
cropper