
Przegląd gier z najpiękniejszą grafiką - co wymęczy nasze karty graficzne w 2025 i 2026 roku?
W 2025 roku grafika w grach wideo staje się nie tylko narzędziem do budowania immersji, ale również wyznacznikiem technologicznego postępu całej branży. W erze skalowania obrazu wspieranego przez sztuczną inteligencję, path-tracingu i coraz potężniejszych GPU, to właśnie segment PC wyznacza nowe standardy. W ciągu nadchodzących miesięcy na komputery osobiste trafią tytuły, które już teraz prezentują poziom wizualny niemożliwy do osiągnięcia na obecnych konsolach, chociaż i tu nie zabraknie pięknych gier. W niniejszym rankingu skoncentrujemy się jednak na tytułach, w które zagracie na "blaszakach".
Konsole, mimo że nadal istotne w kontekście masowego rynku, wyraźnie zwalniają tempo graficznego rozwoju. Przykładem jest choćby PS5 Pro, które mimo przeróżnych spekulacji o znaczącym skoku jakościowym, w rzeczywistości oferuje bardziej kosmetyczne poprawki. Opublikowana dziś aktualizacja do Returnal zwiększa natywną rozdzielczość gry z 1080p do 1440p – co jasno pokazuje, że nawet mid-generacyjny refresh nie jest w stanie zbliżyć się do tego, co już teraz można uzyskać na PC przykładowo z kartą NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti. W bardzo wielu tytułach brakuje zaawansowanego ray-tracingu czy jakiejkolwiek formy path-tracingu – funkcji, które stają się powoli standardem na komputerach. Dostępność i ceny kart graficznych zaczynają się poprawiać, więc to też dobry moment by pomyśleć nad modernizacją.
Na PC dzieje się coś, co śmiało można nazwać graficzną rewolucją. Rewelacyjna w praktyce technika skalowania DLSS 4, metody generowania klatek oparte na AI, path-tracing z pełną rekonstrukcją oświetlenia, supersamplowane tekstury i fizycznie dokładne symulacje materiałów – to nie są już tylko demonstracje technologiczne, a funkcje obecne w prawdziwych grach. Przewaga komputerów będzie się tylko powiększać, zwłaszcza że wszystko wskazuje na to, że kolejna generacja konsol – PlayStation 6 i nowy Xbox – pojawi się dopiero w okolicach 2028 roku. Do tego czasu na PC zobaczymy nie tylko kolejną falę fotorealistycznych tytułów, ale również lepsze wykorzystanie mocy sprzętowej przez deweloperów. Wróćmy jednak do 2025 roku i do tego, w jakie piękne pozycje zagramy w tym lub przyszłym roku.




10. The Last of Us Part II Remastered
To odświeżona wersja uznanego tytułu od Naughty Dog, która zadebiutowała na PC całkiem niedawno, bo 3 kwietnia 2025 roku. Jeżeli wcześniej w to nie graliście, to spieszę z wyjaśnieniem, że pozycja kontynuuje historię Ellie w postapokaliptycznym świecie, oferując głęboką narrację i emocjonalne przeżycia - chociaż to za mało powiedziane. Pełno tu przeróżnych, mocno zróżnicowanych wątków, które nie każdemu przypadną do gustu. Wersja na PC została zoptymalizowana przez Nixxes Software, zapewniając delikatne usprawnienia i wsparcie dla nowoczesnych technologii graficznych.
Pod względem wizualnym, gra nie wspiera ray-tracingu, ale odpalimy DLSS 4 i skorzystamy z dobrodziejstw dostępnych w ramach aplikacji NVIDIA (jak RTX HDR). To poprawi jakość obrazu czy płynność rozgrywki na kompatybilnych kartach graficznych. Chociaż TLOU2 występuje w tym rankingu, to nie różni się graficznie zbytnio od wersji na PS5 Pro, lecz to nadal jedna z najładniejszych gier na rynku i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Tak pięknych postaci, mimiki twarzy czy wypisanych na nich emocji nie zobaczymy w zbyt wielu grach w ogóle. Nawet jeśli nie dla fabuły, to warto zagrać dla grafiki i animacji.
9. Hell is Us
Nadchodząca gra akcji z elementami eksploracji, opracowywana przez studio Rogue Factor. Osadzona w tajemniczym, ogarniętym wojną kraju, skupia się na osobistej podróży głównego bohatera, który stawia czoła zarówno ludzkim konfliktom, jak i nadprzyrodzonym istotom. Narracja ma na celu eksplorację tematyki emocji i ludzkiej natury w ekstremalnych warunkach.
Gra wykorzystuje silnik Unreal Engine 5, oferując bardzo realistyczne efekty świetlne, szczegółowe modele postaci i dynamiczne efekty pogodowe (tytułowy kadr jest właśnie z Hell is Us). Choć oficjalne informacje o wsparciu dla technik skalowania czy generatorów klatek nie zostały jeszcze potwierdzone, to zastosowanie nowoczesnego silnika sugeruje możliwość implementacji wszystkich dobrodziejstw dostępnych w najnowszych kartach graficznych na PC. Możemy przy tym oczekiwać niesamowicie porywającej i przerażającej historii, bo Hell is Us to trochę taki horror.
8. ExeKiller
ExeKiller to debiutancki projekt polskiego studia Paradark, zapowiedziany w 2021 roku jako oryginalna, singlowa gra akcji z otwartym światem. Produkcja przenosi gracza do postapokaliptycznej wersji Nowego Jorku pod koniec lat 90., w alternatywnej rzeczywistości, gdzie świat został zdziesiątkowany przez tzw. Wielki Pożar. Ziemia wciąż dźwiga się z ruiny, a społeczeństwo funkcjonuje pod jarzmem potężnych megakorporacji. Gracze wcielą się w tytułowego ExeKillera – łowcę nagród, który poluje na jednostki wyposażone w implanty S.O.U.L.S., służące do monitorowania i kontrolowania ludzkiego życia. W grze pojawią się również wybory moralne wpływające na przebieg fabuły, oraz możliwość przemieszczania się futurystycznymi pojazdami po pustkowiach i ruinach miast.
Pod kątem wizualnym gra prezentuje się wyjątkowo intrygująco. ExeKiller powstaje na silniku Unreal Engine 5, co pozwala twórcom osiągnąć wysoką jakość oprawy graficznej – od realistycznego oświetlenia i systemu dnia i nocy, po rozległe panoramy pustynnych krajobrazów. Kierunek artystyczny to stylowy miks retrofuturyzmu, westernu i cyberpunka, przywodzący na myśl skrzyżowanie klimatów „Blade Runnera” z estetyką klasycznych westernów spaghetti. Gra zaoferuje ray-tracing oraz wsparcie dla technik skalowania, w tym DLSS 4 i MFG. Już na screenach i w dotychczasowych materiałach widać spójny, mocno stylizowany świat, który może okazać się jednym z najbardziej charakterystycznych wizualnie projektów nadchodzących lat.
7. Lost Soul Aside
Lost Soul Aside to dynamiczna gra akcji RPG autorstwa chińskiego studia Ultizero Games, tworzona od niemal dekady i zaplanowana na 29 sierpnia 2025 roku. Gracze wcielą się w Kasera – wojownika przemierzającego świat w poszukiwaniu duszy swojej siostry, porwanej przez międzywymiarowe istoty znane jako Voidrax. W misji towarzyszy mu Arena – smoczy kompan mogący przekształcać się w różne rodzaje broni. Gra oferuje intensywny, stylizowany system walki inspirowany klasykami jak Devil May Cry czy Ninja Gaiden oraz głęboką eksplorację.
Technologicznie to jeden z najważniejszych tytułów 2025 roku dla PC: Lost Soul Aside zadebiutuje z pełnym wsparciem dla DLSS 4, ray-tracingu oraz Multi-Frame Generation (MFG), co potwierdziła oficjalnie NVIDIA. Gra bazuje na Unreal Engine 4, ale dzięki nowoczesnym technikom skalowania, realistycznemu oświetleniu i płynnej animacji – prezentuje się jak produkcja nowej generacji. Wysoka jakość efektów cząsteczkowych, dynamiczne światło i detale otoczenia robią ogromne wrażenie, szczególnie w 4K.
6. Mafia: The Old Country
Mafia: The Old Country to nowa odsłona jednej z najbardziej cenionych gangsterskich serii w historii gier wideo. Tytuł stanowi prequel pierwszej Mafii i przenosi graczy do fikcyjnego miasta San Celeste na Sycylii, osadzonego na początku XX wieku – w czasach, gdy struktury przestępcze dopiero zaczynały się formować. Głównym bohaterem jest Enzo Favara, chłopak wywodzący się z trudnych warunków – jako dziecko był zmuszony do pracy w kopalniach siarki, zanim los popchnął go ku światu Cosa Nostry. Gracz będzie towarzyszyć mu w podróży od chłopca z nizin społecznych do człowieka, który musi przetrwać w brutalnym świecie mafii i zdobyć szacunek bossów rodziny Torrisi. Narracja ma mocno linearny charakter i bliżej jej do pierwszych dwóch odsłon serii niż do otwartego świata z „Mafia III”.
Produkcja tworzona jest przez Hangar 13 przy użyciu Unreal Engine 5, co pozwala znacząco podnieść jakość oprawy wizualnej względem poprzednich części. Twórcy podkreślają, że przesiadka na nowy silnik umożliwiła im osiągnięcie wyższej szczegółowości środowisk, lepszej mimiki postaci oraz znacznie bardziej realistycznego oświetlenia – co już dziś można zauważyć na zaprezentowanych materiałach. San Celeste prezentuje się jak żywe miasto – z brukowanymi ulicami, zróżnicowaną architekturą i południowoeuropejskim klimatem wyjętym wprost z filmów Coppoli. Do gry trafi ray-tracing, wiec jest niemal pewne, że skorzystamy z dobrodziejstw technik skalowania i upłynniana obrazu. Gra ma także oferować pełny dubbing m.in. w angielskim, niemieckim, czeskim i... sycylijskim – co podkreśla nacisk na autentyczność i lokalny koloryt. Premiera zaplanowana jest na 2025 rok.
5. The Sinking City 2
The Sinking City 2 to nadchodzący survival horror autorstwa ukraińskiego studia Frogwares, tworzony w oparciu o mitologię H.P. Lovecrafta. Akcja gry toczy się w latach 30. XX wieku w mieście Arkham, zalanym przez nadnaturalną powódź. W przeciwieństwie do pierwszej części, kontynuacja nie wymaga znajomości poprzedniej odsłony – oferuje samodzielną fabułę, która skupia się na przetrwaniu w wyniszczonym, pełnym obłędu mieście. Gra stawia na eksplorację półotwartego świata, gromadzenie zasobów, walkę z potworami oraz system śledztw, które dają dostęp do ukrytych informacji i alternatywnych rozwiązań zadań.
Pod względem graficznym, The Sinking City 2 to ogromny krok naprzód względem pierwowzoru – gra powstaje na Unreal Engine 5 i już teraz potwierdzono pełne wsparcie dla DLSS 4, co czyni te produkcję szczególnie atrakcyjną dla posiadaczy kart NVIDIA z serii RTX. Dzięki zastosowaniu Lumen i Nanite, miasto Arkham tętni życiem (i koszmarem), oferując dynamiczne oświetlenie, deformacje środowiska spowodowane powodzią oraz realistycznie odwzorowane wnętrza. Gra nie tylko wygląda świetnie, ale zachwyca klimatem. Spójrzcie na powyższy zwiastun (chociaż jeszcze trochę chrupie, ale optymalizacja to końcowy proces produkcji).
4. Fable
Kto nie czeka na Fable? To nadchodząca w 2026 roku, kolejna odsłona kultowej serii RPG, będąca pełnoprawnym rebootem marki. Za projekt odpowiada studio Playground Games, znane dotąd głównie z wyścigowej serii Forza Horizon. Tym razem studio mierzy się z zupełnie innym gatunkiem, przenosząc graczy ponownie do baśniowego świata Albionu – jednak w wersji unowocześnionej, nie tylko wizualnie, ale też narracyjnie. Fabuła ma zachować humorystyczny ton i groteskę znane z poprzednich odsłon, ale jednocześnie wprowadzić zupełnie nowy poziom emocjonalnej głębi. Głównym bohaterem będzie młody adept, któremu pomaga Humphry – były heros, zmuszony do powrotu z emerytury. W grze znajdziemy także elementy craftingu, system moralności i oczywiście dużo dialogów z absurdalnym, brytyjskim humorem.
Od strony technicznej Fable napędzane jest przez silnik ForzaTech, co oznacza absolutną precyzję w renderowaniu środowisk oraz wyjątkową jakość animacji. Na zwiastunach widać, że gra może pochwalić się znakomitym oświetleniem, gęstością detali w otoczeniu, ekspresją twarzy postaci oraz imponującymi efektami cząsteczkowymi. Potwierdzono, że pozycja zmierza równocześnie na PC i Xbox Series X|S, a wersja na Windowsa otrzyma pełne wsparcie dla technologii NVIDIA DLSS oraz ray-tracingu, co jest logicznym ruchem, biorąc pod uwagę kierunek rozwoju tej platformy. Przy odpowiednim sprzęcie możemy spodziewać się grafiki, która w pełni wykorzysta potencjał kart graficznych nowej generacji. Premiera została przesunięta na 2026 rok, ale jeśli Playground Games dowiezie jakość, jakiej się spodziewamy – warto będzie poczekać.
3. Marvel 1943: Rise of Hydra
Marvel 1943: Rise of Hydra to nadchodząca gra akcji osadzona w realiach II wojny światowej, opracowywana przez Skydance New Media pod kierownictwem Amy Hennig, znanej z serii Uncharted. Gracze wcielą się w cztery postacie: Kapitana Amerykę, Azuriego (Czarnego Panterę z lat 40.), Gabriela Jonesa z Howling Commandos oraz Nanali, szpiega z Wakandy. Fabuła skupia się na ich wspólnej walce przeciwko organizacji Hydra, która planuje wykorzystać chaos wojny do realizacji swoich celów. Twórcy obiecują głęboką narrację i zróżnicowane perspektywy postaci, co ma wzbogacić doświadczenie gracza.
Pod względem graficznym, tytuł wykorzystuje silnik Unreal Engine 5.4, co pozwoli na zastosowanie technologii takich jak Nanite i Lumen. Ponoć powyższy materiał w całości zbudowano na silniku gry i aż nie chce się wierzyć, że to może tak wyglądać. Pozycja zadebiutuje z pełnym wsparciem dla technologii DLSS i MFG, a dodatkowo będzie korzystać z innych nowości dostępnych dla PC. To może być prawdziwie potężna, graficzna pokazówka nadchodzących gier w 2026 roku.
2. DOOM: The Dark Ages
Nadchodzący bangier od ID Software, który przenosi graczy do mrocznego, średniowiecznego świata, będącego prequelem do wcześniejszych części serii. Ponownie wcielamy się w zabójczego Dooma Slayera, który tym razem stawi czoła demonicznym hordom w świecie inspirowanym średniowieczem, z nowym arsenałem broni i mechanikami rozgrywki. Fabuła ma zgłębiać początki legendarnego bohatera i jego walkę z siłami zła.
Gra wykorzystuje nową wersję silnika id Tech 8, oferując pełne wsparcie dla path tracingu oraz DLSS 4 z Multi-Frame Generation. Dzięki temu możemy spodziewać się realistycznych efektów świetlnych, szczegółowych modeli postaci i dynamicznych środowisk. Aktualizacja do PT na PC trafi do gry w późniejszym czasie. Ponoć twórcy nie wyrobią się z tym na premierę, ale i tak dostaniemy graficzne fajerwerki. Doom: The Dark Ages zadebiutuje już 15 maja 2025 roku na PC oraz konsolach nowej generacji.
1. ZORAH
ZORAH to technologiczne demo od NVIDIA, mające na celu pokazanie możliwości najnowszych technologii graficznych. Choć nie jest to pełnoprawna gra, demo oferuje interaktywną eksplorację świata o niesamowitej jakości grafiki, prezentując potencjał przyszłych produkcji. Projekt skupia się na realistycznym odwzorowaniu środowisk, materiałów i efektów świetlnych, oferując graczom niezrównane wrażenia wizualne.
Demo wykorzystuje path-tracing, DLSS 4 z Multi-Frame Generation oraz Neural Rendering, oferując niesamowitą jakość grafiki. Dzięki temu stanowi doskonały przykład tego, co jest możliwe dzięki najnowszym osiągnięciom w dziedzinie grafiki komputerowej. Demo jest dostępne do pobrania dla posiadaczy kart graficznych z serii RTX 50.
Poza rankingiem oczywiście wypada wspomnieć o jeszcze jednej grze, która już teraz wygląda oszałamiająco, ale nie wiadomo, na ile ujawniony trailer pokazuje fragmenty rozgrywki. Zrealizowano go na silniku gry z wykorzystaniem karty graficznej NVIDIA GeForce RTX i 5090. Jestem świadom, że pełna produkcja może wyglądać dużo gorzej, chociaż nie spodziewam się drastycznych różnic na dopasionych PC. CDP od zawsze słynął z maksymalnego wykorzystania dostępnych podzespołów. Nie wiadomo, czy Wiedźmin 4 zadebiutuje w 2026 roku, ale możemy być pewni, że zrobi użytek ze wszystkich technologii dostępnych ekskluzywnie dla komputerów osobistych.
Przeczytaj również






Komentarze (46)
SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych