SKLEP
Bartosz Dawidowski Bartosz Dawidowski 23.08.2017
10 gier z najlepszą grafiką na Xbox 360
2674V

10 gier z najlepszą grafiką na Xbox 360

W ostatniej "topce" wybieraliśmy najlepszą grafikę spośród bogatej biblioteki gier na PlayStation 3. Nie możemy jednak zaniedbywać świetnej last-genowej konsoli Microsoftu i jej licznych fanów. Tym razem spróbujemy wskazać tytuł, który wsławił się największym wizualnym przepychem na Xbox 360.

Co rozumiem przez "najlepszą grafikę"? Przede wszystkim zaawansowanie i jakość techniczną oprawy, a nie wizję artystyczną. Dlatego też w mojej liście nie brakuje chociażby Crysis 3, gry może i siermiężnej pod względami designerskimi, ale fenomenalnej w aspektach rzemiosła graficznego. Wszystko jasne? No to jedziemy. Oczywiście zachęcam do dzielenia się własnymi typami najlepszych graficznie produkcji z Xbox 360.

10 gier z najlepszą grafiką na PS3

10. Rage

Rage od id Software to przykład na to, że sama fenomenalna grafika nie wystarcza, by uzyskać wysokie oceny. W naszym rankingu nie oceniamy jednak jakości rozgrywki, ale grafikę, a w tym punkcie ta niedoskonała postapokaliptyczna przygoda potrafiła zafundować niekontrolowany szczękopad. Opróćz niesamowicie dobrych tekstur, bogactwa obiektów i wspaniałej geometrii, Rage zachwycał też 60 klatkami animacji na sekundę. W takiej perspektywie można było przymknąć oko na drobny pop-in obiektów.

9. Red Dead Redemption

Xbox 360 miał zwykle przewagę nad PlayStation 3 w kategorii tytułów multiplaformowych i ta tendencja uwidoczniła się również w przypadku genialnego Red Dead Redemption. W trakcie większych zadym framerate potrafił w mistrzowskim westernie Rockstar zwolnić nawet do 20-22 klatek na sekundę na PlayStation 3. Natomiast na Xbox 360? Xbox był w takich sytuacjach stabilny jak głaz narzutowy, generując zawsze 30 fps. Sprzęt Microsoftu robił to w rozdzielczości 720p i to przy 2AA. Właściciele PS3 musieli się natomiast zadowolić rozdzielczością 640p z raczej kiepsko rozwiązanym, "selektywnym" filtrem rozmywającym krawędzie.

8. Grand Theft Auto V

Druga, obok Crysis 3, multiplatformowa produkcja, która znalazła się w ubiegłotygodniowej graficznej topce PS3 i której nie może zabraknąć również w rankingu dotyczącym X360.

Rockstar pokazał, że również w tytule multiplatformowym można uzyskać olśniewającą grafikę. Oprawa w GTA V może u już się dzisiaj opatrzyła i na bliskich dystansach nie robi oszałamiającego wrażenia, ale nie można zapominać, jak wielkim osiągnięciem technicznym było wydanie produkcji o tak wielkiej skali na X360. Deweloperzy zadbali o wyjątkowo udany model LoD i znakomite efekty świetlne, co sprawiało, że można było zbierać szczękę z podłogi przy wojażach samolotowych albo przy patrzeniu na rozległe pejzaże spalonego słońcem wspaniałego miasta.

7. Metal Gear Solid V

Choć łatwo o tym zapomnieć, MGS V trafił również na konsole ostatniej generacji i... wyglądał na nich fenomenalnie. Spośród obu starszych konsol wyróżniała się wersja na X360, która oferowała odrobinę lepszy framerate, rzadko spadający poniżej 25 fps. MGS V pokazał do czego zdolne jest studio, które poświęci czas na optymalizację swojego silnika.

6. Crysis 3

Ten tytuł pojawił się już wcześniej w graficznej topce z PlayStation 3, ale nie wyobrażam sobie, by go pominąć na Xboksie 360.

"Najlepsza grafika w strzelaninie FPP w historii" - tak o Crysis pisała prasa w momencie premiery (m.in. redakcja CVG). Crysis 3 do dzisiaj wygląda fenomenalnie, zachwycając mistrzostwem technicznego wykonania grafiki. Mówimy tu o poziomie grafiki, która zmusza nawet największych troglodytów do zatrzymania się choć na chwilę w biegu i rozdziawieni paszczy w zachwycie nad bujającymi się koronami drzew, wykonaniem rozpryskiwanej wody, płomieniami wydobywającymi się z rozprutej gazrury. Design, jak zwykle w grach Crytek, pozostawiał trochę do życzenia, ale jeśli chodzi o poziom szczegółowości, to Crysis 3 nie ma sobie równych w kategorii gier multiplatformowych z X360.

5. Halo 4

Studio 343 Industries zostało uformowane przez Microsoft tylko w jednym celu: by przejąć pałeczkę od  Bungie i godnie kontynuować ich dzieło w kolejnych odsłonach serii Halo. Ekipa stanęła na wysokości zadania nie tylko pod względem rozgrywki, ale przede wszystkim w aspektach wizualnych Halo 4, które może się pochwalić doskonale opracowanymi efektami świetlnymi, świetnym cieniowaniem i bardzo płynną animacją. Miło się patrzy na gameplay z tej pozycji, nawet jeśli ktoś nie przepada za shooterami i Master Chiefem.

4. Gears of War 3

Epic Games umie grać w graficzne klocki a najlepszą tego demonstracją było Gears of War 3. Można nie przepadać za rozgrywką w tej strzelaninie, ale trudno pobić jakość wizualną tej produkcji na X360 w takich aspektach jak jakość tekstur, detekcja kolizji, oświetlenie czy płynność animacji. Jedyną krytyką grafiki z GoW3, z którą się spotkałem jest narzekanie na "szaro-brunatną" paletę kolorystyczną i design lokacji/wrogów, ale to są argumenty związane z wizją artystyczną tej gry, a nie jakością techniczną grafiki. Dla mnie GoW3 pod tym względem jest gigantem, który może się równać z Killzone 2/3 z PlayStation 3.

3. Forza Motorsport 4

Gran Turismo 5? Wybaczcie fani Kaza, ale to Forza Motorsport 4 należy się last-genowa palma pierwszeństwa w zakresie grafiki. Forza Motorsport 4 wyglądała fenomenalnie na Xboksie 360 a jednym z elementów podbijających tą doskonałość były... kraksy, o których mogli pomarzyć fani Gran Turismo 5. Zresztą, Forza Motorsport 5 wygląda fenomenalnie do dzisiaj, bo z tak wysokim poziomem realistycznej grafiki ten tytuł wcale nie zestarzał się tak mocno, jak inne produkcje z poprzedniej generacji.

2. Alan Wake

Gra, która pod względem graficznym może śmiało stawać w szranki z takimi exclusive'ami z PS3 jak Uncharted 2. Alan Wake zachwyca środowiskiem, oferując gęstą roślinność w dużych przestrzeniach i niesamowite jak na swoją epokę, wolumetryczne dynamiczne oświetlenie, o którym mogły pomarzyć na last-genach inne tytuły. Wyszło z tego zachwycające graficznie doświadczenie (nawet jeśli modele postaci nie zawsze stoją na tak wysokim poziomie jak miejscówki).

1. Gears of War: Judgment

Polska ekipa People Can Fly zademonstrowała w Gears of War: Judgment do jakich granic można doprowadzić Unreal Engine 3 i samego Xboksa 360. Grze brakowało może tak "epickich" obrazków jak z Gears of War, ale pod względem technicznym można w przypadku Judgment mówić o wyższym poziomie dopracowania. Niezwykle stabilną animację 30 fps, połączono z bardzo szczegółową oprawą i do tego wtłoczono w końcu do świata "Gyrosów Wojny" znacznie więcej barw, tępiąc jednocześnie ostre zębiska aliasingu. Piękna graficzna robota, zasługująca na najwyższe pochwały!

Tagi: alan wake gears of war: judgment grafika halo 4 top 10 xbox 360

Miesięcznik PSX Extreme