Dead Space Remake wywiad

Dlaczego remake a nie remaster? Rozmawiamy z producentem Dead Space Remake o pełnym odświeżeniu gry EA

Wojciech Gruszczyk | 14.10.2022, 17:00

Motive Studio zmierzyło się z trudnym wyzwaniem przywrócenia na rynek cenionej przez graczy marki. Twórcy sami zdecydowali, że chcą odświeżyć Dead Space i postawili na pełny remake. Dlaczego nie wybrali innej drogi i czy nie obawiają się wielkiego nagromadzenia innych gier z gatunku? Rozmawiamy z Philippem Ducharmem, producentem produkcji.

Wojtek Gruszczyk: Dead Space zadebiutuje w styczniu, ale w grudniu na rynek trafi The Callisto Protocol – gra twórców pierwszego Dead Space. Nie obawiacie się tak bliskiej premiery?

Dalsza część tekstu pod wideo

Philippe Ducharme: „Nie, nie bardzo, ponieważ jestem wielkim fanem horrorów i chętnie zobaczę, co ta produkcja zaoferuje. Życzę im jak najlepiej. Naszym zadaniem było skupienie się na stworzeniu, jak najlepszego doświadczenia, jakie mogliśmy przygotować i sądzę, że jest sporo miejsca na rynku dla wielu podobnych gier”

Właśnie! Scorn w październiku, The Callisto Protocol w grudniu, Dead Space w styczniu, a jeszcze na początku 2023 roku zagramy w Layers of Fears i Resident Evil 4 Remake – czy dla Was takie ożywienie gatunku to dobra wiadomość?

„Tak, to z pewnością dobra wiadomość, bo to oznacza, że na rynku jest miejsce dla takich gier. Dla mnie to naprawdę dobry znak, ponieważ to pokazuje, że rynek jest zdrowy. Możemy to udowodnić na wiele sposobów. Pojawiają się tytuły w branży filmowej, widzimy takie seriale jak „Stranger Things”, to wszystko pokazuje, że rynek jest bardziej mainstramowy niż wcześniej. W zeszłym roku zadebiutowało kilka mocnych indie horrorów, które odniosły sukcesy i zrobiły duży szum na między innymi Steam. Tak jak powiedziałem – to naprawdę dobry znak i dobry czas na tworzenie horrorów”.

Dead Space Remake - porównanie - 2023

Oryginalny Dead Space mogliśmy ukończyć w około 11 godzin. Jak to będzie wyglądać z Waszą produkcją – możemy liczyć na dłuższą historię?

„Podstawowa struktura jest taka sama jak w pierwszej grze. Rozgrywka graczy będzie zależeć od tego, jaki wybiorą poziom trudności, ponieważ to może wpłynąć na ich gameplay. Mamy jednak dodatkowe opowieści, które nie pojawiły się w oryginale – takie jak zadania poboczne pozwalające na większą eksplorację, a także przygotowaliśmy tryb Nowej Gry+, który zapewni graczom bardziej wymagające potwory. Gdy będziesz powtarzał rozgrywkę, będziesz mógł także sprawdzić Impossible Mode, w którym jeśli zginiesz, to będziesz musiał rozpoczynać zabawę od początku”. 

Z perspektywy dzisiejszego rynku – nie chcieliście przygotować elementów sieciowych, które mogłyby pobudzić graczy i sprawić, że zostaliby oni na dłużej przy grze?

„To dobre pytanie. Seria Dead Space miała pewne elementy sieciowe – w Dead Space 3 mieliśmy kooperację, a w Dead Space 2 były aspekty multiplayer. To był jeden z elementów, który postanowiliśmy przedyskutować z naszą społecznością, by wiedzieć jak działać. Zadaliśmy im pytanie – jak wiecie Dead Space był nastawiony na single-player, co sądzicie o dodaniu do niego elementów sieciowych? Wchodziła w grę rywalizacja PvP, PvE, kooperacja, ale informacje zwrotne, jakie otrzymaliśmy były proste – jeśli chcemy pozostać w zgodzie z tym, dzięki czemu Dead Space osiągnął sukces, to zaoferowanie wyłącznie single-playera było właściwą decyzją”.

Dlaczego tak naprawdę zdecydowaliście się na odświeżenie pierwszego Dead Space? Nie łatwiej było stworzyć nową część lub pełny reboot?

„Ogólnie rzecz biorąc nasz zespół był bardzo zainteresowany marką Dead Space. Chcieliśmy mieć pewność, że podejdziemy do IP z odpowiedniej strony. Gdy dyskutowaliśmy z przedstawicielami Electronic Arts, powiedzieliśmy, że „Motive jest zainteresowane remake'm Dead Space”. Jednak tak naprawdę nie było dla nas ważne, czy zajmiemy się remasterem czy pełnym odświeżeniem – chcieliśmy stworzyć grę w tym uniwersum. Później zdaliśmy sobie sprawę, że remake ma najwięcej sensu, ponieważ mogliśmy spojrzeć na to, co zostało przygotowane w 2008 roku i zainspirować się tą zawartością, a następnie zastanowić się, co chcielibyśmy ulepszyć i zrobić, by poprawić immersję”.

Swego czasu pojawiły się plotki, według których Dead Space jest inspirowany Resident Evil 2 Remake. Czy jest w tym trochę prawdy?

„Z pewnością, gdy rozmawialiśmy, czy chcemy stworzyć remaster czy remake i co powinniśmy zrobić, to patrzeliśmy na inne gry. Co odniosło sukces na rynku i Resident Evil był jednym z wielu przykładów, o których dyskutowaliśmy. Jednak dla nas najważniejszym powodem, przez który zdecydowaliśmy się na remake była możliwość przygotowania wielu zmian. Większość prac nad przeniesieniem Dead Space z 2008 roku do 2023 roku wymagało przygotowania assetów od podstaw, sprawdzenia wszystkich funkcji z oryginału i odtworzenia nowych momentów, dopieszczenia [gry], ulepszenia pracy kamery, dopracowania statku, zapewnienie reżyserii intensywności, różnych rodzajów/warstw zmian, które chcieliśmy wprowadzić, czerpania inspiracji z marki – z Dead Space 2, Dead Space 3 – poprawienie eksploracji czy też wrogów. Pojawiło się wiele więcej elementów, które postanowiliśmy ulepszyć. Dlatego możemy powiedzieć, że zdecydowanie jest to remake – uważamy, że jest to ostateczna wersja Dead Space”.

Dead Space Remake - porównanie - 2008

Laura Miele, szefowa EA Games, w 2012 roku potwierdziła, że według badań – choć gracze kochali Dead Space to bali się grać w te produkcje. Czy nie obawiacie się podobnej sytuacji z Waszym tytułem?

„Myślę, że teraz gatunek horrorów jest bardziej mainstreamowy. Pojawiają się kolejne seriale, filmy, gry indie i widzieliśmy odbiór Resident Evil 2 Remake oraz liczby, jakie produkcja wygenerowała względem oryginału – nowa wersja osiągnęła znacznie większy sukces. Jest więcej podobnych przykładów pozycji, które zanotowały dobre rezultaty w gatunku horrorów. Właśnie dzięki temu uważamy, że jest miejsce dla Dead Space. Naszym zadaniem było stworzenie najbardziej przerażającej gry”.

Czy jest szansa, że Wasz Dead Space to nowy początek i doczekamy się kolejnych gier z serii?

„W tej chwili skupiamy się na skończeniu tej gry. Zobaczymy, co się wydarzy po premierze. Mamy szczęście, że w Motive posiadamy dwa niezależne zespoły i mamy w naszej grupie wielu deweloperów pełnych pasji dla marki Dead Space. Po dokończeniu pracy nad tytułem, usiądziemy i będziemy dyskutować”.

Dziękuję za rozmowę!

Sprawdźcie także nasze wrażenia z Dead Space Remake i zobaczcie materiały z produkcji.

Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do Dead Space (remake).

Wojciech Gruszczyk Strona autora
Miał przyjść do redakcji zrobić kilka turniejów, ale cytując klasyka „został na dłużej”. Szybko wykazał się pracowitością, dzięki której wyrobił sobie pozycję w redakcji i zajmuje się różnymi tematami. Najchętniej przedstawia wiadomości ze świat gier, rozrywki i technologii oraz przygotowuje recenzje gier i sprzętu. Jeśli jest zadanie – Wojtek na pewno się z nim zmierzy. 
cropper