Unreal Engine 5 - jakie cuda zaoferuje silnik Epic Games na PS5 i XSX

Unreal Engine 5 - jakie cuda zaoferuje silnik Epic Games na PS5 i XSX

Igor Chrzanowski | 08.11.2020, 13:00

Nowa generacja konsol zawsze jest dobrą okazją do tego, aby wkroczyć na rynek z zupełnie nowymi technologiami napędzającymi gry wideo, dzięki którym nasza branża pójdzie o kilka wielkich kroków na przód w kwestii realizmu oraz wygody procesu twórczego.

Epic Games od zawsze wyznaczało branżowe standardy jeśli chodzi o rozwój technologii graficznych i narzędzi deweloperskich - już ich pierwszy Unreal Engine pokazywał pazur, lecz to UE3 podbił serca deweloperów i spopularyzował silnik Epica w naszej branży. Rozwijany obecnie UE4 wykorzystywany jest w coraz większej liczbie produkcji i sięgają po niego już nie tylko twórcy strzelanek, ale również i bijatyk, strategii czy nawet platformówek - tyczy się to zarówno twórców niezależnych jak i takich gigantów jak Sony, Microsoft czy Activision.

Dalsza część tekstu pod wideo

Dlatego też tak ważne jest to jak Unreal Engine 5 wpłynie na rozwój naszej branży, bo jego popularność będzie już tylko rosła i zobaczymy więcej tytułów oznaczonych logiem silnika Epic Games.

Epic Games - droga do Unreal Engine 5

Gigantyczne zarobki jakie Fortnite przynosi amerykańskiej korporacji pozwoliły jej włodarzom na podjęcie szeregu inwestycji mających na celu przygotowanie się do premiery konsol nowej generacji i uderzenie w rynek z najbardziej innowacyjnym silnikiem w historii. Wszystko zaczęło się na początku 2018 roku kiedy to Epic zakupił odpowiedzialną za technologię przeliczania danych w chmurze firmę Cloudgine, lecz prawdziwa lawina inwestycji przypadła na lata 2019-2020.

To właśnie w przeciągu ostatnich 22 miesięcy Tim Sweeney przejął aż 6 najbardziej innowacyjnych biznesów związanych z produkcją gier wideo, a wszystko to po to, aby nadchodzący Unreal Engine 5 mógł zachwycić świat swoimi możliwościami. Tak oto prezentuje się lista ostatnich nabytków amerykańskiego giganta:

  • Cloudgine (2018) - moc obliczeniowa w chmurze wspierająca technologie stojące za UE4 i UE5.
  • Kamu (2018) - oprogramowanie typu anti-cheat dla gier online. Całość wspiera Epic Games Online Services.
  • 3Lateral (2019) - digitalizacja z zakresu motion-capture. Działa przy tworzeniu sekwencji filmowych i realistycznych gier pokroju Hellblade: Senua's Sacrifice.
  • Agog Labs (2019) - narzędzie pisania skryptów do gier wideo wspierające zaawansowane mechanizmy walki i innych wydarzeń złożonych. Wykorzystane np w Sleeping Dogs.
  • Life on Air (2019) - produkcja aplikacji mobilnych. Usprawni tworzenie gier na urządzenia mobilne w UE5.
  • Quixel (2019) - najlepsza na rynku technologia tworzenia środowiska na bazie fotogrametrii.
  • Cubic Motion (2020) - jedna z najbardziej zaawansowanych i prostych w użyciu technologii tworzenia animacji twarzy.
  • SuperAwesome (2020) - bezpieczeństwo dzieci w grach sieciowych.

Unreal Engine 5 - Lumen zastąpi ray-tracing?

Unreal Engine 5 został stworzony z myślą o przebiciu granicy pomiędzy filmowymi sceneriami CGI a jakością oferowaną przez gry wideo. Aktualnie najważniejszym graficznym trendem w grach zmierzających na nową generację konsol jest odpowiednio wykorzystany system ray-tracingu, dzięki któremu mnóstwo produkcji zaoferuje znacznie bardziej realistyczne oświetlenie, co znacząco wpłynie na ich odbiór. 

Silnik przygotowany przez Epic Games ma jednak własne rozwiązanie dotyczące światła jakie nazwano Lumen - jest to system leżący gdzieś pomiędzy ray-tracingiem a tradycyjnym sposobem renderowania światła. Wspomniana technologia bazuje na tak zwanej "globalnej iluminacji", czyli renderowaniu światła na bazie dynamicznych jego źródeł osadzonych w świecie i ponad nim. Według autorów gry tworzone na Unreal Engine 5 nie będą wymagały od deweloperów absolutnie żadnej dodatkowej pracy związanej z elementami otoczenia jakie mają być oświetlane przez Lumen.

Oznacza to, że w niepamięć odejdzie wypalanie światła na sztywno, graficy nie będą musieli przygotowywać specjalnych tekstur definiujących to jak światło ma się rozłożyć na danym obiekcie, ani nie będzie już potrzebne testowanie tego, czy światło aby na pewno dobrze pada na ten jeden stos kamieni na trzecim planie tła. Lumen dopasuje się do świata automatycznie i zapewni nam najlepsze doznania za około połowę ceny mocy obliczeniowej ray-tracingu.

Unreal Engine 5 - immersja jest najważniejsza

Najważniejszą zaletą Unreal Engine 5 będzie jednak technologia renderowania jak największej liczby trójkątów za względnie jak najmniejszą możliwą cenę, jaką autorzy silnika nazwali Nanite. Dzięki niej deweloperzy wsadzą do gry modele w dosłownie filmowej jakości, bez martwienia się o wydajność, tworzenie uproszczonych modeli LOD, czy też marnowania czasu na optymalizację poszczególnych detali. Nanite samo załatwi sprawę tak, aby obiekt wyglądał perfekcyjnie zarówno na pół metra przed nosem gracza, jak i jako obiekt będący daleko w tle.

Dzięki temu systemowi przeniesione prosto z programów modele 3D będą mogły mieć nawet i dziesiątki milionów trójkątów, a silnik bazując na szeregu dodatkowych informacji, sam dobrze je oświetli, a nawet zeskaluje w dół w imię lepszej wydajności, nie psując przy tym jego jakości. Obecnie modele LOD są miejscami strasznie brzydkie i wyglądają jak coś wyjęte wprost z 1995 roku i nie sposób jest tego pominąć przy obecnej technologii. Perfekcyjna jakość modeli zostanie zachowana dzięki temu, że Nanite może stworzyć trójkąty wielkości dosłownie jednego piksela, dzięki czemu obiekty stojące w oddali wciąż będą dobrze się prezentować.

Immersja i filmowość gier są dla Epic Games obecnie najważniejsze, a co za tym idzie spore zmiany przeszedł także system dźwięku przestrzennego, animacje postaci, a nawet nowy system fizyki zwany Chaosem. Wszystko to ma dać nam jak najbardziej realistyczne doznania, zniwelować ilość pracy potrzebną na stworzenie gry o wysokiej jakości aspektach wizualnych, a przede wszystkim ułatwić życie deweloperom niezależnym, którzy będą mogli zrobić coś epickiego nawet w pojedynkę. 

Gry tworzone na Unreal Engine 5

  • Senua's Saga: Hellblade II - nadchodzący tytuł na wyłączność dla Xbox Series X/S od Ninja Theory
  • Fortnite - Battle Royale firmy Epic Games
  • ArcheAge II - koreańskie MMORPG

Igor Chrzanowski Strona autora
Z grami związany jest praktycznie od czwartego roku życia, a jego sercem władają głównie konsole. Na PPE od listopada 2013 roku, a obecnie pracuje również jako game designer.
cropper