Najładniejsze gry na PS4

Najładniejsze gry na PS4

Paweł Musiolik | 27.03.2016, 11:00

W tej generacji konsol, Sony przyoszczędziło na mocy PS4. Jednak w ciągu tych ponad dwóch lat na rynku pojawiło się kilka produkcji, które śmiało można uznać za tytuły fenomenalnie pod względem grafiki. By je wyróżnić, wybrałem kilka gier, które moim zdaniem są na absolutnym szczycie jeśli chodzi sprawy techniczne.

Tych produkcji zbyt wiele nie ma, ale każda z nich w jakiś sposób zasłużyła by na poniższej liście się znaleźć. Zaznaczam też (by uniknąć niepotrzebnych pytań), że styl graficzny i design gier nie był brany pod uwagę. Tak jak to, czy dany tytuł jest dobry, zły, czy przereklamowany. Liczy się grafika. Tylko i wyłącznie ona.

Dalsza część tekstu pod wideo

Batman jest grą, która w teorii działa na najstarszym technologicznie silniku. Mowa tutaj o Unreal Engine 3, który jednak na potrzeby pierwszej produkcji Rocksteady na konsole tej generacji został silnie zmodyfikowany, przez co w większości aspektów znacznie bliżej mu do Unreal Engine 4. Niestety, Rocksteady nie pochwaliło się wszystkimi modyfikacjami wprowadzonymi do trzeciej wersji silnika, ale dzięki analizom wiemy, że skorzystano z technologii płynnych przejść między rozgrywką a renderowanymi scenkami, dołożono do tego silny filtr ziarna, a także post-processowe wygładzanie krawędzi, które zmiękczyło cały obraz i nadało mu kinowego sznytu. Gra działa w stałym 1080p i 30 klatkach na sekundę, korzystając przy okazji z kilku technologii middleware – Umbra 3 i Scaleform.

 

Produkcja zamkniętego już Evolution Studios jest najstarszym tytułem w zestawieniu i grą, która miała najwięcej problemów na starcie. Brytyjski deweloper, tworząc silnik graficzny pod , od początku miał w głowie ciągły jego rozwój. Dostępna na premierę bazowa wersja robiła wrażenie nie tylko modelami samochodów, ale także rzeczywistym upływem czasu. Jedna z pierwszych aktualizacji dodała dynamiczne warunki atmosferyczne – śnieg i deszcz. Te w zestawieniu ze świetnie odwzorowanym oświetleniem i ogromnym przywiązaniem do detali dają niesamowity efekt. Evolution pamiętało także o takich detalach jak odbicia w kałużach, na lakierze samochodu czy szybach, gdzie zobaczymy np. deskę rozdzielczą. Szkoda, że studio deweloperskie zostało zamknięte, bo pokazało, jak może rozwijać się odpowiednio prowadzony tytuł.

 

Świeża premiera, więc technologicznie jeszcze nie zostało odpowiednio rozebrana. Wiemy o niej tyle, że kanadyjska ekipa EA Sports dopracowała silnik napędzający poprzednią część, dzięki czemu otrzymaliśmy przebudowany system fizyki i detekcji kolizji, pozwalając na jeszcze lepiej wyglądające walki. Z racji faktu, że na ekranie nie widzimy jednocześnie za wiele, modele zawodników są dopracowane, oferując nierzadko prezentację którą mało wprawne oko może pomylić z rzeczywistą walką UFC.

 

Battlefront od DICE dla niektórych jest największym zawodem tej generacji. Nie podlega jednak jakiejkolwiek dyskusji to, że Szwedzi dostarczyli nam zdecydowanie jedną z najładniejszych gier na PlayStation 4. I to mimo faktu, że działa ona tylko w 900p, choć na szczęście przy płynnych 60 klatkach na sekundę. Star Wars Battlefront bazuje na najnowszej wersji silnika Frostbite, zaktualizowanej o technologię fotogrametrii. Na czym ona polega? Studio skanowało materiały użyte do kręcenia filmów, które to potem skany przeniesiono do gry, dzięki czemu jakość tekstur i grafiki jest oszałamiająca. DICE skorzystało też z technologii Enlighten, która odpowiada za oświetlenie. Oprócz tego Battlefront operuje na wygładzaniu krawędzi FXAA, co w porównaniu z PC-tami, jakość grafiki plasuje między ustawieniami średnimi a wysokimi.

 

Gra, która podzieliła posiadaczy PS4. Jedni są zachwyceni filmowym podejściem, inni przejechali się na grze jak na łysej kobyle. Tak samo jak z Battlefrontem – opinie o samej grze nie mają wpływu na jakość grafiki. The Order 1886 jest absolutnie najbardziej zaawansowanym technicznie tytułem tej generacji i co za tym idzie – najładniejszym. Grę oparto na silniku RAD Engine w wersji 4.0, który został stworzony od podstaw, by skorzystać z technologicznej mocy PS4, a dokładnie wielowątkowości i renderowania z wykorzystaniem fizyczności materiałów. Do tego dołożyć trzeba dwukierunkową funkcję rozkładu odbicia (BRDF), wygładzanie krawędzi z wykorzystaniem 4x MSAA i wykorzystanie wielu funkcji nadających filmowe wrażenie – rozmycie obrazu, ziarno czy renderowanie gry w proporcjach obrazu 2.40:1 i w wewnętrznej rozdzielczości 1920x800. Wielkie wrażenie robią modele postaci oraz przywiązanie uwagi do detali w modelowaniu elementów otoczenia i tekstur nałożonych na obiekty w grze. Również technologia odpowiadająca za zachowanie włosów musi zostać pochwalona. Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć o wspaniałej fizyce, a także oświetleniu sceny, które pozwoliło na stworzenie niezapomnianych ujęć.

 

startowało jeszcze jako projekt na PS3, który korzystać miał z PS Move. Z perspektywy czasu widzimy, że przesiadka na PlayStation 4, zmiana silnika i wyrzucenie obsługi PS Move było idealnym zagraniem. Supermassive postawiło na silnik stworzony przez Guerrilla Games na potrzebny i znacząco go ulepszyło. Poprawiono wygładzanie krawędzi, dodano do tego oświetlenie wolumetryczne, nowy system odpowiedzialny za animację i fizykę oraz rozmycie krawędzi w ruchu, co skutkuje świetnie zrealizowanymi scenkami w grze. Podobnie jak w Killzone, gra działa w 1080p i wykorzystuje świetnie zrealizowane oświetlenie korzystające z fizyczności i materiału danego elementu. Ruchy postaci (i ich mimikę) stworzono z wykorzystaniem technologii dwóch studiów – Cubic Motion oraz 3Lateral. Dzięki świetnie odwzorowanym modelom postaci i dobrze zastosowanym efektom głębi, gra robi wrażenie. Niestety ma problem z zachowaniem stałej płynności i skacze między 20 a 40 klatkami na sekundę. Jednak to nie przeszkadza w nazwaniu ją jedną z najładniejszych gier na PS4.

 

Z wszystkich obecnych w tym zestawieniu gier, Wiedźmin 3 może z punktu widzenia grafiki robić najmniejsze wrażenie. Co prawda produkcja CD Projekt Red lubi gubić płynność w mocno zaludnionych miejscach, ale gdy spojrzymy na skalę całego tytułu – jak ogromne połacie terenu stają przed nami otworem bez dodatkowego wczytywania lokacji – nie sposób nie uwzględnić tutaj polskiej produkcji. Gra działa na silniku RedEngine 3 i wspierana jest dodatkowo middleware'ami Umbra 3 (otwarte światy), Speedtree (tworzenie zalesienia), PhysX (fizyka) oraz Scaleform (interfejs). działa na konsoli w 1080p, przez większość czasu w 30 klatkach na sekundę, i wykorzystuje jest własną technologię CDP Red w kwestii wygładzania krawędzi (imitujący MSAA post-procesowy filtr). Cieniowanie obiektów zostawiono technologii Super Sampling Ambient Occlusion (SSAO), a jakość tekstur i ich filtrowania dostosowano do ustawień średnio-wysokich z PC-ta.

I to by było na tyle. Przed nami kilka przepięknych gier, które śmiało będą mogły pojawić się w takim rankingu w przyszłym roku. , czy to tylko trzy z wielu niesamowicie zapowiadających się graficznie produkcji.

Paweł Musiolik Strona autora
cropper