Wszystko co musisz wiedzieć o Final Fantasy X | X-2 HD Remaster (PS3/PSV)

Wszystko co musisz wiedzieć o Final Fantasy X | X-2 HD Remaster (PS3/PSV)

Mateusz Greloch | 19.03.2014, 16:52

Square Enix powoli odzyskuje twarz, której wizerunek został mocno nadszarpnięty w tej generacji. Początkowe lata były dosyć interesujące gdy weźmiemy ilość i jakość ich gier, jednak później wszystko zwolniło. Final Fantasy X | X-2 HD Remaster mimo, że nie jest nowością, to jednak wzbudza niezmiernie wysokie zainteresowanie graczy.

Najważniejsze informacje

Dalsza część tekstu pod wideo
  • Gra: ,
  • Deweloper: Virtuos/Square Enix
  • Wydawca: Square Enix
  • Data premiery: 21 marca 2014
  • Platforma: PlayStation 3 i PlayStation Vita

Trofea

VITA

http://www.pssite.com/upload/encyklopedia/21/33/55/2133554539.png http://www.pssite.com/upload/encyklopedia/12/47/75/1247755714.png

PS3

http://www.pssite.com/upload/encyklopedia/21/33/55/2133554539.png http://www.pssite.com/upload/encyklopedia/12/47/75/1247755714.png

W kwestii trofeów: wersje na PlayStation 3 i PlayStation Vita mają wspólne trofea, więc po wbiciu trofeów na PlayStation Vita, po zsynchronizowaniu z PlayStation Network, na naszym profilu pojawią się trofea z wersji na PlayStation 3. Pewnie to zabezpieczenie w związku z systemem Cross-Save, dzięki czemu system nie zgłupieje i nie zacznie wbijać podwójnej wartości trofeów, osobno dla kolekcji na PS3 i PS Vita.

Wydania gry

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

W pudełku z wersją na PS3 dostaniemy jedną płytę, na której zmieszczą się obie gry.

W pudełku z wersją na PS Vita otrzymamy Final Fantasy X na karcie i voucher na ściągnięcie cyfrowej wersji Final Fantasy X-2

  • Obie części na PlayStation 3 - około 24.1 GB
  • Obie części na PlayStation Vita - około 7 GB
  • Final Fantasy X-2 na PS Vita - około 3,3 GB

Podanie oddzielnej wagi dla X-2 jest nieco mylące, bowiem jak już potwierdzono, można zakupić wyłącznie cały pakiet, bez możliwości kupienia części FF X i FF X-2 osobno. Jednakże pobierać można rozdzielnie FF X (które waży ~3,3 GB) oraz FF X-2.

 

Final Fantasy X | X-2 HD Remaster
(Edycja limitowana)

Edycja limitowana zawiera:

  • Kartonowa obwoluta na pudełko z płytą.
  • Gra
  • Artbook

 

Remaster

Na potrzeby tej edycji, postanowiono przerobić modele postaci, otoczenia, Aeonów i przekodowano sekwencje FMV, a wszystko po to, by od gry nie odbiły się osoby, które nie miały okazji zagrać w oryginał, a tamtejsza oprawa mogłaby ich zniechęcić do zapoznania się z jedną z głośniejszych odsłon serii Final Fantasy. Video to nie wszystko – jakość sampli audio oraz utworów, które znalazły się w grze nie grzeszyły najwyższą jakością, dlatego postanowiono wyciągnąć z zapisanych przed laty oryginałów jak najwięcej i ponownie poddać je kompresji, dzięki czemu dostaniemy nie tylko wyraźniejsze wokale, ale przerobioną ścieżkę dźwiękową – niektóre z utworów poddano liftingowi i pojawią się w nowych aranżacjach.

Obie gry oparto na wersji International, czyli takiej, jaka była w Europie. Sceny, które zostały dołączone do edycji Remaster, a które nie miały nagranych wokalów po angielsku, zostały nagrane po raz pierwszy, ale nie odstają jakością od tych sprzed lat. Dzięki temu epizod Last Mission z Final Fantasy X-2 zostanie zaprezentowany niekrzaczastej publice po raz pierwszy w zrozumiałej wersji, również w kwestii dubbingu postaci. Dodatkowy, 30-minutowy epizod po ukończeniu gry, ma dopowiedzieć historię FF X i FF X-2 i niewykluczone, że wpłynie na odbiór całości. Całość dopełniają nowe, specjalne stroje, w które wskoczą nasze heroiny w Final Fantasy X-2 HD. W kwestii rozwoju postaci i dodatkowej zawartości, również czekają nas nowinki – nowe opcje Sphere Grid, umiejętności, stroje, system Creature Creator, koloseum i nowa miejscówka – lutycyr Tower.

Planowano dodać nowości w wersji na PS Vita, jak chociażby sterowanie dotykiem, ale ostatecznie nie potwierdzono, czy takie udogodnienia pojawią  się w ostatecznej wersji. Z rzeczy typowo systemowych – dodano obsługę telewizorów o proporcjach 16:9, co ucieszy estetów, niestety cutscenek dalej nie przeskoczymy.

W menu głównym znajdziemy następujące opcje:

  • Final Fantasy X
  • Final Fantasy X: Eternal Calm
  • Final Fantasy X-2
  • Final Fantasy X-2: Last Mission
  • Credits & Bonus Audio

Walka

Final Fantasy X łączy to co najlepsze w poprzednich odsłonach serii i zaadaptowało te elementy do standardów, które obowiązywały w momencie wypuszczania gry na PlayStation 2. Połączono system turowej walki z określoną kolejnością ataków. Niektóre umiejętności wpływały na kolejkę opóźniając ataki przeciwników lub przyspieszając nasze. Dodajmy do tego popularne Summony, które tutaj nazywane są Aeonami, magię, potężne ataki postaci zwane Overdrive.

Sphere Grid / Dress Spheres / Garment Grids

Sphere Grid to moim zdaniem jeden z najlepszych systemów rozwoju postaci jaki widziałem w grach jRPG. Postacie startują na określonych z góry miejscach w różnych częściach ogromnego systemu, a poprzez wygrywanie walk i zdobywanie punktów, mogą powoli przesuwać się po planszy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by tak długo wbijać punkty, by odkryć całą powierzchnię Sphere Grid i stworzyć zespół złożony z uniwersalnych bohaterów, posiadających wszystkie możliwe umiejętności i dopakowane statystyki. Aby nieco ograniczyć rozwój, niektóre sekcje są oddzielone bramkami, które potrzebują kluczy, by je przekroczyć, a klucze te otrzymujemy podczas przechodzenia gry, w określonych przez fabułę miejscach.

W Final Fantasy X-2 zastosowano specjalne sfery, które zmieniają charakter postaci oraz dostępne umiejętności. Niektóre są typowo ofensywne, inne stawiają na dużą ilość punktów życia, a jeszcze inne pomagają drużynie lub przeszkadzają przeciwnikom. Oprócz tego dostępne są również różne ustawienia, zwane Garment Grids. W miarę postępu odblokowujemy kolejne ustawienia, które możemy zapełnić odpowiednimi sferami. Garmet Grids posiadają specjalne, kolorowe pola, które mogą jeszcze bardziej wzmocnić naszych bohaterów - w zależności od zmian strojów podczas walki, zaznaczamy je i zyskujemy kolejne bonusy, które mogą wzmocnić nasze postacie i zagwarantować im specjalne bonusy. W Remasterze dodano możliwość podpinania Garment Grids do złapanych potworów, dzięki czemu, te są jeszcze silniejsze.

Minigry

Najpopularniejszą mini grą w Final Fantasy X jest Blitzball – fikcyjna gra przypominająca piłkę ręczną, która odbywa się w specjalnie przygotowanych sferach, w których zawodnicy pływają i próbują wrzucić piłkę do bramki przeciwnika. W trakcie naszych podróży możemy werbować nowych zawodników naszej drużyny, by brać udział w lidze Blitzballa.

Kolejnym wyzwaniem jest Monster Arena, na której możemy mierzyć się z najpotężniejszymi potworami w grze. Przy nich, ostatni boss w grze to ledwie popierdółka, a pokonanie każdego potwora wymaga sporego nakładu sił, odpowiedniego ekwipunku i dużej dozy szczęścia.

Oprócz tego, w Final Fantasy X możemy zbierać dzienniki Al Bhed, dzięki którym nauczymy się fikcyjnego języka i jeszcze lepiej poznamy historię Spiry. Nawet po ponownym rozpoczęciu gry, znalezione dzienniki zapisują się i w momencie, kiedy wcześniej nie wiedzieliśmy o czym się mówi, możemy odkryć co osoby w naszym towarzystwie miały na myśli.

W Final Fantasy X-2 mini gierki zeszły na drugi plan, choć dodanie w wersji International możliwości łapania stworów było sporym urozmaiceniem rozgrywki. Oprócz tego mogliśmy też szukać 10 cactuarów, które są potrzebne do ochrony całego rodu przed niechybną anihilacją. Blitzball w tej odsłonie zmienił się bardziej w menedżera, a nie symulację, więc wielbiciele wszelkiej maści cyferek i statystyk będą wniebowzięci.

Ostatnim przystankiem dla szukających wyzwań jest 100-poziomowa lokacja, gdzie na najniższym poziomie czeka Trema, najtrudniejszy Boss w grze.

Fabuła

Aby mocno nie spojlować, napiszę tylko, że głównym bohaterem Final Fantasy X jest gwiazda Blitzballa z Zanarkandu, Tidus. W wyniku niewytłumaczalnych zdarzeń, trafia on do świata Spiry, gdzie Zanarkand to ruiny, zniszczone przez tajemniczego potwora, Sina. Sin jest ucieleśnieniem wszystkiego co złe i przemierza świat Spiry niszcząc wszystko na swojej drodze. Nasz bohater natrafia na Yunę, młodą summonerkę, z którą wiązane są ogromne nadzieje na pokonanie Sina, jednak zanim ta osiągnie moc zdolną powstrzymać bestię, musi odbyć pielgrzymkę i przeżyć. Tidus i reszta poznanych przez niego bohaterów stawiają sobie za cel ochronę Yuny podczas jej podróży i  powstrzymanie Sina, za wszelką cenę.

Ciężko coś napisać o fabule Final Fantasy X-2, nie odnosząc się do zakończenia poprzedniej odsłony, jednak mogę napisać tylko tyle, że głównym celem powrotu do Spiry jest chęć odnalezienia jednego bohatera, z którym kontakt urwał po skończeniu Final Fantasy X. Część podstawowej ekipy ponownie łączy siły, dochodzi jedna nowa postać i razem starają się przemierzać kolejne krainy w poszukiwaniu prawdy i wskazówek odnośnie miejsca pobytu zagubionego.

Bohaterowie

Tidus

Główny bohater Final Fantasy X, sławny gracz Blitzballa, który zostaje wciągnięty do świata Spiry przez Sina. Niezaznajomiony ze zwyczajami tego świata, powoli poznaje jego zawiłości razem z graczem. Kiedy poznaje Yunę, decyduje się pomóc jej w pielgrzymce, jednak po pewnym czasie,  oboje zdają sobie sprawę, że to nie jest zwykły spacerek, a cel ich podróży będzie równie niebezpieczny, co odległy. Przez wielu uznawany za zniewieściałego, jednak nieraz wykaże się odwagą i zrobi wszystko, by ochronić swoich przyjaciół.

Yuna

Summonerka, która posiada moc wzywania Aeonów. Aby wzmocnić się i wypełnić przeznaczenie, musi odbyć pielgrzymkę, dzięki której okiełzna starożytną moc, pozwalającą jej stawić czoła Sinowi. Drobna i cicha, jednak drzemie w niej niesamowity potencjał, a jej dobroć i chęć pomagania tym, którzy nie potrafią bronić się sami, czyni z nią jedną z najbardziej pozytywnych i zmotywowanych postaci w cyklu. Podczas pielgrzymki dorasta i zdaje sobie sprawę z niedorzeczności tego, co musi zrobić by pokonać Sina, jednak jej nadrzędny cel – zapewnienie spokoju Spirze – warty jest każdego poświęcenia. Specjalizuje się w białej magii i przyzywaniu Aeonów, które zastępują drużynę na polu walki.

Auron

Mentor i najbardziej doświadczony członek ekipy, która towarzyszy Yunie w jej pielgrzymce. Jest nieocenioną skarbnicą wiedzy i często edukuje Tidusa w kwestii historii oraz zwyczajów tutejszego świata. Służy mu również radą i szkoli go w posługiwaniu się bronią, a jego cięte teksty i celne uwagi sprawiły, że w wielu rankingach popularności, wygrywał jako najciekawsza i najlepiej skonstruowana postać dziesiątej odsłony Final Fantasy. Wygląda jak ronin, z bukłakiem za pasem i wielgachnym mieczem na ramieniu. Nieodłącznym elementem jego designu są okulary przeciwsłoneczne. Wielu porównuje go do Matrixowego Morfeusza, bowiem podobnie jak filmowy odpowiednik, wprowadza bohatera do zupełnie nowego świata.

Rikku

Przedstawicielka Al Bhed, która znajduje Tidusa z dala od jego domu. W drużynie pełni rolę śmieszki, która swoją niewinnością i dziecinnym zachowaniem wprowadza trochę humoru do szarości życia. Kiedy poznaje Yunę, z miejsca staje się jej najlepszą przyjaciółką i podobnie jak inni członkowie ekipy, nie odstępuje jej na krok i ufa, że uda się jej pokonać Sina. Jej znajomości i doświadczenie w używaniu wszelkiej maści maszyn pomoże ekipie w najbardziej stresujących sytuacjach, kiedy inne sposoby okazują się być bezużyteczne. Drużynowy złodziej, który może mieszać ze sobą różne przedmioty w nadziei, że efekt będzie przydatny dla drużyny lub zabójczy dla wroga.

Lulu

Odkąd tylko Yuna pojawiła się na wyspie Besaid, Lulu zachowuje się jak jej starsza siostra. Utrzymuje przyjaźń z Wakką, lecz darzyła uczuciem jego brata, Chappę. Wydaje się być mroczna i zamknięta w sobie, jednak dla Yuny zrobi wszystko, więc bez wahania zgadza się towarzyszyć jej w pielgrzymce. Jest drużynowym magiem, specjalizującym się w zadawaniu obrażeń.

Wakka

Kapitan drużyny Blitzballa z Besaid. Niestety jego zespół nie może się wybić i przegrywa praktycznie każdy mecz jaki rozgrywa. Nie łamie to jego ducha i sportowego zacięcia, a widząc jak gra Tidus, ma nadzieję chociaż raz pokazać klasę na światowym turnieju tej dyscypliny. Słysząc, że Yuna startuje ze swoją pielgrzymką, jako pierwszy zgłasza się na jej towarzysza. Poprzysiągł ją chronić przed złem i słowa dotrzymuje. Jest to postać tragiczna, bowiem jego niechęć do Al Bhed wynika z rodzinnej historii, w którą zamieszany był jego brat. Za pomocą Rikku zmienia trochę nastawienie, jednak ból w sercu pozostał.

Kimahri

Członek rasy Ronso, kiedy był mały, złamał swój róg, przez co był wyśmiewany przez większość swoich rówieśników. Wyrósł na dzielnego wojownika i jest dumny z tego kim jest. Nie wstydzi się swojego pochodzenia i z dumą pełni obowiązki obrońcy Yuny. Kieruje się przede wszystkim kodeksem honorowym i nigdy nie ucieka od walki. Jeden z najmężniejszych i najbardziej tajemniczych członków drużyny.

Jecht

Ojciec Tidusa, który zamiast opiekować się synem, zajmował się swoją karierą w Blitzball. Tidus poprzysiągł sobie, że nigdy nie będzie taki jak jego ojciec – chciał być od niego lepszy. Aby pokazać Jechtowi swój potencjał, również został zawodnikiem Blitzballa i odnosił równie wielkie sukcesy. Jecht zniknął z życia Tidusa i nikt nie wie gdzie się podział, czym wzbudził u syna odrazę i niegasnący gniew. Tidus nienawidzi Jechta, ale nie wie o nim wszystkiego.

Seymour

Pół człowiek-pół Guado, członek kościoła Yevon. Uznany przywódca i szanowany przyzywacz, który jest też bardzo dobrym magiem, który wykorzystuje swoje wpływy do własnych, niecnych celów. Nihilista, który nie wierzy w porządek świata i jest zafascynowany Sinem. Arogancki i okrutny, ściera się z naszymi bohaterami i jest zły do szpiku kości i manipulując czuje się panem sytuacji.

Paine

Niewiele wiadomo jej przeszłości, ale dołączyła do Yuny i Rikku, traktując bardzo poważnie wszystko, co robi. Rzadko żartuje i jest zafascynowana starymi sferami, które zawierają fragmenty nagrań. Silna, zdecydowana i niepowstrzymana, jest najbardziej męską z przedstawionego graczowi trio głównych bohaterek. Cięty język i uwielbienie do adrenaliny często odbiegają od raczej pozytywnie nastawionych do życia rówieśniczek.

Mateusz Greloch Strona autora
cropper