10 gier z najlepszą grafiką na PlayStation

10 gier z najlepszą grafiką na PlayStation

Bartosz Dawidowski | 31.03.2017, 23:59

Scorpio, PS4 Pro, HDR, rozdzielczość 4K? Żadna z tych rzeczy nie ma szans zrobić takiego wrażenia, jak przeskok od technologii 16-bitowej do 32-bitowych platform. Na graficznym polu kultowy Szarak wyróżnił się w niesamowity sposób.

Pamiętam to, jakby to się zdarzyło wczoraj. Wizyty na giełdzie komputerowej na ulicy Matejki w Poznaniu tylko po to, by zobaczyć w akcji Battle Arena Toshinden odpalone na PlayStation. To było po prostu niesamowite, co deweloperzy wyciskali z tego sprzętu. Wokół "Szaraka" gromadziły się całe tłumy amigowców i pecetowców (połączonych wyjątkowo w zgodzie przy takiej okazji;). Wszyscy byli zachwyceni oprawą generowaną przez to małe pudełko. Oczywiście w kolejnych latach PlayStation otrzymało kolejne, znacznie ładniej wyglądające gry. Spróbowałem w poniższym ranking przypomnieć o najwspanialszych osiągnięciach graficznych z tej kultowej konsoli.

Dalsza część tekstu pod wideo


10. Gran Turismo 2

Tekstury, którymi obłożono modele samochodów z Gran Turismo 2 nie miały sobie w tamtych latach równych. Można powiedzieć, że nawet dzisiaj wozy z GT2 wyglądają całkiem przyzwoicie. Gorzej było oczywiście z torami, po których śmigaliśmy, ale ogólnie wyścigi Polyphony Digital można śmiało zaliczyć do jednej z najpiękniejszych gier lat. 90.


 

9. Spyro2


Spyro 2 działał na silniku, o którym mogły pomarzyć inne produkcje z PlayStation. Technologia stworzona na potrzeby tej serii świetnie radziła sobie z renderowaniem przepastnych przestrzeni. Nawet dzisiaj wygląda to pierwszorzędnie!


 


8. Wip3out

Futurystyczna szajba z niewiarygodnie dobrą grafiką. Wrażenie pędu i płynnej animacji oferowane przez trzeciego Wipeouta nie miało sobie równych na Szaraku.


 


7. Tekken 3

Szara otrzymał wiele mocnych bijatyk (np. wspaniałe Soul Edge). Można się spierać, która mordoklepka była na PlayStation najmocniejsza. Trudno jednak dyskutować z tym, że to właśnie Tekken 3 oferował najwspanialszą grafikę na poczciwym Szaraku. Bo tak właśnie w kategorii fighterów było.

 

 

6. Quake II

Szarak nie bał się konwersji z PC. By je dobrze zrobić wystarczyło zatrudnić grupkę kumatych deweloperów, którzy rozumieli architekturę sprzętową PS One. jednym z najwspanialszych przykładów, co można było w ten sposób wycisnąć z PSOne był Quake II.

 


5. Legacy of Kain: Soul Reaver

Właściwie jedynym mankamentem w oprawie Legacy of Kain: Soul Reaver był nie najlepszy promień dorysowywania się obiektów (maskowany sprytnie przez mgiełkę). Mistrzowskie wykonanie, które przypomina prawie poziom PS2!

 


4. Chrono Cross

Square było dawniej mistrzem wyciskania siódmych potów z konsolowego hardware'u. Chrono Cross działało w trybie podwyższonej rozdzielczości na PlayStation, zapewniając w trakcie walk wprost niewiarygodną jakość graficzną. Gra co prawda czasem płaciła za ten przepych wizualny cenę w postaci gubionych klatek animacji, ale ten szkopuł rekompensowany był przez niesamowite sztuki techniczne, normalnie nieobługiwane przez Szaraka, takie jak np. zaawansowany morphing.

 


3. Omega Boost

Gra z 1999 roku, która oferowała tak dobrą grafikę, że trudno było uwierzyć, że to tytuł jezcze z 32-bitowej platformy. Ale taki wizualny przepych nie powinien w zasadzie dziwić - za techniczne opracowanie tej niedocenianej strzelaniny odpowiadało Polyphony Digital (autorzy serii Gran Turismo). Wg wielu osób to właśnie Omega Boost stanowi szczytowe osiągnięcie graficzne na PlayStation.

 

 

 

2. Metal Gear Solid

Żadna gra nie miała tak dobrych cut-scenek renderowanych w czasie rzeczywistym, jak Metal Gear Solid. W czasach gdy deweloperzy podpierali się protezą filmików FMV, Hideo Kojima pokazał, że wcale nie jest to konieczne. Po dziś dzień Metal Gear Solid stanowi imponujące osiągnięcie wizualne. Osiągnięcie, o którym może pomarzyć większość współczesnych twórców sklecanych na kolanie gier indie.

 

1. Alien Resurrection

MIAZGA. Właściwie wystarczy to jedno słowo do opisania tego co działo się w zakresie grafiki w Alien Resurrection. To było nieprawdopodobne, co można było wycisnąć z konsoli Sony. MIAZGĄ był też bezlitosny poziom trudności w Alien Resurrection, ale to opowieść na inną okazję.


Bartosz Dawidowski Strona autora
Dla PPE pisze nieprzerwanie od momentu założenia portalu w 2010 roku. Przygodę z interaktywną rozrywką zaczynał od gier na kasetach magnetofonowych, by później zapałać miłością do Amigi i PlayStation. Wciąż tęskni za złotą erą najlepszych japońskich RPG-ów z lat 90. Fan strategii, gier oferujących symulacyjne elementy i bogatą immersję. Miłośnik lotnictwa w każdej postaci.
cropper