Paszporty Polityki. Twórca Bound nagrodzony
Wczoraj w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się uroczysta gala, podczas której poznaliśmy zwycięzców tegorocznych Paszportów Polityki. Była to wyjątkowa impreza dla fanów gier wideo, ponieważ pierwszy raz Kapituła wybrała zwycięzcę w kategorii kultura cyfrowa.
Paszporty Polityki to prestiżowa nagroda przyznawana nieprzerwalnie od ponad 20 lat. Organizatorzy wydarzenia widząc coraz to większą rolę gier wideo przygotowali zupełnie nową kategorię – kultura cyfrowa.
Polskie Bound w 4K i 60 fps - autorzy zdradzają szczegóły wsparcia PS4 Pro
Pierwszy raz w historii Kapituła mogła nagrodzić deweloperów w tej kategorii, ale należy oczywiście pamiętać, że w 2015 roku Paszport Polityki otrzymało studio CD Projekt RED – twórcy Wiedźmina zostali docenieni za wielką opowieść Geralta.
W tegorocznym wydarzeniu wśród nominowanych w kategorii kultura cyfrowa znaleźli się:
- PIOTR IWANICKI - do świata gier wszedł przebojem, pokazując, że jedna innowacja może w tej stosunkowo młodej dziedzinie wywołać burzę. W tym wypadku tym pomysłem był projekt gry „Superhot” – tzw. Strzelanki. Żeby ten pomysł zrealizować bez wsparcia wielkich studiów, potrzebne były fundusze, a te Piotr Iwanicki zebrał poprzez akcję w serwisie Kickstarter, która przyniosła wpłaty z całego świata przekraczające 250 tys. dol. Gra – za którą dziś ostał nominowany do Paszportu POLITYKI – ukazała się ostatecznie w 2016 r.
- MICHAŁ STANISZEWSKI - od lat 90. współtworzy Studio Plastic o bardzo ciekawym rodowodzie, którym jest demoscena – społeczność artystyczna zajmująca się tworzeniem, jak sam zwraca uwagę, „cyfrowej sztuki czasu rzeczywistego”. Absolwent Wydziału Matematyki Uniwersytetu Łódzkiego, jest z demosceną związany od niemal 20 lat. wydana w 2016 r. gra „Bound”, za którą nominujemy go do Paszportu POLITYKI, pokazuje, że dziś działa w zupełnie innej skali niż kiedyś.
- 11 BIT STUDIOS - warszawska firma tworząca i wydająca gry wideo, założona w 2009 r. przez grupę ludzi jeszcze młodych, ale już doświadczonych w tej dziedzinie. Weszli na rynek przebojem, strategiczną grą „Anomaly: Warzone Earth”, ale jeszcze większy światowy rozgłos przyniósł im tytuł wprowadzony w roku 2014 – „This War of Mine”. Do Paszportu POLITYKI twórcy nominowani zostali jako studio. A bezpośrednim powodem nominacji jest wydana w 2016 r. poszerzona wersja opisanej wyżej gry: „This War of Mine: The Little Ones”.
Kapituła zdecydowała się nagrodzić Michała Staniszewskiego, który w wyjątkowy sposób pokazał, że gry wideo mogą łączyć elementy wszystkich dziedzin sztuki. Tak prezentuje się uzasadnienie decyzji:
Paszport POLITYKI otrzymał Michał Staniszewski. Za udowadnianie, że gry wideo mogą łączyć elementy wszystkich dziedzin sztuki. Za konsekwencję w badaniu granic cyfrowego medium. Za artystyczną dojrzałość „Bound”, doświadczenia, które jak dotąd najpełniej uzmysławia potencjał nowej przestrzeni twórczej – wirtualnej rzeczywistości.
Wszystkich zwycięzców znajdziecie na witrynie Polityka.pl
Materiał: Zwiastun Bound