To będą okropne święta dla szefa Larian. Na jaw wychodzi niepłacenie pracownikom testowym

Gry
1866V
Divinity
Mateusz Wróbel | Dzisiaj, 17:36
PC

Po dzisiejszej dramie związanej z używaniem AI przez twórców Divinity z okazji korzystają osoby, które nie były zadowolone z pracy dla studia Larian w przeszłości.

W cieniu sukcesów studia Larian, twórców hitowego Baldur’s Gate 3, wybuchła gorąca dyskusja na temat traktowania scenarzystów i projektantów narracji. Branżowi weterani zaczęli głośno mówić o tym, co od dawna było tajemnicą poliszynela - procesy rekrutacyjne w tej firmie potrafią być niezwykle wyczerpujące i, co gorsza, darmowe. Z relacji deweloperów wynika, że kandydaci ubiegający się o pracę są zmuszani do wykonywania obszernych zadań testowych, za które nie otrzymują ani grosza wynagrodzenia.

Dalsza część tekstu pod wideo

Głos w tej sprawie zabrała między innymi znana w środowisku twórczyni gier, Zoe Quinn. Wyjawiła ona, że mimo chęci dołączenia do zespołu, zrezygnowała z procesu rekrutacji właśnie ze względu na jego zasady. Okazuje się, że studio wymaga od kandydatów nie tylko napisania próbnego tekstu, ale często także sprawienia, by był on grywalny na silniku gry. Takie zadanie wymaga poświęcenia ogromnej ilości czasu i specjalistycznej wiedzy, a firma traktuje to jako zwykły etap selekcji, nie oferując zapłaty za wykonaną pracę.

:Wszyscy są z tym mniej więcej okej" – koleś, zmuszasz ludzi do emigracji, żeby u was pracowali, bo nie uznajecie pracy zdalnej; ryzykują koniecznością zmiany kraju, jeśli się sprzeciwią.

Wiem o tym, bo próbowali mnie zrekrutować i poważnie to rozważałam, ale to firma typu „zrób darmowy test pisarski i jeszcze spraw, żeby dało się w to grać”, a mi z czymś takim nie po drodze.

Powtórzę: jakie to, cholera, ciekawe, że technologia pracy zdalnej jest zła i niewarta wdrażania, mimo że wszystkie badania wskazują na wzrost wydajności, ale generatywne AI, które nie oferuje NIC, jest tak ważne, by je wdrażać i wpychać na siłę ludziom, którym do niczego się nie przyda - mimo wszystkich okropnych rzeczy, jakie generatywne AI powoduje.

W każdym razie, współczuję, jeśli jesteś deweloperem w Larian i musisz znosić swojego prezesa, który publicznie opowiada, że jesteście spoko z używaniem AI. Ja bym chyba oszalała.

To będą straszne święta dla szefa Larian. Na jaw wychodzi niepłacenie pracownikom testowym
resize icon

Sytuację pogarsza fakt, że studio Larian słynie z niechęci do pracy zdalnej, zmuszając pracowników do fizycznej przeprowadzki do innego kraju. Krytycy wytykają firmie hipokryzję: z jednej strony szefostwo chętnie eksperymentuje z nowoczesną sztuczną inteligencją, a z drugiej odrzuca sprawdzone metody pracy z domu i marnuje czas ludzkich twórców na wieloetapowe, darmowe testy.

Koszmarny proces rekrutacyjny w Larian to w branży tajemnica poliszynela - szalone ilości darmowej pracy w ramach „testów pisarskich”, przesadna liczba rozmów kwalifikacyjnych, ciągnące się miesiącami przepychanki itd. Wszyscy w kręgach scenarzystów gier słyszeli już te historie, prawdopodobnie od wielu różnych osób.

Everyone is more or less okay with it” dude you make people emigrate to work there because you don’t do remote work, they risk having to change countries if they disagree with it  ‪Bryant Francis‬  ‪@bryantfrancis.me‬ · 1 d. sigh  Under Vincke, Larian has been pushing hard on generative AI, although the CEO says the technology hasn't led to big gains in efficiency. He says there won't be any AI-generated content in Divinity - "everything is human actors; we're writing everything ourselves" - but the creators often use AI tools to explore ideas, flesh out PowerPoint presentations, develop concept art and write placeholder text. The use of generative Al has led to some pushback at Larian, "but I think at this point everyone at the company is more or less OK with the way we're using it," Vincke said. ALT 18:42 · 16 gru 2025  Niektórzy mogą komentować · Przetłumacz 1,4 tys. repostów 16 cytatów 4,7 tys. polubień 78 saves  29  1,4 tys.      ‪Zoë “Baddie Proctor” Quinn‬  ‪@unburntwitch.com‬ · 22 godz. I know this because they tried to recruit me and I strongly considered it but they’re also a “do an unpaid writing test where you have to also make it playable” company so that’s not something I vibe with  18  171      ‪Zoë “Baddie Proctor” Quinn‬  ‪@unburntwitch.com‬ · 22 godz. Again I say: how fucking interesting that remote work technology is bad and not worth adopting despite all research pointing to productivity gains, but genAI which offers NOTHING is so important to adopt and force on people who have no use for it despite all the horrible things genAI does  24  1,8 tys.      ‪Zoë “Baddie Proctor” Quinn‬  ‪@unburntwitch.com‬ · 22 godz. Anyway sorry if you’re a Larian dev and have to deal with your CEO publicly saying you’re cool with AI use, I’d be losing my damn mind
resize icon

Ta debata rzuca nowe światło na to, jak wiele muszą poświęcić artyści, by w ogóle dostać szansę pracy przy największych produkcjach na rynku.

Źródło: BSKY

Komentarze (29)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper