Nowa funkcja Unreal Engine 5 może znacząco poprawić grafikę na Nintendo Switch 2

Technologie
1279V
Unreal Engine 5
Maciej Zabłocki | 28.10, 10:45

Epic Games wprowadziło do głównej gałęzi rozwojowej Unreal Engine 5 nową funkcję, która może przynieść duży skok jakościowy w oświetleniu - również na urządzeniach o niższej mocy obliczeniowej, takich jak Nintendo Switch 2.

Jak zauważył artysta techniczny Dylan Browne na platformie X, nowy tryb nazwany Lumen Irradiance Cache to uproszczona, oparta na sondach wersja technologii Lumen. Została zaprojektowana specjalnie z myślą o sprzęcie, który nie jest w stanie uruchomić pełnej wersji Hardware Lumen.

Dalsza część tekstu pod wideo

Nowe rozwiązanie oferuje mniej szczegółowe cienie i gorsze odbicia, ale nadal zachowuje ogólny efekt realistycznego oświetlenia, który jest jednym z kluczowych wyróżników Unreal Engine 5. W porównaniu do całkowitego braku Lumena to ogromny krok naprzód – zwłaszcza na platformach mobilnych i konsolach o ograniczonej mocy. Według informacji z usuniętego już wpisu na GitHubie (zachowanego przez użytkowników forum ResetERA), Lumen Irradiance Cache przyspiesza proces zbierania danych oświetlenia nawet 2,5-krotnie, co przekłada się na około 50% szybsze renderowanie całej sceny.

Choć funkcja jest wciąż w bardzo wczesnej fazie rozwoju, już teraz pokazuje ogromny potencjał. Dzięki niej Lumen - dotychczas zarezerwowany dla potężnych pecetów i konsol nowej generacji – może w końcu trafić na Switcha 2 w uproszczonej, ale wciąż efektownej formie. Dotychczas gry wykorzystujące Unreal Engine 5 na Switchu 2 - jak np. Cronos: The New Dawn - nie korzystały z Lumen ani Nanite, głównie z powodu ograniczeń procesora i przepustowości pamięci. Nawet Fortnite w wersji na tę konsolę nie obsługuje jeszcze tych technologii, co wyraźnie pokazuje, że Epic musiało opracować specjalne modyfikacje silnika, by wspierać sprzęt Nintendo.

Teraz, dzięki Lumen Irradiance Cache, sytuacja może się zmienić. Jeśli Epic dopracuje ten tryb i twórcy gier zaczną z niego korzystać, wersje gier na Switcha 2 mogą wreszcie zbliżyć się wizualnie do edycji na PS5 czy Xbox Series X, zachowując przy tym płynną rozgrywkę. W praktyce nowy tryb Lumen może pozwolić deweloperom na:

  • znacznie lepsze oświetlenie scen i wnętrz na słabszych sprzętach, co poskutkuje ładniejszą grafiką
  • bardziej naturalne odbicia światła
  • spójniejszy wygląd gier tworzonych w UE5 na różnych platformach

Oczywiście wszystko zależy od dalszej optymalizacji i tego, jak szybko twórcy gier zaadaptują nową funkcję. Ale wygląda na to, że Switch 2 ma szansę na bardzo poważny graficzny upgrade i to dzięki oprogramowaniu, a nie tylko surowej mocy sprzętu.

Źródło: WCCFTech

Komentarze (15)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper