AMD FSR 4 INT8 - testy symulujące działanie na Xbox Series X pokazują przewagę w jakości obrazu i płynności

Po wycieku kodu źródłowego AMD FSR 4 INT8, modderzy zdołali uruchomić najnowszą wersję technologii upscalera na kartach graficznych spoza serii RDNA 4. Choć oficjalnie FSR 4 wykorzystuje format FP8 (czyli 8-bit Floating Point), nowszy i precyzyjniejszy, wersja INT8 (8-bit Integer Fixed-Point) okazała się zgodna z szerszą gamą GPU – w tym z układami opartymi na architekturach RDNA 2 i RDNA 3.
AMD zdecydowało się na FP8 w oficjalnej wersji FSR 4, ponieważ format zmiennoprzecinkowy oferuje szerszy zakres dynamiki i większą stabilność modelu. Wersja INT8, choć bardziej uniwersalna sprzętowo, niesie ze sobą pewne ograniczenia jakościowe. Testy przeprowadzone przez Digital Foundry ujawniły, że FSR 4 INT8 wprowadza zauważalne artefakty temporalne i aliasing, szczególnie na najnowszych sterownikach Adrenalin 25.9.1.
Mimo tych niedoskonałości, FSR 4 INT8 nadal generuje lepszy obraz niż FSR 3, choć okupione jest to niższą wydajnością. Konsola PlayStation 5 nie obsługuje formatu INT8, ale Xbox Series X - bazujący w pełni na funkcjach RDNA 2 - już tak. Zespół Digital Foundry zasymulował działanie tej wersji technologii na karcie Radeon RX 6700, odtwarzając środowisko odpowiadające Xbox Series X.




W testach Horizon Forbidden West FSR 4 INT8 w trybie wydajności zapewniło 28% wzrost liczby klatek względem natywnego 4K, co jest wynikiem gorszym niż w przypadku FSR 3 (29%) czy Intel XeSS (43%). Jednak w teście Alan Wake 2 przy ustawieniach odpowiadających konsoli Microsoftu (1440p, FSR 4 Performance vs FSR 2 Balance), nowa wersja upscalera okazała się o około 4% szybsza i oferowała wyraźnie czystszy obraz przy niższej rozdzielczości bazowej. To sugeruje, że FSR 4 INT8 mógłby poprawić wrażenia wizualne na Xbox Series X, szczególnie w tytułach, w których ważniejsza jest stabilność obrazu niż absolutna liczba klatek. Jednak twórcy gier multiplatformowych prawdopodobnie nie wykorzystają tej technologii, dopóki PS5 nie uzyska kompatybilności z INT8.
Digital Foundry zauważyło, że obecna wersja FSR 4 INT8 nie jest finalna - AMD zapowiedziało aktualizację na jesień 2025 roku, która ma przynieść dalsze usprawnienia wydajności i stabilności. W międzyczasie technologia została też przetestowana na Steam Decku, gdzie przyniosła zauważalną poprawę jakości obrazu w grach takich jak Cyberpunk 2077, ale kosztem dużego spadku liczby klatek.