DirectX z nową, rewolucyjną funkcją, która zlikwiduje przycięcia. Microsoft wprowadza Advanced Shader Delivery

Microsoft ogłosił ogromny krok w kierunku poprawy optymalizacji gier PC. Nowa wersja DirectX 12 AgilitySDK (1.618) wprowadza funkcję Advanced Shader Delivery, która eliminuje zacięcia (stuttery) i długie czasy ładowania wynikające z kompilacji shaderów. Funkcja właśnie wyszła z fazy testów i od 16 października zaczyna trafiać do graczy.
Jednym z największych problemów współczesnych gier PC - zwłaszcza tych opartych na Unreal Engine 5 - są mikroprzycięcia i stuttering, spowodowane kompilacją shaderów w locie. Nawet na mocnych kartach graficznych potrafi to zniszczyć komfort gry, a wielu twórców próbuje maskować problemy upscalingiem i patchami po premierze. Microsoft postanowił wreszcie rozwiązać problem u źródła. Dzięki Advanced Shader Delivery, shadery będą kompilowane wcześniej, jeszcze podczas pobierania gry. W efekcie gracz otrzyma gotowy zestaw shaderów w momencie uruchomienia - bez potrzeby kompilowania ich lokalnie i bez irytujących przycięć.
Firma zapowiada, że rozwiązanie ma zapewnić konsolowy poziom płynności i szybkości ładowania także na PC z Windows 11. Nowa technologia bazuje na tzw. State Object Database (SODB), czyli specjalnych bazach danych zawierających prekompilowane shadery. Deweloperzy będą mogli generować je już na etapie produkcji gry i dołączać do paczek instalacyjnych, aktualizacji czy DLC. Z czasem wszystkie gry mogą korzystać z tej funkcji od dnia premiery, zapewniając 100% trafień w cache shaderów i eliminując zjawisko stutterów. To rozwiązanie nie tylko poprawi płynność, ale też skróci loadingi, które często są spowodowane przygotowywaniem shaderów przy pierwszym uruchomieniu gry.




Microsoft chce, by każdy sklep z grami (Xbox App, Steam, Epic Games Store) mógł kompilować i dostarczać takie bazy - a pełne wsparcie wbudowano już w Windows 11. Pierwszym sprzętem, który otrzyma Advanced Shader Delivery, będzie ROG Xbox Ally - aktualizacja wystartuje 16 października. Gracze dostaną gotowe shadery już przy pobieraniu wybranych tytułów, dzięki czemu od razu po instalacji gra ruszy płynnie i bez opóźnień.
Technologię wspierają już wszyscy najwięksi producenci GPU:
- AMD - udostępniło plugin kompilatora w wersji AgilitySDK Developer Preview 25.10.07.01
- NVIDIA - współpracuje z Microsoftem, by dostarczyć „narzędzia eliminujące przycięcia i skracające czasy ładowania”
- Intel - zapowiada pełne wsparcie w listopadzie
- Qualcomm - wprowadzi funkcję do GPU Adreno w nadchodzących urządzeniach mobilnych
W praktyce - jeśli twórcy gier wykorzystają nowe narzędzia - stuttery i spowolnienia w grach PC mogą wreszcie zniknąć. Gry oparte na UE5 i DirectX 12 będą uruchamiać się szybciej, działać płynniej i zachowywać się bardziej jak wersje konsolowe. To ogromna zmiana dla graczy na Windowsie - o ile deweloperzy faktycznie wdrożą State Object Databases i będą korzystać z kompilatorów dostarczonych przez producentów sprzętu.