Xbox ROG Ally z dużą luką! Microsoft liczy na wsparcie od dużych wydawców gier AAA

Zbliżająca się premiera Xbox ROG Ally, przenośnego urządzenia od Microsoftu, ujawnia spory problem w strategicznym podejściu firmy.
Chociaż program Xbox Play Anywhere (XPA) pozwala graczom na jednokrotny zakup cyfrowej gry i dostęp do niej zarówno na konsoli Xbox, jak i na PC, brakuje mu kluczowego wsparcia od dużych wydawców gier AAA.



Mimo że ponad tysiąc gier wspiera już XPA, większość z nich to produkcje od niezależnych studiów. Wielkie korporacje, takie jak EA, Ubisoft, Capcom czy Take Two, w dużej mierze ignorują ten program.
Jak mówią deweloperzy, wspieranie XPA nie przynosi wystarczających korzyści, aby zrekompensować dodatkowe koszty i wysiłek. Tymczasem proces publikacji gry na platformie Microsoftu jest znacznie bardziej skomplikowany niż na przykład na Steamie, który oferuje prostsze narzędzia i mniejszą biurokrację.
Brak wsparcia od gigantów sprawia, że Xbox Ally, będący w rzeczywistości komputerem z systemem Windows, nie będzie mógł uruchomić większości gier z konsolowej biblioteki Xbox, a gracze będą musieli kupić je ponownie na Steamie. W ten sposób Microsoft ironicznie promuje swojego największego rywala, zamiast budować własny ekosystem.
Strategia Microsoftu, która promuje granie na dowolnym urządzeniu, napotyka na poważną przeszkodę. Jeśli Microsoft nie znajdzie sposobu, by zachęcić dużych wydawców do włączenia się do programu XPA, ryzykuje, że jego urządzenia, staną się de facto urządzeniami do grania na Steamie, co osłabi pozycję Xboxa na rynku.