AMD FSR 4 poprawia jakość obrazu, ale kosztem FPS – zobaczcie testy na Radeonie RX 9070 XT

Technologie
438V
AMD FSR 4
Maciej Zabłocki | Dzisiaj, 12:45

AMD oficjalnie udostępniło nową wersję swojego systemu skalowania obrazu – FidelityFX Super Resolution 4. Technologia faktycznie potrafi zaoferować zauważalnie lepszą jakość grafiki, jednak pierwsze testy pokazują, że wiąże się to z dodatkowym obciążeniem GPU, a więc i spadkiem liczby klatek.

Jeden z testerów sprawdził działanie FSR 4.0.2 na karcie Radeon RX 9070 XT w środowisku FFX SDK 2.0. Wyniki są wymowne:

Dalsza część tekstu pod wideo
  • bez Frame Generation i V-Sync, w grze GPU osiągało 276 FPS z FSR 4,
  • w identycznych warunkach z FSR 3.1.5 licznik wskazywał 290 FPS.

Oznacza to, że nowsza wersja skalowania nie przekłada się na wyższą wydajność, a wręcz wymaga od karty większych zasobów – aż o 37% wyższe wykorzystanie GPU względem FSR 3.

Poprzednia generacja, FSR 3, korzystała z prostszych algorytmów i mniej rozbudowanych modeli AI. Z kolei FSR 4 stawia na akcelerację AI, wykorzystując m.in. dane temporalne i wektory ruchu, co pozwala na znacznie dokładniejszą rekonstrukcję obrazu – ale przy większym koszcie obliczeniowym. W efekcie obraz wygląda ostrzej i bardziej naturalnie, lecz GPU musi wykonać dodatkową pracę.

Gracze ceniący grafikę zyskają wyraźnie lepszą jakość obrazu, zwłaszcza w grach z bogatymi detalami. Pozostali powinni raczej trzymać się natywnej rozdzielczości lub starszych technik upscalingu, aby zachować maksymalną liczbę FPS. Niestety, wygląda na to, że AMD FSR 4 to krok naprzód w jakości obrazu, ale nie w wydajności. W codziennym graniu spadki FPS nie będą duże, ale w e-sporcie czy szybkich shooterach każdy ułamek sekundy ma znaczenie.

Źródło: WCCFTech

Komentarze (8)

SORTUJ OD: Najnowszych / Najstarszych / Popularnych

cropper