The Alters zbiera baty. Gracze zauważyli coś, co 11 bit Studios chciało ukryć

Twórcy The Alters muszą zmierzyć się z nieprzyjemną sytuacją. Okazuje się, że do stworzenia nowej gry, 11 bit Studios wykorzystało sztuczną inteligencję, o czym do tej pory nie było wiadomo.
Po dość ciepłym przyjęciu, The Alters spotyka się obecnie z krytyką ze strony graczy. Część użytkowników Steama zauważyło, że w produkcji obecne są ślady użycia AI.
Gracze, którzy korzystają z brazylijsko-portugalskiej wersji językowej zauważyli, iż teksty znajdujące się wewnątrz gry są poprzedzone komunikatem charakterystycznym dla modeli językowych, które zapytane o możliwość wykonania danej czynności, a następnie o nią poproszone.




Did The Alters (captain) use a little bit of AI?
byu/EarthlingKira inTheAlters
Co istotne, sama obecność sztucznej inteligencji nie jest niczym złym – co najwyżej można mieć obiekcje wobec tego, że zaimplementowano ją w sposób, który nie pozostawia wątpliwości co do istnienia kontrowersyjnego rozwiązania.
Prawdziwym problemem jest to, iż twórcy nie poinformowali wykorzystaniu AI, co od ponad roku jest wymagane przez Valve, gdy mowa o produkcji dostępnej na Steamie. Dlatego sprawa zaczęła nabierać rozgłosu, że skrytowali ją nie tylko gracze, ale też przedstawicielka firmy zajmującej się tłumaczeniami, Loc'd and Loaded, Lucile Danilov.
W swoim poście w serwisie LinkedIn, specjalistka ds. lokalizacji gier nie szczędziła gorzkich słów, aczkolwiek też próbowała wskazać, jak mogło dojść do tej sytuacji.
Słuchajcie, uwielbiam The Alters. Jest genialnie napisane i planowałam wystawić jej rewelacyjną recenzję na Steamie, gdy tylko skończę.
Ale to jest hańba. Poważnie, pozostawienie części promptu AI w plikach lokalizacyjnych?! To plucie w twarz międzynarodowej publiczności! Według oryginalnego autora wpisu, niektóre fragmenty tłumaczenia na brazylijską portugalszczyznę (PT-BR) są również pełne błędów i nieścisłości, co jest przerażające, biorąc pod uwagę, że cała gra opiera się na zawiłej narracji.
Istnieją dwa możliwe scenariusze:
1. To dzieło niechlujnego tłumacza, który zadowala się pójściem na skróty i dostarczaniem śmieci. Chciałabym być empatyczna, ale nie mogę tolerować takiego podejścia. W tej branży jest zbyt wielu utalentowanych ludzi, którzy starają się wykonywać swoją pracę najlepiej, jak potrafią, niezależnie od okoliczności. Ten ruch podważa nie tylko wasz zespół, ale całą branżę. Poważnie, róbcie to lepiej.
2. Zrobił to ktoś po stronie dewelopera/wydawcy, komu nie chciało się wysyłać brakujących linii do tłumaczenia w ostatniej chwili i postanowił wrzucić je do losowego modelu językowego (LLM) bez nadzoru. Jeśli tak, to gratuluję strzału w stopę. Jestem pewna, że te kilka zaoszczędzonych minut było warte szkód wizerunkowych.
Tak więc, deweloperzy/wydawcy gier, weźcie to pod uwagę: Odpowiedzialność nigdy nie była ważniejsza. Zacznijcie dodawać (i egzekwować!) klauzule o zakazie używania AI w swoich umowach, z surowymi karami w przypadku naruszenia. Przeprowadzajcie niezależne audyty lokalizacyjne. I przestańcie podzlecać firmom, które ewidentnie nie dbają o należytą staranność.Podziękowania dla Caio Penido za pomoc w przetłumaczeniu tekstu na zdjęciu. Źródło: https://lnkd.in/eqHTFjC4
Aktualizacja: Po dalszym dochodzeniu, ten tekst promptu wydaje się wpływać na wiele języków (choć nie wszystkie) i pojawia się w kilku miejscach w plikach lokalizacyjnych gry. Ten post będzie aktualizowany w miarę rozwoju sytuacji, a aktualizacja zostanie opublikowana po wydaniu oficjalnego oświadczenia w tej sprawie.
Co ważne, sztuczna inteligencja nie została użyta tylko raz. Podobny komunikat znaleziono również w napisach dialogowych.
Impressão minha ou a tradução pra português de The Alters usou chatgpt e esqueceu de apagar o prompt? (e sim, tá ruim o texto em português do jogo, várias traduções erradas ou imprecisas, frases confusas que não soam natural etc)
— Heitor De Paola (@zitosilva.bsky.social) 27 czerwca 2025 18:44
[image or embed]
Sytuacji nie ratuje też fakt, iż charakterystyczny dla AI komunikat pojawia się nie tylko brazylijskiej wersji. Taką informację odkrył również Handong Ryu, który zajmował się przygotowaniem tłumaczenia na język koreański.
Byłem odpowiedzialny za przetłumaczenie zdecydowanej większości koreańskiej wersji The Alters. Niestety, ten sam problem występuje również w wersji koreańskiej, co zwiększa prawdopodobieństwo, że drugi scenariusz, o którym wspomniałeś, jest bliższy prawdy. Chociaż nie ujawniono żadnego promptu AI, mogę potwierdzić, że ta sama sekcja koreańskiej lokalizacji wykazuje wyraźne oznaki przejścia przez LLM bez odpowiedniej edycji. Spotkało się to z wyraźną reakcją ze strony koreańskiej społeczności graczy i było to naprawdę przygnębiające, zwłaszcza że krytyka dotyczy części gry, nad którą nie miałem kontroli.
Aktualnie odpowiedzialne za stworzenie The Alters, studio 11bit Studios nie skomentowało tej sytuacji.
Interesuje Cię ten tytuł? Sprawdź nasz poradnik do The Alters.