ChatGPT szkodzi młodzieży. Badanie MIT ujawnia szokujące wyniki

Naukowcy z MIT odkryli, że uczniowie korzystający z ChatGPT wykazują najniższy poziom zaangażowania i aktywności mózgu podczas pisania esejów. Badanie budzi obawy o wpływ AI na rozwój mózgu u młodzieży.
Badacze z MIT Media Lab monitorowali aktywność mózgu 54 osób w wieku 18-39 lat podczas pisania esejów. Uczestnicy używali ChatGPT, wyszukiwarki Google lub pisali bez żadnej pomocy. Technologia EEG wykazała, że użytkownicy ChatGPT mieli najniższą aktywność neuronalną.




Uczniowie korzystający z AI stawali się coraz bardziej leniwi podczas kolejnych sesji, często nie sprawdzając treści, a stuczna inteligencja nie jest nieomylna i wciąż halucynuje. Tymczasem osoby piszące bez pomocy AI wykazywały największą aktywność w obszarach mózgu odpowiedzialnych za kreatywność i przetwarzanie pamięci.
Obawy rosną wraz ze wzrostem popularności ChatGPT wśród nastolatków. Według Pew Research Center, 26% uczniów w wieku 13-17 lat używa obecnie AI do prac szkolnych, to dwukrotny wzrost względem 2023 roku.
Wpływ na zdrowie psychiczne pozostaje niejednoznaczny. Badanie Yale wykazało, że ChatGPT może powodować "lęk", a ludzie stają się bardziej stronniczy, co niepokoi, gdy 73% użytkowników korzysta z AI w zakresie medycznym - pytając o rady w sprawie chorób czy prosząc o inne informacje związane ze stanem zdrowia.
Przepaść między optymizmem uczniów a obawami nauczycieli się pogłębia. Aż 65% studentów uważa, że wie więcej o AI niż nauczyciele, podczas gdy 69% pedagogów spodziewa się negatywnego wpływu na zdrowie psychiczne nastolatków.